یادداشت میهمان| نقش ورزش در رونق تولید در کشور
– اخبار ورزشی – به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم، هر چند سهم ورزش در گردش اقتصادی و تولید داخلی ایران بسیار کوچک است و به فراتر از نیم درصد نمی رسد اما ظرفیت اجتماعی و فرصتهای ناشی از تولید رویداد در صنعت ورزش
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم، هر چند سهم ورزش در گردش اقتصادی و تولید داخلی ایران بسیار کوچک است و به فراتر از نیم درصد نمی رسد اما ظرفیت اجتماعی و فرصتهای ناشی از تولید رویداد در صنعت ورزش که عمدتا تولید خدمات میکند، میتواند بیش از آنچه که تصور می شود از دو منظر عرضه و تقاضا به رونق تولید در کشور کمک کند.
از سمت عرضه، با توجه به فراوانی رویدادهای ورزشی که در ورزش حرفه ای مبتنی بر تقویم مسابقاتی و در قالب لیگ های ورزشی برگزار می شوند، فدراسیون ها و باشگاه های ورزشی می توانند عرضه خدمات با کیفیت تر و جذاب تر را هدف گذاری کنند. در این زمینه باید بر تکلیف قانونی صدا و سیما به پرداخت حق پخش تلویزیونی مسابقات ورزشی و یا حق تبلیغات ورزشی که در قانون برنامه ششم توسعه کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته است، اشاره کنیم. صدا و سیما بالاخره ناگزیر است در این مورد به قوانین داخلی و رویه بین المللی در پرداخت حق پخش و تبلیغات ورزشی اقدام کند و چه بهتر که این تکلیف قانونی خود در قبال صنعت ورزش را در ذیل نامگذاری امسال برای حمایت از رونق تولید خدمات و رویدادهای ورزشی به انجام برساند.
تولید کنندگان کالای ورزشی نیز می توانند تخت حمایت وزارت ورزش وزارت صنعت و کمیته ملی المپیک و فدراسیون های ورزشی از شرایط موجود با عرضه کالای با کیفیت ورزشی برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار تلاش کنند. در این زمینه علاوه بر لزوم حمایت دولت و نهادهای ورزشی از تولیدکنندگان کالای ورزشی، اشخاصی که به تولید کالای ورزشی اشتغال دارند نیز باید به داشتن راهبردهای صحیح مدیریت و برخورداری از برنامه های بازاریابی قوی و موثر، اهتمام بیشتری از خود نشان بدهند. وجود بعضی از برندهای ورزشی ایران که توانستهاند در سطوح منطقه ای و جهانی در لیگ های ورزشی خود را به نمایش بگذارند و به صادرات کالای ورزشی هم توفیق یافتهاند، نشان می دهد تولیدکنندگان ورزشی اگر از یک برنامه صحیح و عزم راسخ برخودار باشند امکان کسب سهم بیشتر از بازار داخلی و حتی صادرات و حضور در بازارهای منطقه ای و جهانی را خواهند داشت.
تاج: صداوسیما حق پخش مسابقات فوتبال را پرداخت نمیکند اما کسی جرأت نمیکند بگوید چرا؟!فدراسیون فوتبال: برنامه تلویزیونی جرأت نداشت به موضوع حق پخش اشاره کنداصفهان| مدیرعامل سپاهان: از دریافت حق پخش تلویزیونی محروم ماندهایم
از سمت تقاضا نیز فدراسیون ها و باشگاه ها و لیگ های ورزشی کشور که برگزار کننده مسابقات و رویدادهای ورزشی هستند و در حقیقت کانون بسیار بزرگ و مهم برای مصرف تولیدات ایرانی و یا تبلیغ کالا و خدمات ایرانی است می توانند از طریق مصرف و ترویج مصرف کالای ایرانی نقش موثری در رونق بخشیدن به تولید کالا و خدمات ایرانی داشته باشند. چهرههای ورزشی کشور که هر کدامشان یک رسانه اجتماعی با ارزش به شمار می روند نیز می توانند با مصرف و ترویج مصرف کالا و خدمات ایرانی، نقش با اهمیتی در رونق تولید داخلی داشته باشند.
ورزش و عوامل ورزشی به ویژه با تحریک تقاضا و هدایت تقاضای کالا و خدمات به سمت کالا و خدمات ایرانی با کیفیت می توانند در رونق تولید داخلی به ایفای نقش بپردازند.
خصوصی سازی و واگذاری صحیح و شفاف اماکن و استادیوم ها و باشگاه های ورزشی دولتی به بخش خصوصی و جذب سرمایهگذاران بخش خصوصی در این حوزه نیز می تواند به رونق تولید کالا و خدمات ورزشی در کشور بینجامد، فلذا در این زمینه نیز وزارت ورزش باید به تدوین و اجرای برنامه واگذاری و خصوصی سازی و رفع موانع سرمایه گذاری بخش خصوصی در ورزش اهتمام ورزد.
نوشته: صادق رئیسیکیا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰