تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 - 13:42
کد خبر : 87293

عید نوروز ، خانه تکانی و نظافت منزل

عید نوروز ، خانه تکانی و نظافت منزل

نظافت منزل و گرد گیری خانه هر ساله در روزهای قبل از سال تحویل و عید نوروز به صورت کلّی انجام می شود به حدّی کامل و همراه با تمام جزئیات که به آن خانه تکانی گفته می شود .که الحق هم خانه تکانده می شود …  البته بعضی افراد بنا به دلایلی این امور

نظافت منزل و گرد گیری خانه هر ساله در روزهای قبل از سال تحویل و عید نوروز به صورت کلّی انجام می شود به حدّی کامل و همراه با تمام جزئیات که به آن خانه تکانی گفته می شود .که الحق هم خانه تکانده می شود …  البته بعضی افراد بنا به دلایلی این امور را به شرکت خدماتی و نظافتی واگذار می کنند .

همچنان که در عید نوروز که شکوفایی و نو شدن طبیعت اتفاق می افتد مردم ایران نیز با تمیز کردن و نو کردن خانه های خود به استقبال عید نوروز می روند . از طرفی با  نظافت منزل و گرد گیری خانه در واقع خانه آماده ی پذیرایی از میهمانان نوروزی می شود . قسمت هایی از منزل که شاید بیش از یک سال است دست نخورده مانده گردگیری می شود . پاک کردن و شستشوی شیشه و پنجره ها ، نقاشی دیوارها ، شستشوی کاشی و سرامیک ها ، ضد عفونی کردن سرویس ها ، دستمال کشیدن وسایل مانند قاب عکس ها ، کلید و پریزها ، میز و صندلی ها ، شستشوی فرش و موکت ها و …. از جمله اموری است که در خانه تکانی انجام می شود .

در کنار نظافت منزل و گردگیری آن نباید از نظافت سایر قسمت ها مانند نظافت راه پله ، نظافت ساختمان ، نظافت حیاط و … غافل شد ، مسلماً خانه تمیز و پاکیزه نوید بخش سلامتی و نشاط است چرا که تمیزی باعث سلامت جسمی و نیز نشاط روحی است .

توجه به نظافت راه پله ها نیز باید در خانه تکانی مد نظر قرار گیرد چرا که راه پله ها ورودی منزل هستند و آلوده بودن آنها علاوه بر اینکه جلوه ی بدی در بدو ورود ایجاد می کند . باعث می شود که آلودگی ها به داخل منزل راه پیدا کند .

نکات ایمنی در هنگام خانه تکانی و نظافت پیش از عید نوروز

۱- از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید .

باید حمل و جابجایی وسایل خانه را متناسب با توان خود انجام دهیم ، بهتر است برای بلند کردن وسایل سنگین ابتدا در حالت نشسته قرار بگیریم جسم را محکم گرفته و سعی کنیم با فشار روی زانو هایمان بلند شویم و از خم کردن کمر جداً خودداری کنیم ، چرا که باعث آسیب به ستون فقرات و مهرهای کمر می شود . و نیز به این نکته عنایت داشته باشیم که خانه تکانی اگر کامل انجام نشود مشکلی پیش نخواهد آمد اما آسیب به کمر و بدن ممکن است تا آخر عمر ما را عذاب دهد .

۲- کمک گرفتن از دیگران و سایر اعضای خانواده

خانه تکانی عید نوروز مختص به خانم ها و یا یک نفر نیست و باید در این ایام همه اعضای خانواده در امر پاکیزگی منزل شرکت کنند ، همچنین یاری گرفتنن از دوستان ، اقوام نیز می تواند در تسریع و بهتر انجام شدن این کار کمک کند.

۳- کشش بیش از حد عضلات و اعضای بدن ممنوع و فشار بیش از حد به بدن خود وارد نکنید

کشیدگی بیش از حد اعضا و عضلات بدن باعث آسیب جدی خواهد شد لذا از وسایلی همچون چهارپایه و نردبان برای بالا رفتن استفاده کنید

۴- از محصولات مناسب استفاده کنید.

از محصولات استاندارد و مناسب برای شستشو و نظافت استفاده کنید . مواد شوینده و ضدعفونی کننده دارای عناصر شیمیایی هستند که استفاده نادرست و محصولات غیر استاندارد ممکن است سلامتی ما را تهدید کنند و باعث ناراحتی های تنفسی و ریوی شوند .

۵- در حین خانه تکانی گاهی به خود استراحت بدهید و منظم استراحت کنید

به فکر سلامتی خود باشید و هر چند ساعت یک ربع استراحت کنید ، چای و قهوه بنوشید ، کلیپ ببینید ، اندکی تنقلات و کیک و کلوچه بخورید ، این کار باعث نشاط روحی و سلامتی جسمی می شود .

۶- ماساژ بگیرید

یکی از مسائلی که باعث رفع خستگی و کسالت می شود ماساژ است ، بعد از ساعت ها کار و فعالیت بهتر است عضلات را ماساژ دهیم برای این کار می توانیم از اعضای خانواده کمک بگیریم . اگر ماساژ همراه با روغن سیاه دانه باشد بسیار موٌثر خواهد بود .

۷- ماهیچه های خود را ترمیم کنید

بعد از انجام کار در پایان یک روز بهتر است ماهیچه های خود را ترمیم کنید . دوش آب گرم ، استفاده از تشت آب گرم ، حمام آب داغ ، خوردن مواد طبیعی مانند آناناس و خواب آرام باعث رفع خستگی و ترمیم ماهیچه ها خواهد شد

۸- در هنگام خانه تکانی هر چند دقیقه وضعیت خود را تغییر دهید

قرار گرفتن در یک وضعیت مانند حالت نشسته ، درازکش ، ایستاده ، می تواند به بدن آسیب بزند ، لذا بهتر است هر چند دقیقه ولو اینکه احساس خستگی در آن وضعیت هم نداشته باشیم ، حالت خود را تغییر دهیم .

۹- برقرار بودن جریان هوای تازه

در هنگام خانه تکانی و استفاده از مواد شوینده ، حتماً پنجره ها را باز گذاشته تا هوا جریان داشته باشد ، استفاده از مواد شوینده مانند وایتکس که بوی تندی دارد و گازی خاص را متصاعد می کند می تواند به ریه هایمان آسیب بزند بهترین راه باز بودن جریان هوا و استفاده از ماسک و دستکش است ، در سرویس های بهداشتی و حمام حتماً درب را باز بگذاریم .

۱۰- برای پاک کردن شیشه و پنجره ها نهایت دقت را داشته باشیم و از قرار گرفتن در پرتگاهها و قسمت های خطرناک جداً خودداری کنیم.

شاید یکی از راهکارهای رهایی از خانه تکانی واگذار کردن این امر به شرکت خدماتی و نظافتی باشد .

انتخاب شرکت خدماتی و نظافتی نیز یک مسئله است که باید در آن دقت کرد . اما ما به شما شرکت خدماتی و نظافتی آرمان پاکان را توصیه می کنیم . برای آشنایی با این شرکت و نوع و نحوه خدمات آن وبسایت شرکت خدماتی و نظافتی آرمان پاکان را در گوگل جستجو کنید.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد