تاریخ انتشار : دوشنبه 27 اسفند 1397 - 11:50
کد خبر : 53494

پیامدهای استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی

پیامدهای استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، بابک قطبی ظهر امروز در نشست خبری دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان و روسای کارگروه‌های تخصصی با اصحاب رسانه در سنندج اظهار کرد: بحث قاچاق یک پدیده گسترده و پرحجم است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از سنندج، بابک قطبی ظهر امروز در نشست خبری دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان و روسای کارگروه‌های تخصصی با اصحاب رسانه در سنندج اظهار کرد: بحث قاچاق یک پدیده گسترده و پرحجم است که دارای اثرات چند لایه و وسیعی است که نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

وی خاطرنشان کرد: آسیب‌هایی که قاچاق کالا و ارز در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی دارد نیاز به آسیب‌شناسی و انجام اقدامات اساسی مقابله‌ای است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد: در بحث محصولات قاچاق سلامت‌محور به دلیل اینکه از شرایط تولید و نگهداری از آن اطلاع نداریم و زنجیره تامین محصول رعایت نمی‌شود قطعا فاقد صلاحیت مصرف انسانی است و می‌تواند اثرات غیرقابل جبرانی را ایجاد کند.

قطبی افزود: براساس تحقیقات انجام گرفته، به ازای هر یک نوع محصول آرایشی و بهداشتی ۶ نوع تقلبی آن وجود دارد که این پیچیده بودن بحث محصولات سلامت‌محور را بیشتر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در این محصولات تقلبی انواع مواد غیرخوراکی، فلزات سنگین و خطرناک مانند سرب، مواد رنگی و غیره وجود دارد که به شدت سلامت مصرف‌کنندگان را به خطر و موجب بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد: باید بیش از پیش در حوزه مقابله با به ویژه در زمینه محصولات سلامت‌محور اقدام که نقش فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در این راستا بسیار تعیین‌کننده است.

قطبی با بیان اینکه در ۱۱ ماهه امسال ۹ کارگروه مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور در استان برگزار شده است، گفت: در قالب این جلسات ۵۰ مورد مصوبه داشته‌ایم که بالای ۹۰ درصد آن اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۸۵ مورد بازرسی مستقل به صورت روتین و ۸۵۳ مورد بازدید مشترک از سطح عرضه محصولات بهداشتی و آرایشی در سطح استان انجام گرفته است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه ۷۴ هزار و ۹۳۹ مورد بازرسی از مراکز عرضه مواد غذایی و غیره در طول ۱۱ ماهه امسال در استان انجام شده است، افزود: ۲ هزار و ۲۰۱ مورد بازرسی از داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع دارو در استان انجام شده است.

قطبی گفت: ۳۲۰ مورد بازرسی مشترک از باشگاه‌های ورزشی در زمینه جلوگیری از توزیع و مصرف مکمل‌های قاچاق صورت گرفته است و تمام عطاری‌ها مورد بازرسی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه ۳ هزار و ۷۱۹ قلم کالای آرایشی بهداشتی توقیفو در همین راستا ۱۷۸ پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

به گفته معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، یک‌میلیون و ۲۹۴ هزار و ۶۰۰ قلم لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در ۱۱ ماهه امسال در استان کشف شده که این میزان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۷۵ درصد کاهش داشته است.

قطبی در ادامه به برخی اقدامات زیرساختی برای مقابله با قاچاق کالا و ارز در استان انجام گرفته اشاره کرد و گفت: در راستای  پیشگیری از مصرف محصولات سلامت‌محور قاچاق سامانه تیتک راه‌اندازی شده است.

به گفته وی، تمامی اطلاعات مربوط به محصولات سلامت‌محور که وارد کشور می‌شود در این سامانه بارگذاری و کد رهگیری دریافت می‌کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه از طریق همین کد رهگیری‌ها امکان ردیابی و رهگیری اصالت و سلامت محصولات سلامت‌محور فراهم شده است، گفت: خریداران محصولات سلامت محور می‌توانند کد شناسه درج شده روی محصول را به سامانه ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک و قبل از خرید از سلامت آن مطمئن باشند.

قطبی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دستاوردهایی که در حوزه غذا و دارو داریم سامانه مدیریت یکپارچه مقابله با قاچاق است که این امکان را به ما داده که بر روی محصولاتی که قاچاق می‌شود مدیریت داشته باشیم.

وی در ادامه به برخی انجام فعالیت‌های فرهنگی  دانشگاه علوم پزشکی در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز پرداخت و افزود: ۱۸۲ کارگاه تخصصی در همین راستا برگزار و  ۱۴ هزار و ۴۳۱ نفر از اقشار مردم زیر پوشش این آموزش‌های قرار گرفته‌اند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: ۵ هزار و ۵۳۶ مورد پوستر اطلاع‌رسانی در زمینه آسیب‌های استفاده از محولات قاچاق سلامت محور چاپ و توزیع شده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد