تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 فروردین 1400 - 14:44
کد خبر : 105167

مالیات بر ارزش افزوده تولید را به زمین‌زده است

مالیات بر ارزش افزوده تولید را به زمین‌زده است

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو_ اخذ مالیات بر ارزش افزوده یکی از طرح‌های سازمان مالیاتی به حساب می‌آید که قرار بود به صورت آزمایشی اجرا شود، اما پس از گذشت چند سال هنوز اخذ این نوع مالیات ادامه دارد که زمینه ساز بروز مشکلات عدیده برای برخی از تولیدکنندگان شده است چرا که موجب بالا رفتن

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو_ اخذ مالیات بر ارزش افزوده یکی از طرح‌های سازمان مالیاتی به حساب می‌آید که قرار بود به صورت آزمایشی اجرا شود، اما پس از گذشت چند سال هنوز اخذ این نوع مالیات ادامه دارد که زمینه ساز بروز مشکلات عدیده برای برخی از تولیدکنندگان شده است چرا که موجب بالا رفتن هزینه‌های تولید شده است که به عنوان یکی از معایب اصلی این نوع مالیات به حساب می‌آید و از این رو برخی از تولیدکنندگان به اجبار مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند بنابراین اخذ مالیات بر ارزش افزوده که در حال حااضر به درآمد‌های دولت کمک می‌کند، در مقابل عاملی برای کاهش شدید اشتغال‌زایی شده است؛ بنابراین شاید زمان آن فرا رسیده است که بازنگری لازم برای اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده جهت اخذ این مالیات تنها از مصرف‌کننده نهایی و نه تولیدکننده، صورت بگیرد تا شاید از این وادی تولیدکنندگان بتوانند گامی‌در جهت جهش و رونق تولید بردارند.

در همین راستا گفتگویی با رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی قاسم‌علی حسنی انجام داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانیم:
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در رابطه با مشکلات ناشی از اخذ مالیات بر ارزش افزوده گفت: بیشترین کمک سازمان مالیاتی به تولید‌کننده این است که اظهارات تولید‌کننده را بپذیرد. هر چه که تولید‌کننده می‌گوید قبول کند، چرا که از این طریق بسیاری از مشکلات پیش روی تولید کنندگان از بین خواهد رفت. با توجه به اینکه دفتر‌های مالی ما بسیار دقیق است هیچ مشکلی در راستای پرداخت انواع مالیات نداریم. پرداخت مالیات یک وظیفه اصلی به حساب می‌آید که تولیدکنندگان از پرداخت آن سرباز نمی‌زنند. اما ما شاهد هستیم که مالیات بر ارزش افزوده که قرار بود تنها از مصرف‌کننده اخذ شود چه طور هزینه‌های تولید را سرسام‌آور بالا برده است که بسیاری از تولیدی‌ها در شرایط فعلی به ورشکستگی رسیده‌اند.

این کارآفرین برتر کشوری گفت: بر اساس قانون نباید ارزش افزوده به تولید تعلق بگیرد. این مالیات در بسیاری از کشور‌های دنیا تنها از مصرف‌کننده دریافت می‌شود. به عبارت بهتر نباید مالیاتی تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده به حلقه تولید تعلق بگیرد و در مقابل مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف‌کننده نهایی اخذ شود.

اما در حال حاضر تنها پرداخت‌کننده مالیات بر ارزش افزوده همین تولید کنندگان هستند. در ابتدا اخذ مالیات بر ارزش افزوده به این شکل یک طرح آزمایشی بود که به طور حتم زمان اجرای آن هم سر رسیده است، چرا که در کل دنیا چنین قانونی وجود ندارد بنابراین زمان اصلاح آن در کشور فرا رسیده است تا این مالیات از مصرف‌کننده نهایی و تنها در زمان ورود یا خروج از کشور گرفته شود و از حلقه میانی و تولیدکنندگان نباید این مالیات اخذ شود.

حسنی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا اخذ مالیات بر ارزش افزوده از تولید کننده می‌تواند باعث ایجاد شفافیت شود، گفت: تعرفه و قاچاق دو لبه تیغ هستند. سازمان مالیات اگر بپذیرد که اولویت اصلی ما در کشور اشتغال زایی یعنی همان اصل جلوگیری از بروز بزه است چرا که در این صورت امنیت در کشور جاری خواهد شد و این موارد سلسله وار به هم مرتبط هستند. تولیدکننده در وضعیتی که با سرمایه‌گذاری در بازار‌های غیرمولد میتواند بدون یک ذره تلاش، کلی سود به جیب بزند، اما تولیدکننده باقی می‌ماند چیزی برای پنهان کردن ندارد. شفافیت باید در بازار‌های موازی تولید و غیرمولد ایجاد شود که در آنجا همه ساکت هستند، ولی گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از تولید واجب است، چون می‌خواهند تولید را به زمین بزنند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد