تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398 - 10:45
کد خبر : 55192

دغدغه های کارگران؛ از قراردادهای موقت تا مشکلات معیشتی

دغدغه های کارگران؛ از قراردادهای موقت تا مشکلات معیشتی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیرافلاک کارگران در یک جامعه نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند، کارگران در تولید کالاها و چرخیدن چرخ های اقتصاد نقش بسزایی دارند و می توان گفت کارگران محور اصلی اشتغال و

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیرافلاک کارگران در یک جامعه نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند، کارگران در تولید کالاها و چرخیدن چرخ های اقتصاد نقش بسزایی دارند و می توان گفت کارگران محور اصلی اشتغال و تولید یک جامعه هستند.

 

در دین مبین اسلام به جایگاه کار و کارگر بسیار تاکید شده که نشان دهنده اهمیت کارگران و نقش یک کارگر در جامعه است اما کارگران با مشکلاتی روبرو هستند که سالهاست با آنها دست و پنجه نرم می کنند.

 

۱۱ اردیبهشت ماه روز کارگر نامگذاری شده، کارگرانی که در کارخانه ها و کارگاه ها تلاش و زحمت می کشند تا لقمه نانی حلال بر سر سفره خانواده ببرند.

 

 

Image result for ‫کارگران‬‎

 

سالهاست قراردادهای موقت به مهمترین مشکل کارگران تبدیل شده، قراردادهای موقت چند ماهه و حتی یک ماهه سبب شده تا امنیت شغلی برای کارگران وجود نداشته باشد و کارگران مدام نگرانی این را داشته باشند که ممکن است این ماه قرارداد تمدید نشود و اخراج شوند.

 

متاسفانه قراردادهای موقت به ضرر کارگران است چرا که کارفرمایان تحت هر شرایطی در زمان اتمام قرارداد می توانند کارگر را اخراج کنند و همین یکی از مهمترین دغدغه های کارگران است.

 

طبق آمارها و گفته مسئولان بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کارگران به صورت موقت است که این امر انگیزه کارگران را برای کار کاهش می دهد.

 

Image result for ‫کارگران‬‎

 

در شهرستان بروجرد که حدود ۴۰ درصد صنایع استان لرستان در این شهرستان است متاسفانه طی سال های اخیر بسیاری از کارگاه ها و کارخانجات به دلایلی تعطیل شده و صدها کارگر از کار بیکار شده اند، کارگرانی که برخی از آنها با سابقه ۱۷ سال هم اخراج شده و خانه نشین شدند.

 

از سوی دیگر دستمزدهای کارگران جوابگوی هزینه های آنها نیست و بسیاری از کارگران دغدغه معیشت دارند، کارگرانی که روزانه حدود ۸ ساعت در یک کارخانه کار می کنند اما دستمزدهای آنها با توجه به هزینه های بالا، جوابگو نبوده و نیاز است مسئولان برای این مشکلات کارگران فکری کنند.

 

این که تنها در هفته کارگر چند جلسه برگزار شود و روز کارگر تبریک گفته شود کافی نیست، مسئولان باید به صورت جدی برای مشکلات کارگران و حل این مشکلات اقدام کنند.

 

از سوی دیگر معوقات یکی دیگر از مشکلات کارگران است چرا که گاهی کارگران ماه ها باید در انتظار حقوق باشند و عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایای کارگران از دیگر دغدغه های کارگران است.

 

چند سالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران شعارهای سال را مبنی بر اقتصاد، تولید و کالای ایرانی نامگذاری می کنند، برای تحقق شعار سال باید متولیان امر، کمر همت را برای رونق تولید ببندند و مردم هم با خرید کالای ایرانی از کارگران داخل کشور حمایت کنند.

 

عبدالعی گیوه کی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بروجرد در گفت و گو با سفیرافلاک اظهار داشت: بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کارگران به صورت موقت است که این قراردادها ممکن است بین یک روز یا یک سال باشد که بر اساس توافق کارگر و کارفرما این قراردادها بسته می شود.

 

Image result for ‫کارگران‬‎

 

وی اضافه کرد: بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند با کارگران قراردادهای موقت ببندند تا در صورت وجود هر گونه مشکل سریعا اقدام به اخراج کنند که این قراردادها به ضرر کارگران است.

 

به گفته وی در شهرستان بروجرد ۳۰ هزار کارگر مشغول به کار هستند که از این تعداد ۲۱ هزار نفر از کارگران بیمه شده اجباری هستند.

 

گیوه کی تصریح کرد: در بروجرد برخی از واحدهای تولیدی و صنعت کاشی تعطیل شده اند که با راه اندازی این واحدهای تولیدی قطعا کارگران مشغول به کار می شوند و از آمار بیکاران کاسته می شود.

 

وی بیان کرد: بروز کردن ماشین آلات کارخانجات، اجرای طرح های توسعه، خرید کالای ایرانی و حمایت از کارگران قطعا در افزایش تولید و رونق اقتصادی نقش بسیار مهمی دارند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد