تاریخ انتشار : یکشنبه 19 آبان 1398 - 7:13
کد خبر : 67294

«مهارت‌آموزی و کارآفرینی راهبرد توسعه»

«مهارت‌آموزی و کارآفرینی راهبرد توسعه»

این کتاب با شمارگان یک‌هزار نسخه با قیمت هر جلد ۳۰۰ هزار ریال در سال ۱۳۹۷ از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسیده است. کتاب پیش رو حاصل پژوهشی است که با رویکرد اقتصاد مقاومتی و به‌منظور پیشرفت تولید داخلی با توجه به مولفه‌های کارآفرینی و اشتغال بومی از سوی مولف صورت

این کتاب با شمارگان یک‌هزار نسخه با قیمت هر جلد ۳۰۰ هزار ریال در سال ۱۳۹۷ از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی استان مرکزی به چاپ رسیده است.

کتاب پیش رو حاصل پژوهشی است که با رویکرد اقتصاد مقاومتی و به‌منظور پیشرفت تولید داخلی با توجه به مولفه‌های کارآفرینی و اشتغال بومی از سوی مولف صورت گرفته و در اختیار تصمیم سازان و فعالان عرصه اجرایی، صنعت و تولید قرار گرفته است.

 نگارنده این کتاب در مقدمه دانشگاه‌ها را کانون‌های تولید علم و ایده و تربیت نیروی انسانی عنوان کرده است و با توجه به اینکه حمایت از کالای ایرانی به عنوان شعار راهبردی و برجسته کشور ترسیم شده، نقش کلیدی دانشگاه‌ها برای تکمیل زنجیره تولید و تکمیل ابعاد آن را به صورت جامع از ضروریات عنوان کرده است.

دانشگاه‌ها با حمایت و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط می‌توانند نیروی انسانی را هدفمند روانه بازار کار کرده که حداکثر بهره‌وری را داشته باشد و از سوی دیگر با توجه به نیاز هر منطقه زمینه های اشتغال و بازاریابی محصولات را تقویت کنند.

یکی از بنیان‌های حمایت از کالای ایرانی تولید محصول باکیفیت و استفاده از دانش روز در عرصه تولید است که کشور در این زمینه ضعف‌هایی دارد و باید با کمک دانشگاه‌ها و مجامع مرجع علمی به‌صورت هدفمند بازار رقابتی را ایجاد کرد و توسعه داد.

نرخ بیکاری در کشور را می‌توان از توسعه نیافتن فرهنگ کار و کارآفرینی دانست و باید نگاه دولتی به کسب و کار تعدیل شده و با توانمندسازی افراد و آموزش‌های موثر این بخش را رشد داد.

آموزش فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی ارتباط مستقیم با کارآفرینی و اشتغال دارد و باید دامنه آن برای همه اقشار تقویت شود و به هراندازه افراد ماهرتری از دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای تربیت شوند وضعیت تولید در کشور توسعه پیدا می‌کند.

مهارت‌آموزی و کارآفرینی باید از دوره مدرسه در افراد فرهنگ‌سازی شود و مهارت‌ها بتواند در هر سطح خاص مسیر خود را در زندگی افراد بیابد و با این اتفاق از ترویج فرهنگ مدرک‌گرایی جلوگیری شود.

مطالب این کتاب ارزشمند به‌عنوان راهنمای کسب و کار کوچک و خانگی در هفت فصل مطرح شده که عناوین آن شامل کارآفرینی، اهمیت آموزش کارآفرینی،  توسعه کسب و کار با دانشگاه، مهارت‌آموزی و اشتغال، آموزش فنی و حرفه‌ای، توسعه مهارت‌آموزی و کارآفرینی در مشاغل کوچک و جدید و کسب و کار و کارآفرینی در خانه است.

در فصل اول این کتاب در خصوص پیشینه کارافرینی در جهان و ایران و شناخت گونه‌های آن به صورت کامل توضیح داده شده و کسب و کار اداری، فرصت‌گرایانه، اکتسابی، پروشگاهی، ابتکاری، آزاد و مستقل، درون سازمانی، از نمونه‌های بارز اشتغالزایی عنوان شده است. 

در ادامه این مبحث انواع الگوهای کارآفرینی به صورت علمی تشریح شده و در خصوص دامنه ریسک، رقابت تهاجمی، خود تجدیدی ، پیشگامی، نقش کارآفرین در اقتصاد مقاومتی، کاربرد ویژگی‌های شخصیتی کارآفریندر اقتصاد مقاومتی ، پیشرفت فناوری، افزایش سرمایه و راهکارهای مفید در کسب و کار داخلی و حمایت از آن به تفضیل ارایه شده است.

نگارنده این کتاب در فصل دوم تجارب آموزش کارآفرینی در کشورهای مختلف را مطرح کرده است و جایگاه کارآفرینی و مزیت‌های آموزش ، رهیافت‌های مهم این حوزه ، تحولات آموزشی و چالش‌های آن، توضیح برنامه‌های هدفمند بهبود مهارت، ویژگی‌های اقتصاد تک محصول و وابسته و اقتصاد مقاومتی و آموزش هدفمند را برای مخاطبانش تشریح کرده است.

در فصل سوم این کتاب نیز ویژگی‌های دانشگاه کارآفرین، تاریخچه کارآفرینی در مراکز آموزش عالی، عوامل کلیدی و مراحل اجرایی ساختار دانشگاه کارآفرین، پیشنهادهای مدیریتی برای بهبود مناسبات دانشگاهی در کسب و کارهای نو، برنامه‌ها و راهبردهای طرح کاراد، دانشگاه و پارک علم و فناوری، نظام قانونی هدایت کارآفرینی، رسالت دانشگاه‌ها در تولید علم و تربیت نیروی انسانی، سیستم‌های مدیریت منابع انسانی، رفتار رهبری و دانشگاه کارآفرین و اقتصاد مقاومتی عنوان شده است.

جایگاه و نقش توسعه مهارت‌آموزی در تحقق اقتصاد مقاومتی، ضرورت دوره‌های مهارتی، فراهم شدن بستر هم‌افزایی نظام آموزشی کشور با سایر بخش‌ها مهارت برنامه‌ریزی ‌، مدیریت بحران، مذاکره، مدیریت استرس، ریسک پذیری، متقاعد سازی و مدیریت تعارض و بهبود فضای کسب و کار با مهارت‌آموزی در فصل چهارم این کتاب توضیح داده شده است.

ارایه پیشینه آموزش فنی و حرفه‌ای، مهارت‌آموزی در نظام آموزشی، خانه، دستگاه‌های متولی و دانشگاه‌ها، نهادینه شدن مهارت در سبد خانوارها، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای تولید کالای ایرانی در فنی و حرفه‌ای، نقش‌ مهارت در اشتغال و ارتقای بهره‌وری تولید و استراتژی آموزش‌های مهارتی برای تولید در اقتصاد نیز از عناوین فصل پنجم این کتاب است.

در فصل ششم کتاب نیز کسب و کارهای کوچک و اهمیت آن در جهان و ایران تشریح دشده و در خصوص نقش توسعه مشاغل کوچک برای کاهش وابستگی به نفت، منطقی کردن بازدهی در بخش‌های مختلف اقتصادی، تجارب کسب و کارها در کشورهای مختلف، فرآیندهای آموزش کارآفرینی در کسب و کارهای کوچک معرفی رده‌های مختلف کسب و کارهای نو و عبور از معضل بیکاری عنوان شده است. 

فصل هفتم این کتاب نیز مجموعه‌ای از سئوالات و ممارست‌های عملی را برای بهره گیران مطرح کرده که به روند یادگیری مطالب آن کمک بیشتری می‌کند.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد