تاریخ انتشار : شنبه 28 فروردین 1400 - 15:33
کد خبر : 106634

انتخاب اصلح؛ چالش بزرگ احزاب سیاسی

انتخاب اصلح؛ چالش بزرگ احزاب سیاسی

هر چه به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌شویم، رسانه‌ها از طیف‌های سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی، بیشتر به شاخص های انتخاب اصلح می پردازند. در همین حال، بحث‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره چهره‌های کلیدی جریان‌های سیاسی برای حضور در این انتخابات همچنان در رسانه‌ها مطرح است. مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و

هر چه به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌شویم، رسانه‌ها از طیف‌های سیاسی اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی، بیشتر به شاخص های انتخاب اصلح می پردازند.
در همین حال، بحث‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره چهره‌های کلیدی جریان‌های سیاسی برای حضور در این انتخابات همچنان در رسانه‌ها مطرح است.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا
در بررسی اخبار رسانه‌ها،  رسانه‌های اعتدالی و اصلاح‌طلب بیشتر به بررسی خط‌مشی‌ و نقشه راه اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو و احتمال حضور برخی چهره‌ها در انتخابات پرداختند.
در این میان بحث‌های رقابتی در رسانه‌های اصولگرا داغ بود.

 

رسانه‌های اعتدالی
پیشنهاد کرباسچی به اصلاح‌طلبان
پایگاه خبری و تحلیلی انتخاب، سخنان غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران، درباره انتخابات و نحوه حضور اصلاح‌طلبان در آن را منتشر کرد و به نقل از او نوشت:
** اگر نیروی ما را هم رد صلاحیت کردند، باید از انتخاب افرادی که کشور را به ورطه سقوط می‌کشانند، جلوگیری کنیم.
** بلوغ سیاسی این است که تا زمان تأثیرگذاری، در انتخابات شرکت کنیم.

پیش‌بینی‌های عطریانفر درباره انتخابات
تارنمای خبرآنلاین گفت‌وگویی را با محمد عطریانفر فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره انتخابات منتشر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است:
** ایرادی که به جریان اصولگرا مبنی بر اینکه برخی حس فرزندخواندگی خدا را دارند، وارد بود همان ایراد به بعضی از دوستانمان در ارتباط با آقای خاتمی هم وارد می‌دانیم.
**  برخی احساس می کنند نسبت به ایشان فرزند خوانده تر هستند. این ایراد وجود دارد و مصداق آن دوستان اتحادی هستند.
** ظریف به عنوان گزینه‌ مطرح برای ریاست جمهوری می‌تواند مورد وفاق دو جریان قرار بگیرد و اتفاق سال ۶۸ و اجماع درمورد کاندیداتوری و ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی این‌بار درباره ظریف اتفاق بیفتد.
** مسوولیت‌ها، ارث پدر اصولگرایان است؟!

رسانه‌های اصلاح‌طلب

سیدحسن در قامت یک فعال سیاسی
روزنامه اعتماد در مطلبی با اشاره به کناره‌گیری سیدحسن خمینی از انتخابات نوشت:
** سیدحسن خمینی از عرصه انتخابات کنار رفت اما همچنان بحث و رایزنی‌های سیاسی با محوریت انتخابات در جریان اصلاحات ادامه دارد و او نیز حالا اگرچه نه در قامت یک کاندیدای احتمالی اما همچنان به عنوان چهره‌ای موثر در این جریان سیاسی فعال است.
** برخی ناظران تصور می‌کردند با پایان یافتن بحث کاندیداتوری سیدحسن خمینی احتمالا فعالیت‌های سیاسی-انتخاباتی او نیز متوقف شده یا حداقل کاهش خواهد یافت اما این‌گونه نشد و دیروز اعضای ارشد حزب اعتماد ملی با سیدحسن خمینی دیدار کردند.

انتقاد شرق از اصولگرایان
روزنامه شرق در گزارشی با عنوان تحلیل‌های اصولگرایان از دلایل مشارکت پایین در انتخابات ۱۴۰۰، به انتقاد از رویکرد اصولگرایان نسبت به مشارکت در انتخابات آتی پرداخت و نوشت:
** درحالی‌که جریان اصلاح‌طلب و بدنه مردمی حامی یا نزدیک به آنها این روزها درگیر تردیدهای جدی برای مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هستند، اصولگرایان از هم‌اکنون پیش‌بینی کرده‌اند که مشارکت در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری به علت پاندمی کرونا و نارضایتی مردم پایین است.
** به نظر می‌رسد سناریویی که آنها چیده‌اند، این است که در تحلیل‌هایشان عامل نخست را به بیماری کرونا و دوم را به دولت نسبت دهند.
 

دست خالی اصلاح‌طلبان!
روزنامه ابتکار در مطلبی با عنوان بر سر اصلاح‌طلبان چه آمده؟، نوشت:
** با تعیین تکلیف و منتفی شدن حضور سیدحسن خمینی، تقریباً دست اصلاح‌طلبان دیگر خالی شده و سوسوی امید اصلاح‌طلبان از بین رفته است.
** حسن خمینی ته مانده کیسه اعتبار اصلاح‌طلبان بود و با غیبت او، تقریباً می‌شود حدس زد که هیچ اصلاح‌طلب جدی در این انتخابات نداریم.
** با این شرایط، اگر سید ابراهیم رئیسی ورود کند، که بسیار محتمل است، تکلیف اصولگرایان روشن می‌شود و تمام ظرفیت این جریان به میدان می‌آید.
** به رغم تقلاهای بی‌اثر، شاید اصلاح‌طلبان در این انتخابات بروند هواخوری و موضوعیت خاصی در این انتخابات پیدا نکنند.

انتخابات سرنوشت‌ساز ۱۴۰۰
روزنامه آرمان ملی در یادداشتی با عنوان انتخابات ۱۴۰۰ مهمترین رویداد پایان قرن، به اهمیت انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت:
** مردم ایران آخرین سال پایان «قرن» را سپری می‌کنند و به استقبال «سده» جدید می‌روند. ایرانیان با بیم‌ها و امیدها انتظار سال جدیدتری را می‌کشند.
** درمیان رویدادهای مختلف و متنوعی که پیش‌روی جامعه ایران است، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، یکی از مهمترین آنها تلقی می‌شود که دراولین فصل شروع سال جدید و در آخرین ماه فصل بهار یعنی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.
** سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، در شرایطی برگزار می‌شود که مردم با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست به گریبان هستند. نباید فرصت مانور و موج‌سواری به مخالفان و معاندان کشور داد تا به مدد رسانه‌های پرتعداد خود، القا کنند که انتخابات بیهوده است.

محسن هاشمی، ظریف و جهانگیری نامزدهای احتمالی اصلاح طلبان

خبرگزاری ایسنا با نقل از علی‌محمد نمازی عضو حزب کارگزاران سازندگی نوشت:

** محسن هاشمی، ظریف و جهانگیری کاندیداهای مطرح باقیمانده برای اصلاح طلبان هستند.
** با آمدن سیدحسن خمینی و ابراهیم رئیسی یک انتخابات رقابتی و در راستای فرمایشات مکرر رهبری شکل می گرفت، اما الان یک طرف موازنه به هم خورده است. البته تحلیل من این است که احتمالا به ابراهیم رئیسی هم گفته شود که وارد انتخابات نشود، ولی به هر حال کار برای اصلاح طلبان سخت می شود زیرا آنها با مطرح کردن نام سیدحسن خمینی در واقع این پیام را داده بودند که کاندیدایی از خود ندارند و حالا در نبود او، دست آنها خالی می شود.
** از سویی دیگر در نبود سیدحسن خمینی، دستیابی به اجماع میان اصلاح طلبان راحت نخواهد بود.

گمانه‌زنی‌های مرعشی درباره رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان

خبرگزاری ایلنا گفت‌وگویی را با حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی درباره خط مشی کارگزارن در انتخابات منتشر کرد.
مرعشی در این گفت‌وگو می‌گوید:

** کارگزاران بعد از ثبت‌نام‌ داوطلبان، نامزدهای خود را به جبهه اصلاحات معرفی می‌کند.
** قرار نیست میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه ائتلافی شکل گیرد.
** ظریف ثبت‌نام نمی‌کند.

سیدحسن و خروج از سایه
تارنمای فرارو در گزارشی با عنوان سید حسن خمینی؛ خروج از سایه، با اشاره به کاندیدا نشدن سیدحسن خمینی برای  انتخابات ۱۴۰۰ نوشت:
** سخنان صریح و واقع‌گرایانۀ سید حسن خمینی در دیدار با اعضای ارشد حزب اعتماد ملی از آغاز سیاست‌ورزی علنی او در قامت یک چهرۀ سیاسی به اعتبار خود و البته با پشتوانۀ نسَب خبر می‌دهد و نیز از دست و زبانِ بازتر پس از منتفی شدن بحث کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری و به تعبیر دیگر «خروج از سایه».
** با این حال به نظر نمی‌رسد که نوادۀ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی قصد داشته باشد نقش محوری را در جبهۀ اصلاحات ایفا کند و در پی جانشینی سید محمد خاتمی در این طیف باشد.

اصلاح‌طلبان نامزد اجاره‌ای نخواهند داشت
تارنمای خبری و تحلیلی نامه نیوز گفت‌وگویی با علی محمد نمازی، عضو حزب کارگزاران درباره انتخابات منتشر کرد که نمازی در این گفت‌وگو می‌گوید:
** اصلاح‌طلبان با ظریف و خاتمی رایزنی می‌کنند.
**احتمال استفاده از نامزد اجاره‌ای منتفی است.
** شاید نامزدهایی مطرح شوند که تا حالا اسمشان آورده نشده است.
 

رسانه‌های اصولگرا

انتقاد تند جوان از اصلاح‌طلبان
روزنامه جوان در گزارشی با عنوان اصلاح‌طلبان فقط شب انتخابات به یاد مردم می‌افتیم!، به انتقاد از اصلاح‌طلبان پرداخت و نوشت:
** اصلاح‌طلبان بیش از یک سال است که در رسانه‌های خود از انتخابات ۱۴۰۰ می‌گویند. دم از نبود امکان حضور می‌زنند، اما عملاَ فعال‌ترین جریان سیاسی برای انتخابات ۱۴۰۰ همین اصلاح‌طلبان هستند.
** در فضای رسانه‌ای همه رسانه‌های اصلاح‌طلب همه روزه مطالبی درباره انتخابات دارند و در محافل پشت پرده هم جلسات متعدد و رایزنی‌ها و…
** این میان یک سؤال حائز اهمیت است: «اصلاح‌طلبان چه برنامه‌ای برای اداره کشور و چه حرفی برای زدن دارند؟ آن‌ها چگونه قرار است مردم را با خود همراه کنند و کارنامه آنان به مردم چه می‌گوید؟»

اهمیت حضور در انتخابات
روزنامه صبح‌نو با اشاره به هشتگ #همه_یکی_هستیم در توییتر بر اهمیت مشارکت انتخاباتی تاکید کرد و نوشت:
** مطالبه عمومی از جریان انقلابی برای وحدت در انتخابات «ترند» شد.
** «همه یکی هستیم»، حالا به هشتگ مهم و پرمخاطب توییتر تبدیل شده است. اعلام کاندیداتوری چهره‌های مختلفی در جریان اصول‌گرا و سابقه وحدت در انتخابات ریاست جمهوری سال‌۹۶ بیان‌گر و نشان‌دهنده اهمیت اجماع و حرکت هدفمند برای آبادانی و برون‌رفت از مشکلات موجود است.

فرهیختگان و یادآوری سخنان۱۸ سال پیش حجاریان
روزنامه اصولگرای فرهیختگان در آستانه انتخابات ۱۴۰۰، در صفحه حافظه خود، به یادآوری سخنان سال ۸۲ سعید حجاریان فعال سیاسی اصلاح‌طلب پرداخت و به نقل از وی نوشت:
** در انتخابات به مردم نباید وعده سرخرمن داد.چون از این وعده‌ها خسته شده‌اند و خیلی حساسند.

** اصلاحات حتما مرده است و انتخابات مجلس هفتم [اسفند ۸۲] آخرین میخ بر این تابوت بود. آخرین بارقه‌های اصلاحات فرو مرده است و در آتشدان آن اصلاحات، اندک امیدی به شرر نمی‌توان فشاند.

انتقاد جهان‌نیوز از زیباکلام
تارنمای خبری جهان نیوز در مطلبی با عنوان خیال پردازی صادق خان؛ با اشاره به سخنان صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی درباره انتخابات که گفته ۳۰ درصد هم در انتخابات شرکت نمی‌کنند!، نوشت:
** ادعای زیباکلام در تعیین میزان ۳۰ درصدی مشارکت انتخابات ریاست جمهوری در حالی است که هم اکنون نظرسنجی های معتبر کشور از حضور حداکثر نیمی از واجدین شرایط در پای صندوق ها خبر می‌دهد.

** البته سرخوردگی رای دهندگان به دولت فعلی و اصلاح طلبان امر پنهانی نیست و این فعال اصلاح طلب بعد از انتخابات مجلس به درستی خبر «مرگ اصلاحات» را اعلام کرده بود.
 

راه‌دانا و رجانیوز و بازتاب متفاوت سخنان سیدحسن خمینی
پایگاه خبری و تحلیلی راه دانا سخنان سید حسن خمینی پس از اعلام عدم حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ را اینگونه بازتاب داد:
** کاری نمی‌کنیم که جمهوری اسلامی لطمه ببیند.
** خودم بنای حضور نداشتم؛ برای اینکه احساس مسوولیت نمی‌کردم و معتقد بودم افراد زیادی برای تصدی این مسوولیت حضور دارند.

پایگاه خبری رجا نیوز هم درباره سخنان سیدحسن خمینی بعد از اعلام عدم کاندیداتوری او در انتخابات نوشت:
** حسن خمینی آب پاکی را روی دست اصلاح‌طلبان ریخت.
** جناح اصلاحات که سال ۹۶ حول ایده برجام توانسته بود دولت را تصاحب کند، حالا چند پاره شده است‌. عدالت محوری، ادعای بهبود وضعیت اقتصادی، احیای برجام و ایده‌های بی‌ربط اینچنینی، نشان از عدم انسجام این جریان سیاسی دارد. 

آمادگی رضایی برای انتخابات
خبرگزاری مهر گفت‌وگویی را با محسن
رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حضورش در انتخابات منتشر کرد. رضایی در این گفت‌وگو می‌گوید:
** وعده‌های من شدنی است.
** حرف‌ها و وعده‌هایم برای مردم قابل قبول است.

اهمیت انتخاب اصلح
خبرگزاری فارس سخنان سردار جوانی معاون سیاسی سپاه درباره اهمیت انتخاب فرد اصلح در انتخابات را منتشر کرد و به نقل از وی نوشت:
** عدم توجه به انتخاب کاندیدای اصلح در انتخابات، برای یک دوره آثار و پیامدهای خودش را دارد.
** اگر با دقت انتخاب صورت گیرد، ثمرات مثبتش را خواهیم دید.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد