تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 فروردین 1397 - 7:12
کد خبر : 27498

پاسخ به چند سوال درباره شرایط نماز جمعه

پاسخ به چند سوال درباره شرایط نماز جمعه

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از «شیعه نیوز»، چند سوال در خصوص شرایط نماز جمعه و پاسخ آن را پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی وحید خراسانی طبق نظر معظم له منتشر کرده است.  سوال و پاسخ آنها به این شرح است:  سؤال ۲۴۳. آیا نماز

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از «شیعه نیوز»، چند سوال در خصوص شرایط نماز جمعه و پاسخ آن را پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی وحید خراسانی طبق نظر معظم له منتشر کرده است.

 سوال و پاسخ آنها به این شرح است:

 سؤال ۲۴۳. آیا نماز جمعه مستحبّ است یا واجب؟

جواب) نماز جمعه در صورت اجتماع شرائط آن واجب تخییری است به این معنا که مکلّف در روز جمعه بین نماز ظهر و نماز جمعه در صورت اجتماع شرائط آن، مخیّر است. (منهاج ۲/ بعد م ۶۶۸)

سؤال ۲۴۴. اگر کسی در نماز جمعه به خطبه‌ها و رکعت اول نرسد آیا می‌تواند در رکعت دوم اقتدا کند و بنابر فرض صحّت آیا از نماز ظهر کفایت می‌کند؟

جواب) با اجتماع شرائط نماز جمعه در صورتی که رکوع اول امام یا قیام رکعت دوم امام را درک کند نمازش صحیح بوده و نیازی به آوردن نماز ظهر نیست اما اگر در رکعت دوم قیام امام را درک نکند بنابر احتیاط واجب آن نماز را به کیفیت نماز جمعه تمام کند و بعد نماز ظهر هم بخواند. (استفتاء/۱۱۱۳۷) (منهاج ۲/ بعد از م ۶۶۸)

سؤال ۲۴۵. آیا وقتی نماز جمعه خوانده میشود بعد از آن نماز ظهر را نیزباید خواند یا خیر؟

جواب) در صورت تمامیت شرائط صحت نماز جمعه ، با خواندن نماز جمعه تکلیف ساقط می شود و دیگر نیازی به خواندن نماز ظهر نیست. (استفتاء/۱۳۴۳۷) (منهاج ۲/ بعد م ۶۶۸)

سؤال ۲۴۶. خواندن نماز ظهردر صورتی که خطبه ها را گوش نداده باشیم بعدازاقامه نمازجمعه چه حکمی دارد؟

جواب) در فرض اقامه نماز جمعه با شرائط خواندن نماز ظهر رجاءً اشکال ندارد. (استفتاء/۱۱۵۱۸) (منهاج ۲/بعد م ۶۶۸)

سؤال ۲۴۷. آیا بعد از خواندن نماز جمعه باید نماز ظهر را بخوانیم؟

جواب) اگر نماز جمعه را با شرائط معتبره در آن،‌ به نظر معظم له اقامه نمائید نیازى به خواندن نماز ظهر نیست مثلاً از شرائط معتبره در آن این است که چون وقت نماز جمعه مضیق است لذا بنابر احتیاط واجب نباید آن را از اول ظهر شرعى تأخیر بیاندازید. (استفتاء/۱۳۶۰۳) (منهاج ۲/م بعد م ۶۶۸) (رساله/م ۷۳۹ و ۷۴۰)

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد