تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 آبان 1397 - 9:25
کد خبر : 45772

کیفیت پایین خودروها عامل بسیاری از تلفات جاده‌ای/ قاچاق، سم مهلک تولید داخل/ در اقتصاد رانتی، تولید ملی تقویت نمی‌شود

کیفیت پایین خودروها عامل بسیاری از تلفات جاده‌ای/ قاچاق، سم مهلک تولید داخل/ در اقتصاد رانتی، تولید ملی تقویت نمی‌شود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از   حوزه فن‌آوری‌گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود صادقی رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس با ابیان اینکه در بحث حمایت از تولیدات ایرانی هدف حمایت از تولید ملی است، اظهار کرد: بنابراین باید بررسی کنیم

کیفیت پایین خودروها عامل بسیاری از تلفات جاده‌ای/ قاچاق، سم مهلک تولید داخل/ در اقتصاد رانتی، تولید ملی تقویت نمی‌شودبه گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از   حوزه فن‌آوری‌گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود صادقی رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس با ابیان اینکه در بحث حمایت از تولیدات ایرانی هدف حمایت از تولید ملی است، اظهار کرد: بنابراین باید بررسی کنیم چه نوع اقتصادی و چه نوع سیاست‌هایی به حمایت از تولید ملی و شکوفا شدن آن منجر می‌شود.   وی ادامه داد: شاید بخشی از این سیاست‌ها در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیان شده است به عنوان مثال رقابتی شدن اقتصاد و مقابله با رانت و شفافیت اقتصادی می‌تواند به تحقق حمایت از کالای ایرانی کمک کند زیرا در اقتصاد رانتی، تولید ملی تقویت نمی‌شود. عرضه کالای خارجی به جای کالای ایرانی

صادقی افزود: اکنون در بسیاری از حوزه‌ها به دلیل نبود شفافیت، کالای خارجی به جای کالای ایرانی عرضه می‌شود یعنی محصول لعابی از کالای ایرانی دارد اما به صورت متقلبانه از خارج از کشور وارد می‌شود حتی شرکت‌های چینی حاضر هستند بر روی کالای تولیدی خود، تولید ایران را هک کنند تا آن کالا به نام تولید ایران وارد کشور شود، فقدان شفافیت موجب این اتفاق می‌شود.

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس بیان کرد: البته انتظار درستی هم نیست که در همه حوزه‌ها کالای ایرانی تولید شود بلکه ما باید در حوزه‌هایی که مزیت نسبی داریم متمرکز شویم.

باید کنار حمایت از کالای ایرانی از تعاملات بین‌المللی عقب نمانیم

وی با بیان این که امروز دنیا، دنیای مبادلات و تبادلات بین‌المللی است، یادآورشد: ما باید از کالای ایرانی حمایت کنیم اما خود را از تعاملات بین‌المللی عقب نکشانیم، امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته که تولید ملی نیرومندی دارند، در بازارهایشان کالاهای خارجی به وفور یافت می‌شود در واقع آنها در حوزه‌هایی که توانمندی و ظرفیت لازم را دارند، کالا تولید می‌کنند و در حوزه‌هایی که این توانمندی را ندارند با تعاملات بین‌المللی آن کالاها را تهیه می‌کنند.

لزوم اولویت بندی در تولید داخلی

صادقی به تولید خودرو در کشور اشاره کرد و گفت: ما در حوزه خودرو سیاستگذاری‌هایی را انجام دادیم که از تولید در این بخش حمایت کنیم اما چندان موفق نبودیم چون شفافیتی نبوده و رانت ایجاد شده است.

وی افزود: اکنون بخش عمده‌ای از تلفات جاده‌ها به خاطر کیفیت پایین خودروهای داخلی است که البته عوامل دیگری نیز نقش دارند اما چه نیاز است با اسامی مختلف، قطعات و خودرو به نام تولید داخلی داشته باشیم؟

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در واقع ما باید در تولید داخلی اولویت‌بندی داشته باشیم و در حوزه‌هایی که مزیت ملی و بومی داریم کالا تولید کرده و از آن حمایت کامل کنیم و در عین حال در تعاملات بین‌المللی قرار بگیریم.

حمایت از تولید داخل با توسعه صادرات

این نماینده مجلس با تاکید بر این که باید کالاهای تولید خود را بتوانیم صادر کنیم گفت: حمایت از تولید داخل صرفا با مصرف داخلی تامین نمی‌شود بلکه باید زمینه صدور آنها را مخصوصا به بازارهای منطقه فراهم کنیم ، فراهم کردن زمینه صادرات جز در گروی تعاملات مثبت بین‌المللی فراهم نمی‌شود.

رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس ادامه داد: ما نمی‌توانیم با کشورهای دیگر ارتباط نداشته باشیم ولی این انتظار را داشته باشیم که کالاهای خود را به آن کشورها صادر کنیم بنابراین وجود تعاملات گسترده بین‌المللی یکی از لوازم حمایت از تولید کالای داخلی است.

وی در ادامه رقابت‌پذیر کردن محصولات داخلی را یکی از راه های بالا بردن کیفیت آنها عنوان کرد و گفت: ما نمی‌توانیم به صورت بخشنامه‌ای و دستوری به مردم دستور دهیم که کالای ایرانی مصرف کنند بلکه این کالا باید برای مصرف‌کننده هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قیمت مقرون به صرفه بوده و جذابیت داشته باشد.

برندسازی راهکاری برای افزایش کیفیت محصولات

صادقی برندسازی را یکی دیگر از راه های بالا بردن کیفیت کالای ایرانی دانست و افزود: بسیاری از محصولات داخلی ما کیفیت لازم را دارند اما برندسازی نشدند و حتی کالای ایرانی با نام برند خارجی در بازار عرضه می‌شود. ما باید بر روی برند ملی خود کار فرهنگی کنیم که لزوما هر کالای ایرانی، کالای بی‌کیفیت نیست و هم این برند را در حوزه بین‌الملل ارائه کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره نقش مجلس برای حمایت از کالای ایرانی گفت: من همیشه از قانونگذاری جدید گریزان هستم چون ما با تراکم قانون مواجهیم. مجلس باید چارچوبی برای خود طراحی کند که وقتی لایحه یا طرحی ارائه می‌شود، آن لوایح و طرح‌ها را در قالب آن چارچوب بررسی کند.

وی ادامه داد: اکنون چارچوب روش‌مندی برای بررسی و سنجش لوایح و طرح‌ها وجود ندارد. کاری که من خودم می‌خواهم انجام بدهم این است که چک لیستی تهیه کنم تا لایحه‌ای که از دولت ارائه می‌شود یا طرح‌های مجلس را در قالب آن چک لیست بررسی کنم. مجلس هم باید در حوزه حمایت از کالاهای داخلی چنین چارچوب یا چک لیستی داشته باشد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: مجلس در حوزه نظارتی هم بیشتر می‌تواند کار کند که یکی از این حوزه‌ها مقابله با قاچاق است. قاچاق برای تولید داخلی سم مهلکی شده است.

وی اضافه کرد: آنچه من درباره استفاده از محصولات خارجی در داخل کشور گفتم مشروط به پرداخت تعرفه و عوارض گمرکی است اما باید به شدت با قاچاق کالا مقابله کرد. برخی اسکله‌های مجاز و غیرمجاز با استفاده از رانت‌های برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها و در خلاء نظارت کافی، کالا وارد کشور می‌کنند و متاسفانه حتی از معافیت‌های گمرکی هم برخوردارند که این معافیت‌ها باید لغو شود. صادقی تاکید کرد: برای مقابله با قاچاق به اقتصاد کاملا شفاف و با اعمال حاکمیت قانون برای همه به طور مساوی نیازمندیم.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: برای حمایت از کالای ایرانی با کیفیت به یک عزم جدی، همه‌جانبه و همگرایی همه دستگاه‌ها نیازمندیم و از طرف دیگر همگرایی میان بخش‌های کلان و ریزبخش‌های نظام و هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی، قضایی، تقنینی و سایر بخش‌های نظام نیازمندیم.

دومین جشنواره ملی فرهنگی، هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار و بخش دانش آموزی به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. مهلت ارسال آثار به جشنواره تا پایان آبان ماه سال جاری است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد