تاریخ انتشار : سه شنبه 1 بهمن 1398 - 11:03
کد خبر : 71678

امر به معروف و نهی از منکر واجب کفایی است

امر به معروف و نهی از منکر واجب کفایی است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و فضلای حوزه در مسجد اعظم قم برگزار شد، در ادامه مباحث مربوط به امر به معروف و نهی از منکر،

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و فضلای حوزه در مسجد اعظم قم برگزار شد، در ادامه مباحث مربوط به امر به معروف و نهی از منکر، به تبیین دیدگاه امام در این خصوص پرداخت و با بیان اینکه طبق نظر امام وجوب امر به معروف و نهی از منکر از نوع وجوب کفایی است، تصریح کرد: اگر کسی برای این فریضه قیام نکند همه با اجتماع شرایط ترک واجب گفته‌اند و معاقب خواهند بود و مجازات می‌شوند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت انجام تکالیف الهی عنوان کرد: نماز، روزه، حج و امثال آن واجب عینی است که بر هر فرد مکلفی لازم است نسبت به انجام آن اقدام کند؛ یک دسته نیز واجب کفایی داریم مثل تطهیر مسجد و جهاد در مقابل دشمن که اگر یک دسته از افراد انجام دادند تکلیف از دیگران ساقط می‌شود.

مرجع تقلید شیعیان یادآورشد: طبیعت برخی از امور به گونه‌ای است که اگر برخی قیام کردند، از دیگران ساقط می‌شود و به عقیده ما امر به معروف و نهی از منکر از جمله این امور است؛ طبیعت امر به معروف و نهی از منکر مثل صلاه و صوم نیست که هر مکلفی باید نسبت به آن اقدام کند؛ نکته‌ای که می‌خواهیم تاکید کنیم چه امر به معروف واجب کفایی و چه واجب عینی باشد این نزاع ثمره‌ای ندارد و اگر «من به الکفایه» قیام کند از دیگران ساقط می‌شود.

استاد سطوح عالی حوزه با تأکید بر اینکه ما معتقدیم امر به معروف و نهی از منکر واجب کفایی است، دلایل خود برای این مهم را این گونه تبیین کرد: دلیل اول ظاهر ادله است، آیات قرآن کریم از جمله آیه شریفه «وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ ۚ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» و ظاهر روایات دال بر این مطلب است.

آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: مرحوم محقق در متن شرایع، ابتدا واجب کفایی را ترجیح می‌دهد، اما در آخر می‌گوید واجب عینی بودن امر به معروف اولی است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه واجب بر دو قسم کفایی و عینی است، گفت: درباره وجوب کفایی اقوال مختلفی مطرح است که ما شش احتمال را نقل کرده‌ایم؛ برخی گفته‌اند واجب عینی بر فرد مردد از واجب کفایی؛ برخی گفته‌اند متعلق احدالمکلفین است، بعضی دیگر گفته‌اند عنوان انتزاعی درست می‌کنیم و همان را اساس قرار می‌دهیم و می‌گوئیم مراد واجب عینی است بر «من به الکفایه»، قول دیگری نیز می‌گوید که واجب عینی است لکن مشروط به اینکه کسی قیام به انجام آن نکند.

مفسر قرآن کریم در پایان یادآورشد: این آقایان که در وادی این پیچ و خم‌ها رفته‌اند تصور می‌کردند اصلاً غیر از واجب عینی در این مورد نداریم و تنها به متعلق آن می‌پردازیم؛ در حالی که از اساس این درست نیست و طبیعت و ماهیت واجب عینی و کفایی با یکدیگر متفاوت است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد