تاریخ انتشار : جمعه 22 اردیبهشت 1396 - 2:08
کد خبر : 5996

مهارت آموزی؛ لازمه دستیابی به اقتصاد مقاومتی

مهارت آموزی؛ لازمه دستیابی به اقتصاد مقاومتی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ویژه برنامه نیمه شعبان که روز گذشته، ۲۱ اردیبهشت ماه با محوریت «رسالت دانشجو در عصر انتظار از منظر قرآن کریم» در مسجد حضرت زهرا(س)

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در ویژه برنامه نیمه شعبان که روز گذشته، ۲۱ اردیبهشت ماه با محوریت «رسالت دانشجو در عصر انتظار از منظر قرآن کریم» در مسجد حضرت زهرا(س) دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، بیان کرد: خداوند در آیه ۱۰۱ سوره آل عمران می‌فرماید «وَکَیْفَ تَکْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَیْکُمْ آیَاتُ اللَّهِ وَفِیکُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ؛ و چگونه کفر مى‌ورزید با اینکه آیات خدا بر شما خوانده مى‌شود و پیامبر او میان شماست و هرکس به خدا تمسک جوید قطعا به راه راست هدایت ‏شده‌ است».
آیه ۱۰۱ بقره؛ دلیلی بر ضرورت وجود حجت خدا بر زمین
وی ادامه داد: این آیه می‌فرماید شما که آیات الهی به گوشتان رسیده و رسول خدا(ص) هم در بین‌تان است چرا کافر شدید؟ پس با وجود این دو، کفر شما توجیه‌پذیر نیست، ما هم امام زمان(عج) را داریم و این آیه دلیل بر این است که همیشه باید روی کره زمین یک معصوم باشد.
حجت‌الاسلام قرائتی ابراز کرد: سئوال‌هایی در خصوص حضرت مهدی(عج) وجود دارد مثل اینکه چرا حضرت غایب است و در پاسخ باید گفت: اگر شهرداری به یک خیابان یک لامپ بدهد و مردمش آن را بشکنند، و به این ترتیب تا یازدهمین لامپ را از بین ببرند؛ دیگر لامپ دوازدهم را به آن‌ها نمی‌دهند؛ ما انسان‌ها هم چون ۱۱ امام را به شهادت رساندیم، حال از دوازدهمین امام محرومیم و دلیل غیبت، خود ما هستیم.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور مطرح کرد: سئوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا یک بچه چند ساله می‌تواند امام شود؟ در پاسخ باید گفت حضرت عیسی(ع) و حضرت یحیی(ع) در کودکی به پیامبری رسیدند، همچنین به عنوان مثال، همان طور که یک فلش به این کوچکی که ساخته انسان است، به کامپیوتر وصل می‌شود و اطلاعاتی را به آن منتقل می‌کند، پس امام عسکری(ع) هم که امام بودند می توانستند آن همه اطلاعات را به یک کودک چند ساله منتقل کنند.
وی با بیان اینکه برخی راجع به جوانی حضرت(عج) سئوال می‌کنند، عنوان کرد: خداوند خلقت انسان را به گونه‌ای قرار داد که در موهای صورت، ابروان ثابت باشند و محاسن تغییر کنند، همانطور هم گاه می‌خواهد یک انسان ثابت باشد و یک انسان تغییر کند.
قرائتی ادامه داد: در آیه ۲۵۹ سوره بقره، ماجرای عزیر پیامبر را مطرح کرده است که از روستایی می‌گذشت و بنایی قدیمی دید که پایه و سقف‌های آن ریخته است و کهنه شده‌است، گفت خدایا چطور این همه زنده می‌کنی؛ خداوند هم او را مورد آزمایش قرار داد و جانش را گرفت بعد از ۱۰۰ سال او را زنده کرد و فرمود حال ببین جلوی چشمت مرکبت را هم زنده می‌کنم، و به آب و غذایت بنگر که چگونه صدسال ثابت مانده‌اند و خراب نشده‌اند.
ریشه حوزه و آموزش و پرورش را بکنیم و خاکش را عوض کنیم
رئیس ستاد اقامه نماز کشور اذعان کرد: من به رهبر معظم انقلاب نامه نوشتم و گفتم مملکت ما اگر دچار مشکل است به خاطر این است که دیپلمه‌ها، لیسانسه‌ها و مقاطع بالاتر، مهارت‌ ندارند و طلبه‌ها هم کم مهارت دیده‌اند؛ باید ریشه حوزه و آموزش و پرورش را بکنیم و خاکش را عوض کنیم.
حجت‌الاسلام قرائتی عنوان کرد: وقتی یک پسر لیسانسه ما عارش می‌شود که چکش به دست بگیرد و یا دختر لیسانسه عارش می شود که قالی ببافد؛ بعد از گرفتن مدرک به خاطر بیکاری، جوانان بد، فاسد می‌شوند و خوب‌ها به حزب اللهی افسرده تبدیل می‌شوند. 
کاربردی نبودن برخی دروس مدرسه و دانشگاه 
وی ادامه داد: انسان باید چیزی بخواند که واجب باشد یا مستحب، یا مشکل جامعه را حل کند یا مشکل فرد را و در غیر این صورت بی‌خاصیت است؛ مثلا وقتی مجلس تصویب می‌کند که دانش آموزان عربی یاد بگیرند عباراتی چون «گنجشک پرید» را یاد می‌گیرند و حتی  نمره ۲۰ هم می‌گیرند اما چه فایده‌ای دارد و چه مشکلی را حل می‌کند، مشکل ما لیسانس و دیپلم فلج است و باید خاک باغچه را عوض کرد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور اظهار کرد: برخی علوم مثل روان‌شناسیِ ازدواج، چندان ضروری به نظر نمی‌رسند چون مثل این است که انسان روان‌شناسی عطش بخواند درحالی ک این مسئله چیزی است که هر فردی خودش متوجه می‌شود و اگر پول همان استادهای روان‌شناسیِ ازدواج را می‌دادیم به جوان‌ها، مشکل ازدواج حل می‌شد و این امر حکایت آن مُرده‌ای شده که سر قبرش موز بود و گفتند اگر این موزها را به او می‌دادید که بخورد از گرسنگی نمی‌مُرد.
 حجت‌الاسلام قرائتی تاکید کرد: دانشگاه باید مشکلات را حل کند تا شما را آماده کند که بی‌دین نشوید، مثلا با یک شبهه‌ای چون مسئله قطع کردن دستِ دزدها و مسائل احساسی از این قبیل که ممکن است او به خاطر نیاز مالی به این کار تن داده باشد و این حکم، روی آینده آن فرد و خانواده‌اش اثر منفی می گذارد و… در دین شما تنزلزل ایجاد می‌کند؛ پس باید به گونه‌ای در دانشگاه آموزش بدهیم تا بتوانیم پاسخگوی مسائل دینی خود باشیم و بفهمیم که مثلا همین مسئله قطع کردن دست دزد، به سادگی نیست و ۲۶ شرط دارد.
وی ضمن تاکید بر فراگیری علوم نافع و کاربردی، اعلام کرد: پیامبر اکرم(ص) از علمی که سودمند نباشد به خدا پناه می‌بردند؛ برخی از مسائل مثل تماشای برخی فیلم‌ها و حتی مطالعه برخی از کتاب‌ها اتلاف وقت و غیر ضروری است و نیازی را رفع  نمی‌کند.
به مردِ تحول نیاز داریم نه طرح تحول!
رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: ما یک مرد تحول مثل امام خمینی(ره) می‌خواهیم که ریشه حرف‌های غیرضروری را بزند و به جای آن مهارت بگذارد، اگر مهارت باشد آن فرد اگر استخدام هم نشود به سراغ کارآفرینی و ایجاد اشتغال از طریق مهارت می‌رود و می‌تواند ازدواج کند.
وی افزود: دولت و ملت نمی‌توانند همه مشکلات را حل کنند و باید خود جوان هم همت داشته باشد و حداقل شغل پدر و هنر مادرش را فرا بگیرد اما متاسفانه ما را بی‌ا‌راده و علم‌مان را بی‌خاصیت کرده‌اند؛ مثلا ما در کشوری زندگی می‌کنیم که شمال و جنوبش را آب فرا گرفته اما بسیاری از جوانان تحصیل کرده ما مهارت‌ شنا را بلند نیستند لذا می توان گفت که بسیاری از مسائل به تنبلی و ضعف خود ما مربوط می‌شود.
قرائتی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند باید اقتصاد مقاومتی داشته باشیم در حالی که جوان ما هنر خاصی ندارد چطور می‌خواهد اقتصاد مقاومتی را محقق کند، الان مدرک برای مردم واجب شده در حالی که ارزشی ندارد ولی من به دخترها توصیه می‌کنم اگر مورد قابل قبولی برای ازدواج داشتند آن را رد نکنند؛ ازدواج‌ نیاز آدم‌هاست نه مدرک‌ها اما متاسفانه معیارها تغییر کرده و داریم معیارهای درست را از دست می‌دهیم.
وی اذعان کرد: یکی دیگر از اشتباهات ما این است که سایت خنده نداریم تا افراد هم برای خنده سراغ ما بیایند و هم حکمت بیاموزند، و وقتی نتوانیم خنده حلال برای مردم تامین کنیم به سراغ خنده حرام می‌روند.
یادآور می‌شود، این مراسم که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان برگزار شد، با اجرای تواشیح و با حضور دانشجویان و علاقه‌مندان همراه بود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد