تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 اسفند 1397 - 6:59
کد خبر : 51924

افزایش چند برابری قیمت آجیل و خشکبار/پسته با دلار بالا می‌رود!

افزایش چند برابری قیمت آجیل و خشکبار/پسته با دلار بالا می‌رود!

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ با نزدیک شدن به ایام پایانی سال همه مردم به دنبال تهیه مایحتاج خود برای شب عید هستند که آجیل و خشکبار هم یکی از نیازهای ضروری مردم در این

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ با نزدیک شدن به ایام پایانی سال همه مردم به دنبال تهیه مایحتاج خود برای شب عید هستند که آجیل و خشکبار هم یکی از نیازهای ضروری مردم در این ایام است.

با نگاهی به بازار می‌بینیم که پر سروصدا و شلوغ است اما بیشتر مردم نظاره‌گر هستند و خرید نمی‌کنند و حتی مراجعه مردم به مغازه‌ها زیاد است اما در کل فروشنده‌ها ناظر و  بیننده هستند.

برای اطلاع دقیق از وضعیت بازار شب عید با رئیس اتحادیه قنادان، بستنی و آجیل اراک گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌بینیم؛

رئیس اتحادیه قنادان، بستنی و آجیل اراک:

افزایش قیمت چند برابری آجیل و خشکبار

حسن شمس رئیس اتحادیه قنادان، بستنی و آجیل اراک در گفتگو با دیار آفتاب در خصوص وضعیت بازار و قیمت‌ها گفت: در رابطه با بازار یک وضعیت رکودی حاکم است و این تنها مربوط به صنف ما نیست بلکه مربوط به کلیه صنوف است.

وی افزود: با توجه به وضعیت نامطلوبی حاکم بر اقتصاد و معیشت مردم، در سراسر کشور بازار راکد است و تاکنون که بازار خودش را آن‌چنان نشان نداده و آن حرکتی که باید داشته باشد را ندارد و امیدواریم که روزهای آینده این وضعیت درست شود و مردم میلی به خرید داشته باشند.

رئیس اتحادیه قنادان، بستنی و آجیل در پاسخ به سؤالی مبنی بر قیمت‌های اجناس گفت: متأسفانه در کل صنوف یک افزایش قیمت چند برابری وجود دارد و مواد غذایی و خشکبار هم تابعیت این را دارد و شاهد یک افزایش قیمت چند برابری در قیمت‌های آجیل و خشکبار هستیم.

پسته با دلار بالا می‌رود!

وی اظهار کرد: تنها تفاوت آجیل این است که صادرات و قیمت‌گذاری پسته مستقیماً با دلار است و این محصول نسبت به سایر محصولات آجیل افزایش قیمت دارد و همان‌گونه که دلار افزایش پیداکرده است پسته هم رشد قیمت داشته است.

شمس ادامه داد: در بخش‌های دیگر آجیل شامل تخمه‌ژاپنی، تخمه‌کدو، فندق، تخمه سفید و… افزایش قیمت دو برابری و برخی دیگر از اجناس هم مثل نخودچی افزایش قیمت ۲۰ درصدی داشته‌اند.

وی در رابطه با مقایسه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته گفت: به‌طور مثال تخمه‌ژاپنی درجه‌یک سال گذشته ۴۰ هزار تومان بوده که امسال به ۵۰ الی ۵۵ هزار تومان رسیده است، تخمه‌کدو سال گذشته ۲۸ هزار تومان بوده و امسال به ۵۰ هزار تومان رسیده، فندق از ۴۰ هزار تومان سال گذشته به ۸۵ هزار تومان افزایش داشته، مغز بادام از ۷۵ هزار تومان به ۱۳۰ هزار تومان، مغز گردوی اعلاء از ۹۰ هزار تومان به ۱۵۰ هزار تومان ، نخودچی از ۱۵ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان، تخمه آفتاب‌گردان از ۱۲ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان و بادام منقا از ۴۰ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان رسیده است.

حضور پررنگ‌تر بازرسین در بازار نسبت به سال‌های گذشته

رئیس اتحادیه قنادان، بستنی و آجیل به راهکارهایی برای کنترل بازار در آستانه سال جدید پرداخت و بیان کرد: امسال بازرسین اتاق اصناف و صنعت معدن خیلی جدی‌تر از سال‌های قبل و پررنگ‌تر از گذشته در بازار حضور دارند و نظارت جدی بر قیمت‌ها و کیفیت اجناس دارند ولی نکته قابل‌ذکر این است که جنس گران است و گاهی گران‌فروشی اتفاق می‌افتد و این تفاوت بین گرانی و گران‌فروشی را باید از هم جدا کنیم.

شمس در همین خصوص تصریح کرد: با توجه به اینکه بازار شرایط گرانی سنگینی را دنبال می‌کند، اصناف دنبال تخلفات هستند و در طی این روزها جلسات متعددی برای کنترل و تنظیم بازار داشته‌ایم و مقررشده است که بازرسین خیلی پررنگ‌تر، بازار را از همه نظر رصد کنند.

وی افزود: در خصوص احتکار اجناس در این صنف عنوان کرد: متولی احتکار سازمان صنعت و معدن است و این موضوع در آنجا با حساسیت دنبال می‌شود و از شهریورماه پیگیری می‌کنند ولی در صنف آجیل‌فروشان احتکار نمی‌تواند به معنای واقعی اتفاق بیفتد چراکه رکود زیاد بود و مواد غذایی هم فاسدشدنی هستند و حتی خیلی از کسبه جرئت خرید بار را ندارند و احتکار بیشتر برای اجناسی که فاسد نمی‌شوند مطرح است و در صنف ما این اتفاق تاکنون انجام‌نشده است.

رئیس اتحادیه قنادان، بستنی و آجیل در پایان با توصیه‌ای به مردم در مورد خرید آجیل و مواد غذایی خاطرنشان کرد: مردم سعی کنند اجناس را از جایی تهیه کنند که دارای مجوز رسمی و پروانه کسب باشد که اگر احیاناً مشکلی هم به وجود آمد اتحادیه و اتاق بتوانند مشکل را بررسی کنند، خرید مواد غذایی از دست‌فروشان و کسانی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند به دلیل حساسیت مواد غذایی کار درستی نیست و موضوعی که در شب عید هرسال مواجه هستیم این است که برخی افراد در ۲۰ روز انتهای سال با توجه به اقبال بیشتر مردم به آجیل، مغازه‌ای بدون مجوز راه‌اندازی می‌کنند و طبیعتا نمی توان نظارتی بر روی این‌ها داشت.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد