تاریخ انتشار : جمعه 28 آذر 1399 - 8:44
کد خبر : 75305

کرمی: هیچ ارتباطی بین برنامه توسعه کشور با لایحه بودجه ۱۴۰۰ وجود ندارد

کرمی: هیچ ارتباطی بین برنامه توسعه کشور با لایحه بودجه ۱۴۰۰ وجود ندارد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، غلامحسین کرمی دبیر اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، گفت: علاوه بر بحث بودجه سال ۱۴۰۰ ما

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، غلامحسین کرمی دبیر اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، گفت: علاوه بر بحث بودجه سال ۱۴۰۰ ما منتظر هستیم تا برنامه هفتم توسعه کشور نیز توسط دولت تنظیم و به مجلس ارائه شود، چون این هم بحث مهمی است.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از این حیث که به موقع تنظیم شده جای تشکر دارد، اما محتوا، کیفیت و یژگی‌های آن باتوجه به حساسیت‌های وضع موجود قابل بحث و بررسی است، افزود: ما هنوز به جمع بندی نهایی برای ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به صحن مجلس نرسیده ایم و لایحه هنوز در دست بررسی است.

دبیر اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما می‌خواهیم با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب با دولت تعامل کنیم تا مشکلات جامعه حل شود؛ اما اینکه دولت قصد همکاری ندارد این یک بحث دیگری است، گفت: بودجه ۱۴۰۰ از این جهت حساس است که در پنج شش ماهه اول سال دولت فعلی حضور دارد و بعد از آن دولت جدید روی کار می‌آید و از طرفی شاهدیم علیرغم کسری بودجه در سال ۹۹ بودجه پیشنهادی نه به صورت پلکانی بلکه به صورت جهشی از بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به ۸۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به هر روی سوالی که باید به آن پاسخ داد این است که با کسری بودجه سال ۹۹ قرار است چه اتفاقی در سال ۱۴۰۰ بیفتد که این همه به سقف بودجه پیشنهادی افزوده شده است.

کرمی با اشاره به اینکه به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ چند اشکال کلی وارد است که بنده به آن‌ها اشاره خواهم کرد، افزود: سوال بنده از سازمان برنامه و بودجه این است که چه هماهنگی‌هایی بین برنامه‌های توسعه کشور با بودجه سال آینده وجود دارد و این بودجه قرار است چه مشکلی را حل کند؟ اولین اشکالی که وجود دارد این است که هیچ ارتباطی بین برنامه توسعه کشور با لایحه بودجه ۱۴۰۰ وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اشکال دومی که وجود دارد این است که لایحه بودجه ۱۴۰۰ مطابق با نگاه به خارج تنظیم شده نه مطابق با نگاه به داخل با این وجود اگر فرض کنیم که بایدن تصمیم بگیرد مشکل صادرات نفت ایران را حل کند ما می‌گوییم وضعمان خوب می‌شود.

کرمی با بیان اینکه بحث این است که وقتی دولت در حال حاضر نمی‌تواند ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند چگونه می‌تواند در سال ۱۴۰۰، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا ما به شدت با تعطیلی کسب و کار و تولید مواجه ایم با این وجود مالیات زمانی مطرح می‌شود که تولید و درآمدی وجود داشته باشد، اما دولت در لایحه بودجه بخش زیادی از منبع درآمدی را به مالیات اختصاص داده است.

دبیر اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که دولت چقدر اطمینان دارد که درآمدی‌های پیش بینی شده در لایحه بودجه محقق می‌شود و اگر این اتفاق نیفتد که به احتمال زیاد هم محقق نمی‌شود چه کاری می‌تواند انجام بدهد، گفت: اشکال چهارمی که وجود دارد این است که دولت لایحه بودجه را از جهات مختلفی سیاسی تنظیم کرده است.

وی با بیان اینکه امسال اصلاح بخشی از ساختار بودجه در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قرار گرفته و امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم ساختار کلی بودجه را اصلاح کنیم، اظهار کرد: تا زمانی که ساختار بودجه اصلاح نشود مشکلات بودجه ریزی در کشور پابرجا می‌ماند. به هر روی هنوز در کشورمان بودجه ریزی عملیاتی نیست.

کرمی با اشاره به اینکه در بخش هزینه‌های لایحه روی هر بخش دست بگذاریم دولت یک توقعی ایجاد کرده به گونه‌ای که اگر مجلس بخواهد این هزینه‌ها را کاهش دهد اعتراضی پشت آن خواهد بود، افزود:لایحه بودجه به ویژه در بخش هزینه‌ها سیاسی تنظیم شده با این وجود باید دولت را مکلف کنیم که هزینه‌های خود را کاهش دهد. به هر روی شاید دولت توپ را در زمین مجلس انداخته باشد به همین دلیل باید هزینه‌های خود را مدیریت کند به گونه‌ای که یا هزینه‌های خود را کاهش دهد یا منابع درآمدی خود را واقعی تعریف کند.

دبیر اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به دیدگاهی که مجلس فعلی به مجلس یازدهم دارد بنده فکر می‌کنم که کمتر به مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رجوع شود، گفت: فلسفه تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیم گیری در شرایط خاص است نه برای هر موردی با این وجود بنابر تاکید رئیس و هیئت رئیسه مجلس باید نقش اصلی مجلس به آن برگردد. به هر روی بنده به عنوان نماینده مجلس باید بدانم که چه وظیفه‌ای دارم و قرار نیست که تصمیمات در جای دیگر گرفته شود.

وی اظهار کرد: با توجه به دیدگاه رهبر معظم انقلاب به مجلس یازدهم امیدواریم که بحث مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا را در باقیمانده سال و سال ۱۴۰۰ شاهد نباشیم.

کرمی با بیان اینکه سلف نفتی پیش فروش امتیاز نفت است و نفتی فروش نمی‌رود با این وجود مجلس مخالف فروش سلف نفت است، تصریح کرد: دولت با فروش سلف نفتی عملا می‌خواهد دولت آینده را بدهکار کند.

دبیر اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که دولت بر چه مبنایی نرخ تسعیر ارز را در لایحه بودجه ۱۱۵۰۰ تومان قرار داده، گفت: اگر دولت یک مقدار نرخ تسعیر ارز را بالاتر ببرد و صادرات دومیلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را به یک میلیون کاهش دهد بخشی از قضیه حل می‌شود و تورمی هم به وجود نمی‌آید.

وی با تاکید بر اینکه ما در مجلس می‌خواهیم کاری کنیم که مشکل جامعه حل شود و اصلا به دنبال شکل گیری جبهه سیاسی نیستیم، اظهار کرد: نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شده، اما قیمت مرغ در بازار به ۳۵ هزار تومان افزایش یافت با این وجود سوال این است که چه نظارتی بر عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.  

گفتنی است، این نشست با حضور حجت الاسلام میرتاج‌الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، محمدجواد نظر زاده
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و افشین حیدرپور عضو هیئت علمی مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد