تاریخ انتشار : سه شنبه 4 دی 1397 - 4:53
کد خبر : 48498

نظارت درون سازمانی؛ راهکار برخورد با تخلفات اقتصادی/ تحریم‌ها آسیب‌زا بوده است

نظارت درون سازمانی؛ راهکار برخورد با تخلفات اقتصادی/ تحریم‌ها آسیب‌زا بوده است

محمدعلی اسفنانی در گفت‌و‌گو با ایکنا در اصفهان با بیان اینکه تمام دستگاه‌های نظارتی وظیفه خود را انجام می‌دهند و این سیستم نظارتی است که اشکالاتی دارد، اظهار کرد: در کشور ما هنوز نظارت درون سازمانی به نحو مطلوب شکل نگرفته است و عمده نظارت‌ها را نظارت دولتی تشکیل می‌دهد که زیاد جوابگو نیست، به

نظارت درون سازمانی؛ راهکار برخورد با تخلفات اقتصادی

محمدعلی اسفنانی در گفت‌و‌گو با ایکنا در اصفهان با بیان اینکه تمام دستگاه‌های نظارتی وظیفه خود را انجام می‌دهند و این سیستم نظارتی است که اشکالاتی دارد، اظهار کرد: در کشور ما هنوز نظارت درون سازمانی به نحو مطلوب شکل نگرفته است و عمده نظارت‌ها را نظارت دولتی تشکیل می‌دهد که زیاد جوابگو نیست، به دلیل اینکه نوعی نظارت تنبیهی است و اگر فردی متخلف شناخته شود، مجازاتی برای وی در نظر می‌گیرند که عمدتا مجازات نقدی است و مواردی که جرم شناخته می‌شود، مجازاتی نظیر حبس و امثال آن دارد.
وی افزود: این مجازات‌ها نمی‌تواند اثرگذار باشد، منظور این نیست که میزان مجازات کم است، بلکه نوع نظارت و برخورد اثرگذار نیست. در سایر کشورها نظارت‌ها عمدتا درون سازمانی است، یعنی اتحادیه‌ها بر فعالیت زیر مجموعه خود نظارت می‌کنند و چون نظارت درون سازمانی وجود دارد، برخورد و تنبیه و مجازات اثربخش است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران ادامه داد: اگر صنفی را در نظر بگیرید که اتحادیه دارد و این اتحادیه نظارت می‌کند و صدور پروانه به عهده آن است، وقتی صنف مقررات اتحادیه را رعایت نکند و اقدام به افزایش قیمت و گرانفروشی کرده و باعث نارضایتی مشتریان شود، اعتبار و حیثیت آن صنف دچار آسیب شده و اتحادیه پروانه واحد متخلف را لغو می‌کند که در این صورت، آن فرد نمی‌تواند به راحتی پروانه دریافت کند و وقتی کسی سابقه لغو پروانه داشته باشد، امکان اشتغال در صنوف و اتحادیه‌های دیگر نیز برایش فراهم نیست و با نوعی محرومیت سنگین اجتماعی مواجه می‌شود؛ به همین دلیل واحدها و اصناف در رعایت مقررات دقت می‌کنند.

نظارت درون سازمانی در کشور ما نهادینه نشده است
اسفنانی اضافه کرد: متأسفانه در کشور ما این‌طور نیست، سازمان تعزیرات مرتبا نظارت برخوردی انجام می‌دهد، ولی می‌داند اگر کسی را بابت گرانفروشی محکوم کرد و وی احتمالا رقمی را که بابت مجازات نقدی پرداخت می‌کند، در قالب گرانفروشی دیگری از مردم دریافت کند، چنین وضعیتی مطلوب نیست و اثربخشی لازم را ندارد؛ بنابراین اختیارات اتحادیه‌ها باید افزایش یابد و آنها بر فعالیت زیر مجموعه خود نظارت کنند. نحوه انتخاب روسای اتحادیه‌ها می‌تواند ملاک عمل باشد، به این صورت که متأثر از وضعیت نظارتی نباشد، یعنی اگر روسا نظارت محکم و قابل قبولی انجام دادند، نگران رأی‌آوری در انتخابات دوره بعد نباشند تا از این بابت ملاحظه‌کاری نکنند. در این زمینه می‌توان از تجربیات سایر کشورها استفاده کرد.
وی در خصوص احتکار کالاها گفت: متأسفانه در این زمینه سامانه نظارتی درست و مطمئنی وجود ندارد. در حال حاضر سامانه‌ای با عنوان سامانه جامع انبارها موجود است که نزدیک به ۵۰ هزار انبار را در کشور پوشش می‌دهد و تمام این انبارها باید به گونه‌ای رصد شود که تمام کالاهای وارده، میزان کالای موجود و خروجی آنها در سامانه به صورت آنلاین و برخط قابل مشاهده باشد که متأسفانه این‌طور نیست. علاوه بر این، دلیل دیگر احتکار کالاها به این مسئله برمی‌گردد که در برخی مکان‌ها یا انبار واقعی یا شبه انبار وجود دارد، ولی در سامانه ثبت نشده است، یا اینکه انبارهای غیرقانونی وجود دارد و گاهی احتکار کالا در آن رخ می‌دهد که قابل رویت نیست و از طریق اطلاعات مردمی یا کارهای اطلاعاتی باید آنها را پیگیری کرد و به نتیجه رساند. تا زمانی که این ضعف برطرف نشود، امکان حل مشکل و برخورد صحیح وجود ندارد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران خاطرنشان کرد: سازمان تعزیرات حکومتی در زنجیره تولید یا واردات و تأمین، توزیع و تنظیم بازار، حلقه پایانی را تشکیل می‌دهد و به همین لحاظ، تکلیفی که برای آن در نظر گرفته شده، برخورد قضایی یا شبه قضایی است. از این بایت، وظیفه‌ای را که به عهده دارد، با تمام توان و به صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهد و آنچه بعضا باعث شده تا قیمت کالاها کنترل و تثبیت شود، به عملکرد تعزیرات برمی‌گردد، به لحاظ اینکه در شرایط موجود تنها حربه و راهکار قانونی برای برخورد با متخلفان، همین رسیدگی‌های سازمان تعزیرات است که سعی کرده با تمام توان عمل کرده و موفق باشد.

تحریم‌ها آسیب‌زا بوده است
وی در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها تا چه اندازه بر بازار داخلی ایران تأثیرگذار بوده است، گفت: قطعا تحریم‌ها بی‌تأثیر نبوده و با توجه به شیوه‌های متعدد و متنوع تحریم‌ها، در زمینه واردات کالاها، خرید و تأمین بازار، چه به لحاظ مواد مصرفی مردم و چه مواد اولیه برای تولید کالاها، تحریم‌ها آسیب‌زا بوده است، ولی معتقد نیستم که همه تأثیرات متوجه تحریم‌ها می‌باشد، بخشی از دلایل به نحوه مدیریت و اداره کشور و سازوکارهای حاکم برمی‌گردد و از طرف دیگر نمی‌توان گفت تحریم‌ها هیچ تأثیری نداشته است.
اسفنانی تصریح کرد: مردم ایران ثابت کرده‌اند که تحریم‌ها، مشکلات، کمبودها و گرفتاری‌ها آنها را از میدان به در نمی‌کند و تاکنون توانسته‌اند به نحو شایسته‌ای با این شرایط مقابله کنند، کما اینکه روزهای سخت‌تری را در دوران جنگ تحمیلی تجربه کرده‌اند. قطعا وضعیت ما در روزهای آینده به مراتب بهتر خواهد شد و امیدواری نسبت به آینده بیشتر از ماه‌های قبل شده است، اوضاع و احوال حاکم بر دنیا نیز حکایت از این دارد که کسانی که قصد منزوی کردن ایران را داشتند، خود در حال منزوی شدن هستند و این، عنایت خداوند و حضرت بقیه الله(عج) و نیز مقاومت و ایستادگی مردم در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان است.
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد