تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 آبان 1398 - 9:14
کد خبر : 67124

تقاضای کاذب نداریم

تقاضای کاذب نداریم

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از زنجان، سال گذشته وقتی قیمت انواع کالاها در بازار بالا رفت، برخی از مردم با اندک پس‌اندازی که داشتند تصمیم بر تامین مایحتاج خود گرفتند تا افزایش قیمت‌های بعدی تاثیر چندانی در معیشت آنها نداشته باشد. همین

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از زنجان، سال گذشته وقتی قیمت انواع کالاها در بازار بالا رفت، برخی از مردم با اندک پس‌اندازی که داشتند تصمیم بر تامین مایحتاج خود گرفتند تا افزایش قیمت‌های بعدی تاثیر چندانی در معیشت آنها نداشته باشد.

همین تصمیم‌ از سوی خانواده‌ها و ولع به خرید برخی از کالاها موجب کمیاب شدن آنها شد، در واقع یک نوع احتکار خانگی شکل گرفت، با این حال پس از گذشت چند ماه میل مردم به خرید کمتر شد که پس از آن بازار به روال عادی برگشت و حتی قیمت برخی از کالاها کاهش یافت.

طی هفته‌های گذشته قیمت برخی از اجناس به طور محسوسی کاهش یافته است و در فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح شهر کمبود هیچ کالایی دیده نمی‌شود، از رب و ماکارونی گرفته تا دستمال کاغذی و پوشک بچه با این حال مغازه‌داران معتقدند که همین وفور وجود کالا موجب کاهش خرید هم شده است.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: طی هفته‌های گذشته بازار اقلام مختلف در استان زنجان تغییر محسوسی کرده و رو به کاهش است.

سید محمود موسوی با اشاره به وجود کالاهای مورد نیاز شهروندان به وفور در بازار گفت: شاید به همین خاطر است که آرامش نسبی را در بازار شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه در نتیجه تلاش‌های دولتی در توزیع کالاهای اساسی و جلوگیری از صادرات برخی از کالاها شاهد کاهش تب بازار و همچنین تقاضاهای کاذب هستیم، تصریح کرد: همچنین کاهش قدرت خرید مردم نیز موجب شده است که مردم به اندازه نیاز خرید کنند.

موسوی با بیان اینکه امروز در واقع مردم تنظیم کننده بازار هستند و به همان میزان که نیاز دارند، خرید می‌کنند، گفت: البته نظارت‌های شبانه‌روزی بر بازار نیز به صورت مستمر ادامه دارد.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان افزود: نظارت بر بازار عرضه کالاها از سوی سازمان صمت و همچنین بازرسان اتاق اصناف به صورت مستمر و شبانه‌روزی از اصناف انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: میزان مصرف مرغ در زنجان کاهش یافته است و این کاهش محسوس است.

سید ناصر رمضانلو با اشاره به اینکه پیش از این میزان مصرف مرغ در استان تا حدود ۹۰ تن نیز رسیده بود، تصریح کرد: این روزها میزان مصرف به حدود ۶۰ تن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در یک برهه زمانی مردم بیش از اندازه نیاز اقدام به خرید مرغ می‌کردند، گفت: اما با کاهش قیمت مرغ، خرید مردم نیز کاهش یافته است.

رئیس سازمان صمت استان زنجان نیز درباره نظارت بر بازار برای جلوگیری از تخلفات احتمالی در ارتباط با افزایش قیمت و یا احتکار افزود: چندین انبار احتکار طی سال‌جاری کشف و پرونده آنها به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

ناصر فغفوری با اشاره به اینکه از آغاز سال جاری ۲۵ هزار و ۹۸ مورد بازرسی از واحدهای صنفی استان انجام شده است، تصریح کرد: بیش از ۸۵ درصد از تخلفات واحدهای صنفی منجر به تشکیل پرونده شده است.

وی با بیان اینکه تعداد واحدهای صنفی فعال در استان ۴۰ هزار واحد است، اضافه کرد: بازرسی سازمان صمت از اصناف مختلف به صورت مستمر از طریق شکایات مردمی از واحدها که به سه صورت تلفنی، کتبی و حضوری وصول شده، انجام می‌شود.

با این شرایط اما مغازه‌داران از وضعیت موجود گله‌مندند چرا که معتقدند فروششان بشدت کاهش یافته است و روز به روز نیز این کاهش افزایش پیدا می‌کند.

مغازه‌داران ناراضی از رکود بازار

یکی از مغازه‌داران در این باره به خبرنگار فارس گفت: بحث کاهش فروش و کاهش مشتری از ماه‌های قبل و البته از زمان آغاز نوسانات وجود داشت اما نگران‌کننده‌تر این است که این کاهش مقطعی نبوده و روز به روز درصد کسادی بازار بیشتر می‌شود.

احمدی با اشاره به اینکه کاهش قدرت خرید مردم موجب شده است که برخی از کالاها یه صورت کامل از سبد غذایی شهروندان حذف شود، تصریح کرد: ساده‌تر اگر بگوییم نوسانات سال قبل موجب شد که مردم با یک مبلغ ثابت قادر باشند نیمی از کالای مورد نظر خود را تهیه کنند.

بنکداران هم در که صف ناراضی‌ها هستند، می‌گویند فروش آنها نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و حتی فروشندگانی که سالیان سال است که در فروش مواد غذایی کار کرده‌اند از کسادی بازار نگرانند و هشدار می‌دهند که این کسادی درست است که دست مردم را برای خرید بسته است اما به مرور آثار منفی آن در صنف مغازه‌داران و تولیدکنندگان دیده خواهد شد.

وی تصریح کرد: کاهش قدرت خرید مردم وقتی طولانی مدت شود سایر بخش‌ها هم آسیب می‌بینند و این زنجیره‌ای است که نمی‌توان انکار کرد، البته درست است که دولت از وفور کالا صحبت می‌کند و ما نیز منکر این موضوع نیستیم اما مشکل اصلی عدم خرید مردم است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد