تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 خرداد 1396 - 8:05
کد خبر : 8024

تحقق سیاست های زادآوری در استان مرکزی همگرایی هدفمند می طلبد

تحقق سیاست های زادآوری در استان مرکزی همگرایی هدفمند می طلبد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا، زهرا فرجی روز جهارشنبه در نشست کمینه تخصصی زنان استان مرکزی افزود: اجرای سیاست افزایش جمعیت در شرایط کنونی الزام آور است و باید به وضعیت فعلی کشور توجه شود.وی خاطرنشان کرد:در برنامه ششم توسعه نیز تاکید ویزه بر

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایرنا، زهرا فرجی روز جهارشنبه در نشست کمینه تخصصی زنان استان مرکزی افزود: اجرای سیاست افزایش جمعیت در شرایط کنونی الزام آور است و باید به وضعیت فعلی کشور توجه شود.
وی خاطرنشان کرد:در برنامه ششم توسعه نیز تاکید ویزه بر راهبردهای فرزند آوری شده و نتایج طرح مطالعاتی دانشگاهی که به تازگی منتشر شده حاوی واقعیاتی است که می تواند به کمک افزایش بینش و آگاهی عمومی جامعه به ویژه تصمیم گیران در کارگروه بانوان و خانواده کمک کند.
مشاور اموز زنان و خانواده استانداری مرکزی اظهار کرد: نتایج ارایه شده این پژوهش دانشگاهی باید خروجی داشته باشد و به صورت هماهنگ و با مشارکت دستگاه های تاثیرگذار عملیاتی شود.
فرجی اظهار کرد: نگاه جزیره ای در حل معضل کاهش زادآوری چاره ساز نیست و تنها منجر به فعالیت جسته و گریخته بدون نتایج مطلوب خواهد شد.
وی گفت: الزام دستگاه ها به رعایت قوانین و مقررات در حمایت از زنان شاغل مهم است، مبانی که انجام آن فوق العاده تاثیرگذار است.
کارشناس مسئول جمعیت باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در پژوهشی که مرکز تحقیقات سنجش سلامت توسط پژوهشکده دانشکده علوم پزشکی جهاد دانشگاهی کشورانجام گرفته، مردان استان مرکزی تمایل کمتری به فرزند آوری دارند.
اکرم حمزه لو افزود: در این پژوهش که حجم نمونه جمعیتی آن با ۱۹ هزار نفر انجام شده است، بیشترین تمایل به فرزند آوری توسط زنان در استان کهکیلویه و بویراحمد بوده است.
وی گفت: رشد نرخ باروری در استان مرکزی بدون توجه به شاخص مهاجرت، عدد یک را نشان می دهد که به منظور بهبود این شاخص نیاز است در حوزه ازداواج جوانان مداخله هدفمند صورت گیرد.
این کارشناس بهداشتی بیان کرد: شمار خانواده های دارای تک فرزند در استان مرکزی بیشتر از متوسط کشوری است.
حمزه لو افزود: استان مرکزی جاذب جمعیت مهاجر نیست افرادی که به این استان مهاجرت می کنند، بعد از تولد فرزند از استان خارج می شوند که باید علت این خروج با روش های علمی شناسایی شود.
وی اظهار گفت: میزان نرخ فرزند آوری در کشور یک و ۲۹ دهم درصد است و این میزان در استان مرکزی یک و ۲ دهم درصد است.
وی گفت: زادآوری هدفمند در استان مرکزی مستلزم دایره امور فرهنگی گسترده و هدف دار برای خانواده هایی است که تمایل به فرزند آوری ندارند.
وی توضیح داد: تغییر سبک زندگی باعث شده تا برخی افراد به نگهداری از حیوانات بیش از فررندآوری و حتی فررند خواندگی رغبت نشان دهند که این مهم ضمن آسیب جدی به نرخ تعادل جمعیتی، مخاطرات بهداشتی متعددی همراه دارد.
کارشناس مسئول جمعیت باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: به دلایلی مرده زایی در زنان اتفاق می افتد که باید علت یابی شود و این مشکل باعث شده تا والدین تمایلی به فرزند آوری نداشته باشند و به دنبال علت مرده زایی نباشند.
حمزه لو یادآور شد: تمایل به فرزند آوری علاقه فطری افراد به کسب جایگاه و نقش والدین، تمایل نداشتن به علت مشکلات اقتصادی والدین و بینش منفی افراد نسبت به داشتن فرزند زیاد، رفع کردن مشکلات اقتصادی حتی بدون سیاست های تشویقی و تغییر بینش منفی مردم نسبت به فرزندآوری از نتایج این پژوهش است.
وی گفت: برای جبران پیامدهای احتمالی کاهش جمعیت در آینده باید از هم اینک چاره اندیشی کرد.
وی گفت: نباید نگران بود که در آینده شغل برای فرزندان وجود ندارد این دغدغه باید با فرهنگ سازی و آموزش صحیح کاهش پیدا کند تا والدین نسبت به فرزند آوری رغبت نشان دهند.
کارشناس مسئول جمعیت باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: خودانگار مثبت زن ایرانی بچه دار شدن است زیرا آن را هویت اجتماعی می پندارد و مطالعات جهانی بر روی زنان ایران نشان داده ۹۵ زنان ایرانی دوست دارند بعد از ازدواج بچه دار شوند.
وی ، به تاخیرانداختن فرزندآوری والدین را ناشی از پایین بودن سطح دانش و سلامت عنوان کرد و توضیح داد: والدین آگاه فرصت طلایی زادآوری را قربانی تفریح، مسافرت،امکامنات مادی در ۱۰ سال اول زندگی نمی کنند.
وی گفت: با افزایش سن باروی خطر سلامت باروری افزایش پیدا می کند و باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی زوج ها ارتقا یابد.
کارشناس مسئول جمعیت باروری سالم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: فرهنگ سازی برای کاهش فرزند باروی نادرست است که باید اصلاح شود.
حمزه لو افزود: شیب تند کاهش نرخ باروری از دهه ۶۰ آغاز شد و با ابلاغ سیاست های کنترل جمعیت در سال ۷۲ تغییر کرد و در سال های ۶۷ تا ۶۹ تعداد متوسط فرزندان کاهش یافت و تمرکز وزارت بهداشت و جهاد در روستا ها ارایه خدمات بهداشتی و حرکت جمعی برای توسعه مناطق روستایی اتفاق افتاد.
در این نشست مقرر شد پیشنهادات مربوط به زادآوری تا ۱۰ روز آینده توسط نمایندگان دستگاه عضو تهیه وبه کارگروه زنان و خانواده ارجاع شود.

*** امر به معروف و نهی از منکر از واجباتی است که مغفول مانده است
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری استان مرکزی در کمیسیون امر به معروف و نهی از منکر بانوان گفت: بی توجهی به این فریضه موجب بروز آسیب های اجتماعی شده و قابل پذیرش نیست.
زهرا فرجی افزود: کسانی که باید در این حوزه فعالیت کنند کارکرد خود را ازدست داده اند و لازم است بازنگری و تجدیدنظر اساسی در حوزه امر به معروف انجام شود.
وی اظهار کرد: همه به عنوان شیعه، با رعایت شرایط آن مکلف به انجام امر به معروف و نهی از منکر هستیم و برای انجام این فرضه باید شرایط آن فراهم باشد.
مشاور امور زنان و خانواده استانداری مرکزی افزود: وجود ناهنجاری ها در سطح جامعه و به ویژه نسل جوان را تهدید و آنان را در معرض خطر جدی قرار داده است که با فراگیر شدن این فریضه جامعه از آسیب ها ایمن خواهد شد.
وی گفت: اعضای کمیسیون امر به معروف و نهی از منکر زنان طرح های مورد نظر را ارایه تا در اختیار شورای استان قرار گیرد و با تامین اعتبار اجرایی و عملیاتی شود.
۴۹ درصد از جمعیت یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی را زنان تشکیل می دهند.
۶۹۹۱/ ۶۰۱۳/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد