تاریخ انتشار : دوشنبه 18 شهریور 1398 - 8:22
کد خبر : 63544

پیام قیام اباعبدالله(ع) در امر به معروف، به معنای وحدت بود

پیام قیام اباعبدالله(ع) در امر به معروف، به معنای وحدت بود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید ذبیح‌الله شمسیان امام جمعه خواف، شامگاه گذشته ۱۷ شهریورماه در همایش «فلسفه وجودی قیام، فلسفه‌ وجودی قیام اباعبدالله الحسین(ع)» که با حضور علمای شیعه و سنی شهرستان خواف در سالن کنفرانس فرمانداری این شهرستان

پیام قیام اباعبدالله(ع) در امر به معروف، به معنای وحدت بودبه گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید ذبیح‌الله شمسیان امام جمعه خواف، شامگاه گذشته ۱۷ شهریورماه در همایش «فلسفه وجودی قیام، فلسفه‌ وجودی قیام اباعبدالله الحسین(ع)» که با حضور علمای شیعه و سنی شهرستان خواف در سالن کنفرانس فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: پیامبر(ص) زحمت کشید و اذیت شد تا توانست صدای توحید و اسلام را به گوش جهانیان برساند و افراد زیادی را مجذوب اسلام بکند و در صف مسلمانان قرار بگیرند اما بعد از پیغمبر مخالفت ها، ایراد و اشکال‌ها آغاز و اختلافات دامن‌گیر جوامع اسلامی آن زمان شد.

وی ادامه داد: بعضاً به نام اسلام تکیه بر جایگاه اسلام زدند اما رعایت مسائل اسلامی را خصوصا در زمان سیدالشهدا(ع) نمی‌کردند و در آن زمان کسی که به عنوان خلیفه‌ مسلمین آمد و حکومت اسلامی را ترویج می‌کرد، فردی بود که در جامعه خیلی قبولش نداشتند و از آن زمان تاکنون، علما و بزرگان فرق اسلامی نسبت به حرکت‌هایی که یزید بن معاویه انجام می‌داد و حکومت اسلامی آن دوره، اعتراض و ایراد دارند.

امام جمعه شهرستان خواف تصریح کرد: آنچه که پیغمبر اسلام برای آن به نبوت رسید و انجام داد امر به معروف و نهی عن المنکر است و یکی از فلسفه‌های قیام اباعبدالله(ع) هم امر به معروف و نهی از منکر است و وقتی که امر به معروف احیا شد جوامع اسلامی نیز به عطر امر به معروف و نهی از منکر معطر شد.

شمسیان گفت: یکی دیگر از مسائلی که پیغمبر به دستور خدا برای آن تلاش کرد، مسئله‌ اتحاد و وفاق و وحدت بود «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا» اعتصام به حبل‌الله که همه‌ باید به این ریسمان الهی چنگ بزنند، در اینجا منظور از «جمیعاً» همه‌ فرقه‌های اسلامی و همه‌ مسلمانان است و فرقه‌ای دون فرقه‌ای نیست همه هستند هم شیعه، هم سنی و سایر فرق همه و همه باید این وحدت و انسجام را در جامعه حفظ کنند.

وی افزود: پیام قیام اباعبدالله در امر به معروف یعنی وحدت، وحدت هم یعنی امر به معروف و تفرقه، جدایی و پراکندگی همان منکراست که از آن نهی شده و دستور به وحدت و انسجام است، اما دشمن نمی‌خواهد این وحدت بوجود آید، در حال حاضر در جهان حدود ۷ میلیارد نفر در روی زمین زندگی می‌کنند، یک میلیارد و هفتصد میلیون از اینها مسلمان‌ها هستند، اما آیا این‌ها با هم وحدت دارند؟ ندارند، اگر این جمعیت بزرگ با هم باشند آیا دنیا می‌توانست به اسلام زور بگوید؟ آیا استکبار بوجود می‌آمد؟ آیا استکبار می‌توانست دنیا را دو قطبی یا تک قطبی‌کنند؟

محبت اهل‌بیت جز مشترکات ماست
در ادامه مولانا حبیب الرحمان مطهری مدیر حوزه علمیه احناف خواف نیز طی سخنانی خاطرنشان کرد: ایام محرم مصادف است با سالروز شهادت صبت رسول الله و سید شباب اهل‌الجنه حضرت امام حسین رضی الله عنه که در این ایام بخاطر آن جنایات و ظلمی که بر اهل بیت و بر کاروان اهل‌بیت و بر اجساد شهدای کربلا شد قلب ها می‌سوزد و اشک‌ها ریخته می‌شود و دل هر مسلمانی که این واقعات را که بخواند و بیاد آورد می‌سوزد.وی ادامه داد: همان طور که رسول‌الله(ص) و قرآن جزو مشترکات ماست، محبت اهل بیت هم به همین صورت است و اهل‌سنت و جماعت همان طور که رسول‌الله و اصحاب بزرگوار را دوست دارند، اهل بیت رسول الله را هم از اصحاب رسول الله شاید بیشتر دوست دارند.

مدیر حوزه علمیه احناف خواف گفت: هر مؤمن و مسلمان موظف است که اولاد خود را بر سه خصلت «حب نبیکم و حب اهل بیته و علی قراءه القرآن» هر شخص مؤمن و مسلمان موظف است که خانواده‌ی خود را، فرزندان خود را، اولاد خود را بر محبت اهل بیت تربیت کند و این است اعتقاد ما اهل سنت و جماعت نسبت به خود امام حسن(رضی الله عنه) و امام حسین(رضی الله عنه) و والد و والده‌ بزرگوارشان.

مطهری افزود: اعتقاد اهل سنت و جماعت نسبت به اهل بیت در اشعار حضرت امام شافعی رحمه الله حضرت امام ابوحنیفه آن اقوالی که گفتند در وصف این بزرگان همه در کتاب‌هاست، اما شاید شائبه این باشد که اگر اهل سنت ادعای محبت دارد پس چرا آن مراسمی که عموماً برگزار می‌شود، اهل سنت برگزار نمی‌کنند، باید گفت: این مربوط می‌شود به یک مسئله فقهی، فقه و فقهای ما می‌فرمایند که تعزیه‌داری به این صورت است که شما ذکر خیرشان را بکنید و درود بر ایشان بفرستید.

فلسفه‌ قیام امام حسین(ع)؛ احیای فریضه‌ امر به معروف و نهی از منکر
مدیر حوزه علمیه احناف خواف فلسفه‌ی قیام امام حسین(ع) را احیای فریضه‌ امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: امام حسین(ع) می‌خواست ظلم را از بین ببرند و عدالت را برقرار کنند و یزید که بر خلافت نشست، نابرابری‌ها، ظلم‌ها و ستم‌هایی بود، اما امام حسین(ع) سکوت را برای خود جایز ندانستند و در مقابل این فرد فاسق، نالایق و ناشایسته‌ قیام کردند و همانطور که در خطبه‌هایی که ایشان ایراد می‌فرمایند، فلسفه‌ی قیام خود را هم بیان می‌کنند و خدای متعال کسانی که این ظلم را بر حضرت امام حسین(ع) و خانواده‌ ایشان و اهل بیت آوردند را به سزای عمل ننگین آن‌ها رساند و چیزی نگذشت که ذلیل و خوار شدند و به هلاکت رسیدند، اما نام امام حسین زنده بر سر زبان‌ها هست همه می‌گویند «رضی الله عنه، رضی الله عنهم.»

وی گفت: بود قیام امام حسین(ع) درس شجاعت و آزادگی به همگان آموخت و یادآور شد که انسان باید در مقابل ظلم، ستم، نابرابری و ناعقلان، قیام کند.

مدیر حوزه علمیه امام جعفر صادق (ص) نیز در این همایش گفت: قیام امام حسین هم الان فراگیر شده و آن زمان اگر امام را کشتند و جنازه‌ها را زیر سم ستوران قرار دادند و گفتند دیگر کارشان تمام شد و دیگر حرفی از امام زده نخواهد شد، اما در حال حاضر ببینید که در جامعه‌ اسلامی تمام مسلمین چطور به صحنه می‌آیند، چطور عرض ارادت خودشان را به امام حسین(ع) نشان می‌دهند و چطور ابراز محبت می‌کنند.

حجت‌الاسلام غلام محمد بررودی سدهی افزود: هم اینک چه اجتماعات عظیمی تشکیل می‌شود و اجتماع اموز علمای شیعه و اهل‌سنت در اینجا یک نمونه از این اجتماع است که علمای اهل تشیع و تسنن در یک منطقه‌ تلفیقی، مرزی، محروم و بسیار حساس، دور هم جمع می‌شوند و همه به صبت نبی مکرم و ذریه‌ رسول خدا ابراز محبت می‌کنند و این بسیار کار ارزشمند و بزرگی است و باید در صحنه‌ عمل در زندگی‌‌مان این اهداف را به معنای واقعی کلمه در صحنه‌ عمل هم بروز و ظهور دهیم.

در ادامه حسین سنجرانی فرماندار شهرستان خواف طی سخنانی بیان کرد: دهه اول محرم عزاداری فرزند نبی مکرم اسلام است که مورد اتفاق همه‌ آزادی‌خواهان جهان و انسان‌های آزاده در سراسر دنیا به خصوص مورد اتفاق همه مسلمانان جهان است. دیدگاه بسیار ارزشمند علمای فرهیخته‌ اهل‌سنت و مردم مسلمان این شهرستان نسبت به فلسفه‌ وجودی قیام اباعبدالله الحسین(ع)، ظرفیت بی‌نظیر و بی‌بدیلی در بحث تقریب، اخوّت، برادری و وحدت است و علمای اهل سنت در این خصوص سالیان سال کار و سرمایه‌گذاری کردند.

سنجرانی افزود: مقام معظم رهبری در بحث رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم در همه‌ زمینه‌ها به ویژه نسبت به فرق اسلامی توصیه‌های اکیدی دارند و رسالت ما بر انجام بهتر این مباحث خطیر است.

امام حسین(ع) به عالم بشریت تعلق دارد
یکی از مدرسان حوزه علمیه احناف خواف نیز در ادامه این همایش طی سخنانی عنوان کرد: از زمان واقعه‌ کربلا تاکنون، واقعه‌های بسیار تلخ، دلخراش و سخت بوجود آمده که اگر همه را در کنار هم بگذاریم واقعه‌ کربلا در سختی، سازگاری و بدی بر همه ارجحیت ‌دارد و این اصل مهمی است که این قضیه همان طور که همه صحبت کردند، سیدنا امام حسین(ع) نه تنها به اسلام بلکه به عالم بشریت تعلق دارند.

مولوی عبدالله موحدی افزود: در کتب مناقب آمده که امام حسین (ع) از کودکی، یک کودک شجاع و با شهامت بود، اما در وقتش هم تواضع داشت، مانند پدر بزرگوار حضرت امیرالمؤمنین علی رضی الله عنه که هم اسدالله بودند و بعضی از علما نوشته‌اند که مصداق این آیه که «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» ، در مقابل کفار شدید پر شهامت و در مقابل مسلمین بسیار با رأفت و مهربان بود.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد