تاریخ انتشار : دوشنبه 14 بهمن 1398 - 21:34
کد خبر : 72498

ماندگاری کالا وارداتی در گمرک ۲ روز است/ماجرای واردات سنجاق و چوب بستنی چیست؟

ماندگاری کالا وارداتی در گمرک ۲ روز است/ماجرای واردات سنجاق و چوب بستنی چیست؟

لیلی اورنگی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: گمرک آذربایجان‌‌شرقی یک حوزه نظارت است که دارای اداره‌کل گمرک تبریز و تعدادی دفاتر در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. وی افزود: ساختار شهری گمرک تبریز که در آن قرار گرفته است، برای جلوگیری از ترافیک بوده که در این مکان مستقر

لیلی اورنگی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: گمرک آذربایجان‌‌شرقی یک حوزه نظارت است که دارای اداره‌کل گمرک تبریز و تعدادی دفاتر در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: ساختار شهری گمرک تبریز که در آن قرار گرفته است، برای جلوگیری از ترافیک بوده که در این مکان مستقر شده است.

 

ناظر گمرکات استان آذربایجان‌شرقی با اشاره بر ساختار سازمانی گمرکات آذربایجان‌شرقی گفت: اداره‌کل گمرک تبریز، گمرک منطقه ویژه اقتصاد سهلان، گمرک منطقه آزاد ارس_ جلفا، اداره گمرک نوردوز، گمرک مراغه، دفتر گمرکی بناب، گمرک خداآفرین، دفتر گمرکی شهید سلیمی، دفتر گمرکی پتروشیمی، گمرک مسافری پل چوبی، دفتر گمرکی امانات پستی، گمرک فرودگاه تبریز از جمله حوزه نظارت گمرکات آذربایجان‌شرقی است.
ساختار سازمانی گمرکات آذربایجان‌شرقی

وی با بیان اینکه بخش اعظم از دفاتر گمرکی در جاهایی هستند که تمرکز واحدهای تولیدی در آنجا قرار گرفته است، افزود: از آنها می‌توان به شهرک سلیمی اشاره کرد که هم واردکننده و هم صادرکننده مواد اولیه می‌باشد.

اورنگی ادامه داد:دفتر گمرک پتروشیمی تبریز از جمله بخش‌هایی است که صادرات آنها بسیار زیاد است و همکاران گمرک نیز در آنجا مستقر هستند.

وی به حضور سه نیرو در گمرک بناب واقع در شهرک صنعتی بناب، گفت: گمرک تجاری سهلان اداره‌کل بوده و جزو ۱۰ گمرک برتر وارداتی کشور است که البته  گمرک تبریز نیز جزو ۱۰ گمرک برتر صادراتی کشور می‌باشد.

مدیرکل گمرک تبریز خاطرنشان کرد: از دیگر گمرک‌های مهم  اداره‌کل گمرک، منطقه آزاد ارس  است که در این برهه از زمان می‌توان حساب بزرگی روی آن باز کرد زیرا ارس مکانی برای رسیدن به اهداف اوراسیاست و با توجه به ساختار ترانزیتی می‌توان با تلاش به این موضوع دست یافت.

تسهیلات ارائه شده از سوی گمرک

وی، به تسهیلات ارائه از سوی گمرک جهت صادرکنندگان کالاهای صادراتی اشاره کرد و متذکر شد: انجام تشریفات گمرکی صادرکنندگانی که اظهارنامه خود را به‌صورت کامل و صحیح ارائه کرده‌اند، در مدت زمان دو ساعت و عدم لزوم رویت و ارزیابی مجدد کالاهای صادراتی در مرزهای خروجی کشور و انحصار این امر به بررسی پلمب و حصول اطمینان از صحت به غیر از موارد مشکوک، مقدور ساختن انجام تشریفات گمرکی صادرات کالا در خارج از وقت اداری جزو این موارد است.

اورنگی ادامه داد: ۲۴ ساعته شدن ساعات گمرکات جلفا و نوردوز، انجام تشریفات گمرکی ارزیابی کالاهای صادراتی در خارج از اماکن گمرکی، انجام تشریفات گمرکی صدور کالاهای ممهور به علامت استاندارد بدون نیاز به ارائه گواهی مربوطه تحت ضوابط و شرایط ویژه، ارائه تخفیف به ضمانت‌نامه‌های لازم‌التودیع جهت ورود موقت موارد اولیه کالاهای صادراتی به صادرکنندگان خوشنام و نمونه تا میزان ۸۰ درصد ارزش سیف نیز در حال انجام است.

 

سیاست‌های گمرک

وی با اشاره بر اهم سیاست‌ها، برنامه‌های عملیاتی و اقدامات اجرایی گفت: حمایت از واحدهای تولیدی صادراتی استان در راستای تحقق شعار سال رونق تولید تمرکززدایی و ایجاد دفاتر گمرکی برای ارائه تسهیلات گمرکی به واحدهای تولیدی از قبیل پتروشیمی تبریز شهرک صنعتی سلیمی تبریز اختصاصی برای واحدهای تولیدی، افزایش نسبی تجهیزات و دستگاه‌های کنترل را به‌کارگیری سگ‌های موادیاب در گمرکات مرزی استان منجر به رشد کم سابقه کشفیات موادمخدر قاچاق کالا شده است.

ناظر گمرکات استان در ادامه یادآور شد:گمرکات استان نسبت به سال‌های قبل از رشد چشمگیری در میزان صادرات برخوردار بوده است همچنین خدمات گسترده‌ تسهیل و تسریع در ترخیص کالاهای وارداتی با استفاده از شیوه‌های مدیریتی و ترخیص نسیه و درصدی، پیشنهاد بیش از ۱۰ مصوبه از سوی گمرک در راستای تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی را تصویب بودجه پیشنهادی در مراجع ذی‌صلاح از دیگر سیاست‌هاست.

نتایج سیاست‌های انجام گرفته در گمرک

وی، نتیجه اقدامات انجام گرفته در گمرک را مثبت برشمرد و گفت: کاهش مدت زمان ترخیص کالا در رویه واردات از ۲۶ روز به دو روز، کاهش مدت زمان ترخیص کالا در رویه صادرات از هفت روز به یک روز، صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها در زنجیره تامین، افزایش درآمدها، تمرکززدایی و ایجاد دفاتر گمرکی صادراتی در محل شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی، کنترل نامحسوس سیستمی، ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی مجاز، حذف اسناد کاغذی از تمام رویه‌ها، تاکید بیشتر بر تغییر اساسی ساختارها، گسترش خدمات تجارت خارجی و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی و گسترش مشوق‌های لازم برای صادرات از جمله نتایج مثبت است.  

وی خاطرنشان کرد: توسعه هوشمندی سامانه جامع امور گمرکی در حوزه مدیریت ریسک، توسعه برنامه ارائه تسهیلات ویژه از طریق پلتفرم فعالان اقتصادی مجاز، توسعه برنامه تسریع در ترخیص کالاها از گمرک از طریق  پلتفرم حسابرسی پس از ترخیص، راه‌اندازی گمرک موبایلی با هدف ارائه کلیه خدمات گمرکی از طریق تلفن همراه تا انتهای سال‌جاری، توانمندسازی گمرکات در راستای مبارزه با قاچاق از طریق اجرای برنامه پلمپ هوشمند، توسعه انبارهای اختصاصی به‌منظور ارائه خدمات مطلوب و صرفه‌جویی در زمان و هزینه فعالان اقتصادی از طرح‌‌های دست اقدام می‌باشد.

صادرات در گمرک با تشریفات کمتری روبه‌ رو است

 اورنگی با تاکید بر اینکه صادرات کالا با تشریفات کمتر و زمان کمتری روبه‌ رو است، گفت: ما با سازمان‌های زیادی در امر تجارت خارجی همکاری داریم، از این‌‌رو قطعا پیچیدگی‌های خاص خود را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از گمرک دو هدف عمده تسهیل در صادرات و اجرای قوانین برای محدودیت‌‌های ایجاد شده در برخی کالاهای نامشروع است، تصریح کرد: در سازمان جهانی گمرک ۱۷۰ کشور عضو است که کشور ما یکی از آنهاست و علاوه بر آن کنوانسیونی وجود دارد که اسناد و قانون در همه آنها یکسان است و تنها تفاوتی که وجود دارد، شرایط و وضعیت جامعه است زیرا شرایط کشور به‌گونه‌ای است که روی قاچاق کنترل زیادی شود و یا به علت تحریم با تصمیمات لحظه‌ای با خروج و ورود کالا روبه‌ رو هستیم ولی در مجموع تشریفات مشابه حالت جهانی است.

گمرک دومین تامین‌کننده بودجه کشور است

وی با تاکید بر اینکه در گمرک  دیدگاه درآمدزایی وجود دارد، گفت: بعد از نفت، گمرک دومین تامین‌کننده بودجه کشور است همچنین در کنار تسهیلاتی که ارائه می‌دهیم، ضرورت تامین بودجه نیز یک دلیلی است که کار را پیچیده‌‌تر می‌کند.

علت افزایش صادرات در کشور با وجود تحریم

اورنگی بیان کرد: آمار حاکی از آن است که با توجه به تحریم‌ها با رشد  صادرات و واردات روبه رو بودیم زیرا خواسته و یا ناخواسته با ۱۵ کشور همسایه، همجوار هستیم و شرایط دو سال اخیر به‌گونه‌ای بود که قیمت تمام شده کالای ایرانی برای کشورهای همسایه، ارزان‌‌تر از قبل تمام می‌شود و اگر کیفیت این کالاها را با مدل مشابه آن مقایسه کنیم، می‌توان گفت که قیمت تمام شده پایین‌تر در ارجحیت باشد.

وی تصریح کرد: صادرات گمرکات استان از لحاظ وزنی، ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تن، از لحاظ ارزش دلاری نیز ۲ میلیارد و ۶۷۶ میلیون دلار می‌باشد.

مدیرکل گمرک تبریز خاطرنشان  کرد: میزان صادرات در گمرکات استان تا پایان سال در حدود ۳ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

وی ابراز کرد: کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و چین از جمله کشورهایی هستند که ۸۰ درصد صادرات استان به این کشورها انجام گرفته است.

ناظر گمرکات استان توضیح داد: دیدگاه سازمان تجارت جهانی به این شکل نیست که باید همه کالاهای مورد نیاز را خودم تهیه کنم زیرا اگر قیمت تمام شده یک کالا در داخل کشور بیشتر از واردات آن تمام می‌شود، پس بهتر است، آن را وارد کنیم و این حالت برعکس هم دارد.

 ماجرای واردات سنجاق، چوب بستنی، مربا، سنگ قبر چیست؟

وی اضافه کرد: حتما کالاهایی که مجاز به ثبت سفارش است را اجازه برای تجارت داده می‌شود که شاید در میان آنها، کالاهای جزیی مانند سنجاق، مربا، سنگ قبر و غیره هم باشد.

اورنگی تاکید کرد: قطعاً در کنار تولیدکنندگان، واردکننده‌هایی نیز وجود دارد که برحسب نیاز و سود بیشتر کاری انجام دهد و اگر این کالا قانونی بوده و مجوزهای قانونی را کسب کند، هیچ مشکلی نخواهد داشت در حالی که شاید از دید عام این کالا نمی‌ارزد.
 

وی ادامه داد: گمرک فقط مجری است و قانون‌گذار سازمان دیگری است و اگر به یک کالا اجازه ورود داده می‌شود قطعا با مجوزهای مختلف قانونی، بهداشتی و امنیتی وارد گمرک می‌‌شود، ما نیز صرفا با این اسناد، کالا را تطبیق می‌دهیم تا اختلافی نباشد ولی وقتی بین عموم به‌گونه‌ای تلقی می‌‌‌شود که کالا به گمرک وارد شد و کسی هم متوجه نشد، بی‌انصافی در حق گمرک است.

ناظر گمرکات استان ابراز کرد: برای نمونه در تولید سنجاق، هیچ تولیدکننده‌ای را ندیده‌ام که از داخل کشور آن را تولید کند و یا چوب بستنی هم به این شکل است و شاید تولیدکننده‌ای باشد ولی نیاز جامعه را نمی‌تواند تامین کند.

کشف ۲۰۲ کیلوگرم هروئین از گمرک نوردوز/ جاسازی موادمخدر در بسته‌های شکلاتی و مرسوله‌های پستی

وی با اشاره بر اینکه کشور ایران در مسیر ترانزیت موادمخدر قرار گرفته است و براساس کنترل‌هایی که انجام می‌گیرد، موادمخدر در کالاها اعم از داخل شکلات و مرسوله‌های پستی کشف شده است که میزان آنها کم می‌باشد، افزود: اخیرا در گمرک نوردوز، ۲۰۲ کیلوگرم هروئین توسط دو راننده گرجی در کامیون توسط سگ‌های موادیاب کشف شد.

اورنگی متذکر شد: اگر از کشورهای تولیدکننده موادمخدر به اروپا ترانزیت باشد، قطعا در مسیر برگشت هم مواد صنعتی را با خود به همراه خواهند داشت که در این میان به علت موقعیت گمرک بازرگان، میزان کشفیات نیز در آنجا زیادتر خواهد بود.

وی بیان کرد: ۷۰ درصد کالاهای دریایی از گمرک بندرعباس ترخیص می‌شود همچنین گمرک بازرگان نیز مهم‌ترین گمرک مرزی زمینی و گمرک فرودگاه امام نیز مهم‌ترین گمرک هوایی در کشور می‌باشد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد