تاریخ انتشار : شنبه 30 اردیبهشت 1396 - 23:38
کد خبر : 6351

نقش حجاب در پیشگیری از وقوع جرم

نقش حجاب در پیشگیری از وقوع جرم

روزنامه جوان: «حجاب؛ برای زن به منزله ذلت نیست، بلکه به معنای عصمت و حفظ زن است و نه فقط عصمت و حفظ زن بلکه عصمت و حفاظت زن و مرد هر دو است.» ‌مقام معظم رهبری مدظله العالی‌ حجاب و عفاف از جمله موضوعاتی است که ریشه در فطرت انسان‌ها دارد، انسان موجودی الهی است که

روزنامه جوان: «حجاب؛ برای زن به منزله ذلت نیست، بلکه به معنای عصمت و حفظ زن است و نه فقط عصمت و حفظ زن بلکه عصمت و حفاظت زن و مرد هر دو است.»
 ‌مقام معظم رهبری مدظله العالی‌
 
حجاب و عفاف از جمله موضوعاتی است که ریشه در فطرت انسان‌ها دارد، انسان موجودی الهی است که روح خداوند در وجود او دمیده شده است تا انسان موجودی برتر و فراتر از دیگر موجودات باشد و بتواند به آنچه شایسته آن که همان قرب‌الهی است، دست پیدا کند؛ چراکه روح خداوندی که در وجود او دمیده شده است همواره او را به سوی صراطی مستقیم که همان راستی و درستی است و مورد تأیید و قبول خداوند متعال است رهنمون سازد.
 
خداوند متعال در خصوص موضوع حجاب در آیه ۳۱ سوره مبارکه نور خطاب به زنان مؤمن می‌فرماید:‌ ای‌رسول، زنان مؤمن را بگو تا چشم‌ها‌یشان را (‌از نگاه ناروا) بپوشند و اندامشان را (از عمل زشت) محفوظ دارند و زینت و آرایش خود جز آنچه قهراً ظاهر می‌شود بر بیگانه آشکار نسازند و باید روسری خود را بر‌گردن بیفکنند (تا علاوه بر سر، گردن و سینه آنان نیز پوشیده باشد) و زینت خود را ظاهر نکنند، جز برای شوهر خود یا پدر‌خود یا پدر‌شوهر خود یا پسر خود یا پسر شوهر خود (‌که از همسر دیگر است) یا برادر خود یا پسر برادر خود یا پسر‌خواهر خود یا زنان هم کیش خود‌ که در این آیه شاهد لزوم رعایت حریم‌های یاد شده از سوی خداوند متعال برای زنان هستیم که بدون شک رعایت آن برکات بسیاری را در پی خواهد داشت و مانع از ایجاد محرمات و مکروهاتی همچون نگاه به نامحرم، مسئله طلاق و. . . می‌شود.
 
همچنین در همه ادیان الهی بر لزوم رعایت حجاب و عفاف توسط زنان و مردان تأکید شده است و از آنجایی که زن موجودی حساس و پر‌احساس است، بیشتر بر رعایت حجاب و عفاف از سوی وی تأکید شده است، چراکه حجاب و پوشش به نوعی نماد عفاف و شخصیت درونی او است؛ از سوی دیگر پوشش مناسب و شایسته، به انسان عزت و کرامت و شخصیت می‌بخشد و فردی که مدل خاصی از لباس و پوشش را انتخاب می‌کند در حقیقت با همین نوع لباس و پوشش به نوعی شخصیت و حتی نگرش خود به زندگی را به نمایش می‌گذارد.
 
از سوی دیگر بر خلاف دیدگاه برخی افراد، حجاب موضوعی تشریفاتی و حکومتی نیست، بلکه این موضوع ریشه در انسانیت ما انسان‌ها دارد و از آنجا که انسان ذاتاً موجودی عفیف است از این رو از برهنگی، لاقیدی و بی‌بند و باری گریزان است و ذاتاً به دنبال نجابت و تعالی است. به عنوان نمونه می‌توان به موضوع غرب اشاره کرد، چنانچه تا چند دهه پیش در غرب – که امروز با شعار آزادی، برهنگی را برای خود نهادینه کرده است- پوشش مناسب موضوعی مقبول و مرسوم بوده و زنان غربی بر خلاف شرایط موجود و امروزی خود، از پوششی مناسب و موجه برخوردار بوده‌اند که خود این موضوع هم مؤید آن است که عفاف و حجاب موضوعی ارزشی و انسانی است که حد و مرز خاصی ندارد.
 
موضوع عفاف و حجاب مقوله‌ای عقلانی است همچنان که امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرمایند: «من عقل عف» هر کسی که عاقل‌تر است، عفیف‌تر است. این مسئله مؤید این حقیقت است که رعایت عفاف نشانگر عقلانیت انسان محسوب شده و نتایج و برکاتی را برای او به ارمغان می‌آورد که از جمله این نتایج و برکات می‌توان به آرامش خاطر، احساس امنیت و آرامش ‌اشاره کرد، به طور حتم رعایت نکردن عفاف و حجاب موجبات مزاحمت و نگاه‌های آلوده و به دنبال آن آزار و اذیت‌های مختلفی را به همراه خواهد داشت که متأسفانه در صفحات حوادث روزنامه‌ها و دیگر نشریات شاهد و ناظر آن هستیم که شاید با ملاحظه بعضی نکات ساده از جمله رعایت بهتر حجاب و عفاف شاهد اینگونه موارد و مسائل ناخوشایند و بغرنج نباشیم.
 
بدون شک رعایت حجاب و عفاف دارای برکات فردی و جمعی بسیاری خواهد بود؛ چراکه بر اساس جمع‌بندی پرونده‌های جنایی و کیفری، زنانی که از حجاب نامناسب‌تری برخوردار بوده‌اند، بیشتر مورد تعرض افراد فرصت‌طلب قرار گرفته‌اند، از این رو رعایت حجاب و عفاف در نوع خود می‌تواند موجب ارتقا سطح احساس امنیت فردی و اجتماعی افراد یک جامعه شود.
از سوی دیگر بررسی پرونده‌های جنایی مختلف، نشانگر این موضوع است که بسیاری از درگیری‌ها، ضرب و جرح‌ها و حتی قتل‌ها به دنبال مزاحمت‌هایی بوده است که گاهاً افراد لا‌ابالی برای بانوان ایجاد کرده‌اند و به دنبال آن هم اتفاقاتی ناگوار واقع شده است که شاید با رعایت بیشتر و بهتر عفاف و حجاب می‌شد شاهد بخش عمده‌ای از این حوادث نباشیم؛ چون بدون شک حجاب مصونیت با خود به همراه دارد و فرد محجب از بسیاری از مزاحمت‌ها در امان خواهد بود.
از سوی دیگر با توجه به تحقیقات صورت گرفته فرزندان خانواده‌های عفیف و مقید به مسائل دینی، در زندگی فردی و اجتماعی و موضوع ازدواج و دیگر مراحل زندگی خود، هم موفق‌ترند و زندگی پایدار‌تری نسبت به افراد بی‌حجاب دارند، از سویی دیگر در نحوه تعاملات اجتماعی هم، افراد پوشیده و عفیف از آسیب‌های کمتری برخوردارند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد