تاریخ انتشار : شنبه 25 اسفند 1397 - 7:55
کد خبر : 53239

گرفتن نفس صنایع چوب با اجرای طرح تنفس جنگل/ منع قضایی خروج چوب از گیلان ضرورت دارد

گرفتن نفس صنایع چوب با اجرای طرح تنفس جنگل/ منع قضایی خروج چوب از گیلان ضرورت دارد

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، سامانه «فارس من» با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد. «به داد صنعت پالت سازی گیلان برسید» یکی از عناوینی بود که از طریق

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، سامانه «فارس من» با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

«به داد صنعت پالت سازی گیلان برسید» یکی از عناوینی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من به ثبت رسید.

در بخشی از این گزارش مردمی آمده است «مشکلات پالت سازان از سال ۹۴ با اجرای طرح تنفس در جنگل‌ها شروع شده است. از سوی دیگر سهم چوب موردنیاز پالت سازان توسط شرکت‌هایی که در صنعت ام دی اف سازی فعالیت می‌کنند مصرف می‌شود درحالی‌که این شرکت‌ها باید از ضایعات سلولزی یا از ضایعات چوب مصرفی ما که موردنیاز ما نیست و یکی از ماده‌های اصلی تولید صنعت ام دی اف است باید استفاده کنند. یکی دیگر از مشکلات حوزه پالت سازان خروج بی‌ضابطه و بدون نظارت چوب به استان‌های دیگر کشور است. این در حالی است که استان‌هایی مثل اردبیل و آذربایجان شرقی از خروج چوب استانشان به خارج از استان جلوگیری می‌کنند به‌اندازه‌ای که نیاز مصرفی کشور در استان تأمین شود تا از صنعت داخل استان و اشتغال حمایت کنند.»

پالت یک صنعت استراتژیک است که در تمام صنایع ازجمله پتروشیمی‌ها و صنایع سنگین برای نقل‌وانتقال کالا و صادرات مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تسهیل نقل‌وانتقال کالا با پالت

درگذشته برای بارگیری یک تریلی از چند ۱۰ تن کارگر نیاز بود اما امروزه شرکت‌های بزرگ با به‌کارگیری از پالت‌ها برای بارگیری کالای خود در تریلی‌ها حداکثر ظرف یک ساعت می‌توانند بارگیری را انجام دهند و این موضوعی است که اهمیت پالت‌ها را روزبه‌روز بیشتر می‌کند.

صنعت‌کاران پالت امروزه به‌صورت غیرمستقیم و باواسطه در صادرات نقش‌آفرینی می‌کنند و با توجه به اینکه مواد موردنیاز آن‌ها ربطی به تحریم ندارد نقش مؤثری در اقتصاد نیز دارند.

اشتغال حدود چهار هزار نفر فعال در صنعت پالت سازی گیلان

در استان گیلان بیش از ۸۰ کارگاه کوچک بزرگ پالت سازی وجود دارد که به‌صورت تقریبی‌حدود چهار هزار نفر در آن‌ها مشغول هستند.

حذف صنعت‌کاران پالت در پس نا عدالتی در تأمین و توزیع چوب

کمبود منابع چوب مصرفی پالت سازان در پس نا عدالتی در تأمین و توزیع آن موجب شده تا در چند سال اخیر موجب شده این صنعت جراحتی را بر خود ببیند و سالانه قشر بی‌شماری از این صنعت‌کاران از چرخه تولید حذف شوند.

گرفتن نفس پالت سازان با قانون طرح تنفس جنگل

به نظر می‌رسد قانون عدم بهره‌برداری از جنگل‌های شمال که معروف به «طرح تنفس جنگل» است؛ علاوه بر اینکه قاچاق چوب را در جنگل‌های شمال همراه داشته، آغازی برای مشکلات صنعت‌کاران پالت باشد به‌طوری‌که این قانون با تمام جوانبی که برای تنفس جنگل و حفظ درختان خطه سبز شمال لحاظ کرده تقریباً صنایع وابسته به چوب و صاحبان و فعالان آن را در مناطق محلی نادیده گرفته است.

عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع چوب گیلان و همچنین مدیرعامل یک شرکت تولیدی پالت سازی در آستانه‌اشرفیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت در خصوص مشکلات صنایع پالت سازی در گیلان و مرتبط بودن آن با طرح تنفس جنگل اظهار کرد: مجلس زمانی که طرح تنفس جنگل را تصویب می‌کرد باید سازوکاری را فراهم می‌آورد که نیاز ما نیز از جنگل‌ها تأمین و یا با حذف و کاهش تعرفه واردات از چوب خارجی صنایع ما را فعال نگه می‌داشت.

حسین فرزین با بیان اینکه اجرای طرح تنفس جنگل صنایع ما را رو به نابودی سوق داده افزود: کارگاه ما تنها ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند درحالی‌که ظرفیت اسمی ما بسیار زیادتر از این میزان است و می‌تواند یکی از دلایل اصلی آن نادیده گرفتن مصرف ما در قانون طرح تنفس جنگل مجلس باشد.

وی با بیان اینکه صنعت ما یک صنعت استراتژیک است و کشور ما به کشورهای خارجی نیاز به محصول ما دارند گفت: اگر پالت موردنیاز شرکت‌ها توسط ما که سال‌هاست در این عرصه فعالیت می‌کنیم ساخته و تأمین شود یقیناً استان‌های دیگر که از چوب ما استفاده می‌کنند نیاز بازار را تأمین و در این رقابت ما را حذف می‌کنند.

خروج و حمل بی‌ضابطه چوب خام از گیلان

این عضو هیئت‌مدیره انجمن چوب گیلان به معضل دیگر در صنعت پالت سازی اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که میزان مصرف چوب ما را به مخاطره انداخته خروج بی‌حد و ضابطه چوب خام از گیلان به استان‌های جنوبی کشور است درحالی‌که ورودی چوب به گیلان کاملاً بسته شده است.

شرکت‌های بزرگی که منابع چوب را می‌بلعند

فرزین با اشاره به اینکه شرکت‌های بزرگ تولید MDF و نئوپان از دیگر صنایعی هستند که نیاز اصلی و ماده اولیه آن‌ها چوب هستند بیان کرد: این شرکت‌ها بخش اعظم از چوب باغداران، کشاورزان منطقه و سایر منابع را با توجه به مصرف بالای خود مورداستفاده قرار می‌دهند درحالی‌که ابتدا باید نیاز صنایع کوچک تأمین شود چون آن شرکت‌ها با تمام بزرگی خود نهایتاً ۲۰۰ نیرو را در اختیاردارند درحالی‌که کارگاه‌های کوچک پالت سازی بیش از سه هزار نفر را مشغول به کار کرده‌اند.

ضرورت تعیین نرخ و نظارت بر آن از سوی دولت

وی با بیان اینکه صنعت چوب در کشور ازجمله استان گیلان برمبنای اصول مشخص و اساسی قیمت‌گذاری نمی‌شوند تصریح کرد: با توجه به اینکه حاکمیت و دستگاه‌های دولتی در نرخ‌گذاری قیمت چوب هیچ دخالتی ندارند دلالان سرمایه‌دار با خرید هکتاری چوب و در اختیار قرار دادن شرکت‌های بزرگ در گیلان و استان‌های جنوبی پول هنگفتی را به دست می‌آورند که قابل‌تأمل و نیازمند پیگیری است.

نیاز مبرم صنعت به پالت چوبی

مدیرعامل شرکت پالت سازان کادوس و یکی دیگر از اعضای هیئت‌مدیره صنایع چوب گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به ظرفیت بالای صنعت پالت سازی در اشتغال و تولید ارزش‌افزوده اظهار کرد: امروز علیرغم اینکه پالت‌های پلاستیکی وارد بازار شده اما شرکت‌ها با توجه به قیمت پایین پالت‌های چوبی نیازمند این صنعت هستند.

حسن پرویزی با بیان اینکه طرح تنفس جنگل قرار بود با یک شیب ملایم پس از تصویب در سال ۹۴ از ابتدای سال ۹۵ در کشور اجرایی شود افزود: امروزه اجرای طرح تنفس جنگل نه‌تنها با یک شیب ملایم بلکه به‌صورت پلکانی در کشور اجرایی شده و هیچ فکری برای شرکت‌هایی که نیاز مبرم به چوب ندارند در آن دیده نشده است.

تقلیل نیروی کار با اجرای طرح تنفس جنگل

وی با بیان اینکه قبل از اجرای طرح تنفس جنگل ۵۰ کارگر در شرکت پالت سازی ما مشغول به کار بودند اما امروزه ۲۲ نفر در کارگاه مشغول هستند گفت: پالت سازی با تأمین چوب رابطه مستقیم دارد و با گذشت زمان و با توزیع ناعادلانه چوب در بین صنایع کوچک از تعداد کارگران ما کاسته می‌شود و معلوم نیست در سال آینده چه اتفاقی برای کارگاه ما رقم بخورد.

هضم شدن کارگاه‌های کوچک چوب در شرکت‌های بزرگ

مدیرعامل شرکت پالت سازان کادوس با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ تولید MDF به‌صورت مستقیم چوب باغداران و کشاورزان را با بالاترین قیمت خریداری می‌کنند تصریح کرد: درگذشته ابتدا ما درختان خام را خریداری و با حاشیه زدن آن‌ها از الوار استفاده و از ضایعات چوب ما و خاک‌اره‌ای که تولید می‌شد بخشی از مصرف شرکت‌های بزرگ را تأمین می‌کردیم درحالی‌که امروزه این چرخه حذف‌شده و شرکت‌های بزرگ صنایع چوب مستقیماً چوب را با هر قیمتی که دلالان تعیین می‌کنند خریداری و این موجب می‌شود ما توان تأمین چوب موردنیاز خود را نداشته باشیم.

پرویزی با بیان اینکه طرح تنفس جنگل پالت سازان را در خود هضم کرده و هیچ تدبیری برای تأمین چوب موردنیاز آن‌ها نیندیشیده گفت: قانون ۱۰ ساله منع بهره‌برداری از جنگل‌ها علاوه بر اینکه قاچاق چوب را دامن زده موجب شده تا دلالان در صنعت چوب فعال‌تر شوند و صنایع کوچک که پالت سازان جزئی از آن‌ها هستند را در خود هضم و نهایتاً حذف کند.

فقدان زیرساخت بازدارنده از خروج بی‌ضابطه چوب در استان

وی با انتقاد از فقدان سازگار مشخص حمل چوب از گیلان به سایر استان‌ها تصریح کرد: باید سازوکاری تدوین شود که چوب خریداری‌شده در سطح باغات طی برنامه مشخص به مصرف‌کننده اصلی برسد نه اینکه دست دلالان بیفتد درحالی‌که امروزه بخش اعظمی از چوب تولیدشده در استان گیلان به دست مصرف‌کننده آسان نمی‌رسد بلکه توسط دلالان و بدون ضابطه مشخص از مبادی خروجی استان خارج می‌شوند درحالی‌که ما پروانه بهره‌برداری داریم و مالیات عوارض می‌پردازیم و خواسته ما این است که سامانه‌ای راه‌اندازی شود که بهره‌برداران واقعی با کد اقتصادی مشخص خود بتوانند چوب موردنیاز خود را با توجه به ظرفیت اسمی‌شان تهیه کنند.

عدم شفافیت در بازار چوب و تعیین قیمت از سوی دلالان

عضو هیئت‌مدیره صنایع چوب گیلان با بیان اینکه در بازار چوب شفافیت وجود ندارد و قیمت‌ها عمدتاً توسط شرکت‌های پرمصرف تأمین می‌شود افزود: قیمت چوب در بازار آزاد پس از مجادله و مباحثه شرکت‌های بزرگ با بالاترین قیمت تعیین می‌شود و کارگاه‌های خرده‌مالکی نیز در این تعیین قیمت‌ها ناچار میزان مصرف چوب خود را تأمین کنند.

پرویزی با اشاره به قاچاق چوب در گیلان علیرغم نظارت و پیگیری دستگاه‌های نظارتی اظهار کرد: متأسفانه قاچاق چوب در گیلان ازجمله غرب گیلان بسیار زیاد است به‌طوری‌که چندین پیکان در شهرستان‌های غرب گیلان بدون صندلی‌های عقب وجود دارند که گفته می‌شود کارشان تنها قاچاق چوب است و از این راه درآمد بسیار بالاتری نسبت به ما دارد.

لزوم جلوگیری از خروج خارج از شبکه استانی چوب

وی با بیان اینکه باید جلوی خروج خارج از شبکه مصرف چوب در گیلان گرفته شود گفت: دستگاه نظارتی نباید اجازه خروج چوب خارج از مصرف گیلان را قبل از تأمین کامل آن بدهند چون این صنعت با توجه به ظرفیت اشتغال بسیار بالا می‌تواند منجر به تعطیلی تدریجی آن‌ها شود گیلان را با مشکل و معضل بیکاری مواجه کند.

ابراز بی‌تفاوتی وزیر جهاد کشاورزی نسبت به تعطیلی صنعت پالت سازی

نماینده ۷۰ تولیدکننده فعال پالت چوبی شهرستان تالش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تالش با اشاره به دیدار خود با وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم نهال‌کاری ناحیه حفظ آباد شهرستان با بیان اینکه گزارش مختصری در خصوص صنعت پالت سازی به وزیر ارائه داشته‌ام اظهار کرد: متأسفانه وزیر پس از شنیدن گزارش من اعلام کرد چوب تولیدی استان باید در کل کشور بدون لحاظ اولویت نیاز منطقه توزیع شود.

مزایده غیرقانونی در منابع طبیعی

رضا رضایی نیا با اشاره به اینکه فرایند مزایده در واگذاری جنگل‌ها به بهره‌برداران غیرعادلانه است و این موضوع با وزیر جهاد کشاورزی در میان گذاشته شد افزود: وزیر در این خصوص گفت که شکایتی بنویسم تا رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه بنده با ۳۳ سال سابقه در تولیدات چوبی با اشاره به نهال‌کاری غیراستاندارد در تالش و برگزاری مزایده غیرقانونی منابع طبیعی در ۳۱ تیر گفت: دلیل غیرقانونی بودن مزایده مفتوح نشدن پاکت‌های حاوی پیشنهاد قیمت در حضور شرکت‌کنندگان است.

نماینده ۷۰ تولیدکننده پالت سازی فعال در تالش با ابراز نارضایتی از وجود برخی اتفاقات در عرصه چوب تصریح کرد: بسیار متأسفم از اینکه در جامعه‌ای که برای اجرای عدالت و جلوگیری از تبعیض هزار شهید تقدیم کرده کماکان شاهد رخ دادن برخی مسائل هستیم و احدی نیز خود را ملزم به پاسخگویی به افکار عمومی نمی‌داند.

تعطیلی ۳۵۰۰ فعال پالت سازی در ابتدای سال آینده

رضایی نیا با ابراز نگرانی از بیکاری بیش از سه هزار نفر از فعالان صنعت پالت سازی در تالش خاطرنشان کرد: به‌طور قطعی اعلام می‌کنم اگر حمایتی از تولیدکنندگان پالت سازی تالش صورت نگیرد در ابتدای سال ۹۸ شاهد تعطیلی تولیدی‌های مربوطه و بیکاری سه هزار و ۵۰۰ نفر از کارگران منطقه خواهیم بود.

قانون تنفس جنگل نیازمند بازنگری

اصلاح بخشی از قانون منع استفاده از چوب‌های شمال موسوم به طرح تنفس جنگل توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌منظور تأمین منابع چوب صنایع کوچک و خرده‌مالک یکی از نیازهای مبرم است که می‌تواند علیرغم حفظ اشتغال در این صنایع موجب شکوفایی رونق اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی بیانجامد.

قانون تنفس جنگل که اکنون نفس و رمق را از صنایع کوچک ازجمله پالت سازان گرفته به نظر می‌رسد همچون سایر قوانین دیگر بدون اشکال نمی‌تواند باشد و می‌طلبد نمایندگان مجلس ازجمله وکلای مردم شمال در مجلس شورای اسلامی حساسیت بیشتری نسبت به آن داشته باشند و بازنگری در قانون تنفس جنگل را در دستور کار خود قرار دهند.

ضرورت ایجاد زیرساخت هوشمند بازدارنده جهت ممنوعیت فعالیت دلالان

وجود دلالان در هر صنعت و چرخه‌ای موجب می‌شود تا تولید و توزیع محصولات، کالا و خدمات با مشکلاتی روبرو شود و یقیناً وجود دلالان در صنعت چوب نیز که توزیع آن را با نا عدالتی همراه ساخته می‌طلبد دستگاه نظارتی و دولتی علی‌رغم ایجاد زیرساخت‌های مناسب و هوشمند مانع از جولان آن‌ها شوند.

در سالیان اخیر درحالی‌که سرمایه فعالان صنعت چوب ازجمله پالت سازان از بین رفته و چرخه اشتغال، تولید و ارزش‌افزوده آفرینی آن‌ها کاسته شده سرمایه دلالان در این سال‌ها چندین برابر افزایش‌یافته و میزان قاچاق چوب نیز افزایش محسوسی را تجربه کرده است.

دستور قضایی منع حمل چوب استان‌های شمال غربی به شمال کشور

خروج چوب و حمل آن از گیلان به استان‌های جنوبی در حالی در گیلان به وقوع می‌پیوندد که دادستان مرکز استان اردبیل از حمل چوب به استان‌های شمالی به‌منظور تأمین مواد اولیه و چوب موردنیاز صنایع داخل استان حمایت کرده و مانع از خروج آن می‌شود و می‌طلبد دستگاه‌های نظارتی استان گیلان ازجمله داستان مرکز استان نسبت به این موضوع حساسیت جدی‌تری نشان دهد تا علاوه بر حفظ ظرفیت اشتغال، صنعت پالت سازی در گیلان توسعه پیدا کند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد