تاریخ انتشار : شنبه 30 مرداد 1400 - 14:26
کد خبر : 127288

فصل سوم برنامه«چراغ»؛ بررسی رعایت حجاب در محیط‌های آموزشی

فصل سوم برنامه«چراغ»؛ بررسی رعایت حجاب در محیط‌های آموزشی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار مهر، سیزدهمین و چهاردهمین قسمت فصل سوم برنامه چراغ یکشنبه ۳۱ مرداد و سه شنبه ۲ شهریورماه بروی آنتن شبکه ۵ سیما می‌رود. طبق روال فصل سوم برنامه، که هر هفته یکی از چالش‌ها و مسائل جدی شبکه مسائل

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار مهر، سیزدهمین و چهاردهمین قسمت فصل سوم برنامه چراغ یکشنبه ۳۱ مرداد و سه شنبه ۲ شهریورماه بروی آنتن شبکه ۵ سیما می‌رود. طبق روال فصل سوم برنامه، که هر هفته یکی از چالش‌ها و مسائل جدی شبکه مسائل عفاف و حجاب مورد بررسی قرار می‌گیرد، این هفته نیز برنامه چراغ چالش جدیدی را مورد بررسی قرار داده است؛ تمرکز و بازدهی در کدام محیط آموزشی بالاتر است؟

چالش این هفته با حضور میهمانان ارجمند دکتر «فاطمه منتظری» پژوهشگر، محقق و مترجم تعداد زیادی از مقالات و کتب علمی اسلامی از زبان آلمانی به فارسی، مشاور و مبلّغ خانواده، دکترای تکنولوژی آموزشی و مدرکBBA مدیریت اجرایی وهمچنین «مرضیه غلامی» کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مدرس دانشگاه، مشاور در دانشگاه و همچنین مشاور در چندین مرکز مشاوره پخش خواهد شد.

فصل سوم برنامه«چراغ»؛ بررسی رعایت حجاب در محیط‌های آموزشی

فاطمه منتظری با اشاره به این مقوله که وقتی صحبت از آموزش می‌شود روح و روان انسان مخاطب است، گفت: اگر در تمام جهان نگاه کنید افرادی که در حوزه‌های آموزشی فعال هستند، اصولاً از لحاظ ظاهری انسان‌های ساده‌زیستی هستند و از انواع به‌اصطلاح تجملاتی که در بحث لباس هست یا حالا آرایش و این‌ها پرهیز می‌کنند. اعم از سیاسیون، افراد فرهنگی، اندیشمندان، فیلسوف‌ها همینطور هستند. اصلاً در دنیا بحث آرایش به آن صورت در سطوح علمی نداریم، چون وقت این را کار را ندارند؛ وقتی را که می‌خواهند صرف بکنند تا یک ظاهر به قول معروف پر آب و تابی را بسازند، برای رفع آن ولع و تشنگی علمی که دارند سپری می‌کنند.

بر اساس خلقت، زن صاحب ثروت دل فریبی و دل ربایی است و برای حضور و ظهور اجتماعی باید این ثروتش را مدیریت کند وگرنه در محیط اجتماع بویژه در محیط‌های آموزشی اختلال هواس ایجاد می‌کند و تمرکز افراد را به هم می‌ریزد و از بحث اصلی جدایشان می‌کند. آن چیزی‌که آمار بین المللی نشان می‌دهد، حاکی از این است که امروز تمایل تمام کشورها به جدا کردن یا حالا بگوییم به تعبیری محدود کردن ارتباط آقایان و خانم‌ها در محیط‌های آموزشی هست.

در مراودات به اصطلاح عادی و بیرونی که ما در اجتماع بیرونمان داریم ما نمی‌توانیم در آن مدت زمان‌های کوتاه به هویت پنهانی افراد پی ببریم، چه خانم چه آقا، بنابراین فرصتی برای شناخت انسان‌ها نیست، پس بایستی یک راه معتدل و مطمئنی را پیدا کنیم همان‌طور که قرآن می‌فرماید اگر کسی هست که دلش بیمار است نتواند به شما آسیبی برساند، ببینید یک احتیاط به اصطلاح مدرن بسیار بسیار حکیمانه است که انسان یک طوری حضور اجتماعی داشته باشد که سلامت اجتماعی افراد جامعه نیز حفظ شود. مثلاً الان که ما در ایام کرونا باید ماسک بزنیم، بین آدم‌ها آدم‌های بیمار هستند، ناقل هستند و آدم‌های سالم هم هستند، ما چگونه می‌توانیم بفهمیم چه کسی ناقل است یا نیست؟ پس احتیاط کرده و از ماسک استفاده می‌کنیم، آیا ماسک محدودیت هست یا نیست؟ ولی با این وجود، افراد این را پذیرفته اند به خاطر حفظ سلامتی خودشان و حفظ سلامتی اجتماع از ماسک استفاده کنند. این به نوعی مدنیت است.

فصل سوم برنامه«چراغ»؛ بررسی رعایت حجاب در محیط‌های آموزشی

مرضیه غلامی نیز در برنامه خود با اشاره به چالش برنامه عنوان کرد: در تمام جوامع دنیا مثلاً در دانشگاه‌های مختلف دنیا یک پوشش مشخصی برای دانشجویان و دانش آموزان در نظر گرفته می‌شود که فارغ از بحث متحد الشکل شدن افراد در محیط آموزشی، در اصل به منظور افزایش راندمان علمی بالاتر است. واقعیت این است که هر جا توجه به ظواهر و توجه به این رویدادهای خارجی بیشتر باشد توجه به مباحث علمی و فرهنگی به همان نسبت پایین‌تر و کمتر خواهد بود. این‌که ما می‌بینیم در دانشگاه‌های مختلف به این موضوع بها داده می‌شود و برای پوشش خانم‌ها الگویی گذاشته می‌شود شامل لباس‌هایی مثل کت و شلوار، کت و دامن، پوششی مثل جوراب، لباس‌هایی که برهنگی در آن کم‌تر باشد، بدون آستین نباشد، خانم‌ها بدون جوراب نباشند، همه این اتفاقات به‌خاطر مسئله حجاب نیست آن‌ها مسئله حجاب را در نظر ندارند بحث، بحث همین هست که در این‌طور مواقع راندمان علمی بالاتر می‌رود. توجه‌ها از ظاهر افراد به اهداف آموزشی و آن آموزشگاه و دانشگاه معطوف می‌شود.

از سویی رعایت حریم بین زن و مرد اعم از محیط اجتماع و محیط آموزشی در محیط خانواده و اقوام نیز می‌بایست رعایت شود و به صرف مناسبات و روابط خانوادگی همچون دخترخاله و پسردایی و … نمی‌توان گفت که این محیط ایزوله است و منجر به بروز آسیب و مشکل نمی‌شود. چرا که مشکلات زیادی در این حوزه نیز رخ می‌دهد که تبعات جبران ناپذیری دارد و مراجعات بسیاری جهت مشاوره صورت می‌گیرد که ناشی از عدم رعایت حریم‌ها و به اصطلاح روشنفکری است. لذا در محیط‌هایی که، رفتارهای محرک کمتر است، محیط‌های سالم‌تری است و بازدهی و راندمان هم بالاتر می‌رود. در روابط بین زن و مرد میل به خودنمایی‌کردن، یا همان توجه‌طلبی غریزی است، ذاتی است، درونی است و وجود دارد و نمی‌توان سرکوبش کرد اما فلسفه و جایگاه خودش را دارد. ابتدا باید باور کرد که همه‌ی انسان‌ها هرکدام یک توانمندی و استعدادی دارند که باید فقط کشف بشود و پیدا بشود، اول این باور در ما شکل بگیرد و بعد این‌که بتوانیم استعدادهای درونی‌مان را محوریت زندگی‌مان قرار بدهیم و بیشتر روی آن متمرکز بشویم، قطعاً برآیند مثبت‌تری هم برایمان خواهد داشت.

لازم بذکر است برنامه چراغ، به تهیه کنندگی مصطفی هیودی و سردبیری محمدحسن زمان وزیری و نویسندگی نعیمه اسلاملو کاری از گروه اجتماعی شبکه ۵ سیما است و فصل سوم آن در ۵۲ قسمت تهیه و یکشنبه و سه شنبه هر هفته حوالی ساعت ۹ شب بروی آنتن می‌رود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد