تاریخ انتشار : دوشنبه 6 اسفند 1397 - 10:30
کد خبر : 51694

راه‌اندازی مؤسسه «بانوان خیر و پیشتاز» همدان؛ گامی در تحقق ازدواج بهنگام

راه‌اندازی مؤسسه «بانوان خیر و پیشتاز» همدان؛ گامی در تحقق ازدواج بهنگام

ازدواج یکی از اهداف و نیازهای اصلی جوانان است، اما با نبود بازار کار و عدم خرید جهیزیه و عدم پرداخت مهریه تبدیل به یک رؤیا برای جوانان شده است، بعضی جوانان یا از ازدواج زود‌هنگام می‌ترسند و بعضی به‌خاطر طلاق از ازدواج فراری هستند با یکی از بانوان همدانی که در راستای ترفیع مشکلات

راه‌اندازی موسسه «بانوان خیر و پیشتاز» همدان؛ گامی در جهت تحقق ازدواج بهنگامازدواج یکی از اهداف و نیازهای اصلی جوانان است، اما با نبود بازار کار و عدم خرید جهیزیه و عدم پرداخت مهریه تبدیل به یک رؤیا برای جوانان شده است، بعضی جوانان یا از ازدواج زود‌هنگام می‌ترسند و بعضی به‌خاطر طلاق از ازدواج فراری هستند با یکی از بانوان همدانی که در راستای ترفیع مشکلات ازدواج جوانان موسسه‌ بانوان خیر پیشتاز را راه‌انداری کرده است به گفت‌وگو نشستیم.
فاطمه ترابیان، مدیر مؤسسه بانوان خیر و پیشتاز استان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: از سال ۹۰ شروع به مطالعه در زمینه مفاسد اجتماعی و ریشه‌یابی آن در خانواده کردم و پس از آن مؤسسه بانوان خیر را با مجوز رسمی از استانداری راه‌اندازی کردم.
وی افزود: این مؤسسه با هدف تحقق ازدواج بهنگام و فرهنگ‌سازی در جلوگیری از افزایش طلاق به راه افتاد‌، مفاسد اقتصادی و فرهنگی یکی از موانع اصلی ازدواج است، حل مشکلات اقتصادی در دست دولت است اما در زمینه فرهنگ‌سازی می‌توانیم به‌عنوا‌ن عضوی از جامعه نقشی ایفا کنیم.
ترابیان با اشاره به آسیب‌هایی که در ازدواج‌های اینترنتی و آشنایی‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد، گفت: این نوع آشنایی‌ها بیشتر موانع ازدواج هستنند تا حلال مشکلات جوانان، بهترین راه این است که آشنایی دختر و پسر و هم‌چنین خانواده‌ها با یکدیگر به‌صورت حضوری انجام شود.
ترابیان با تأکید بر درست طی کردن مقدمات و محکم بودن ریشه و پایه‌های ازدواج توضیح داد: در این مؤسسه بر تبیین معیارهای قبل از ازدواج تأکید می‌شود و کلاس‌های قبل ازدواج برگزار می‌شود در جامعه ایران ازدواج به‌صورت شناخت کامل از یکدیگر انجام نمی‌شود و یا تنها معرفی و شناخت کلی زوجین انجام می‌شود اما به روح ازدواج آن طور که مورد نظر اسلام است توجه نمی‌شود.
وی با بیان اینکه آموزش‌های قبل از ازدواج می‌تواند در کاهش مفاسد اجتماعی در زمینه خانواده مؤثر باشد، گفت: شکاف نسل‌ها و مشورت نکردن با خانواده برای ازدواج یکی از معضلات امروز جامعه است که این آموزش‌ها می‌تواند خانواده و فرزندان را به رشد فکری یکسان برساند.
ترابیان از پیشرفت اجتماعی فرهنگی ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: در مؤسسه بانوان خیر پیشتاز سعی بر آن بوده تا با برگزاری مسابقات و برنامه‌های متنوع گامی در فرهنگسازی در امر ازدواج برداریم، در این بین برگزاری مسابقه به ویژه مسابقه نهج‌البلاغه‌ و کتاب‌خوانی مورد استقبال خوبی قرار گرفته است که این نشان از رشد فرهنگی مردم دارد.
ترابیان با اشاره به ویژگی‌های یک زوج موفق افزود: زوج موفق کسی است که در زندگی مشترک خود اصل را بر احترام گذاشته و در هر شرایطی احترام همسر خود و در آینده احترام به فرزندان خود را نگه دارد، و نسبت به وظایف خود چه زن و چه مرد آگاه باشند که در این صورت یک زندگی موفق را تجربه می‌کنند که البته هیچ زندگی بدون مشکل نخواهد بود اما رعایت این موارد از مشکلات می‌کاهد.
ترابیان افزود: این موسسه از سال ۹۳ آغاز به کار کرد، در ابتدا جمع‌آوری اطلاعات زوجین به‌عنوان رزومه انجام شد و به صورت تلفنی اطلاعات را جمع‌آوری می‌کردیم اما موفقیت‌آمیز نبود و در حال حاضر اطلاعات زوجین را به صورت حضوری انجام می‌دهیم، به وسیله تست‌های روانشناسی شخصیت که از دختر و پسر گرفته می‌شود.
وی افزود: دختر و پسر پس از آن به مشاوران موسسه مراجعه می‌کنند و پس از کسب اطلاعات نسبت به یکدیگر در داخل موسسه همدیگر را ملاقات می‌کنند.
ترابیان گفت: مهریه یک دستور است که در شرع باید به آن عمل کنیم اما در این زمینه نباید افراط و یا تفریط شود، نه به این صورت که یک شاخه گل باشد نه تعداد زیادی سکه طلا، اعتدال بهترین راه است برخی بخاطر تعیین رقم‌های سرسام آور در این زمینه قربانی امر ازدواج شده‌اند.
ترابیان از طلاق‌هایی که بر اساس مسائل بی‌اهمیت و پیش پا افتاده اتفاق می‌افتد ابراز نگرانی کرد و گفت: طلاق منفورترین حلال خدا است که باید در مواقع ضروری و به‌عنوان آخرین راهکار اتفاق بیفتد، در گذشته طلاق یک امر قبیح به حساب می‌آمد، امروزه آزادی در امر ازدواج امروزه زیاد شده است اما بعضی از جوانان کم طاقت شده‌اند و زوجین از همدیگر ایراد می‌گیرند.
وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «‌وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛ و باز یکی از آیات (لطف) او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود. در این امر نیز برای مردم بافکرت ادله‌ای (از علم و حکمت حق) آشکار است.» (21/ روم) طلاق آرامش افراد را برهم می‌زند وبه خاطر همین منفورترین حلال‌ها است.
ترابیان با اشاره به نقشه های دشمنان در نشانه گرفتن خانواده بیان کرد: عادی سازی مسئله طلاق در جامعه یکی از هدف های دشمن است که در این بین ایجاد رسومی مانند برگزاری جشن طلاق این حلال منفور را عادی سازی میکند جوانان ما از وقتی طلاق میگیرند خوشحال می‌شوند. انقدرکه دشمن بر ابزار منفی مانند طلاق مانور میدهد ما برای ازدواج فرهنگ‌سازی انجام نمی‌دهیم. فعالیت رسانه‌ای دشمن این دیدگاه را ایجاد کرده که طلاق رسیدن به آزادی است اما طلاق آزادی نیست بلکه مفاسد را برای دختران بیشتر می‌کند.
وی با اشاره به دو فرهنگ غربی و ضد اسلامی ابراز کرد: رواج تفکر فمنیستی و ازدواج سفید در راستای ضربه زدن به نهاد خانواده توسط دشمنان ایجاد شده که کسانی این دیدگاه‌ها را را رواج میدهند مخالف اسلام هستنند.
ترابیان راجبع عشق‌های زود گذر ابراز تاسف کرد گفت : مردم روی کلمه عشق حساس اند ولی باید دوخانواده هم شائن همدیگر همفکرهم دیگر باشند وبااین ویژگی ها کم کم به همدیگر علاقه‌مند خواهند شد.
وی گفت: این موسسه جایی برای پیدا کردن زوج‌های سن بالا به خصوص دختران نیست هدف ما مشاوره قبل از ازدواج، معیارهای انتخاب همسر و ازدواج های بهنگام و پایدار وجلوگیری از افزایش طلاق است.
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد