تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 اردیبهشت 1400 - 13:09
کد خبر : 109111

صف آرایی نامزدهای مشتاق پاستور و سردرگمی احزاب در انتخاب گزینه اصلح

صف آرایی نامزدهای مشتاق پاستور و سردرگمی احزاب در انتخاب گزینه اصلح

حدود ۵۱ روز مانده به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است. برخی چهره‌های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند. افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز

حدود ۵۱ روز مانده به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نام‌های مختلفی به عنوان نامزدهای احتمالی در فضای سیاسی کشور مطرح است. برخی چهره‌های سیاسی به صراحت از قصد خود برای حضور در انتخابات سخن گفته‌اند. افزون بر این، نام‌های بسیاری در جریانات گوناگون به عنوان نامزد احتمالی مطرح شده که البته خود هنوز از قصدشان برای ورود به میدان رقابت‌ها سخنی نگفته‌اند، با این حال تحلیل‌ و تفسیرهای زیادی حول محور نامزدی آنان در فضای رسانه ای کشور مطرح می‌شود.

با توجه به تاثیر ترکیب، تعدد و چینش نامزدهای انتخاباتی در مسایلی چون راهبردها و تاکتیک‌های انتخاباتی جریان‌های سیاسی، کیفیت برگزاری انتخابات، میزان مشارکت و …. رصد موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی انتخابات، مورد توجه ناظران است. برخی از مهمترین رویدادها در این زمینه در شبانه روز ساعت گذشته، را در ادامه متن می خوانیم:‌

از نامزدهای احتمالی اصولگرا چه خبر؟

مهم‌ترین هدفم شکستن طلسم «نشدن» و «ما نمی‌توانیم» است

رستم قاسمی داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  در گفت وگویی با اشاره به فرمایش‌ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی مبنی بر «ما می‌توانیم» تصریح کرد: مهمترین هدفم در قرارگاه خاتم الانبیاء و مسوولیت‌هایم این بود که طلسم «نشدن» و «ما نمی توانیم» را بشکنیم. من ۴ دوره خدمت برای خود تعریف کردم که نخست دوره حضور در دفاع مقدس است که توفیق سربازی و خدمت‌ برای بنده محسوب می‌شود.

قاسمی در ادامه بیان داشت: چند نمونه طرح های بزرگ در کشور اتفاق افتاد از جمله مسکن، صنعت، نفت و انرژی بود. مثلا قرار بود آبرسانی به شهر تهران را به خارجی ها بسپارند اما سپاه و قرارگاه خاتم اعلام کرد که ما انجام می دهیم که این اتفاق بزرگی بود زیرا اگر اتفاق نمی افتاد، سپاه باید به ۱۰ میلیون نفر پاسخگو می بود ولی این اتفاق افتاد. تنها وزیر ایرانی بودم که رییس اوپک شدم، اوپک می‌تواند بخشی از دستورالعمل‌ها را وتو کند و هنگامی که رئیس اوپک با وزرا جلسه می‌گذارد، اگر وزرای اوپک با دستور رییس اوپک موافقت کنند با کلاه سفید از جلسه خارج می‌شوند، این اجماع را در تمام دستورهای جلسات اوپک ایجاد کردم و تمام وزرا با کلاه سفید از جلسه خارج می‌شدند.

به نفع نامزدی کنار نمی‌روم

فریدون عباسی رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  و داوطلب سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: من رقیبی در انتخابات ندارم و هر شخصی که ثبت نام کند و تأییدیه شورای نگهبان را بگیرد، همراه من است و من هم همراه او هستم. ضمن اینکه در آینده هم برای ساختن کشور از نظرات همه کاندیداها استفاده خواهم کرد. اگر من از سوی شورای نگهبان احراز صلاحیت شوم به نفع نامزدی کنار نمی‌روم و حرف خود را تا پایان می‌زنم. من توسط شورای نگهبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت شده‌ام، ضمن این که معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی هم بوده‌ام و در موضوع هسته‌ای به عنوان مهم ترین موضوع دهه اخیر کشور مشارکت داشته‌ام.

وی در ادامه اظهار داشت: برای ریاست مجلس هم خود را کاندیدا کردم و تا آخر هم ایستادم و همگان متوجه شدند که من جدی بوده و هستم و به نظرم رییس جمهور باید در تصمیم‌گیری‌های خود جدی باشد. من اعتقاد به جوانان دارم اما شعار جوانگرایی نمی‌دهم و با این که علم و دانش خوبی دارند ولی معتقدم که جوانان باید از بدنه میانی مدیریتی رشد کرده و بالاتر بیایند و حتی می‌توان از آنها در پست معاون رییس جمهور استفاده کرد.

کنداکتور ضرغامی برای سیاست خارجی؛ از مذاکره قدرتمندانه تا انتخاب سفرا بدون توصیه و لابی!

عزت‌الله ضرغامی نامزد احتمالی انتخابات که شعار خود را شعار “نان، مسکن، آزادی” انتخاب کرده است، در مصاحبه‌ای گفته است: دلیلی برای عدم احراز صلاحیت نمی‌بینم، ولی یک مسوولیتی برای خودم احساس می‌کنم که اگر تأیید شوم بار بسیار سنگینی روی دوش من خواهد بود، امّا اگر تأیید نشوم هم دعای خیر خانواده‌ام شدیداً همراه شورای نگهبان خواهد بود هم دعای خیر خود من که مسوولیتی از دوشم برداشته شده است.

وی در حوزه سیاست خارجی به ویژه موضوع برجام نیز معتقد است: موضوع سیاست خارجی در واقع عشق و نفرت نیست. ما باید براساس منافع ملت تصمیم گیری کنیم البته طبق قانون اساسی آرمان‌های خودمان را باید با جدیت تعقیب کنیم. کارنامه برجام در طول این سال‌ها بهترین آینه است برای این که چه اتفاقی افتاد و تدبیر ما در ادامه این مسیر باید چه باشد.

برای کاندیداتوری در انتخابات جلسه‌ای با فقهای شورای نگهبان نداشتم

سعید محمد، یکی از کاندیدای احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت وگویی در پاسخ به اینکه آیا جلساتی با اعضای شورای نگهبان برای رایزنی درباره صلاحیت خودتان داشته‌اید یا خیر، گفت: خیر، من برای کاندیداتوری جلسه‌ای با فقهای محترم نداشتم، بلکه در سال گذشته در سالروز تاسیس قرارگاه خاتم الانبیا(ص) طبق روال سنوات گذشته برای ارایه گزارش عملکرد قرارگاه خدمت تعدادی از فقهای محترم شورای نگهبان و مراجع معزز رفتم و گزارش کار قرارگاه خاتم ارایه شد.

وی عنوان کرد: اصل این است که فرمان اداره کشور در دور آینده دست فردی بیفتد که برای ایران با یک تفکر انقلابی و جهادی منطبق با منظومه فکری مقام معظم رهبری، بتواند کار بکند. این برای ما مهم است و این مساله خارج از ۲ قطبی‌های جاری موجود در کشور است و برای تحقق این مهم هر کمکی که بتوانیم باید انجام دهیم. خود من هم برای ظرفیت سازی حول این محور وارد عرصه شدم.

از نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلب چه خبر؟

رییس جمهور شوم مرز بین کشورهای اسلامی را برمی‌دارم

مسعود پزشکیان نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مجلس با بیان اینکه اگر رییس جمهور شود مرزبین کشورهای اسلامی را برخواهد داشت، گفت: در انتخابات در نظرسنجی عمومی اگر مقبولیت برایم حاصل نشود به نفع دیگری کنار گیری می کنم. وقتی مقام معظم رهبری در این مورد موافق نیستند، دیگر جای بحث نیست. البته من معتقدم چهارچوب نظام آموزش باید تغییر کند زیرا تغییر و تحول لازم حوزه آموزش است. اکنون آموزش ما فقط محتویات ذهنی را انتقال می دهد این در حالی است که باید مهارت به دانشجویان و دانش آموزان آموزش داد.

وی در ادامه گفت: من از جبهه اصلاحات هستم و اگر  در نظر سنجی عمومی این نتیجه حاصل شد که من باید به نفع دیگری انصراف دهم این کار را انجام می دهم. من به رای مردم احترام می گذارم و عضو هیچ حزب و دسته ای نیستم و براساس چشم انداز مقام معظم رهبری گام بر می دارم. با نگاهی که مردم کشور را خوب و بد می بیند مخالف هستم. هرشخصی برای رشد مملکت کار کند، بسیجی است.

کارگزاران من و ظریف را برای کاندیداتوری مصوب کرده است

محسن هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اسلامی است که نام او برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم مطرح است. او در گفت وگویی اظهار داشت: در شرایط فعلی که فضای انتخابات سرد است و مشارکت در پایین‌ترین سطح نسبت به دوره‌های گذشته قرار دارد، به‌نظرم هر نوع فعالیت و بحث و گفت وگو درباره انتخابات مثبت است و موجب توجه افکار عمومی به انتخابات می‌شود، بنابراین من حتی گفت وگو با افرادی را که قائل به رأی دادن هم نیستند، مثبت می‌دانم چون اولین گام برای رأی دادن آنها، گفتگو درباره علت رأی ندادن است تا مسکوت گذاشتن موضوع. کارگزاران معتقد به مشارکت فعال در انتخابات است، در مشارکت فعال فرض می‌شود که ما کاندیدای جدی داریم و برای پیروزی رقابت می‌کنیم، اما سه دیدگاه دیگر نیز در این زمینه وجود دارد؛ مشارکت منفعل که گروهی از افراد و احزاب دنبال می‌کنند که در آن حمایت اسمی از یکی از کاندیداهای تأییدشده انجام می‌شود که به حساب تحریم انتخابات گذاشته نشود اما تلاش جدی برای پیروزی و افزایش مشارکت صورت نمی‌گیرد. من معتقدم این‌که چگونه هریک از این گرایش ها را تقویت یا تضعیف کنیم، بسته به عملکرد نظام در حوزه تأیید صلاحیت‌ها و همچنین فضای کشور تا انتخابات است، اگر در رسانه ملی باب گفت وگو وچندصدایی باز شود، تأیید صلاحیت ها به‌صورت متکثر انجام شود و نشاط انتخاباتی ایجاد شود، دیدگاه مشارکت فعال تقویت می‌شود و هرچه فضا بسته‌تر و راکدتر باشد، دیدگاه چهارم هوادار بیشتری پیدا می‌کند.

او در ادامه گفت:‌ تا جایی که اطلاع دارم دکتر ظریف با وجود محبوبیت بالا، بنایی بر حضور در انتخابات ندارد و این موضوع را بارها اعلام کرده است و شاید طرح مساله کاندیداتوری ایشان در شرایط حساس مذاکرات هم با هدف تخریب روند مذاکرات صورت بگیرد، حوزه سیاست خارجی، حوزه حساسی است و باید ملاحظاتی برای دیپلمات‌ها که سربازان کشور در سیاست خارجی هستند، در نظر گرفته شود و فراتر از مسایل جناحی و به‌صورت ملی به موضوع نگاه کنیم.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد