جای خالی جهش تولید در بودجه ۱۴۰۰
محسن سمیعی نسب کارشناس اقتصاد کلان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جزئیات بودجه ۱۴۰۰ و رشد هزینههای عمومی اظهار کرد:با وجود اینکه در سالهای اخیر تحت عنوان اصلاح ساختار بودجه مطرح شده، اما در بودجه سال آینده برخلاف این مسیر حرکت شده

محسن سمیعی نسب کارشناس اقتصاد کلان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جزئیات بودجه ۱۴۰۰ و رشد هزینههای عمومی اظهار کرد:با وجود اینکه در سالهای اخیر تحت عنوان اصلاح ساختار بودجه مطرح شده، اما در بودجه سال آینده برخلاف این مسیر حرکت شده است. در شرایطی که سند بودجه یکی از جلوههای نظام مردم سالاری محسوب می شود، به همین دلیل در مجلس بررسی میشود.
او ادامه داد: بنابراین یکی از جلوههای حکمرانی مردمی اسناد بودجه سالانه است. سال قبل بررسی بودجه در صحن انجام نگرفت امسال هم از جهت شکل تعاملی که در ارائه بودجه در صحن علنی اتفاق افتاد، روسای قوا در تحویل دادن این سند حاضر نبودند که از حاشیههای عجیب تقدیم بودجه به مجلس محسوب میشود. وقتی صحبت از اصلاح ساختار بودجه میشود خروجی در عمل باید دیده شود.
او درباره بررسی جزئیات بودجه گفت: از بودجه ۲۴۳۶هزار میلیارد تومانی سال آینده ۹۲۰هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه عمومی و ۱۵۰۶ هزار میلیارد تو مان مربوط به بودجه شرکتهای دولتی است و ۸۸هزار میلیارد تومان مربوط به منابع اختصاصی و منابعی که دولتها میتوانند جذب کند که آنها هم دستگاههای دولتی هستند .
بیشتر بخوانید:
یارانه کم یا زیاد میشود؟ / چکش کاریهای نهایی مجلس و دولت بر بودجه
این کارشناس اقتصاد کلان بیان کرد: بودجه عمومی ۸۴۱هزار میلیارد تومان است و عملا آنچه که در مجلس بر روی آن بحث میشود یک سوم بودجه است و ۶۸درصد بودجه کشور که بودجه شرکتها و بانکهای دولتی است در مجلس مورد بررسی قرار نمیگیرد. مشکلی که در حوزه مفاسد اقتصادی وجود دارد مربوط به بودجه شرکتهای دولتی است که خلاء شفافیت و نظارت بر این شرکتها مشکلات متعددی در کارآمدی آنها ایجاد کرده و سبب فساد اقتصادی شده است. بودجه عمومی ۴۷درصد افزایش داشته است.
او اضافه کرد: درست است که بودجه انبساطی است، اما عملا بیشتر شامل هزینههای دولت میشود، به صورت اسمی ۴۷ درصد سقف منابع ومصارف عمومی رشد داشته است. اما رقمهای واقعی این مقدار نیست در اقتصاد به دنبال اعداد اسمی نیستیم و با اعداد واقعی سروکار داریم.
سمیعی نسب تصریح کرد: از سویی این رقم ۸۴۱هزار میلیارد تومان حدود ۸۵درصد منابع عمومی عمدتا موضوع هزینههای جاری هستند و بودجه هزینههای عمرانی حدود ۱۵درصد را به خود اختصاص داده است؛ که سرمایه گذاری بخش دولتی در اقتصاد است. تجربه نشان داده است هر زمانی که دولتها با کسری بودجه در طول سال مواجه میشود از هزینههای عمرانی صرف میکنند و عملا این هزینهها همیشه به طور کامل تحقق پیدا نمیکند.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: طی یک دهه اخیر در حوزه تشکیل سرمایه ثابت در کشور با کاهش روبه رو بودهایم. معضل جدی تولید در کشور میزان سرمایه ثابت، رقم نزولی بوده است و با توجه به این مسئله کاهش بودجه عمرانی ضربه به جریان تولید و زیر ساختهای آن میزند در بودجه ۱۴۰۰ نگاه به رشد جهش تولید دیده نمیشود.
او ادامه داد: نکته دیگر این است که عملا در سال ۹۹ رقم ۵۷۱هزار میلیارد تومان برای منابع بودجه در نظر گرفته شده بود که طبق گزارشی که از عملکرد شش ماهه نخست امسال در دست داریم، تحقق بودجه رقام خوبی نبوده است؛ در حوزه درآمدهای نفتی حدود ۱۷درصد تحقق درآمدها صورت گرفته است.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی در پایان با اشاره به غیر ممکن بودن تحقق درآمدهای نفتی پیش بینی شده در بودجه سال آینده تصریح کرد:در سال ۹۹ فروش نفت یک میلیون بشکه با نرخ ۵۰دلار پیش بینی شده بود، اما در سال ۱۴۰۰ رقم فروش به دو میلیون و سیصد هزار بشکه با نرخ ۴۰دلار افزایش یافته که واقعا خوشبینانه است و با در نظر نگرفتن تشدید تحریمهای نفتی هم تحقق آن امکان پذیر نیست و نمیتوان به این میزان فروش رسید.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰