تاریخ انتشار : سه شنبه 8 مرداد 1398 - 7:31
کد خبر : 60259

سهم ۱۰ درصدی البرز از کلاه‎برداری با قاچاق کالا در فضای مجازی/ حلقه مفقوده”فقدان آئین‎نامه حمایت از مشتری” عامل جولان مجرمان

سهم ۱۰ درصدی البرز از کلاه‎برداری با قاچاق کالا در فضای مجازی/ حلقه مفقوده”فقدان آئین‎نامه حمایت از مشتری” عامل جولان مجرمان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس پلیس فتای البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: عرضه محصولات و کالای قاچاق یا دست دوم در بستر فضای مجازی به ویژه در برندهای معروف شیپور، دیوار و … صرفا به استان باز

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس پلیس فتای البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: عرضه محصولات و کالای قاچاق یا دست دوم در بستر فضای مجازی به ویژه در برندهای معروف شیپور، دیوار و … صرفا به استان باز نمی گردد و در کل کشور جریان دارد. 

سرهنگ محمد اقبالی با اشاره به اینکه البته نباید این دو استارتاپ مجازی را زیر سوال ببریم، افزود: ممکن است از ۱۰۰ درصد محصولاتی در این فضا ارائه می شود، ۱۰ درصد کلاه بردارانی باشند که با نیت مجرمانه اجناس خود را در بستر برندهای مذکور ارائه دهند.    وی اظهار داشت: متاسفانه کلاهبرداران فضای مجازی بعضا از سادگی کاربران استفاده کرده و آنها را مورد اغفال قرار می دهند، البته البرز به لحاظ آماری و پرونده های موجود، نسبت به سایر استان های کشور در وضعیت خوبی قرار دارد.    سرهنگ اقبالی تصریح کرد: کاربران استان های کشور ۴۰ الی ۵۰ درصد در بستر فضای مجازی مورد کلاه برداری قرار می گیرند و کالای قاچاق در شبکه های اجتماعی ارائه می شود اما این آمار در البرز ۱۰ الی ۱۵ درصد خواهد بود.    وی گفت: در کشورهای موفق دنیا، عرصه ارائه کالا در شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم با معرفی یک شماره حساب برای همان استارتاپ، با مردم در ارتباط است و کسانی که قصد معامله دارند و درصدد اطلاع از اصالت کالا هستند، در مرحله نخست پول را به درگاه ارائه شده واریز می کنند.   سرهنگ اقبالی افزود: با طی روند مذکور، مجموعه استارتاپی در فضای مجازی واسطه ای بین ارائه کننده محصول و مشتری می شود و در نهایت از رضایت کاربری که کالا را خریداری کرده است مطمئن خواهد شد، اگر مشتری رضایت خود را اعلام کرد، سهم کمیسیون خود را برداشته و مابقی را به حساب فروشنده واریز می کند.    وی با اشاره به اینکه روند مذکور کلاهبرداری و قاچاق کالا در فضای مجازی را به صفر می رساند، اظهار داشت: با در پیش گرفتن راهکار مذکور، اجناس دست دوم و مسروقه به راحتی شناسایی می شود، اگر چه کاربران شبکه های اجتماعی نیز باید در راستای خریدهای اینترنتی دقت لازم را داشته باشند و از وجود دفتر مرکزی یا اصالت آن اطمینان پیدا کنند.    سرهنگ اقبالی تصریح کرد: کاربران نباید قیمت یک محصول را به صورت کامل پرداخت کنند یا یک سوم را به عنوان پیش پرداخت واریز کنند و در ادامه متوجه جعلی بودن سامانه فروش شوند.   وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ خرید و فروش اصلاح شود، گفت: پلیس فتا در زمینه فروش کالای قاچاق در فضای مجازی، صرفا مقوله رصد شناسایی را بر عهده دارد و مقابله با آن و دستگیری بر عهده پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.    سرهنگ اقبالی افزود: باید تعاونی های مرتبط با فروش کالا، ساز و کار یا آئین نامه ای را برای حمایت از مشتری تدوین کند تا کلاه برداری از کاربر در راستای خرید اجناس در فضای مجازی اعم از اینترنت به صفر برساند، این موضوع متاسفانه یک حلقه مفقوده است، پیشنهاد می کنم پلیس فتا، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پلیس امنیت و … برگزار و راهکارها بررسی شود تا این ضرر به حداقل ممکن برسد.    وی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات صرفا به تنهایی کنترل فضای مجازی یا خریدهای اینترنتی را بر عهده ندارد و همه باید در این مسئله سهیم باشند، اظهار داشت: مردم اگر متوجه ارائه کالای قاچاق در بستر مجازی یا اینترنتی می شوند باید به پلیس اعلام کنند.    رئیس پلیس فتا البرز در خاتمه با اعلام آدرس www.syberpolis.ir برای ارائه گزارشات مردمی خاطر نشان داشت: در مجموع اگر مجوزی ارائه می شود باید دستورالعملی برای کنترل آن وجود داشته باشند تا کسی با هویت جعلی نتواند در این فضا ورود پیدا کرده و از عموم مردم کلاهبرداری کند.   

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد