گفتوگو| از صفر تا صدِ طب ایرانی اسلامی/ طب مدرن خوب است یا بد؟
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از شهرکرد، امروزه شاهد آن هستیم که مردم کشورهای مختلف برای سلامت جسم و روح خود و درمان بیماریهای لاعلاج ترجیح میدهند به جای مصرف داروهای شیمیایی طب مدرن از طب سنتی مربوط به کشور خود استفاده کنند.
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از شهرکرد، امروزه شاهد آن هستیم که مردم کشورهای مختلف برای سلامت جسم و روح خود و درمان بیماریهای لاعلاج ترجیح میدهند به جای مصرف داروهای شیمیایی طب مدرن از طب سنتی مربوط به کشور خود استفاده کنند.
در ایران نیز در سالهای اخیر مردم از طب ایرانی اسلامی استقبال خوبی داشتهاند، اما متأسفانه به دلیل برخی محدودیتها و ممنوعیتها هنوز طب ایرانی اسلامی در تمام نقاط کشور رواج نیافته و اساتید مجرب و شایسته طب ایرانی اسلامی نمیتوانند به راحتی و آزادانه به طبابت بپردازند.
نظر رهبر معظم انقلاب در مورد طب اسلامی و سبک زندگی
مقام معظم رهبری سالهاست که به طب ایرانی اسلامی توجه ویژهای نشان داده و در سخنرانیهای خود به این موضوع مهم اشاره میکنند.
ایشان در یکی از بیانات خود در مورد طب ایرانی اسلامی فرمودهاند: «ما ابن سینا داشتیم که هنوز کتابش مرجع درسی و مهم پزشکی دانشگاههای دنیاست، یا رازی را داشتیم یا دیگرانی از این قبیل را، چرا بایستی امروز به خودکفائی علمی کشور امید نبندیم؟»
رهبر معظم انقلاب به کرار «سبک زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدنسازی اسلامی دانستهاند و یکی از راههای اجرای سبک زندگی، توجه به طب سنتی و ایرانی اسلامی است که علاوه بر پیشگیری، خودمراقبتی و درمان، موجب اصلاح و تبیین شیوههای صحیح زندگی میشود.
همچنین مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به سبک زندگی اشاره کرده و فرمودند که صحبتهای زیادی در مورد سبک زندگی وجود دارد.
ما در سبک زندگی ایرانی اسلامی خیلی عقب بوده و باید یک کار انقلابی، جدی و اساسی در این راستا بکنیم، رهبر معظم انقلاب به خصوص در سال ۹۱ در جمع هیئت دولت فرمودند: «دغدغه امروز من طب ایرانی اسلامی است؛ به آن بپردازید».
خبرنگار فارس در شهرکرد در این راستا به گفتوگو با یکی از اساتید طب ایرانی اسلامی و کارشناس مسائل سبک زندگی پرداخته که مشروح آن در زیر آمده است؛
فارس: در ابتدا و برای ورود به بحث لطفا در مورد «طب» و علم طبابت توضیح دهید.
حجت الاسلام باقری: ما طب را به معنای درمان بیماری میدانیم در حالیکه طب باید مانع از ایجاد بیماری شود، در روایات بر حجامت تأکید زیادی شده است. برای برخی افراد سوال پیش میآید که حجامت برای درمان کدام بیماری است؟ در اینجا باید گفت که حجامت برای جلوگیری از ایجاد بیماری است.
زمین در روایات به عنوان گهواره برای آرامش انسان نام برده شده است در حالیکه ما در طبقات ۱۰ و ۲۰ با فاصله زیادی از زمین زندگی میکنیم. |
فردی که در آپارتمانهای شیک و صنعتی زندگی میکند، اگر به مدت یک شب به منازل قدیمی و خشت و گلی برود، به احساس خوب و آرامش خاصی دست مییابد. حتی چینش وسایل خانه، پردازش نور، نحوه ساختن حمام و استفاده از چوب در خانه به طب اسلامی ایرانی مربوط بوده و بر سلامتی انسان تأثیر دارد.
بحث طب در موارد ساختمان، نحوه نشست و برخاست، آناتومی و به کار بردن بدن و موارد بسیاری دیگر وارد میشود، معماری ساختمانهای امروزی اشتباه است.
فارس: تفاوت طب اسلامی، سنتی و مدرن چیست؟ اگر هدف هر سه درمان هست، پس چه تفاوتی دارد که ما از کدام طب استفاده کنیم؟
حجت الاسلام باقری: ریشه و اصل طب اسلامی و طب سنتی، وحی است. در بسیاری از روایات معصومین و اطبا ذکر شدهاست که در برخی داروها ترکیبات بسیار پیچیدهای وجود دارد. اکنون این سوال مطرح میشود که چطور در آن زمان با آن امکانات و ارتباطات، داروهای مختلف را پیدا میکردند؟
فردی که قرار بود به کشور چین یا هند مسافرت کرده و دارویی را بیابد، گاهی اوقات چندین سال در راه بود؛ در صورتی که در طب سنتی و طب اسلامی میبینیم دارویی از هند، دارویی از چین، دارویی از حجاز، دارویی از پاکستان و کشورهای دیگر با مقدارهای معین و مشخص ترکیب میشد.
تقریبا میتوان گفت این کار جزو کارهای بسیار مشقتبار و سخت و حتی محالات است، بنابراین خدای متعال از روزی که انسان را در این عالم خلقت قرار داد، قطعاً برای رفع مشکلاتش نیز راههایی را به او نشان داده که همان وحی است.
خدای متعال به انسان وحی کرده است که ترکیباتی از داروهای مختلف در کشورهای گوناگون را به مقدار معین برای بیماریهای متفاوت استفاده کند. اگر قرار بود که انسان برای هر بیماری امتحان شده و هزاران تلفات به بار آید، دیگر نمیشود عنوان «طب» را به کار برد، یکی از ایرادات وارده به طب مدرن نیز این است که عوارض و حواشی آن بیش از حد است.
امروزه در بعضی از خانوادهها بیشترین هزینه در بحث درمان است؛ در حالیکه طب باید مانع بیماری و رفع بیماری شود نه اینکه ایجاد مشکل کند.
فارس آیا بین طب سنتی و طب اسلامی ارتباط و نقاط مشترکی وجود دارد؟
حجت الاسلام باقری: روایاتی که از پیامبران، ائمه اطهار و معصومین و به عبارتی از ابتدای نبوت انبیاء تا کنون وجود دارد که در طب اسلامی به کار میروند. این طب همان طب وحیانی است که براساس وحی و روایات شکل گرفته است.
در برخی از روایات طب اسلامی آمده است که ما اصل مطلب را به شما گفته و شما به دنبال فرعیات رفته و آنها را عملیاتی کنید. لذا «طب سنتی» به سراغ این بحث رفته و فرعیات را جستجو کرد. در نتیجه این امر، یک سری تفاوتها در «طب اسلامی» و «طب سنتی» به وجود آمد.
بین طب سنتی ایرانی و طب اسلامی یا وحیانی ربط مستقیم وجود داشته و یک ریشه دارند ولی اکنون در بحث اجرا و عملیاتی در این دو نوع طب تفاوتهایی موجود است. ضمن اینکه برخی موارد در طب سنتی وجود دارد که واقعاً بررسی شده و صحیح میباشند؛ بنابراین باید این نوع طب را به نام «طب ایرانی اسلامی» بخوانیم که کاملتر و دقیقتر باشد.
بسیاری از روایات در مورد طب اسلامی به دست ما نرسیدهاست، خیلی از کتابهای مربوط به طب اسلامی در جنگها از بین رفته و سوختهاند و روایات زیادی در این مورد به نسلهای بعد منتقل نشده است.
طب سنتی ایرانی ما یکبار در قبل از اسلام به یونان ترجمه شده، با بعضی از شبهات، تجربیات و خرافات آنجا ترکیب شده و دوباره به ایران برگشتهاست؛ در کتاب ابو علی سینا نکاتی وجود دارد که در فرهنگ و طب ما مرسوم نیست، به گونهای که شخص ابوعلیسینا نیز در کتابش میگوید: «من اینها را نقل میکنم». بنابراین خیلی از تفاوتهای بین طب اسلامی و طب سنتی ریشه در تمدن ما نداشته و از یونان وارد این طب و این تمدن شدهاست.
فارس: برداشت من از سخنان شما این بوده که شما منقد طب مدرن هستید؛ اگر این برداشت درست است لطفا در موردش بیشتر و شفافتر توضیح دهید.
حجت الاسلام باقری: در خلقت انسان هیچ نقصی وجود نداشته و در همان خلقت نیازهای انسان برطرف میشود، در مباحث طب اسلامی و سنتی سعی شده است در مخلوقات خدا دست نبرده و همان گیاه خلق شده را استفاده کنند. همچنین درمان را در گیاه دانسته و شاید یک درصد درمان را در غیر از گیاه اعم از سنگ و معدن بدانند. ولی طب مدرن بیشتر به سمت شیمیایی رفته، چارچوب خلقت خدا را شکافته و ماده جدیدی ابداع میکنند؛ بنابراین عوارض ناشناختهای ایجاد میشود.
ما در کشورمان پزشکان مجربی داریم که نیّتشان در کار خیر بوده اما خود آنها نیز معترفند که دارو عوارضی را با خود به همراه دارد.
در طب اسلامی بحث «شِفا» مطرح است و این بدان معناست که طب اسلامی علاوه بر رفع مشکلات جسمی، روح آدمی را نیز درمان میکند. در حالیکه امروزه در برخی از داروها موادی وجود داشته که مصرف آنها از لحاظ شرعی مشکل داشته یا عوارض روحی و روانی را به دنبال دارند. |
اکنون یک سری درمانها در طب اسلامی توصیه نمیشود؛ مثلا در روایات بسیار تأکید شدهاست که سرما خوردگی را درمان نکنید مگر اینکه منجر به عفونت ریه شده باشد؛ در صورتی که امروزه تأکید زیادی بر درمان سریع سرما خوردگی وجود دارد. همچنین روایاتی وجود دارد که سرفهای که مربوط به مشکل ریه نباشد، نیاز به درمان ندارد؛ چون برای عملکرد قلب بسیار مفید است.
در طب اسلامی و طب درمانی اوج مباحث مالی در بحث اجرت و هزینه دارو است اما در طب مدرن، بحث مالی و درآمد جزو اولویتهای اولیه محسوب میشود؛ البته از طرفی درست بوده زیرا طب مدرن رابطه زیادی با تکنولوژی داشته و هزینههایی را در بر دارد.
در آیه «….. وَ لَن یَجعَلَ اللهُ لِلکافِرینَ عَلَی المُؤمِنینَ سَبیلاً» گفته شده است خدا هرگز هیچ راه سلطهای به سود کافران بر ضد مؤمنان قرار نداده است. اینجا سوال مطرح میشود «با اینکه طب اسلامی و سنتی ما کاملا خودکفا، با علم بومی و اطباء مجرب است و راه تسلط کشورهای خارجی و غیرمسلمان در این امر نیست، چرا امروزه ما در بحث واردات دارو اینقدر به کشورهای خارجی وابستهایم؛ در حالیکه خودمان منبع داروهای گیاهی هستیم؟»
هر کشوری در دنیا به سمت طب سنتی خود در آن کشور برگشته و به سمت آن میروند. همچنین در هر کشور برای بیمار حق انتخاب قائل شده که هر راهی را برای درمان میپسندد، انتخاب کند و از او حمایتهای مالی و بیمه میشود. اما در کشور ما این حق انتخاب در درمان کمرنگ بوده و حتی گاهی اوقات اصلا وجود ندارد. با وجود اینکه بسیاری از مردم کشور ما طب اسلامی را به دلیل نداشتن عوارض دارویی و هزینه کم قبول دارند، اما از لحاظ اداری، قانونگذاری و بیمه هیچ توجهی به این امر نمیشود.
فارس چند مورد از مصادیق طب اسلامی و روی اقبال عمومی مردم دنیا به این طب را مطرح کنید.
حجت الاسلام باقری: در آمریکا یکی از بزرگترین مراکز حجامت وجود دارد، بالغ بر ۱۰۰ مرکز در انگلستان مشغول به حجامت هستند، همچنین اکثر ورزشکاران خارجی در المپیکها، جای بادکش یا حجامت روی بدنشان وجود دارد ولی در کشور ما به بحث حجامت بها داده نشده و در حد تحقیقات باقی مانده است در حالیکه پیامبران نیز در روایات بر حجامت تأکید دارند.
بسیاری از مواردی را که امروزه بر اثر عادت یا اشتباه در زندگی ما وجود دارد، در طب اسلامی توصیه نشده، در زندگی روزمره شاهد این هستیم که شام را نهی میکنند در صورتی که در روایات تأکید زیادی بر وعده شام وجود دارد.
شخصی نزد پیامبر (ص) رفت در حالیکه شام نخورده بود، پیامبر کار او را تأیید نکرده و فرمود «بخاطر نخوردن شام به درد یا ضعفی دچار میشوی که درمانش سخت یا حتی محال است».
صبحانه یک وعده غذایی مهم و ضروری است در حالیکه امروزه در رسانهها صبحانه بیاهمیتترین وعده غذایی نشان داده میشود به گونهای که شخص به صورت ایستاده جلوی اُپِن آشپزخانه یک لیوان شیر، چای شیرین یا آبمیوه میخورد و تمام.
نکته جالب در تمدن قدیم هنگام خوردن غذا، دور هم بودن کانون خانواده بود.
همچنین امروزه به وعده ناهار توصیه زیادی میشود در حالیکه خداوند متعال در ماه مبارک رمضان برای سلامتی ما وعده ناهار را حذف کردهاست. رزق ما در صبح و شب قرار داده شده است و صحبتی از وعده ناهار نیست ولی ما امروزه ناهار را به صورت مفصل استفاده میکنیم.
در روایات آمده است که شیر را با هیچ میوهای نخورید در حالیکه امروزه شیر را با انواع میوهها و طعمها در اکثر بستنی فروشیها و آبمیوهفروشیها آماده کرده و تبلیغ میکنند.
امروزه برخی از خوراکیها همچون «کله پاچه» منع میشود در حالیکه بسیار مفید و مقوی است. اگر بخاطر بحث چربی آن از مصرفش خودداری میکنیم، پس چرا روغنهای صنعتی و غیر طبیعی را مصرف میکنیم؟ از طرف دیگر مصرف جگر که توصیه نشده مگر برای رفع بیماریهای خاص مثل کمخونی و فقرآهن، در زندگی امروزه استفاده میشود.
اکثر داروهای شیمیایی ابتدا بر جگر تأثیر میگذارد و جگر به مثابه آشپزخانه بدن است و تمام بیماریها و مواد مضر در آن وجود دارد.
امروزه مردم کشور ما با مشکلات زیادی به دلیل مصرف روغنهای صنعتی روبهرو بوده، از انواع روغنهای جامد و مایع صنعتی استفاده کرده در حالیکه طب ایرانی اسلامی به شدت بر روغن کنجد، زیتون، چربی حیوانات و کرههای حیوانی توصیه شده است؛ امروزه در تمام خوراکیها و مواد غذایی دخالت انسان وجود داشته و تغییراتی ایجاد میشود.
فارس: حال که در مورد روغن فرمودید لطفا در مورد نمک هم توضیحاتی بدهید.
حجت الاسلام باقری: بیشتر اوقات نان و نمک به عنوان غذا در سفره ائمه ما وجود داشت در حالیکه امروزه تصورات منفی در مورد نمک وجود دارد زیرا نمکهای تصفیه شده و تجزیه شده امروزه عامل بیماریهای مختلف اعم از فشار خون میشوند اما قابل ذکر است که نمک زمان قدیم با نمک امروزی متفاوت است.
در منطقه کوهستانی ما نمکهای بسیار خوبی وجود دارد که برخی مردم از آنها استفاده میکنند؛ همچنین به نمک دریا در روایات ما به کرار تأکید شده است.
در آیه « یا أیُّها الرُّسُلُ کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَاعمَلُوا صالِحاً إنّی بِمَا تَعمَلُونَ عَلیمٌ» آمده است که ای پیامبران! از خوردنیهای پاکیزه بخورید و کار شایسته انجام دهید؛ مسلماً من به آنچه انجام میدهید، دانایم.
در این قسمت باید گفت که خیلی از غذاها حلال هستند و ایرادی بر آن نیست اما مضراتی دارند. ما به دنبال طیبات، ایدهآلها، تربیت فرزند زیبا، خوش استعداد، مؤمن، با صلابت و سرباز امام زمان (عج) و ظهور حضرت حجت (عج) بوده بنابراین باید به سمت طیبات برویم. |
امروزه در بحث بیماریها توصیه میشود که حواسمان به بیمار باشد تا سریعتر مداوا شود اما چرا کاری نمیکنیم که اصلاً بیماری ایجاد نشود؟ چرا تلاش نمیکنیم که بیماریها به وجود نیامده و به جای عیادت از بیمار، به صله ارحام بپردازیم؟
ترس از بیماری در روزگاران جدید در حدی افزایش یافته که تمرکز را از خانوادهها دور کرده است، بچهای که بازیگوش بوده و شیطنت میکند، فکر میکنیم مریض است، همچنین بچهای که ساکت و آرام است، مریض تلقی میکنیم. اینها همه به سبک زندگی، نوع غذاها و داروها و نوع رفتارها برمیگردد.
فارس: در مورد مزاجشناسی و جایگاه آن در طب ایرانی و اسلامی هم توضیحاتی بفرمائید.
حجت الاسلام باقری: قبل از این جواب اجازه میخواهم بگویم طب اسلامی در بحث پوشاک نیز ورود یافته به گونهای که توصیه میشود از لباس تنگ استفاده نشود. پوشش انسان باید متناسب با طبع و مزاج او باشد. اگر پوشش زنان با مزاج آنها تناسب داشته باشد، آنها به راحتی حجاب شرعی را میپذیرند.
اگر مدیری مزاجشناسی بداند، این را نیز دانسته که چه شخصی را در کدام پست و سمت بگذارد و با چه فردی چگونه برخورد کند. همچنین معلمی که واقف بر مزاجشناسی باشد، میداند به کدام شاگردش تکلیف بیشتری دهد به کدام یک تکلیف کمتری محول کند، کدام شاگرد به درد کارهای اجرایی میخورد و کدام شاگرد برای کارهای فکری مناسب است، کدام شاگرد احتیاج به محبت و نزدیک شدن بیشتری دارد و کدام شاگرد بیشتر به تنهایی و استقلال نیاز دارد.
اگر از دوران مهد کودک تا دانشگاه کشور ما مزاجشناسی به درستی صورت گیرد، استعدایابی نیز به نحو احسن انجام میشود.
مزاج شناسی همچنین در انتخاب دوست، هم اتاقی، همکار، شریک و به خصوص همسر بسیار قابل استفاده و مفید است؛ امروزه اکثر مردم کشور ما مزاجشناسی را رعایت نکرده و زمانی که وارد زندگی میشوند با مشکل مواجه میشوند.
مادران باید مزاجشناسی را به درستی دانسته، طبع فرزندان و همسر خود را شناخته و از خوراکیها و غذاهای متناسب با طبعشان برای آنها استفاده کنند.
اگر افراد مزاج خود را بدانند، به سراغ کارها، رشته تحصیلی و شغلی میروند که متناسب با مزاجشان باشد در غیر این صورت در آن امور موفق نمیشوند.
فارس: سخن آخر و جمعبندیتان از این بحث را بفرمائید.
حجت الاسلام باقری: بستری برای به کار بردن هرچه بیشتر طب ایرانی اسلامی، تدریس آن و خروجی مناسب در کشور فراهم نشده است؛ مخالفتهای بخشنامهای زیادی در این زمینه وجود دارد در حالیکه اصل کار طب اسلامی و طب مدرن، درمان و سلامت است.
چرا دولتمردان ما به جای اینکه تمام تلاش خود را در فراهم کردن زمینه برای مصرف غذای طیب و سالم برای مردم به کار ببرند، فقط در حد تأمین خوراک فوق العاده کم کیفیت و صنعتی اقدام میکنند؟
دولت در بحث تولید خوراکیهای صنعتی و تراریخته، برنج و روغن و شکر صنعتی و مرغهای مضر ورود یافتهاست ضمن اینکه به دلیل اوضاع اقتصادی کنونی، تهیه همین اقلام صنعتی نیز دشوار شده است.
چرا دولت به جای این خوراکیهای صنعتی و مضر، روی تولید خوراکیهای مقوی و طبیعی سرمایهگذاری نمیکند؟ چرا به جای مرغی که در بسیاری از روایات نهی میشود، گوشت تازه، سالم، طبیعی، گرم، بومی و با قیمت مناسب فراهم نمیکنند؟ مردم کشور ما چرا نمیتوانند یک خانه خوب با حیاط مناسب برای بازی فرزندانشان فراهم کنند؟ حتی طرح مسکن مهر نیز که موجب خانهدار شدن بسیاری از افراد بود، رها شد. |
مردم قدیم زندگی خوش و سالمی داشتند، دور هم جمع بودند، برای خوشگذرانی به مسافرت نمیرفته و صرفاً جهت زیارت، تجارت، هجرت و جهانگردی مسافرت میکردند. در حالیکه امروزه مردم برای استراحت و خوشگذرانی به سفر میروند.
اکنون محبت در بین مردم به میزان قدیم و کافی وجود نداشته و هر کس در تلاش است گلیم خود را از آب بیرون بکشد البته مردم نوعدوست کشور ما با وجود مشکلات فراوان و اوضاع نابسامان، محبت به یکدیگر را از زندگی خود حذف نکرده و همچنان بر وجود آن در زندگیشان اصرار دارند لذا همیشه در مشکلاتی اعم از سیل و زلزله در یاریرسانی به همنوعانشان کوتاهی نکرده و کمکرسان همدیگر هستند اما این وضع جامعه با این حجم از استرس در زندگی سالم و رفاه مردم تأثیر بسزایی دارد.
از همه مخاطبان محترم درخواست دارم مباحث طبی را مطالعه کرده، مزاجشناسی را یاد بگیرند، زندگی سالم را در اولویت قرار داده، سبک زندگی سالم را بخاطر پول، پست یا مقام نابود نکرده و آرامش واقعی را فدای آسایش ظاهری نکنند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰