تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 تیر 1396 - 8:57
کد خبر : 8405

بیش از ۱۰ آیه قرآن مباحث حجاب و حیا را مطرح کرده است

بیش از ۱۰  آیه قرآن مباحث حجاب و حیا را مطرح کرده است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام محمد فلاح استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گوهرشادنیوز،  با بیان اینکه بحث حجاب و پوشیدگی زن بدون رعایت عفت و حیا اثرگذاری لازم را ندارد، تصریح کرد: در بحث حجب و

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام محمد فلاح استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گوهرشادنیوز،  با بیان اینکه بحث حجاب و پوشیدگی زن بدون رعایت عفت و حیا اثرگذاری لازم را ندارد، تصریح کرد: در بحث حجب و حیای زن توصیه‌های بسیاری از سوی دین و عالمان دینی وجود دارد توصیه‌هایی که عفاف را در کنار پوشش ضروری می‌داند.

 

حیا، انگیزه‌ای برای رعایت احکام اخلاقی

 

وی در تعریف حیا گفت: حیا، انگیزه‌ای برای رعایت احکام اخلاقی و عاملی برای ممانعت از اعمال سوء است البته حیا را می‌توان عاملی برای جلوگیری از موقعیت هایی که در آن فرصتی برای ارتکاب به گناه به وجود دارد، نیز تعریف کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان داشت: حیای زن در واقع به این معناست که نحوه حرف زدن، گام برداشتن و نگاه کردنش به گونه‌ای نباشد که حواس مردان نامحرم را متوجه خود کند، به عبارتی یک زن نباید با جلوه‌گری و عشوگری زنانه‌اش زمینه گناه در جامعه را فراهم کند.

 

بیش از ۱۰ آیه قرآن مباحث حجاب و حیا را مطرح کرده است

 

حجت الاسلام فلاح با اشاره به اهمیت حجاب و عفاف در اسلام تصریح کرد: در قرآن مجید بیش از ۱۰ آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد. آیاتی که به صورت جزعی و ریز مباحث حجاب و حیا را مطرح می‌کنند این در حالی است که درباره نماز با وجود همه تأکیداتی که شده است تنها یک واژه اقم الصلات بکار رفته است.

 

وی ادامه داد: همین امر خود گواهی است بر اهمیت توجه به حجاب در مردان و خصوصاً زنان به خاطر ویژگی‌های خاص فیزولژی شان، که باید خیلی بیشتر از مردان مراقب میزان پوشش و حیای خود باشند. پوشش و حیایی که خود چون سپری مانع ترویج فساد بی بند و باری می شود.

 

واژه «خمار» و «جلباب» حدود حجاب را برای زن مسلمان معین می‌کند

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به واژهای «خمار» و «جلباب» در آیه ۳۱ سوره نور «وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ…» در قرآن کریم، تصریح کرد: خداوند با آوردن واژه خمار از زنان می‌خواهد که سرهایشان را بپوشانند(در واقع خمار همان روسری است که زنان ما بر سر کرده تا موهایشان را از نامحرم بپوشانند) و اما جلباب چیزی فراتر از روسری است و به معنی پوشاندن هم سر و هم صدر و سینه آورد شده است(چیزی شبیه چادر امروز).

 

حجت الاسلام فلاح در ادامه با تأکید بر ملازمت حجاب و حیا، تصریح کرد: حیا یک میوه درونی و ذاتی است که نتیجه اش در ظاهر نمود پیدا می کند در حالی که پوشش ظاهری تنها خروجی ظاهری دارد، اگر حیای ذاتی وجود داشته باشد نتیجه اش حجاب بیرونی می شود بنابراین به همین دلیل است که هر چادری را نمی توان یک فرد با حجاب دانست.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد