تاریخ انتشار : شنبه 18 آبان 1398 - 7:51
کد خبر : 67217

گرفتاری‌های تولید ملی؛ از برنددوستی تا حرف‌های شعاری

گرفتاری‌های تولید ملی؛ از برنددوستی تا حرف‌های شعاری

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از سمنان، حمایت از تولید ملی که بارها و بارها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تأکید قرار گرفته و حتی سال‌های مختلفی به این عنوان نام‌گذاری شده، همچنان رنگ واقعیت به خود نگرفته است. عده‌ای هستند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از سمنان، حمایت از تولید ملی که بارها و بارها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تأکید قرار گرفته و حتی سال‌های مختلفی به این عنوان نام‌گذاری شده، همچنان رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

عده‌ای هستند که در مسیر تولید ملی ساز مخالف می‌نوازند و تولیدکنندگان را با مشکلاتی مواجه می‌سازند؛ تا آنجا که آنها حتی جرأت نمی‌کنند این روزها سراغ بانک‌ها بروند و تقاضای تسهیلات کنند. هراس از وام‌هایی که با سودهای بالا داده می‌شود، بخشی از تولید ملی را درگیر خود ساخته است.

مردم هم گویا همچنان دربند برنددوستی هستند؛ گفته می‌شود تولیدکنندگان پوشاک در داخل کشور برای اینکه تولیداتشان به فروش برسد، مارک‌های برندهایی از کشورهای ایتالیا، ترکیه و… را به تولیدات ایرانی می‌زنند.

تولید ملی و ساز مخالف!

جلال‌الدین شکریه، نایب رئیس اتاق اصناف ایران در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس استان سمنان اظهار کرد: وضع بازار ارز برای فعالان اصناف مشکلات زیادی را ایجاد کرده و خواسته ما، برداشتن این موانع و معضلات از سر راه اصناف است.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان پوشاک با حجم انبوه نام کشورهایی امثال ایتالیا و ترک را به تولیدات ایرانی می‌زنند، تصریح کرد: مردم کالایی که نام ایتالیا، سنگاپور و ترکیه بر آن خورده را می‌خرند.

نایب رئیس اتاق اصناف ایران با تأکید بر اینکه اگر این نام ایرانی باشد، کسی اقبال پیدا نکرده و از خرید آن استقبال نمی‌کند، اضافه کرد: فرهنگی را باید نهادینه کرد تا کالای ایرانی خریداری شود و کارخانه‌ها را به ظرفیت‌های بالا برسانیم، بازار داخلی را در دست بگیریم و برای صادرات برنامه‌ریزی کنیم.

تولیدکنندگان پوشاک با حجم انبوه نام کشورهایی امثال ایتالیا و ترک را به تولیدات ایرانی می‌زنند

شکریه با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای صادرات به تیم علمی و اقتصادی نیاز دارد، تصریح کرد: این تیم باید بازارهای هدف را شناسایی کرده و نیازهای کشورهای مختلف را با توجه به فرهنگشان شناسایی کند و تولیدات ما نیز مبتنی بر نیازهای بازارهای هدف باشد.

وی با اشاره به اینکه نمی‌شود همین‌طور کالاها را ببریم و کشور دیگری به فروش برسانیم، اضافه کرد: امروز باید قدرت تولید داشته باشیم و با این قدرت، می‌توانیم برای بسیاری از کشورها کالا صادر کنیم؛ زنجیره‌ای از مالیات، فنی حرفه‌ای، امور بانکی، آموزش و… باید در کنار هم باشند.

نایب رئیس اتاق اصناف ایران با تأکید بر اینکه این موارد جشنواره‌ای محسوب می‌شوند که هارمونی در آن مهم می‌نماید، اظهار کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند ساز مخالف در یک اجرا بزند و اگر امروز ساز مخالف در مسیر تولید بزنیم، به معنای آن است که حمایت از تولید ملی را با مشکل مواجه کرده‌ایم.

حمایت از کالای ایرانی؛ فقط شعار؟

حسین گروسی، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده پیشین مجلس هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: خیلی از کارخانه‌ها به خاطر عدم وجود سیاست حمایت از تولید ملی در برخی مدیران تعطیل و کارگران زیادی بیکار شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حمایت از کالای ایرانی شعار نیست، تصریح کرد: سیاست حمایت از تولید داخلی نسخه شفابخش درمان اقتصاد بیمار کشور است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه اختصاص تسهیلات بانکی از مسیرهای مهم حمایت از کالای ایرانی محسوب می‌شود، اضافه کرد: بانک‌ها باید به تولیدکنندگان تسهیلات ارزان ارائه کنند و آنها را مورد حمایت ویژه قرار دهند.

تولیدکنندگان جرأت دریافت تسهیلات بانکی را با نرخ سودهای بالا ندارند

گروسی با بیان اینکه بانک‌ها باید موانع تسهیلاتی را از پیش روی تولیدکنندگان بردارند، تصریح کرد: تولیدکنندگان الآن جرأت دریافت تسهیلات بانکی را با نرخ سودهای بالا ندارند.

وی با اشاره به اینکه دولت در حمایت از کالای ایرانی باید واردات را سامان دهد، افزود: دولت در حمایت از کالای ایرانی باید جلوی قاچاق کالا را بگیرد.

این نماینده مجلس نهم با بیان اینکه ساماندهی واردات چرخه تولید کارخانه‌های تعطیل را به حرکت درمی‌آورد، اظهار کرد: دولت باید جلوی واردات کالاهای دارای مشابه تولید داخل را بگیرد.

دولت تدبیری کند

دولت امروز باید برای تقویت تولید ملی تدبیری ویژه بیندیشد؛ صرف برگزاری گردهمایی، نشست، جلسه، همایش و تشکیل انواع و اقسام شوراهای بی‌حاصل دردی از تولید داخلی دوا نمی‌کند.

استان سمنان دارای واحدهای تولیدی متعددی است که این روزها با نیمی یا کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود کار می‌کنند و تعدادی از واحدها نیز تعطیل شده‌اند و باید برای ادامه یا احیای حیات آنها گامی جدی برداشت.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد