تاریخ انتشار : دوشنبه 22 مهر 1398 - 6:19
کد خبر : 66011

دوره‌گردی در کوچه‌های مشاهیر

دوره‌گردی در کوچه‌های مشاهیر

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، گویی همه مشاهیر کتاب های جهان اینجا جمع شده و تو در کنار عطر گندمزاران و محو زیبایی های طبیعتش در حالیکه سیب سرخ رسیده ای را از درخت همین حوالی چیده و گاز می زنی، صدای زمزمه غزل های حافظ، بوستان سعدی و شاهنامه فردوسی را در

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، گویی همه مشاهیر کتاب های جهان اینجا جمع شده و تو در کنار عطر گندمزاران و محو زیبایی های طبیعتش در حالیکه سیب سرخ رسیده ای را از درخت همین حوالی چیده و گاز می زنی، صدای زمزمه غزل های حافظ، بوستان سعدی و شاهنامه فردوسی را در یک رویداد بزرگ تاریخی عجیب اینجا در جمعی از مشاهیر ادبی عصر دیروزت   می شنوی و گویی که خود، اثر تاریخیشان را افتخار داده و برایت سطر به سطر دوره می کنند و تو سراپای وجودت گوش می شود تا که سطر به سطر غزل ها و اشعار را در خاطرت حک کنی.

همین حوالی کاروانسرایی هست که به قدمت یک تاریخ قد علم کرده تا بگوید این گوشه از زمین خوب خدا هم حکایت های زیادی از آمدن و رفتن مسافران بسیاری دارد که شب ها و روزهایی در این کاروان سرا بیتوته کرده اند و هنوز صدای پای آنان در فضای تاریخی کاروانسرا به گوش می رسد و اگر خوب گوش کنی با تمام وجودت حس می کنی.

درب چوبی کاروانسرا گویی برایت از مسافران رهگذر تاریخ در این حوالی خاطره ها دارد تا برایت از قصه چاه و دلو پرآب و فانوس ها و مشعل های روشن شبانه کاروانسرا که امید را به دل مسافر در راه مانده می پاشید و حجره های پرمسافر دیروز و عطر چای داغ تعارف شده به زائران حسینی، بوی خاک نم زده از باران شب در حیاط کاروانسرا بگوید.

اینجا این حوالی کمی طبیعتش فرق دارد، شاید کمی با دوره کردن کتاب های مشاهیر، شاعران و نویسندگان عصر دیروز طعم گس، ملس و تلخ و شیرین را احساس کنی اما هر چه هست زیباست، تجربه ای که فقط همین حوالی حسش می کنی، اصلا حس نه با تمام وجودت مزه اش می کنی. کاش تو هم اینجا همین حوالی بیایی تا بدانی طعم طبیعت اینجا چه عجیب و دوست داشتنی است.

روستای تاج آباد سفلی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهار استان همدان یکی از روستاهای واقع شده در مسیر بزرگراه کربلا با فاصله ۴۰ کیلومتری از مرکز استان و فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر بهار روستایی است که شاید در بدو ورود با دیگر روستاهای دیگر چندان توفیر و تفاوتی نداشته باشد اما با گشتی در این روستا در خواهی یافت که وجود کاروانسرای شاه عباسی مربوط به دوره صفویه، کوچه های آذین بندی شده به نام کتب معروف نویسندگان و مشاهیر بزرگ دنیا و شاعران و نویسندگان بزرگ، طبیعت زیبا و موقعیت خاص روستا در مسیر بزرگراه کربلا و دوستدار کتاب بودن اهالی، این روستا را از دیگر روستاهایی که تاکنون دیده اید، متمایز کرده است.

کاروانسرای بی نظیر شاه عباسی مربوط به دوره صفویه به عنوان یکی از زیباترین اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور بوده که به طور قطع هر ببیننده ای با تماشای بار اول این اثر تاریخی بی نظیر که گویای صلابت تاریخ سرزمینش است، به تحسین این اثر مهم تاریخی خواهد پرداخت.

دهیار روستای تاج آباد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روستای تاج آباد دارای ۱۹۰۱ نفر جمعیت و ۶۵۱ خانوار با محوریت اشتغال دامداری و کشاورزی است که این اهالی علاقه بسیاری به کتاب دارند.

فاطمه‌زهرا زارعی‌برهمند با بیان اینکه در سال ۸۶ با تغییر کاربری حمام قدیمی روستا به کتابخانه با مشارکت و خودیاری اهالی، این روستا صاحب کتابخانه شد، تصریح کرد: در سال ۸۴ در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب روستای تاج آباد جزو روستاهای برتر کشور شناخته شد.

وی با اشاره به نامگذاری هر یک از کوچه های سطح روستا به نام شعرا و نویسندگان و به نام کتاب های معروف برخی از مشاهیر و نویسندگان معروف جهان عنوان کرد: با توجه به اینکه اهالی روستای تاج آباد علاقه بسیاری به کتاب و مطالعه دارند به تصمیم و ایده شورای اسلامی روستا و دهیاری و جوانان تحصیلکرده روستا هر یک از کوچه ها و خیابان ها به نام یکی از شعرا و یا به نام یکی از مشاهیر و نویسندگان و آثار آنان نامگذاری شده است.

دهیار روستای تاج آباد، رودکی، گلستان، منطق الطیر، شازه کوچولو، گلشن راز، صدسال تنهایی و دن آرام را از جمله کوچه و خیابان های این روستا برشمرد و خاطرنشان کرد: در نامگذاری کوچه و خیابان های روستا در تابلوهای نامگذاری نام کوچه ها به سه زبان فارسی، کردی و انگلیسی نگاشته شده است.

وی زبان مردم این روستا را کردی دانست و یادآور شد: کاروانسرای شاه عباسی هم یکی از جاذبه های کمیاب و دیدنی این روستا به شمار می رود که این اثر تاریخی ثبت فهرست آثار ملی کشور شده است.

زارعی‌برهمند اضافه کرد: متأسفانه در رابطه با این اثر تاریخی کمیاب نهفته در روستای تاج آباد چندان اطلاع رسانی و تبلیغی انجام نشده و این امر موجب شده تا بسیاری از علاقمندان به این آثار از وجود چنین اثری ارزنده در این روستا آگاهی نداشته باشند و گردشگران کمی برای بازدید از این جاذبه دیدنی به این روستا گذر می کنند.

وی کمبود اعتبارات دهیاری را از جمله مشکلات دهیاری روستا برای انجام کارهای عمرانی روستا برشمرد و اضافه کرد: در حال حاضر سالن ورزشی و درمانگاه از نیازهای مهم این روستا بوده که برای مرتفع شدن امر در حال پیگیری هستیم.

دهیار روستای تاج آباد گفت: در راستای رونق اشتغال و کسب و کار روستا درخواست ایجاد بازارچه محلی و تأمین اعتبار لازم برای این اقدام را به بخشداری و استانداری ارائه داده ایم که در صورت موافقت، بازارچه محلی روستا راه اندازی خواهد شد.

بخشدار مرکزی شهرستان بهار هم با اشاره به کاروانسرای مدور شاه عباسی روستای تاج آباد به خبرنگار ایسنا گفت: تا کنون ۸۰ درصد از کاروانسرای مدور شاه عباسی تاج آباد مرمت شده و باید برای تبلیغات هر چه بیشتر این روستا در راستای جذب گردشگر شورا ها، دهیار و اهالی روستا با مشارکت لازم اقدام کنند.

محمدرضا شفیعی محصولات باغی و غلات را از مهمترین محصولات تولیدی این روستا برشمرد و افزود: با توجه به اینکه غلات از مهمترین محصولات این روستا به شمار می رود می توان با تبلیغات و پیگیری و برگزاری جشنواره هایی در رابطه با غلات و آئینهای محلی روستا نسبت به جذب گردشگر با همکاری دیگر ادارات ذیربط در این رابطه گام هایی برداشت.

وی با تأکید بر اینکه در حد توان و امکانات بخشداری، برای روستای تاج آباد کم نگذاشته ایم، تصریح کرد: از محل اعتبارات دهیاری ها با احتساب دیون دهیاری روستا با وجود کمبود اعتبارات افزون بر ۵۰ میلیون تومان پروژه عمرانی شامل زیرسازی و جدولگذاری، تملک بازگشایی معابر و ساخت پل های فلزی از ابتدای سال تاکنون در این روستا انجام شده و از طریق قیر یارانه ای در حال آسفالت برخی از خیابان های روستا هستیم همچنین تاکنون در این روستا بیش از  ۶۰ درصد مساکن روستایی مقاوم سازی و ۵۰ تا ۶۰ درصد طرح هادی روستا اجرا شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهار نیز با بیان اینکه کاروانسرای شاه عباسی تاج آباد یکی از کمیاب‌ترین کاروانسراهای مدور کشور بوده و این کاروانسرا در سال ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۷۲ در فهرست آثار ملی کشور  به ثبت رسیده است، گفت: کاروانسرای تاج آباد مربوط به دوره صفویه از مصالح اصلی چون آجر قرمز و ساروج ساخته شده و کاروانسرایی زیارتی به‌حساب می‌آید که زائران کربلا از آن استفاده می‌کردند.

محمد حرمتی با اشاره به اینکه تنها سه نوع از این مدل کاروانسرا در ایران وجود دارد به طوریکه این کاروانسرا بر خلاف پلان مستطیلی شکل دیگر کاروانسراها دارای پلان مدور است، تصریح کرد: تور ستاره شناسی به مدت یک شب، رصد ستاره شناسی داخل کاروانسرا، تور بازدید دانشجویان از کاروانسرا با حضور ۸ کشور، برگزاری ورزش همگانی، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی روستا، چاپ هر ساله ۵۰۰۰ راهنمای گردشگری در رابطه با کاروانسرا شاه عباسی و اقامت ۳۰۰ گردشگر در کاروانسرا از جمله برنامه های اداره میراث شهرستان در این روستا بوده که برای معرفی و شناساندن هر چه بیشتر این اثر تاریخی شهرستان صورت گرفته است.

وی تعداد آثار تاریخی شهرستان بهار را ۹۲ اثر برشمرد و اظهار کرد: تاکنون از این تعداد ۳۵ اثر ثبت فهرست آثار ملی کشور شده و اثر تاریخی کاروانسرای شاه عباسی تاج آباد برای ثبت در فهرست میراث جهانی در دست پیگیری است.

حرمتی با بیان اینکه روستای تاج آباد با وجود کاروانسرای شاه عباسی و قرار گرفتن در بزرگراه کربلا مستعد راه اندازی اقامتگاه و خانه های بوم گردی است، افزود: این امر نیاز به مشارکت و پیگیری مردم روستا دارد که در این راستا به میدان بیایند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرستان بهار دارای ۱۰ خانه بوم گردی روستایی بوده که روستای حیدره و آبرومند از جمله روستاهایی هستند که همچون روستای تاج آباد در مسیر بزرگراه کربلا قرار دارند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهار همچنین با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی مرمت کاروانسرای شاه عباسی تاج آباد اضافه کرد: تکمیل مرمت این اثر به اعتباری افزون بر یک میلیارد تومان نیاز دارد.

وی در رابطه با برگزاری جشنواره در این روستا برای شناساندن هر چه بیشتر روستا و معرفی وجود چنین کاروانسرای بی نظیری در این نقطه از استان همدان یادآور شد: باید این امر به صورت کارشناسی شده مورد بررسی قرار گیرد که این روستا دارای چه آئین سنتی و یا صنایع دستی خاص از زمان های گذشته است که منحصر به این روستاست و باید با پیگیری نسبت به این امر اقدام شود.

در پایان اینکه برای شناساندن و معرفی هر چه بیشتر این روستای زیبا با جاذبه تاریخی بی نظیرش اهالی روستا نیز باید با همت مضاعف در بحث تبلیغات به میدان آمده و آستین همت بالا زنند و به کمک دستگاه های اجرایی مرتبط بیایند و در کنار برنامه های برگزار شده مشارکت داشته باشند چرا که برگزاری برنامه های مختلف در این روستا و در این کاروانسرای تاریخی ضمن جذب گردشگران و جذب دوستداران بازدید از آثار تاریخی تجربه یک شب بیتوته کردن را نیز در این روستا برای هر دوستدار گردشگری، لذت بخش خواهد کرد که این امر در رونق صنعت سبز گردشگری و ایجاد فرصت های شغلی جدید در روستا نیز از نقش موثری برخوردار خواهد بود و اهالی این روستا لازم است کم کم به فکر راه اندازی خانه های بوم گردی در روستای خود باشند.

ناگفته نماند برخی از بازدیدکنندگان  از این اثر تاریخی در همسایگی شهرستان بهار بر وجود این اثر تاریخی زیبا در این شهرستان غبطه خورده و خوش دارند که ای کاش با راهکاری مناسب با پیگیری مسئولان شهرستانشان این روستا و این جاذبه بی نظیر در تقسیمات کشوری جزئی از شهرستان آنان بود کما اینکه حتی در یکی از جلسات برخی از شهروندان شهرستان همسایه سال گذشته از فرماندار وقت خود چنین مطالبه ای را برای رونق هر چه بیشتر صنعت سبز گردشگری دیارشان خواستار شدند.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد