نماز گفتوگوی معنوی انسان با خداست
حجتالاسلام امیررضا وطنخواه، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: دلیل عقلی خواندن نماز، سپاسگزاری انسان از خداوند میباشد که به او نعمت بخشیده، در واقع براساس روایات، «نماز» تشکر از خداوند است. وی افزود: این حس سپاسگزاری محبوب از محب خود در قالب نماز خود را نشان
حجتالاسلام امیررضا وطنخواه، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: دلیل عقلی خواندن نماز، سپاسگزاری انسان از خداوند میباشد که به او نعمت بخشیده، در واقع براساس روایات، «نماز» تشکر از خداوند است.
وی افزود: این حس سپاسگزاری محبوب از محب خود در قالب نماز خود را نشان میدهد، هر چند تشکر و قدردانی از خداوند چند قسمت دارد، لذا انسان باید برای تشکر از محبوب در نظر بگیرد که محبوب او چه چیزی میخواهد و اینکه چه فعلی را بیشتر در قالب تشکر دوست دارد و میپسندد.
وی با اشاره به آیه ۱۰۳ سوره نساء«فَأَقِیمُوا الصَّلاهَ إِنَّ الصَّلاهَ کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتاً، نماز را به صورت معمول انجام دهید، زیرا نماز وظیفه ثابت و معینی برای مومنان است» گفت: نماز ضمن اینکه دستور خداوند در قرآن کریم و سفارش پیامبر اسلام (ص) و اهلالبیت است، فلسفه معنوی آن تشکر از محبوب به عنوان آنچیزی است که محبوب دوست دارد.
وطنخواه با بیان اینکه نماز یک گفتوگوی معنوی با خداوند است، گفت: انسانها به لحاظ معنوی سطوح و مراتب مختلفی دارند که تشکر و سپاسگزاری مرحله اول آن است، در مراتب بالاتر هرچه انسان در مسیر سیر و سلوک، ارتباطش با خداوند بیشتر شود و به درجات بالاتر برسد، احساس نیاز بیشتری به خواندن نماز در خود احساس میکند. مرحوم علامه امینی نسبت انسان به نماز را همچون ماهی به آب تشبیه کرد وگفت؛ آیا ماهی از بودن در آب خسته میشود؟
وی افزود: نماز در مراتب والای انسانیت تنها پلی برای وصال و تشکر از محبوب نیست، بلکه وسیلهای برای ابراز و اثبات خود انسان در مقابل معبود خویش میباشد، لذا نماز به عنوان دستور خداوند، وظیفه ثابت و معینی برای مومنان است.
وطنخواه در ذکر عدم تغییر در چگونه ادا کردن نماز در گذر تاریخ، گفت: فارغ از توجه به سیره پیامبر(ص) و اهلالبیت (ع)، نسل به نسل منتقل شدن شیوه نمازخواندن از پدران و پیشینیان ما خود دلیل بر این است که شکل فعلی خواندن نماز همان همانی بوده است که زمان پیغمبر(ص) اقامه میشده است. لذا با در نظر گرفتن شیوه نماز خواندن متفاوت در ادیان مختلف، اما اصل و شکل کامل نماز به همین شکل کنونی میباشد که به ما رسیده است.
وی درخصوص عربی ادا کردن الفاظ نماز به عربی، اظهار کرد: الفاظ نماز مثل «بسماللهالرحمنالرحیم» به لحاظ معنایی معادل فارسی ندارد و برگردان آن به زبانهای مختلف آن چیزی نیست که خداوند از انسانها خواسته است، لذا باید در نظرگرفته شود که معانی الفاظ عربی و آنچه در نماز قرائت میشود، تنها در خود زبان عربی نهفته است و در هیچ زبانی جز عربی معادل معنایی و مفهومی ندارد، لذا برای اطمینان از ادا کردن معانی دقیق آن، نماز باید به عربی تلفظ شود.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰