تاریخ انتشار : سه شنبه 14 اسفند 1397 - 10:55
کد خبر : 52438

افت و خیز ارز، بازار تن پوش های محلی را دور زد/ سرای رنگارنگ کُردستان مملوء از پارچه های میلیونی!

افت و خیز ارز، بازار تن پوش های محلی را دور زد/ سرای رنگارنگ کُردستان مملوء از پارچه های میلیونی!

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، به روزهای عید که نزدیک می شویم شور و حال زیادی در بازارهای شهر سنندج حاکم شده است، همه و همه در تکاپوی روزهای عید هستند  اما در این میان زنان

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، به روزهای عید که نزدیک می شویم شور و حال زیادی در بازارهای شهر سنندج حاکم شده است، همه و همه در تکاپوی روزهای عید هستند  اما در این میان زنان کُرد که همواره از گذشته تا به امروز هر چند تا حدودی رسم و رسومات رنگ و بوی کهنگی به خود گرفته است اما تلاش می کنند تا با خریدن پارچه و با دوختن آن به لباس های کُردی همچنان این رسم را زنده نگه دارند.

 

زنان کردستان در قرون متمادی با لباس محلی خود پیوند عاطفی، عقیدتی و همچنین سنتی شدیدی برقرار نموده اند و همچنین علاقه بسیاری به حفظ و همچنین نگهداری لباس سنتی خود که نشانگر هویت فرهنگی آنهاست، دارند.

 

 

ویژگی‌های مشترک لباس‌های کردی

رضیه حسینی یکی از بانوان کردستانی است که در تمجید و تعریف لباس کردی می گوید: بلندی، گشادی، سادگی و حجاب از ویژگی‌های مشترک اغلب لباس‌های محلی کردستان است، ویژگی‌ای که در لباس کردی به عیناً قابل‌مشاهده است.

 

وی گفت: لباس محلی کردستان علاوه بر ویژگی‌های بالا از ویژگی‌های دیگری نیز چون رنگ شاد متناسب با طبیعت چهارفصل استان برخوردار است که خود نوعی نشاط و شادابی در بین مردمان سخت‌کوش کوهستان ایجاد کرده است.

 

وی ادامه داد: حجاب کامل لباس کردی از دیگر ویژگی‌های این لباس است، ویژگی‌ای که علاوه بر تنوع و شادابی باعث ماندگاری آن از گذشته‌های دور تاکنون شده است.

توان مردم برای پارچه خریدن کم شده است

 

یکی دیگر از بانوان سنندجی به جمع ما اضافه می شود و اظهار کرد: هر چند این لباس های محلی امروزی همچون گذشته حجاب کامل را ندارد و اکثراَ از تور و پولک درست شده است اما با نیم نگاهی به قیمت های آن نشان می دهد که پارچه ها نسبت به قبل چندین برابر شده است به طوری که حتی پارچه های دو سه میلیونی نیز در بازار دیده ایم و این یعنی توان مردم برای پارچه خریدن کم شده است.

 

شهلا جواهری لباس محلی را یکی از جاذبه‌های فرهنگی استان کردستان دانست و گفت: پیشینه‌ لباس‌های کردی به گذشته‌های   دور برمی‌گردد و بر کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌های به یادگار مانده از قرن‌های گذشته، تصاویر زیادی از زنان و مردان مناطق مختلف ایران با پوشش‌های سنتی اهالی کردنشین حک‌شده است.

 

وی افزود: باوجود تغییرات متعددی که از قرون گذشته در فرهنگ‌ کردهای کردستان به ‌وجود آمده، پوشیدن لباس‌های سنتی تقریباً مانند گذشته رونق دارد و در مناطقی  مانند اورامانات، سقز، مریوان  و برخی مناطق روستایی پوشش سنتی کاملاً حفظ‌شده است.

 

 

گرانی دینار و درهم دلیلی برای افزایش قیمت پارچه
عرفان صلواتی یکی از پارچه فروشان شهر سنندج است که حدود ۱۵ است که به حرفه ی " بزازی "مشغول است و می گوید: هر ساله با نزدیک شدن به روزهای عید کسب و کارمان بهتر می شود هر چند امسال با توجه به این گرانی ها متاسفانه بازار ما هم خوب نبوده چرا که قیمت پارچه ها دو برابر شده است اما در این روزها خریدو فروش پارچه بهتر است.

 

وی با اشاره به اینکه پارچه ها را از کشورهای عربی خریداری می کنند و با واسطه از عراق وارد کشور می کنند، اظهار کرد: گران شدن درهم و دینار در آستانه عید و افزایش قیمت خرید پارچه ها در کشورهای عربی باعث می شود تا فروشندگان پارچه نیز، آن ها را در بازارها با قیمتی گران تر از قبل به فروش برسانند.

 

این پارچه فروش سنندجی بیان کرد: اسفند ماه به دلیل افزایش خرید مردم و جلوگیری از اینکه تعداد پارچه ها کافی نباشد، برخی از آن ها را از چند ماه قبل خریداری می کنیم و در انباری قرار می دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت ها در پارچه ها متفاوت است خاطر نشان کرد: لباس هایی که اغلب از جنس تور می باشد و پولک و سنگ های گران قیمت که بر روی این لباس ها قرار دارند از ۵۰۰ هزار تومان شروع می شود و تا یکی دو میلیون تومان نیز قیمت دارند.

 

 

صنعت پوشاک محلی کردستان، از اهمیت و محبوبیت خاصی برخوردار است

 

کارشناس صنایع دستی کردستان با معرفی "پوشاک محلی" به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین صنایع دستی این استان، گفت: نمونه‌ این لباس مجلسی زنانه ، بیش از یک‌ میلیون تومان قیمت دارد، اما یکی از پر فروش ترین محصولات دستی استان است چرا که اکثر زنان کُرد به این لباس‌ها علاقه دارند.

 
فرهاد حامدی اظهار کرد: حدود پنج رشته‌ی صنایع دستی در استان کردستان بین مردم بومی و مسافران محبوب‌اند و ۱۸ رشته‌ی دیگر نیز از استقبال قابل قبولی برخوردارند که صنعت پوشاک محلی این استان به خصوص در بخش پوشاک زنانه از اهمیت و محبوبیت خاصی برخوردار است.

 

وی درباره‌ لباس محلی زنان کرد، گفت: حدود ۱۰هزار کارگاه خیاطی در استان وجود دارند که برای تولید پوشاک محلی تدارک دیده شده‌اند. این پوشاک عموما از پارچه‌های وارداتی هند و پاکستان تولید میگردد و به‌خاطر تنوع رنگ‌ها، نقش‌ و نگارهایی دارند که غالبا مورد پسند زنان کردستان قرار دارند. این لباس‌ها با سنگ‌های زیبا و درخشان تزیین می‌شوند و گرچه گران‌قیمت هستند، ولی یکی از محصول پرفروش استان به‌شمار می‌آیند. و در میان زنان دیگر شهرها نیز مورد پسند واقع شده است.

 

وی درباره‌ قیمت این نوع لباس زنانه، اظهار کرد: یک دست لباس معمولی زنانه، از یک‌میلیون تومان به بالا قیمت دارد و یک دست لباس مردانه‌ نیز ۴۰۰ تا ۴۵۰هزار تومان ارزش گذاری شده است ولی با وجود قیمت بالای این نوع لباس، این محصولات بسیار مورد علاقه‌ زنان کردستان است و اغلب آن‌ها حدود ۵ تا ۱۰ دست از آن‌ها را دارند.

 

هویت این لباس ها با باورهای این مردم گره خورده است

لباس های کردی جزئی از فرهنگ این خطه است. هویت این لباس ها به صورت جدایی ناپذیر با باورهای این مردم گره خورده و جزئی از جاذبه های فرهنگی این خطه است. پوشاک برجای مانده از این اقوام، نمونه های ارزش مندی هستند که پیش از آن که به دست فراموشی سپرده شوند، باید بیش تر مورد توجه قرار گرفته و ثبت گردند تا به نسل جوان معرفی شوند.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد