تاریخ انتشار : دوشنبه 22 دی 1399 - 5:15
کد خبر : 84303

وقتی طرح شهید سلیمانی موج‌شکن کرونا شد/ رنگ باختن کرونا در استان اردبیل طی ۵۰ روز کار جهادی

وقتی طرح شهید سلیمانی موج‌شکن کرونا شد/ رنگ باختن کرونا در استان اردبیل طی ۵۰ روز کار جهادی

خبرگزاری فارس – اردبیل| نوید بدر: آبان‌ماه امسال روزهای سخت و تلخی را از نظر شیوع ویروس کرونا پشت سر گذاشتیم؛ موج سوم سهمگین کرونا افراد زیادی را درگیر بیماری و بیشتر تخت‌های بیمارستانی را اشغال کرد و آمار فوتی‌های ناشی از این ویروس نیز هر روز یک رکورد جدید ثبت می‌کرد. در کل کشور

خبرگزاری فارس – اردبیل| نوید بدر: آبان‌ماه امسال روزهای سخت و تلخی را از نظر شیوع ویروس کرونا پشت سر گذاشتیم؛ موج سوم سهمگین کرونا افراد زیادی را درگیر بیماری و بیشتر تخت‌های بیمارستانی را اشغال کرد و آمار فوتی‌های ناشی از این ویروس نیز هر روز یک رکورد جدید ثبت می‌کرد.

در کل کشور آمار فوتی‌های روزانه کرونا در آبان‌ماه به مرز عدد دلخراش ۵۰۰ رسید و در استان اردبیل نیز حدود نیمی از تخت‌های بیمارستانی به بیماران کرونا اختصاص یافته بود به طوری‌که علاوه بر بیمارستان امام ‌خمینی(ره) اردبیل، در بیمارستان‌های امام رضا(ع)، سبلان و بوعلی نیز بخش کرونا دایر شد و مراکز درمانی استان بستری همزمان بیش از ۵۰۰ نفر را تجربه کرد و قربانیان روزانه کرونا در استان اردبیل ۲ رقمی شده بود.

طرحی برای بیماریابی خانه‌به‌خانه و کاهش تعداد مبتلایان و فوتی‌ها

در اواخر آبان‌ماه بود که وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین طرحی را کلید زدند تا این موج سنگین و سخت کرونا را در کشور زمین‌گیر کنند؛ طرحی به‌نام سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی که مقرر شد کار بیماریابی خانه‌به‌خانه در این طرح توسط سربازان حاج قاسم در بسیج انجام شود.

طرح شهید سلیمانی در استان اردبیل نیز به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه، از روزهای پایانی آبان‌ماه آغاز شد و اکبر بهنام‌جو، استاندار اردبیل در آن زمان دقت در اجرای طرح، آگاه‌سازی و ارایه خدمات به مبتلایان کرونایی در این طرح را در کاهش تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا موثر دانست و از ضرورت شناسایی گروه‌های در معرض خطر و افراد آسیب‌پذیر بالای ۶۰ سال گفت.(منبع) 

شناسایی ۳۳۴۹ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در طرح شهید سلیمانی

رامین سلطانی، مسؤول بسیج جامعه پزشکی استان اردبیل درباره آخرین آمار اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی به خبرنگار فارس گفت: تاکنون ۹۲/۷۳ درصد از جمعیت استان اردبیل مورد غربالگری قرار گرفته و ۷ هزار و ۴۴۹ نفر مشکوک به بیماری کرونا شناسایی شده است.

وی افزود: با انجام تست PCR یا تست سریع از این افراد مشکوک به‌همراه حداقل ۱۰ نفر از اطرافیان این افراد که تست آن‌ها مثبت بود، ۳ هزار و ۳۴۹ بیمار قطعی مبتلا به کرونا شناسایی شدند.

مسؤول بسیج جامعه پزشکی استان اردبیل بیان کرد: ۳۶ بیمار در نقاهتگاه‌های پیش‌بینی شده قرنطینه شدند و ۱۶ هزار و ۱۳۸ مورد قرنطینه در منزل نیز پیشنهاد شده است.

کاهش قابل توجه آمار بستری و فوتی کرونا در استان اردبیل

سلطانی تصریح کرد: در حال حاضر در مقایسه با ۵۰ روز گذشته، آمار بستری‌های کرونا در استان اردبیل از تعداد ۸۵ تا ۸۸ بستری در روز به ۲۰ تا ۲۲ بستری روزانه کاهش یافته و آمارفوتی‌ها نیز از تعداد ۱۵ تا ۲۲ نفر به زیر ۱۰ نفر و حتی روزهایی بدون فوتی رسیده است.

وی گفت: در اجرای طرح شهید سلیمانی در استان اردبیل، ۲۷۴ تیم مراقبتی ۱۵ نفره شامل یک پزشک، ۴ پرستار و پیراپزشک و ۱۰ بسیجی حضور داشتند و با احتساب ۸۴۷ تیم حمایتی، بیش از ۱۰۰ هزار نفر روز در این طرح مشارکت وجود داشت.

مسؤول بسیج جامعه پزشکی استان اردبیل اظهار کرد: از این به بعد وارد گام دوم طرح شهید سلیمانی می‌شویم که در این گام با افزایش آمار تست‌ها و همچنین نظارت و کنترل بیشتر، سعی بر قطع زنجیره این بیماری ویروسی خواهد شد.

خروج مشگین‌شهر از وضعیت قرمز پس از چندین ماه

یکی از شهرستان‌های استان اردبیل که طی چندین ماه در وضعیت قرمز قرار داشت و پس از اجرای طرح شهید سلیمانی و اعمال محدودیت‌ها، بالاخره از وضعیت قرمز خارج شد، شهرستان مشگین‌شهر بود.

بنا به گفته ولی قاسمی، معاون سیاسی و امنیتی فرماندار مشگین‌ شهر، ۹۹ درصد مردم این شهرستان در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی پایش و غربالگری شده‌اند.

قاسمی از غربالگری ۱۴۹ هزار و ۶۷۳ نفر با کمک تیم‌های عملیاتی و مراقبتی خبر داد و گفت که در این مدت ۸۷۷ نفر بیمار مشکوک به کرونا طی اجرای این طرح شناسایی شدند.

اجرای کامل طرح شهید سلیمانی در اصلاندوز با قرنطینه دقیق مبتلایان

شهرستان اصلاندوز استان اردبیل اولین شهرستان استان بود که کار غربالگری و بیماریابی در طرح شهید سلیمانی را به‌صورت ۱۰۰ درصد و کامل انجام داد. سیدعباس مینایی، فرماندار شهرستان اصلاندوز در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: در غربالگری ۳۸ هزار نفره مردم اصلاندوز طی این طرح، ۱۵۸ نفر مشکوک به کرونا شناسایی شدند.

وی افزود: با انجام عملیات بالینی و تست کرونا از افراد مشکوک، در مجموع تا به امروز تست ۳۳ نفر مثبت اعلام شده که تحت نظارت کمیته مراقبتی و نظارتی در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

مینایی تصریح کرد: افرادی که در قرنطینه خانگی قرار دارند، تحت هیچ شرایطی حق خروج از منزل نداشته و در صورت مشاهده، با نقض‌کنندگان قرنطینه به شدت برخورد خواهد شد و در این خصوص با کسی مماشات نکرده و نخواهیم کرد.

غربالگری کامل بخش مغانسر و معرفی ۱۱۲ مبتلای مشکوک به مراکز بهداشتی

یکی دیگر از مناطقی که طرح شهید سلیمانی به‌صورت کامل در آن اجرا شد، بخش مغانسر پارس‌آباد است که حسن نوری، فرمانده سپاه پارس‌آباد در این باره اظهار کرد: با تلاش تیم‌های بسیج در قالب طرح شهید قاسم سلیمانی و با همکاری شبکه بهداشت و درمان، ۱۰۰ درصد جامعه هدف بخش مغانسر، بالغ بر ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر غربالگری شدند.

نوری درباره تعداد افراد بیمار شناسایی شده در این بخش هم گفت: ۱۱۲ نفر بیمار مشکوک به کرونا در مغانسر شناسایی شده و به مراکز بهداشتی معرفی شدند.(منبع)

رنگ باختن کرونا در استان اردبیل طی ۵۰ روز کار جهادی

پس از ۵۰ روز از آغاز اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، موج سوم بیماری کرونا مجبور به رنگ باختن و عقب‌نشینی در برابر اراده و اقدام جهادی سربازان حاج قاسم شد و وضعیت استان اردبیل در ابتدای اجرای طرح با ۷ شهرستان قرمز و نارنجی پس از ۵۰ روز اجرای طرح همراه با اعمال محدودیت‌ها، به ۱۱ شهرستان با وضعیت زرد و آبی رسید.

بی‌شک اگر این اقدام جهادی به نام سردار دل‌ها با همکاری بسیجیان و مدافعان سلامت در مراکز درمانی نبود، هم‌اکنون آمار ابتلا و فوتی‌ها بسیار بیشتر و شاید حتی چند برابر آبان‌ماه بود و مردم بسیاری درگیر این بیماری و رخ در نقاب خاک کشیده و یا داغدار عزیزانشان شده بودند.

آری در روزهایی که اولین سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی را پشت سر گذاشتیم، نام و یاد او همراه با اقداماتی جهادی در کشور و استان اردبیل، باعث فروکش کردن شیوع شدید ویروس همه‌گیر و چموش کرونا شد که البته تدوام وضعیت فعلی و حفظ این موفقیت بسیار اهمیت دارد و همچنان باید در ماه‌های آینده اینگونه اقدامات جهادی همراه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و نهادهای مختلف مورد توجه جدی باشد تا هر چه زودتر شاهد قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا و از بین رفتن آن باشیم. انشالله

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد