تاریخ انتشار : دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 - 9:11
کد خبر : 5408

نشریات دانشجویی پیشگامان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هستند

نشریات دانشجویی پیشگامان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هستند

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم امروز در اولین نشست خبری مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نشریات دانشجویی کشور که در محل باغ موزه نگارستان تهران برگزار شد، گفت: یکی از وظایف

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم امروز در اولین نشست خبری مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نشریات دانشجویی کشور که در محل باغ موزه نگارستان تهران برگزار شد، گفت: یکی از وظایف دینی و اخلاقی ما به عنوان پیروان پیامبران و ائمه تواصی به حق و تواصی به صبر و امر به معروف و نهی از منکر است و در واقع نشریات دانشجویی پیشگامان امر به معروف و نهی از منکر در جامعه هستند.

 

وی با بیان اینکه ما به عنوان مسئول خود را موظف به پاسخگویی و قرار دادن در معرض نقد می دانیم، افزود: نقد نشریات دانشجویی نیاز ماست و البته این گونه نیست که همواره این نقدها را بپذیریم و بعضا با توضیحاتی که می دهیم به شبهات و انتقادات پاسخ می دهیم البته در مجموع از نقدها استفاده می کنیم چون این نقدها موجب ترویج فرهنگ گفتگو می شود.

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه یکی از مهمترین ضعف های جامعه ما ناتوانی در گفتگو و تبادل نظر و نقد مشفقانه و منصفانه است، گفت: وضعیت به گونه ای است که وقتی گفتگوها نقادانه می شود صمیمیت جای خود را به تقابل می دهد واقعیت این است که نقد با هر نیتی و از طرف هر رسانه موجب فراهم شدن فضای گفتگو می شود. در واقع اگر نقدپذیری نباشد نقادی اتفاق نمی افتد.

 

هاشمی با اشاره به اینکه نشریات دانشجویی نماینده دانشجویان هستند، بیان کرد: به نقدهای دانشجویی گوش می دهیم و ضمن توجه کردن به آنها از این نقدها بهره می گیریم. نقدهای دانشجویی باید جانانه، منصفانه و بدون لکنت زبان اما در چارچوب قانون ادب و احترام باشد.

 

وی با بیان اینکه وضعیت آسیب های اجتماعی در دانشگاه نسبت به بیرون خیلی بهتر است و جز این انتظاری از دانشگاه نیست، اضافه کرد: براساس بخش نامه ای که از طرف وزیر علوم به تمام دانشگاه ها ابلاغ شده بر تصویب، صدور مجوز و حمایت از نشریات تاکید شده است و با این حال اگر فعالان نشریات دانشجویی اعتراضی دارند می توانند اعتراض خود را از طریق شورای فرهنگی دانشگاه دنبال کنند و اگر به نتیجه دست نیافتند اعتراض خود را در وزارت علوم پیگیری کنند.

 

وی در پاسخ به سوال مطرح شده در خصوص بی نظمی و تاخیر در برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی تیتر ۱۰ بیان کرد: یکی از دلایلی که موجب تاخیر در برگزاری این جشنواره شده این است که برخلاف جشنواره قبلی آثار ارسال شده بسیار فراتر از انتظار بوده و همین مسئله باعث افزایش حجم کار شده است.

 

هاشمی خاطرنشان کرد: در مورد زمان برنامه بنا شد که اردیبهشت ماه برگزار شود اما با توجه به اینکه ممکن است که جشنواره تحت الشعاع انتخابات قرار بگیرد، به زمانی بعد از ماه رمضان موکول شده است.

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم اضافه کرد: خوشحالیم که حضور فعالان نشریات دانشجویی در جشنواره تیتر ۱۰ حضور گسترده ای بوده و از این رو امیدواریم که شاهد برگزاری این جشنواره باشیم.

 

وی در پاسخ به سئوالی پیرامون امنیتی شدن فضای دانشگاه ها تصریح کرد: این هم دغدغه ماست در واقع حاصل شدن رویکرد تکفیری در دانشگاه غلط است و در کشور ما هم این رویکرد خلاف مبانی اعتقادی، انقلاب اسلامی، نظام و رهبری است. البته در جلسه ای هم اعلام کردم و اینجا هم اعلام می کنم کسانی که قانون را نقض می کنند ضد انقلاب هستند و در واقع کسانی انقلابی هستند که قانون و سیاست های رهبر انقلاب را اجرا می کنند بنابراین هر کس نیز در دانشگاه مغایر قانون عمل کند ضد انقلاب است.

 

هاشمی اضافه کرد: اینکه در دانشگاهی به یک دانشجو محدور الدم گفته شود این خودش جرم است و قوه قضائیه و یا مجتهد باید این را اعلام کند بنابراین هیچ استادی و یا یک عضو شورای فرهنگی حق گفتن این حرف را ندارد و اگر این گونه باشد ما پیگیری می کنیم.

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: در واقع دادگاه این صلاحیت را دارد که یک استاد و یا یک دانشجو را احضار کند اما ما در دیدارهایی که با مقامات ارشد قضائی داشته ایم اعلام کرده ایم که باید سازوکارهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد دانشگاه اجرا شود. امروز قوه قضائیه ۱۵ میلیون پرونده مفتوح دارد و باید بتواند عدالت اجتماعی را در کشور تامین کرده و از حقوق مردم و مظلومین حمایت کند در واقع این قوه باید کار خودش را انجام دهد.

 

وی با اشاره به اینکه اگر ایرادی در کار یک استاد و دانشجو است باید این موضوع در کمیته تخلفات انضباطی پیگیری شود چون در این فضا حرمت و کرامت دانشجو را می شناسند، بیان کرد: در هر حال مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی است و نمی شود این مصوبات را داشته باشیم در حالی که سران قوا عضو این شورا نیز هستند اما به آنها عمل نشود.

 

هاشمی با اشاره به اینکه دادستان و دیگر مسئولان قضائی هم این نگاه را دارند که نباید هزینه بی خودی برای کشور ایجاد کرد، افزود: ایجاد یاس و دلسردی برای دانشجویان غلط و پر عارضه است بنابراین اگر موردی هم پیش بیاید اگر به ما منعکس شود آن را پیگیری می کنیم.

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم اضافه کرد: هیئتی را در وزارت علوم با مسئولیت مدیر کل فرهنگی اجتماعی این وزارتخانه تعیین کرده ایم که در آن مسائل قضائی پیش آمده برای دانشجویان را پیگیری می کنیم.

 

وی با بیان اینکه رویکردی که نسبت به نشریات دانشجویی وجود داشته همواره انتقادی بوده است، تصریح کرد: کار نشریات دانشجویی کاری بسیار ارزشمند است و بیش از همه خود دانشجویان از آن بهره می برند البته این بهره مادی نیست و اگر قرار باشد دانشجویی به دنبال بهره مادی باشد مسیر را اشتباه آمده است در واقع کسانی در نشریات فعالیت می کنندکه دارای دغدغه اجتماعی و از جنس آدم های خلاق و شجاع باشند. مسیر نشریات دانشجویی یک مسیر پرهزینه است.

 

هاشمی اظهار کرد: در جلسه ای در خصوص کرسی های آزاداندیشی گفتم که کرسی ها باید به سکه رایج تبدیل شود که یکی از همکاران نسبت به گفته من واکنش نشان داده و گفتند وقتی که یک کرسی آزاداندیشی این همه هزینه دارد کدام آدم عاقل به این کار ورود پیدا می کند که من نیز پاسخ دادم ما در حوزه فرهنگی دنبال آدم عاشق هستیم نه آدم های حسابگر عاقل. در واقع جای این آدم ها جای دیگری و اینجا جای کسانی است که عاشق هدف خودشان هستند.

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه وظیفه ما حمایت از نشریات دانشجویی و افزایش زمینه مشارکت اجتماعی است، تصریح کرد: وقتی که نشریه منتشر می شود اینکه صد نفر آن را می خوانند کم نیست مگر چند نفر در کلاس درس من حاضر می شوند تازه آن هم به اجبار و اگر گوشی های تلفن همراه اجازه دهند که گوش دهند اما واقعیت این است که نشریه شما را صد نفر بدون هیچ اجباری می خوانند و آن را نقد می کنند باید بگوییم که کار انتشاراتی کار اثرگذاری است.

 

وی اضافه کرد: در خصوص اهمیت نشریات دانشجویی باید بگوییم که وزیر علوم کشورمان به خاطر یک نشریه دانشجویی استیضاح شده است در هر حال اگر نشریه دانشجویی در چارچوب قانون منتشر شود دارای اثرگذاری است اگرچه ممکن است هم موافقینی داشته باشید و یا اینکه در مقابل کسانی مطالب شما را برنتابند.

 

هاشمی بیان کرد: توصیه نمی کنیم که در نشریات دانشجویی با کسی دربیفتید ولی نقد جامع منطقی و سازنده را دنبال کنید واقعیت این است که فعالان نشریات دانشجویی زمینه کسب موفقیت های اجتماعی در جامعه را دارند و همین قدرت نوشتن و قدرت تعامل آنها موجب افزایش بینش اجتماعی شان می شود.

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم افزود: در این سال ها اتفاقات خوبی در حوزه نشریات دانشجویی افتاده و آئین نامه هایی هم تهیه شده است در هر حال ممکن است که برخی ها ارزش کار فعالان نشریات دانشجویی را ندانند ولی فعالیت در نشریات دانشجویی جزو ویژگی های مجاهداتی فعالان این حوزه است.

 

وی با بیان اینکه ما بر سر موضوع برگزاری مختلط اردوهای علمی آموزشی هزینه داده ایم، تصریح کرد: در جلسه ای که با همین موضوع برگزار شد ما گفتیم که به دانشجویان و اساتید خود اعتماد داریم واقعیت این است که برخی ها از دغدغه های رهبر معظم انقلاب در خصوص اردوهای مختلط برای تخریب ما استفاده می کنند حرف ما این است که اردوها باید با رعایت حدود و قوانین برگزار شود و حتی این می تواند شامل اردوهای فرهنگی و دیگر اردوها هم باشد.

 

هاشمی با اشاره به اینکه حضور فعالان دانشجویی در سفرهای خارجی در دست اقدام است گفت: اردو برنامه فرهنگی خوبی است که البته مثل خیلی از برنامه ها می تواند عوارضی داشته باشد که ما باید جلوی این عوارض را بگیریم.

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم اضافه کرد: در جلسه ای که با موضوع راهیان نور برگزار شد قرار شده که بخشی از دانشجویان فعال ما در کشورهای اسلامی لبنان و عراق حضور یابند در واقع برای برگزاری این اردوهای فرهنگی کشورهای اسلامی مدنظر ما هستند و از این اردوها نیز استقبال می کنیم.

 

وی با بیان اینکه برگزاری این اردوها را در قالب اردوهای مقاومت ویژه فعالان دانشجویی دنبال می کنیم، تصریح کرد: شاید این اردوها گسترده نباشد اما به صورت محدود و پلکانی آنها را برگزار خواهیم کرد.  

 

هاشمی در خصوص انجمن های علمی نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۰۰۰ انجمن علمی دانشجویی در سطح دانشگاه ها فعال است و این در حالی است که از ابتدای فعالیت این دولت ۵۰۰۰ انجمن علمی دانشجویی وجود داشته که بعضا غیر فعال بوده است.

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم اضافه کرد: اتحادیه ها نیز چهار اتحادیه بودند اما الان به ۳۳ اتحادیه رسیده البته پیش بینی ما ۵۰ اتحادیه بود که ۳۳ مورد آنها محقق شد.

 

وی با بیان اینکه خیلی از اساتیدی که در دولت قبل غیرقانونی اخراج شدند به دانشگاه برگشتند، افزود: البته برخی از آنها فوت کردند و به خاطر ظلمی که به آنها شده بود غصه بر دل شان ماند در هر حال خیلی از آنها نیز به حق شان رسیدند و فرصت حضورشان در دانشگاه فراهم شد.

 

هاشمی با اشاره به اینکه مسیری که ما دنبال می کنیم مسیر پایبندی به قانون است، اضافه کرد: اگر کسی طبق قانون حق ورود به دانشگاه را داشته حتی اگر مخالف دولت هم بوده ما ممانعتی نکرده ایم اما اگر کسانی غیر قانونی وارد شده اند برخورد کرده ایم.

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه رویکرد این دولت در دانشگاه رویکرد امنیتی نیست گفت: اگر دانشگاهی هم رویکرد امنیتی دارد بد سلیقگی کرده است در واقع طبق بخش نامه هایی که زده ایم اگر قرار است که سخنرانی به دانشگاه باید حتما باید مجوز صادر شود و این یک واجب قانونی عقلی و شرعی است در هر حال موارد بدسلیقگی را رد نمی کنیم اما پیگیری و تلاش خود را برای اصلاح این وضع انجام داده ایم.

 

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد