تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 شهریور 1398 - 5:44
کد خبر : 62468

راه‌اندازی سلامتکده «طب سنتی» در قزوین ضروری است/ مصرف داروهای گیاهی مشروط به تائید پزشک است

راه‌اندازی سلامتکده «طب سنتی» در قزوین ضروری است/ مصرف داروهای گیاهی مشروط به تائید پزشک است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر عباس طالبیان در گفت‌وگو با  شاخص، درباره بایدها و نبایدهای مصرف داروهای گیاهی اظهار کرد: تمام داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی سطح درمانی دارند به طوری‌که در صورت مصرف کم یا زیاد، ممکن است تاثیرگذار نبوده و یا اثر

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر عباس طالبیان در گفت‌وگو با  شاخص، درباره بایدها و نبایدهای مصرف داروهای گیاهی اظهار کرد: تمام داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی سطح درمانی دارند به طوری‌که در صورت مصرف کم یا زیاد، ممکن است تاثیرگذار نبوده و یا اثر سمی داشته باشد.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: مصرف همزمان داروهای گیاهی و شیمیایی ممکن است اختلالاتی را در بدن فرد ایجاد کند؛ در نتیجه فردی که داروی شیمیایی مصرف می‌کند، احتمال دارد با مصرف داروی گیاهی اثر دارو تشدید یا تحریک شود.

وی افزود: امروزه برخی داروهای گیاهی توسط دو شرکت داروسازی با نام‌های تجاری باریج اسانس و دینه تولید می‌شوند که ترکیبات آن‌ها کاملا گیاهی است، مانند پماد کالاندولا، قرص فیداک و شربت آویشن که به جای ترکیبات شیمیایی از گیاهان دارویی استفاده می‌شود.

طالبیان با بیان اینکه دکتر سیاهپوش و دکتر کشاورز در زمینه داروهای گیاهی مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی هستند، ابراز کرد: وزارت بهداشت در جهت رفع کمبودهایی که در زمینه پزشکان طب سنتی وجود دارد نیز دوره‌هایی را در زمینه آشنایی پزشکان عمومی با داروهای گیاهی درنظر گرفته تا شهرهایی که پزشک طب سنتی ندارند، بتوانند از ظرفیت پزشکان عمومی استفاده کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: برخی داروهای گیاهی دست ساز وجود دارد که توسط پزشک طب سنتی تهیه می‌شود که باید باتوجه به مزاج فرد و میزان مصرف از داروهایی شیمیایی تجویز شود چراکه ممکن است با داروهای شیمیایی تداخل پیدا کند.

وی ابراز کرد: فردی که تخصص طب سنتی ندارد، نمی‌تواند داروی گیاهی تجویز کند بنابراین توصیه می‌کنیم اگر فردی بخواهد در کنار داروهای شیمیایی از داروهای گیاهی به عنوان مکمل استفاده کند باید زیر نظر پزشک طب سنتی این کار را انجام دهد.

 

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: ما مخالف طب سنتی نیستیم چراکه به عنوان یک طب مکمل در تمام دنیا وجود دارد و می‌تواند در کنار طب نوین به کارش ادامه دهد.

طالبیان خاطرنشان کرد: داروهای شیمیایی زود بازده‌تر از داروهای گیاهی هستند زیرا در داروهای شیمیایی حجم زیادی از داروها کنفتک و کنسانتره شده که زودتر از داروهای گیاهی اثر گذار خواهند بود.

این مسئول با بیان اینکه وجود سلامتکده در قزوین یکی از نیازهای استان است، اظهار کرد: “سلامتکده” طب سنتی یعنی مرکزی که پزشک و داروساز طب سنتی داشته باشیم که متاسفانه در قزوین جای خالی آن احساس می‌شود؛ اگر این سلامتکده که به عنوان یکی از نیازهای استان است راه‌اندازی شود نیز دیگر مردم به مکان‌های غیرمجاز مراجعه نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: بنا داریم در قزوین برای پزشکان عمومی دوره‌های آشنایی با داروهای گیاهی برگزار کنیم تا بتوانند در کنار کار تخصصی خود به صورت کاربردی طب سنتی و تجویز داروهای شیمیایی را انجام دهند.

طالبیان در پایان گفت: در تلاش هستیم که این سلامتکده در یکی از بیمارستا‌های دانشگاه علوم پزشکی راه اندزی شود اما تا زمانی که این موضوع محقق نشده، بیماران  می‌توانند به پزشکان طب سنتی مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی قزوین و یا پزشکان عمومی مراجعه کنند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد