تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 مرداد 1398 - 10:28
کد خبر : 60884

آشنایی با قرآن و حدیث در رسانه‌ها رشد کند/ نقد را با زبان لین بیان کنیم

آشنایی با قرآن و حدیث در رسانه‌ها رشد کند/ نقد را با زبان لین بیان کنیم

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس ظهر امروز، ۱۶ مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز خواستار توجه به ادبیات صحیح در رسانه‌ها شد و گفت: گاهی اوقات یک ستون روزنامه را مطالعه

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس ظهر امروز، ۱۶ مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز خواستار توجه به ادبیات صحیح در رسانه‌ها شد و گفت: گاهی اوقات یک ستون روزنامه را مطالعه می‌کنیم و چندین غلط نگارشی در آن مشاهده می‌کنیم.
وی از بسیج رسانه و سایر تشکل‌های خبرنگاری خواست تا در این قضیه و مسئله ادبیات که رهبر معظم انقلاب بر روی آن بسیار تأکید دارند، ورود کنند چرا که رسانه‌ها و خبرنگاران می‌توانند ادبیات فارسی را ترویج دهند.
آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه قبل از لهجه باید بر روی ادبیات فارسی در رسانه‌های خود کار کنیم، گفت: باید تلاش شود تا این ضعف برطرف شود و به تناسب اینکه ادبیات فارسی با قرآن و حدیث بسیار ممزوج است، آشنایی با قرآن و حدیث هم در رسانه‌ها باید رشد کند که از این جهت بسیار گله‌مند هستم.

در صحیح‌خوانی قرآن مشکل داریم
امام جمعه شیراز ادامه داد: در بسیاری از جاها در صحیح خوانی قرآن مشکل داریم چه برسد به نوشتن آن به خصوص در رسانه‌ها و بسیاری از این غلط نوشتن‌ها در جامعه می‌آید و دیگران از ما می‌خندند.
وی در ادامه سخنان خود ضمن گرامیداشت سالروز شهادت صارمی و روز خبرنگار گفت: شهادت یک خبرنگار باعث می‌شود که تجلیل از خبرنگاران را در آن روز قرار دهیم و به این معناست که رفتار و فعالیت حرفه‌ای آن شهید می‌خواهد الگویی برای رفتار و فعالیت حرفه‌ای رسانه‌ها و خبرنگاران باشد والا هر روز دیگری هم می‌شد این کار را کنیم.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مسلماً اولین چیزی که شهدا به ما یاد می‌دهند ایثار و گذشت است، گفت:‌ در گام دوم انقلاب نیز رهبر معظم انقلاب فرمودند که بحث ایثار باید در جامعه زنده شود.
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در فارس با یادآوری اینکه به طلبه‌ها گذشت کردن را یاد می‌دهند چرا که یاد گرفتن آن وقتی سن بالاتر می‌رود، سخت می‌شود، گفت:‌ طی ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال اخیر که کشورمان از عرصه تمدن عقب ماند، چیزهایی در رفتارهای فرهنگیمان آمده است که اگر بخواهیم دوباره بزرگ شویم باید فاصله‌ای که افتاده را پر کنیم و یکی از این مسائل این است که در فرهنگی‌ترین محیط ها گاهی اوقات می‌بینیم که نمی‌توانیم گذشت کنیم که به آن می‌توانیم توسعه نایافتگی فرهنگی و اجتماعی بگوییم.
وی تأکید کرد: باید به مرحله‌ای برسیم که از نظر فرهنگی و اجتماعی جامعه ما توسعه یافته شود و آن زمان می‌توانیم در دنیا حرف بزنیم برای اینکه سایر ملل تحت تأثیر جوامع توسعه یافته هستند و عقب مانده‌ها هستند که نمی‌توانند تأثیربگذارند البته منظور توسعه یافتگی متناسب با فرهنگی ایرانی ـ اسلامی و ارزش‌های آن است.

توسعه نایافتگی در رسانه‌ها را ساماندهی کنیم
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه می‌توان گفت مشکل ما توسعه نایافتگی در عرصه خبر و رسانه است که باید آن را ساماندهی کنیم، گفت: تلاشمان در گام دوم انقلاب باید این باشد که این توسعه نایافتگی را در ابعاد مختلف از جمله در عرصه خبر و رسانه ایجاد کنیم.
امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه همه باید برای این تحول کمک دهند، گفت: این تحول برای خبرنگاران و اصحاب رسانه در فضایی رخ می‌دهد که به نوزایی تمدن ایرانی ـ اسلامی کمک می‌دهد.
وی در ادامه سخنان خود ضمن ادای احترام نسبت به خبرنگاران گفت: همواره تلاش کرده‌ایم که جایگاه خبرنگاران را احترام بگذاریم زیرا خدمات شایانی از خبرنگاران به جامعه رسیده است.
آیت‌الله دژکام همچنین با طرح این سئوال که خبر اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق از نگاه معرفت شناسانه کدام است، گفت: وقتی مطلبی را می‌گوییم حتماً ذهنیاتمان در آن تأثیر می‌گذارد و اکنون که ذهنیات در انعکاس خبر تأثیر می‌گذارد باید ببینیم کدام ذهنیات خبر را کدر و غیر شفاف می‌کند و اگر این‌ها را بحث نکنیم توسعه یافتگی حاصل نخواهد شد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس گفت: معرفت‌شناسی و فلسفه خبر محل بحث است و نمی‌توان در ایران که کشور اسلامی است باشیم و نگاه‌های معرفت شناسانه خودمان را ناظر به این چیزها ندانیم و خبرنگار هم باید کم و زیاد با این بحث آشنا شود.
وی اضافه کرد: وقتی مباحث فلسفه و معرفت‌شناسی را گفتیم یعنی واقعیات و حقایق را مقداری تبیین کردیم، به این مسئله می‌رسیم که آیا در رفتار هم متناسب با این حقیقت‌ها رفتار می‌کنیم و این بحث اخلاق رسانه و خبرنگاری است.

مسلماً آسیب‌ها باید نقد شوند
آیت‌الله دژکام یادآور شد: مسلماً آسیب‌هایی به رسانه‌ها وارد است و باید نقد شود وگرنه رشد نخواهیم کرد اما اینکه این انتقاد وارد است را نباید طوری ارائه کنیم که بگویند صد در صد خراب یا درست است که چنین چیزی نداریم و هیچکس معصوم نیست و هر کدام داریم تلاش می‌کنیم تا نمره قبولی نرمالی داشته باشیم.

اهمیت توجه به حریت خبرنگار
وی با بیان اینکه ممکن است در بین ما خطاها و آسیب‌هایی باشد که وقتی این‌ها را دیدیم باید بپذیریم و اصلاح کنیم، یکی از مسائل مهم در اخلاق رسانه‌ها را حریت و آزادگی خبرنگار دانست و گفت: توقع حریت در جایی که قدرت بیشتری هست، بیشتر است.

رسانه‌؛ یکی از نهادهای مؤثر در امر به معروف
امام جمعه شیراز افزود: از حیث دیگری باید دست بسیاری از خبرنگاران را ببوسم و تشکر کنم زیرا بحث امر به معروف و نهی از منکر همین کارهایی است که انجام می‌دهند و گاهی اوقات منکری را مطرح می‌کنند تا جلوی آن گرفته شود لذا یکی از نهادهای اجتماعی که برای امر به معروف و نهی از منکر بسیار تأثیرگذار است، همین رسانه‌هاست.
آیت‌الله دژکام همچنین با تصریح اینکه دو نگاه انتقاد داریم، گفت: منبر را برای این به دستمان نمی‌دهد که نان کسی را ببریم و نان بریدن کار ما نیست بلکه می‌خواهیم به مدیریت بهتر کمک دهیم و این مسئله را در رویکرد انعکاس می‌توانیم به کار گیریم اما از این‌گونه ادبیات استفاده نمی‌کنیم و باعث می‌شود که طرف مقابل خوشش نیاید لذا باید با زبان لین نقد کنیم.
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد