تاریخ انتشار : جمعه 24 بهمن 1399 - 18:42
کد خبر : 92801

پایان سفر رئیس‌قوه‌قضائیه به عراق

پایان سفر رئیس‌قوه‌قضائیه به عراق

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ​ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از بازگشت از عراق در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد گفت: در این سفر مقرر شد کارگروه دستگاه قضایی عراق با همتای ایرانی، پرونده شهادت فرماندهان مقاومت را تا حصول نتیجه نهایی،

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ​ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از بازگشت از عراق در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد گفت: در این سفر مقرر شد کارگروه دستگاه قضایی عراق با همتای ایرانی، پرونده شهادت فرماندهان مقاومت را تا حصول نتیجه نهایی، جدی پیگیری کند.
 تأکید بر تداوم پیگیری
پرونده ترور شهید سلیمانی
رئیسی افزود: با تاکید مسئولان عراق و ایران مقرر شد به هیچ عنوان پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نباید مشمول مرور زمان شود و باید همواره در دستور کار باشد و از ناحیه دستگاه قضایی عراق پیگیری جدی شود.
وی ادامه داد: دومین موضوع این سفر، مسئله زندانیان در زندان‌های عراق است که در حال حاضر ده‌ها زندانی در زندان‌های عراق داریم که در این باره دو موضوع تردد غیر قانونی و اقامت غیر قانونی جدی‌تر است که به این دلایل محکومیت‌هایی پیدا کرده‌اند و موضوع دیگر مسئله اعتیاد و مواد مخدر است که می‌شد با یک عفو به کنار خانواده‌های خود باز گردند که این موضوع پیشنهاد و با آن موافقت شد.
رئیس‌قوه قضائیه با‌اشاره به دیدار خود با رهبر معظم انقلاب قبل از سفر به عراق گفت: در این دیدار پیشنهاد دادم تا چند نفر از زندانیان عراقی که در زندان‌های ایران هستند مشمول عفو رهبری شوند که رهبر انقلاب با این پیشنهاد موافقت کردند.
رئیسی اظهار داشت: سومین موضوع که در این سفر درباره آن بحث شد مبارزه جدی با فساد، مواد مخدر، جرائم سازمان یافته، تبادل اطلاعات و فعال شدن قانون استرداد مجرمین بود و همچنین درباره همکاری دو کشور در مبارزه با پولشویی هم بحث شد.
وی با‌اشاره به اینکه در این سفر با مسئولان عالی قضایی عراق دیدار داشتم، افزود: در این دیدار‌ها مسائل مورد نظر هر دو طرف مطرح شد و تاکید کردیم بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال آن است که عراق، قوی، مقتدر، مستقل و مقاوم در مقابل دشمنان باشد.
رئیس‌قوه قضائیه گفت:​ ایستادگی در برابر دشمن و به خصوص موضوع اخراج آمریکایی‌ها از عراق که قانون مصوب مجلس عراق است در دیدار با رئیس‌جمهور، رئیس‌مجلس و نخست‌وزیر عراق مطرح شد که اجرایی شدن این قانون باید دنبال شود.
 درخواست لغو روادید زائران عتبات عالیات
رئیسی با‌اشاره به علاقه مردم ایران به زیارت عتبات عالیات ادامه داد: به این علت در جلسه با مسئولان عالی عراق، موضوع ضرورت لغو رویداد مطرح و مقرر شد این مسئله از طرف عراقی‌ها در دستور کار قرار گیرد و به زودی نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.
وی افزود: با توجه به هم مرز بودن ما با عراق و روابط بسیار صمیمانه با عراق، تقویت موضوع تجاری و بازرگانی با عراق است که با یک بررسی می‌تواند به میزان دو برابر برسد که این موضوع نیاز به تسهیل کار بازرگانان دارد. در این باره با مسئولان قضایی طرح بحث شد و مسئولان عراق این وعده را دادند تا دادگاه‌های تخصصی تجاری را برای تسهیل بازرگانی و تجاری فعال کنند و چون از قبل بررسی‌هایی شده بود سه تفاهم نامه رسمی اعم از تفاهم بین دو دادستان کل کشور، ​ تفاهم با وزیر دادگستری ایران و عراق و تفاهم درباره سازمان زندان‌ها به امضا رسید. تفاهم دیگری که صحبت‌های مقدماتی آن انجام شد موضوع مبارزه با فساد است که مقرر شد از طرف مسئولان دو کشور دنبال شود.
رئیس‌قوه قضائیه گفت: در کنار دیدار‌های رسمی، دیدار‌هایی با علمای سنی و شیعه از سراسر عراق و همچنین با نمایندگان گروه‌های فعال در عراق انجام شد. در این سفر دیدار مفصلی با سران عشایر داشتیم، عشایر همچنانکه امام خمینی(ره) فرمودند از ذخایر هستند و حضور عشایر در دفاع از عراق و در مقابل داعش اقدام قابل تقدیر است.
رئیسی ادامه داد: از نکات برجسته سفر این بود که در همه برنامه‌ها اعم از دیدار‌های مردمی و دیدار با مسئولان حکومتی، همگان بر آن تاکید داشتند که حضور ایران اسلامی و شخص حاج قاسم سلیمانی و نیرو‌های ایرانی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در نجات عراق از دست داعش و گروه‌های تکفیری داشته است و باید این روابط را همچنان با ایران اسلامی به عنوان یک موضوع راهبردی ادامه دهیم.
استقبال مردم عراق از سفر رئیس‌قوه قضائیه
وی افزود: سفر ما علاوه ‌بر اینکه یک سفر اداری و رسمی بود، ولی جوانان کاظمین و بغداد باوجود شرایط کرونایی، خودجوش از این سفر استقبال کردند که این ابراز محبت به رهبری و تشکر نسبت به حاج قاسم سلیمانی در شعارهایشان مشهود بود.
رئیس‌دستگاه قضا گفت: در دیدار با حشدالشعبی که نیرو‌های جوان و با اراده و آماده‌ دفاع از عراق، قرآن، ارزش‌های الهی و عتبات عالیات هستند در شعارهایشان اعلام می‌کردند که پیام ما را به رهبر معظم انقلاب برسانید که ما برای دفاع از حریم دین و ارزش‌های دینی با همه وجود آماده هستیم.
رئیسی یادآور شد: از طرف اقلیم کردستان یک هیئت به بغداد اعزام شد که با آنها دیدار داشتیم و نکاتی که درباره کردستان بود در آنجا درباره آن بحث شد، همچنین از طرف اقلیم کردستان عراق برای حضور در سلیمانیه دعوت شده بودیم، ولی فشردگی برنامه سفر به نحوی بود که امکان رفتن به آنجا و همچنین دیگر شهر‌های عراق را به ما نداد که باید در این باره از مردم و مسئولان و مراجع تقلید عذرخواهی کنم.
وی افزود: در روابط حقوقی و قضایی بین دو کشور بنیادی گذاشته شد که امیدواریم این همکاری حقوقی و قضایی در مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فی مابین به عنوان یکی از مناسبات مهم و محوری مورد توجه قرار بگیرد و امیدوارم از مجموع مباحث، توافقات و تفاهم نامه‌ها مردم ایران و عراق بهره‌مند شوند.
گفتنی است، دیدار با اقشار مختلف مردم عراق و سخنرانی در جمع آنها، دیدار با هوشیار زیباری فرستاده ویژه رئیس‌اقلیم کردستان عراق، دیدار با رئیس‌مجلس عراق، دیدار با خانواده‌های فرماندهان شهید گروه‌های مقاومت و گفت‌وگو با تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی از جمله شبکه تلویزیونی عراقی العهد از دیگر برنامه‌های پایانی سفر رئیس‌قوه قضائیه به عراق بود.
بازتاب گسترده سفر رئیس‌قوه قضائیه به عراق
اما سفر رئیس‌قوه قضائیه در صدر یک هیئت بلند پایه قضایی به عراق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشت.
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری میزان، پایگاه شبکه المنار لبنان ضمن پوشش دیدار رئیس‌قوه قضائیه با مقام‎های ارشد عراق و اقشار مختلف مردم این کشور نوشت: «آیت‌الله رئیسی بر بی‌اعتمادی بر آمریکا تاکید کرد.»
پایگاه النور در گزارشی نوشت که آیت‌الله رئیسی در سفر به عراق روابط ایران و عراق را تاریخی و دینی توصیف کرد.
پایگاه موازین نیوز عراق نیز در گزارشی به پوشش سخنرانی رئیس‌قوه قضائیه در جریان سفر به عراق پرداخت.
خبرگزاری رویترز در گزارشی ضمن‌اشاره به سفر رئیس‌قوه قضائیه به عراق نوشت: آیت‌الله رئیسی از محل شهادت سردار سلیمانی در بغداد بازدید کرد.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشت: رئیس‌قوه قضائیه ایران برای تقویت روابط بین تهران و بغداد به عراق سفر کرد.
پایگاه الایام نوشت: رئیس‌قوه قضائیه ایران در عراق گفت که جنایت ترور شهیدان سلیمانی و المهندس، بدون پاسخ نخواهد ماند.
پایگاه الرای العام گزارش داد که رئیس‌قوه قضائیه ایران اعلام کرد سه تفاهم نامه با عراق امضا شده است.
پایگاه حشدالشعبی عراق در گزارشی نوشت که آیت‌الله رئیسی در جریان سفر به عراق در میان استقبال گسترده مردم از شهر مقدس کاظمین بازدید کرد.
پایگاه الاهرام مصر نیز ضمن پوشش سفر آیت‌الله رئیسی به عراق، از دیدار رئیس‌قوه قضائیه و رئیس‌جمهور عراق گزارش داد.
پایگاه شبکه المیادین نیز گزارش داد آیت‌الله رئیسی در سفر به عراق با مقام‌های عراقی درباره توسعه همکاری قضایی و حقوقی بین ایران و عراق گفت‌و‌گو کرد.
تعداد زیادی از رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دیگر نیز سفر رئیس‌قوه قضائیه به عراق را پوشش دادند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد