تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 - 18:10
کد خبر : 54815

fatf یک مدل حکمرانی برای رسیدن به نظم مورد نظر نظام سرمایه داری به رهبری آمریکا است

fatf یک مدل حکمرانی برای رسیدن به نظم مورد نظر نظام سرمایه داری به رهبری آمریکا است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، محمد باقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه‌ی سخنرانی علمی تخصصی پیرامون《 fatf و چالش‌های ژئوپلتیک ایران》 در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بحث fatf یک بحث بسیار مهم و برای کشور ما

fatf یک مدل حکمرانی برای رسیدن به نظم مورد نظر نظام سرمایه داری به رهبری آمریکا است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، محمد باقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه‌ی سخنرانی علمی تخصصی پیرامون《 fatf و چالش‌های ژئوپلتیک ایران》 در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بحث fatf یک بحث بسیار مهم و برای کشور ما بسیار کلیدی است؛ بحث fatf بیش از سی از عمرش می‌گذرد و هر روز هم در این ۳۰ سال وقتی یک نگاه تاریخی و یک تحلیل روندی می‌کنیم می‌بینیم روز به روز با قدرت و قوت بیشتری در حال تاثیر گذاری به نظام جهانی است.

قالیباف ادامه داد: حال باید بدانیم این fatf چیست؟ برای شناخت ان اول باید ماهیت آن را بشناسیم و دوم باید بدانیم چه اتفاقی می‌افتد و چه ساختار و کارکردی وجود دارد که روز به روز آن قوی‌تر می‌کند و بعد به این موضوع بپردازیم که با این پدیده مهم فردی و جهانی چه باید چه کار کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که fatf یک کل است و باید در اولویت اول باید با نگاه کل و کلی نگری به آن نگاه کنیم یعنی یک مجموعه از اعضایی است که یک حرکت سیستمی از نوع سیستم باز دارد و دارد مسیر خودش را طی می‌کند؛ در واقع fatf یک روح حاکم از یک ساختار متعددی با بازیگران متعدد است که در یک روح دمیده شده و امروز ان را به نام fatf می‌شناسیم.

وی افزود: جنبه‌های متعدد fatf شامل بُعد حقوقی، فنی، مالی، پولی، اقتصادی، سیاسی و موضوعات امنیتی می‌شود که به وضوح در محتوا آن وجود دارد و یک سری اجزایی دارد که از ان اجزا توانسته به درستی استفاده کند مثل cft و پالرمو و بازیگران آن دولت ها، شرکت‌های خصوصی، بخش خصوصی، افراد، بخش خصوصی، NGO ها، نهاد‌ها و سازمان‌های عمومی و غیر دولتی، کلیه بنگاه‌های املاک و صراف‌ها هستند یعنی تمام چیزی که در زندگی روزه مره با آن سر کار داریم بازیگران اف‌ای تی اف هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: لذا اگر جز نگر باشیم و یک جانبه گرایانه نگاه کنیم و در حقیقت اگر با رویکرد تقلیل گرایانه به این موضوع مهم نگاه کنیم و ان را بازیچه سیاسی مسائل داخلی و دو قطبی سازی برای منافع حزبی خود انجام دهیم خیانت به منافع ملی، آرمان‌های انقلاب و مردم کرده ایم؛ بنده معتقدم fatf یک نشانه و گوشه‌ای از یک پدیده بزرگ و از یک نظم نوین جهانی است.

قالیباف تصریح کرد: باید بپذیریم که در سی سال گذشته دنیا به سمتی پیش رفته که یک سازماندهی سیاسی جدیدی همه سطوح جغرافیایی را درنوردیده است و این سازماندهی امروز با تکیه بر وسیله ابزار و تکنوِلوژی‌های جدید و هدف گذاری‌های جدید دارد مسیر خودش را دارد طی می‌کند.

وی افزود: اگر به تاریخ تشکیل fatf نگاه کنیم می‌بینیم که در سال ۱۹۸۹ که شکل می‌گیرد همزمان می‌شود با پایان جنگ سرد و شروع آن مواجه می‌شود با سه نقطه عطف و سه اتفاق بزرگ.

اول تشکیل خودش تحت عنوان مبارزه با پولشویی با تاکید بر پولشویی در زمینه مواد مخدر؛ در واقع در ابتدا fatf بر بستر و مرکزیت جی هفت شکل می‌گیرد، اما محوریت آن با آمریکا بوده است و مهمترین عنصری که آن را هدایت کرده به رهبری آمریکا و کمک انگلیس بوده است.

وی ادامه داد: اتفاق و نقطه عطف دوم در سال ۲۰۰۱ با وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر است که می‌بینیم قطعنامه ۱۳۷۳ در شورای امنیت به تصویب می‌رسد که کشور‌ها و دولت‌ها را مکلف می‌کند که کشور‌ها وارد cft شوند؛ بعد از یک سال شاهدیم قریب ۱۸۰ کشور به کنوانسون cft ووارد می‌شوند و محوریت مبارزه با مواد مخدر جای خود را به تامین مالی تروریسم و عدم اشاعه هسته‌ای می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: سال ۲۰۰۸ که بحران اقتصادی در دنیا اتفاق افتاد نقطه عطف سوم است بحران جهانی که ضلع سوم استاندارد‌های جهانی را مطرح کرد و برای حوزه بانک داری دستور عمل‌هایی را صادر می‌کند که بانک‌ها مسئولیت اجرایی ان را به عهده می‌گیرند و بانک‌ها را مکلف می‌کنند که باید قدرت نقدینگی خود را بالا ببرند و رکود سرمایه در بخش دارایی‌های ثابت را به حداق خود برسانند.

قالیباف تصریح کرد: دولت‌ها مکلف اند که این دستور العمل‌ها را اجرا کنند، اما سرمایه داری این شعار را می‌داد که دولت‌ها نباید در اقتصاد مداخله کنند! لذا تصمیم گرفتند سیستم بانکی کشور‌ها که محوریت بحث‌های پولی و مالی را دارد مسئولیت پیاده سازی را بر عهده بگیرند تا دولت وارد این موضع نشود و بخش‌های اساسی آن را بانک‌ها اجرا کنند.

وی افزود: امروز fatf با آن ۴۰ دستور عمل در مجموع دو رویکرد را انتخاب کرده است رویکرد اول رویکرد مقررات و دستور عمل‌ها است و رویکرد دوم این را تاکید می‌کند که بانک باید تمام مشتری‌های خود را بشناسند و اگر به این‌ها مشکوک شدند کلا باید ارتباط با ان شخص یا نهاد را قطع کنند.

قالیباف ادامه داد: کشور‌های دنیا یا عضو fatf هستند که امروز ۳۸ کشور و اتحادیه و سازمان هستند و یا همکار هستند که در ۹ گروه کاری سازماندهی شده اند و یا کشور‌های غیر همکار مثل کشور ما که در این گروه قرار داریم شامل می‌شوند؛ برای fatf هیچ فرقی نمی‌کند که کشوری عضو، همکار یا غیر همکار است، چون بر همه آن‌ها نظارت می‌کند و همه آن‌ها را کنترل می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:به عبارت دیگر fatf یک نظم کاملا امنیتی، سیاسی، اقتصادی از روش دنبال کردن نقدینگی و پول است؛ به زبان ساده یک مدل حکمرانی بعد از پایان جنگ سرد برای نظم مورد نظر سرمایه داری به رهبری آمریکا می‌باشد؛ آمریکا به این نتیجه رسیده است که دیگر ابزار سازمان ملل کفایت برای اهداف آمریکا ندارد، چون در روسیه از آن طرف وتو می‌کند.

قالیباب تصریح کرد: جالب است بدانید fatf یک معاهده بین المللی نیست و به نوعی خود یک NGO است و یک بستری است که اگر کشوری در مسیر حرکت در مسیر نظم نوین جهانی مورد نظر آمریکا نباشد آن را محدود می‌کند، برای آن هم فرقی ندارد که سوئیس باشد یا اتریش.

وی گفت: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اشخاص تصمیم یک کشور است که fatf آن را اجرا می‌کند؛ fatf مجری تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیز است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: ظاهر fatf داوطلبانه است، اما انقدر الزامات و فشار در آن وجود دارد که دولت‌ها مجبور می‌شوند برای آنکه از نظام مالی محروم نشوند وارد آن شوند.

وی افزود: در ۵ سطح fatf فعالیت می‌کند

اول سطح اندیشه که تحت عنوان مبارزه با تروریسم، جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته ای، مبارزه با فساد که با این شعار‌ها مشغول مشروع سازی کار‌های خود برای افکار عمومی است.

سطح دوم سطح حاکمیتی است که در آن متمرکز بر دو موضوع است؛ اول فشار بر دولت‌ها و دوم فشار به بانک ها.

سوم سطح بازیگران است که بسیار گسترده هستند و شما از بانک جهانی و موسسات مالی، طلا فروشان و پولی و وکلا و صرافان و حای تا خیریه‌ها را شامل می‌شود یعنی هر جایی که یک انباشت سرمایه‌ای وجود دارد.

در سطح چهارم کارکردی می‌گویند می‌خواهیم استاندارد‌های فنی و بانکداری را برای مقاوم سازی اقتصاد داریم دنبال می‌کنیم.

در سطح پنجم که بُعد امنیتی است هم می‌گویند: ما دنبال برقرای امنیت برای مبارزه با تروریسم هستیم.

از طرفی دیگر می‌گویند، چون داریم با فساد مبارزه می‌کنیم باعث رشد اقتصاد کشور‌ها می‌شویم؛ fatf که معاهده بین المللی نیست چگونه می‌تواند این ۴۰ توصیه‌ای که ثابت نیست برای ما ثبات به ارمغان بیاورد؟

قالیباف ادامه داد: الزامات اجرایی fatf همه را مکلف می‌کند که باید همه گزارش دوره‌ای به fatf بدهند و اگر به مورد مشکوکی برخوردند مجبورند گزارش موردی بدهند و بعد اقدامات تقابلی نیز دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: یادتان هست وزیر خارجه آمریکا بعد از برجام به لندن رفت و به بانک‌های اروپایی توصیه کرد با ایران همکاری کنند، اما هیچ کدام از بانک‌ها نیامدندو همکاری نکردند؛ چون این سیاست رفتار دوگانه است و دیدیم که fatf به همه بانک‌ها توصیه کرده است که با ایران کار نکنند.

قالیباف گفت: در مقطعی هستیم که آمریکا این قدرت را پیدا کرده است و مجبور شده است برای محدود کردن رقبا و کسانی که با این نظم ناعادلانه مخالفند این ساز و کار را اجرا کند.

وی با بیان اینکه سوال اصلی این است که چه باید کرد خاطر نشان شد:

ما اول باید این را بپذیریم که در نظم جهانی تغیراتی اتفاق افتاده و با آن روشی که قرن ۲۰ ایام را سپری کردیم، امروز با آن روش‌ها نمی‌شود کار را دنبال کرد؛ یعنی هم هدف ها، هم ابزار، هم روش‌ها و هم بازیگران تغیر پیدا کرده است.

وی افزود: باید درک کنیم محیط استراتژیک تغییر پیدا کرده است و باید بدانیم امروز عصر قدرت سخت نیست؛ بلکه عصر قدرت هوشمند است.

قالیباف تصریح کرد: مضمون سخنرانی مایک پنس در کنفرانس ورشو این بود:سه کشور است که باید به طور جد با آن‌ها مقابله کنیم؛ روسیه، ایران و چین را نام برد و بر چین تاکید کرد و گفت: نباید بگذاریم چین در موضوعات هوش مصنوعی پیش بیفتد و از شرکت هوآوی به عنوان ارتش اقتصادی چین نام برد.

وی با بیان این سوال که در چنین محیطی استراتژیک به نظر شما با یک بلی یا خیر از یک پدیده بزرگ جهانی که یک نشانه اش fatf است مشکل را می‌توانیم حل کنیم تصریح کرد: این نگاه تقلیل گرایانه به یک موضوع مهم است، ما اگر می‌خواهیم با زور و کشور زورگویی مثل آمریکا مبارزه کنیم نباید فهم کنیم که پلت فورم مبارزه تغیر پیدا کرده است؛ اگر بگوییم بله و یا بگوییم خیر فشار بر روی ما بیشتر خواهد شد؛ موضوع بله یا خیر نیست بلکه مهم‌تر از این‌ها است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: من معتقدم مخالفانی که می‌گویند نه و موافقانی که می‌گویند بله؛ هیچکدام نقشه راهی ندارند.

قالیباف گفت: با مشاهده وضعیت فعلی متوجه می‌شویم راهی نیست، پس باید راهی را بسازیم، اما این راهی که باید بسازیم چیست؟

وی گفت: بنده معتقدم نیازمند یک عنصر کلیدی به نام زمان هستیم؛ یک بخش آن این است که درسی سال گذشته در این حوزه‌ها خواب بودیم و غفلت کردیم هم حوزه‌های اجرایی و هم حوزه‌های علمی؛ در باب این موضع مهم چند نشست بررسی، تحلیل و اطلاعات کافی داشته ایم؟ در بخش دولتی وزارت خارجه که دستگاه دیپلماسی ما برای پیاده سازی سیاست خارجی ما است کدام یک از این تهدید‌ها را شناسایی کرد و راهکار ارائه داد؟

قالیباف ادامه داد: امروز نیازمند زمان برای تدوین نقشه راه هستیم، عده‌ای می‌گویند قالیباف نظرش ممتنع است؛ این نگاه ساده انگارانه است و می‌گویم دو قطبی کردن بله و خیر در موضوع fatf ظلم به کشور است.

وی افزود: امروز نظم نوین تغییر پیدا کرده است و ما غفلت کرده ایم دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها امروز برای یک مواجه فعالانه با fatf که نشانه یک حکمرانی جهانی است نیازمند زمانیم، چون در گذشته در خواب غفلت بوده ایم و امروز باید دقیقه به دقیقه به این موضوع بپردازیم و نقشه راهمان را طراح کنیم در حوزه مسائل اقتصادی، سیاسی، مالی.

اما این نقشه راه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

باید بنیه اقتصادی خود را با تکیه بر داخل تقویت کنیم؛ رهبری معظم انقلاب در حدود یک دهه است که به موضوع اقتصاد تاکید داشته اند، اما بی توجهی شد و همه کسانی که بی توجهی کردند و می‌کنند در ظلمی که دارد می‌شود شریک هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: کشور در همین ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته سالی ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد داشته و نتیجه اش شده است منفی شدن اقتصاد و الان هم که درآمدمان ۳۰ الی ۴۰ میلیارد دلار است باز هم رشدمان منفی است؛ کشوری که ۵ برابر درآمدش در طی سه سال افزایش پیدا می‌کند و هیچ اتفاقی در اقتصادش نمی‌افتد مبین این موضوع است که ساختار اقتصادی اش دچار مشکل است و محکوم است تا این ساختار را اصلاح کند، اما همه ایستادیم و نگاه می‌کنیم؛ سیستم بانکی را نیز باید اصلاح کنیم.

وی افزود:این دولت رکورد رشد ۳۴ درصدی نقدینگی را در کشور زده است؛ مشکل نقدینگی، سود بانکی ۲۵ درصدی و عدم رفع موانع تولید از مشکلات امروز است.

قالیباف گفت: بنده یک برنامه مفصل ۸۰ صفحه‌ای با ۹ سرفصل واردات، صادرات، مبارزه با قاچاق کالا، ارز، نقدینگی، تولید، سیاست‌های جبرانی و سیستم بانکی با همه اکشن پلن هایش را آماده کرده ام و ارائه دادم، اما وقتی آب و نان مردم را به برجام گره می‌زنند و امروز هم می‌گویند باید برویم داخل fatf تا مشکلاتمان حل شود.

وی ادامه داد: من امروز به صراحت می‌گویم تا بنیه اقتصادی مان را با تاکید بر درون حل نکنیم، وضوع fatf ذی نفعانی دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم؛ همه بانک ها، مردم، نهاد‌های غیر دولتی، پلیس، حسابدار‌ها باید درگیر این موضوع شوند و بشناسند و اگر از امروز این موضوع را شروع کنیم باز هم دیر است.

وی خاطر نشان کرد: بنده متاسفم برای کسانی که آرمان‌های کشور، اینده جوانان و زندگی و افتخار ایران عزیز را را به بازیچه سیاست با حرف‌های به ظاهر شیرین و زیبا به بازی می‌گیرند و با سیاست بازی پا روی واقعیت‌هایی می‌گذارند که نمی‌خواهند ما از این چالش‌ها که توان حل آن‌ها را داریم عبور کنیم.

وی افزود: fatf نه آنقدر قدرتمند و مشروع است که نتوانیم در مواجهه آن کاری کرد، و نه آنقدر ضعیف است که با بی توجهی و رد آن بتوانیم از کنار آن به تساهل رد شویم؛ امیدوارم محیط دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی ما به این موضوع مهم و در این زمان مهم بپردازند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد