تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 آبان 1397 - 12:14
کد خبر : 45190

مرور ۲۸ خبر مهم قضایی در هفته‌ای که گذشت

مرور ۲۸ خبر مهم قضایی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، این خبر مروری است بر مهمترین اخبار حقوقی و قضایی از زبان مسئولان دادستانی، دادگستری، قوه قضاییه و… در هفته‌ای که سپری شد. ۹۲ مددجوی رجایی شهر کارت الکترونیکی سوابق مهارت آموزی دریافت کردند ۹۲ مددجوی رجایی شهر کارت

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، این خبر مروری است بر مهمترین اخبار حقوقی و قضایی از زبان مسئولان دادستانی، دادگستری، قوه قضاییه و… در هفته‌ای که سپری شد.

۹۲ مددجوی رجایی شهر کارت الکترونیکی سوابق مهارت آموزی دریافت کردند

۹۲ مددجوی رجایی شهر کارت الکترونیکی سوابق مهارت آموزی دریافت کردند و این مددجویان پس از آزادی می‌توانند از تسهیلات اخذ وام از طریق ارائه کارت الکترونیکی جهت ایجاد اشتغال بهره‌مند شوند.

سفر وزیر دادگستری افغانستان به کشورمان

وزیر دادگستری افغانستان با استقبال رسمی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری کشورمان وارد خاک کشور شد.

عبدالبصیر انور” وزیر دادگستری کشور افغانستان و هیات همراه صبح روز شنبه ۵ آبان‌ماه با استقبال محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری، وارد خاک کشور شد و وی در سفر سه روزه خود به جمهوری اسلامی ایران ضمن دیدار با وزیر دادگستری کشورمان و امضای یادداشت تفاهم همکاری، به اصفهان و مشهد مقدس نیز سفر کرد.

چهارمین متهم پرونده سرقت از صرافی گرگان، حین خروج از کشور دستگیر شد

چهارمین متهم پرونده سرقت از صرافی گرگان، حین خروج از کشور دستگیر شده و این پرونده در شعبه دوم بازپرسی گرگان در حال رسیدگی است و متهمان به موارد سرقتی دیگری نیز اعتراف کرده‌اند.

این پرونده ۴ متهم اصلی داشت که سه نفر از آنها در گرگان دستگیر شدند و یک نفر دیگر به همراه همسرش که به عنوان معاون مطرح است در بندرعباس و حین خروج از کشور دستگیر شد.

۱۶ مهرماه خبری مبنی بر سرقت مسلحانه از یکی از صرافی‌های خیابان ولی‌عصر گرگان منتشر شد. یک روز بعد حجت الاسلام سید رضا سیدحسینی با رد ادعای سرقت مسلحانه از این صرافی، اظهار کرد: سارقان با استفاده از کلید مغازه را باز کرده‌اند و به گفته صاحب صرافی حدود یک و نیم میلیارد تومان ارز و سکه به سرقت رفته است.

ششمین دادگاه علنی اخلالگران اقتصادی در فارس
محاکمه محتکر حبوبات در شیراز

ششمین جلسه دادگاه علنی اخلالگران اقتصادی در فارس با رسیدگی به پرونده متهم اخلال در نظام اقتصادی احتکار برنج و عدس، در شعبه ویژه بررسی جرائم اقتصادی در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد.

در این جلسه قاضی ساداتی خاطرنشان کرد که به اتهام مجید لیاقت فرزند رسول، ساکن شیراز مبنی بر اخلال در امر توزیع مایحتاج غذایی از طریق احتکار برنج و عدس با حضور خبرنگاران و عکاسان و به شکل علنی رسیدگی خواهد شد.

زارعی نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست صادره علیه متهم با اشاره به روند شناسایی و بررسی دپوی برنج و حبوبات در انبار متهم بیان کرد: به استناد گزارش‌ها و تحقیقات انجام شده، متهم اقدام به احتکار بیش از یک میلیون و ٢٠٠ تن برنج و عدس به ارزش تقریبی١٢٠ میلیارد ریال کرده است‌.

همچنین متهم در دفاع از اتهام صادره از سوی مراجع قضایی با بیان اینکه به متن کیفرخواست شدیداً اعتراض دارم و همه اظهارات وارده را رد می‌کنم، گفت که زمانی که نیاز به ادله بود از بازپرس تقاضای ارائه مدارک داشتم که متاسفانه موافقت نشد و قرار بازداشت صادر شد.

مجید لیاقت ادامه داد: عدس و برنج متعلق به نیروی زمینی ارتش است و همه قراردادها موجود است؛ کالایی که به موجب قرارداد تنظیم شد بنده به عنوان امانتدار موظف به نگهداری کالا در سردخانه بودم‌.

متهم با تاکید بر اینکه بنده کالایی نداشتم که بخواهم احتکار کنم، اعلام کرد که سوم شهریورماه دستور بازداشت بنده داده شد در حالی‌که یک‌ ماه به پایان بارگیری، انبار پلمب شد

وی با بیان اینکه قرارداد با مناقصه به وقوع پیوسته بود، عنوان کرد: بین شرکت کنندگان با نازل‌ترین قیمت در مناقصه برنده شدم‌.

لیاقت خطاب به رئیس دادگاه اضافه کرد: احتکار به معنای اخفاء و انباشت کالا به دلیل گران‌فروشی است اما چگونه امکان دارد  بنده که با نازلترین قیمت در مناقصه شرکت کردم نیت به احتکار داشته باشم؟

وی با یادآوری مجدد بر این نکته که انبار متعلق به بنده ‌اما کالا متعلق به ارتش است، گفت: مدت قرارداد مشخص است و تا پایان امسال تعهد به ارسال کالا داشتم‌.

شکایت سرپرست سابق تیم ملی از علی کریمی

همچنین در ۵ آبان جلسه رسیدگی به شکایت هوشنگ مقدس از علی کریمی در شعبه ١٠۵٩ دادگاه کیفری ٢ ویژه کارکنان دولت برگزار شد و دادگاه پیرامون شکایت هوشنگ مقدس سرپرست سابق تیم ملی مربوط به قسمتی از مناظره برنامه نود بین علی کریمی و محمدرضا ساکت در مورخ ۲۳/ ۱۱/ ۹۶ بود که در آن قسمت مناظره بحث وصولی‌ها و هزینه‌ها مطرح شده بود که “باید طبق اساسنامه و ایین نامه فدراسیون به حساب فدراسیون ریخته می‌شد ولی ظاهرا به خاطر برخی محدودیت‌ها به حساب هوشنگ مقدس (شاکی پرونده) ریخته شده بود.”

در جلسه شنبه (۵ آبان‌ماه) که حدود ٢ ساعت به طول انجامید صرفا وکلای طرفین حضور داشتند و توضیحات لازم توسط آنان ارائه شد.

تبرئه یکی از متهمان محیط‌ زیستی‌ از اتهام جاسوسی

وکیل مدافع «سام رجبی» یکی از متهمان پرونده موسوم به فعالان محیط زیستی بازداشت شده، از صدور قرار منع پیگرد برای موکلش در ارتباط با اتهامات جاسوسی و مشارکت در جاسوسی خبر داد.

ماجرای فرار یک زندانی با تیراندازی در مرکز روان درمانی قم
فرمانده یگان حفاظت زندان بازداشت شد

این زندانی پس از متواری شدن و بعد از ۸ ساعت در استان‌های همجوار دستگیر شد. این حادثه در مرکز نگهداری بیماران روانی صورت گرفته بود و فردی که قصد متواری کردن وی را داشته‌اند محکوم به سرقت‌های مقرون به ‌آزار بوده که به تشخیص روانپزشک بیمارستانی که از سوی زندان در آنجا بستری شده به این مرکز روان درمانی برای بستری شدن مراجعه کرده است.

اسلحه توسط یکی از همدستان متهم وارد مرکز درمانی شده بود که همدستان وی نیز دستگیر شده‌اند و همسر این فرد نیز تحت تعقیب قرار دارد همچنین برای مرتکب این اقدام پرونده محاربه تشکیل و فرمانده یگان حفاظت زندان قم نیز در این راستا بازداشت شد.

انتقال ۶۵۰ زندانی افغان به کشورشان در دو سال اخیر

معاون حقوق بشر وزیر دادگستری نیز از انتقال۶۵۰ نفر از زندانیان افغانستانی در سال‌های۹۶-۹۵  از ایران به این کشور خبر داد و گفت: در حوزه استرداد مجرمان با چالش‌هایی مواجه هستیم که اگر به معاهدات بازگردیم، این مسأله حل می شود و کمیته استرداد محکومان و مجرمان در وزارت دادگستری مستقر است و تاکنون همکاری‌های خوبی بین دو کشور ایران و افغانستان انجام شده است.

ختم دادرسی پرونده سارق مسلح بانک‌های تهران
صدور حکم اعدام برای بار دوم

ختم دادرسی پرونده سارق مسلح بانک‌های ملی، اقتصادنوین، ایران‌زمین و تجارت تهران پس از رفع نواقص دیوان عالی کشور در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، اعلام شد و پرونده این سارق مسلح بانک‌های ملی، اقتصاد نوین، ایران‌زمین و تجارت تهران پس از رفع نواقص دیوان عالی کشور در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، مورد رسیدگی قرار گرفت و ح.ر.ب که در آخرین دستبرد مسلحانه خود از بانک تجارت واقع در خیابان شریعتی در تهران ناکام ماند، پس از دستگیری با حکم دادگاه، محارب تشخیص داده شد.

متهم که به حکم صادره، اعتراض کرده بود، پرونده جهت بررسی به دیوان عالی کشور رفت و دیوان عالی در بررسی‌های خود از این پرونده نقایصی را مطرح کرد و آن را به دادگاه ارجاع داد.

در نهایت هیئت قضایی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی پس از رفع نواقص،  متهم را یک بار دیگر محارب تشخیص داد و به اعدام محکوم کرد. 

مواد مخدر، سرقت و جرایم علیه اشخاص سه جرم نخست در کشور هستند

رییس سازمان زندان‌ها در دیدار با وزیر دادگستری کشور افغانستان از ارتباط مستقیم و غیرمستقیم ۷۵ درصد زندانیان با جرایم مواد مخدر خبر داد و گفت که دو و نیم درصد زندانیان در کشور اتباع بیگانه هستند که از این تعداد ۹۲ درصد تبعه افغانستان هستند که تنها ۳ درصد آنها زن بوده و ۹۷ درصد مرد هستند و در ۲۷ استان کشور دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند و ۲۳درصد از این زندانیان در تهران، ۱۱ درصد خراسان رضوی و ۱۰ درصد در اصفهان هستند.

همچنین سه جرم اول کشور مواد مخدر، سرقت و جرایم علیه اشخاص اعلام شد که جرایم محکومین تبعه افغانستان در همین سه رده جرم تقسیم می شود که ۳۰ درصد سرقت، ۱۷ درصد جرایم علیه اشخاص و مواد مخدر با ۳۶ درصد جرایم اتباع افغانستانی را به خود اختصاص می‌دهند که البته در این میان ۷ درصد از جرایم مربوط به جرایم مالی است که از این ۷ درصد نیز ۱۰ نفر برای مهریه در زندان هستند.

بازدید وزیر دادگستری افغانستان از کانون اصلاح و تربیت تهران

وزیر دادگستری افغانستان طی سفری که به کشورمان داشت از کانون اصلاح و تربیت تهران نیز بازدید کرد.

۹ آبان ماه جلسه تجدید نظر عضو سندیکای کارگران شرکت واحد

پرونده دو نفر از اعضای سندیکای کارگری شرکت واحد مجدداً به جریان افتاد و جلسه تجدید نظر آقای داود رضوی به ۹ آبان ماه موکول شد.

عبدالفتاح سلطانی به زندان بازگشت

عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری پس از ۸۵ روز برای پیگیری قانونی آزادی مشروط خود به زندان بازگشت.

پرونده عبدالفتاح سلطانی از چند ماه پیش با دو محور آزادی مشروط و اعطای مرخصی در ایام ماه رمضان، جهت تصمیم‌گیری در اختیار دادستانی تهران قرار گرفت؛ کانون وکلا  در دفتر هیأت نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی دادگستری تهران  موضوع را پیگیری کردند، سرانجام با نظر مثبت این هیأت و متعاقباً ارجاع نامه از سوی رییس دادگستری استان تهران ، تصمیم در مورد این پرونده به دادستان تهران سپرده شد.

دستگیری یکی از مدیران گیلانی به اتهام دریافت رشوه

 یکی از مدیران ثبت اسناد و املاک استان گیلان به اتهامات دریافت رشوه، برقراری ارتباط نامشروع و پذیرش اعمال نفوذ توسط حفاظت اطلاعات دادگستری گیلان دستگیر و با صدور قرار بازداشت موقت، روانه زندان شده  و تحقیقات مقدماتی در خصوص این پرونده ادامه دارد.

دیدار وزیر دادگستری افغانستان با دبیر ستاد حقوق بشر

وزیر دادگستری افغانستان و هیئت همراه با دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رسیدگی فوق العاده به پرونده قتل افسر نیروی انتظامی در رشت

رسیدگی به پرونده قتل ستوان یکم حسن پاینده افسر یگان امداد نیروی انتظامی گیلان که شامگاه جمعه (۴ آبان‌ماه) حین انجام وظیفه در عملیات برای برقراری نظم و امنیت و در درگیری با اوباش در محدوده پارک دانشجو شهر رشت به شهادت رسید، در وقت فوق العاده اعلام شد و متهم تحت تعقیب به سرعت دستگیر و راهی زندان شد.

پرنیا به آغوش خانواده بازگشت

پرنیا دختربچه سه ساله که ۲۷ مرداد ماه سال جاری در شنبه بازار خرمدشت کرج گم شده بود، با پیگیری‌های دادستانی به آغوش خانواده‌اش بازگشت.

بازداشت مدیر و معاون گمرک همدان به اتهام اخذ رشوه

مدیر گمرک همدان نیز به همراه یکی از معاونین خود به اتهام اخذ رشوه و دو نفر دیگر نیز مرتبط با این پرونده بازداشت شدند.

پرونده در شعبه اول بازپرسی همدان تشکیل شده و در حال رسیدگی است و این دو فرد در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند.

۱۱۰ مددجوی اردوگاه فشافویه به مرخصی اربعین حسینی رفتند

برای ۱۱۰ نفر از مددجویان اردوگاه فشافویه به مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی به مرخصی رفتند که این مرخصی با همکاری و هماهنگی سرپرست دایره نظارت بر محکومان مواد مخدر و روانگردان استان تهران و حجت الاسلام فیروزجائی بوده است.

این مرخصی در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و  بر اساس آیین نامه و بخشنامه‌های موجود و با تلاش و بررسی‌های صورت گرفته در واحد قضایی این مرکز صورت گرفت که به ۱۱۰ نفر از مددجویان واجد شرایط جهت شرکت در مراسم عزاداری ابا عبدالله الحسین علیه السلام مرخصی اعطاء شد.

برگزاری دومین جلسه محاکمه متهم به اخلال در بازار ارز

دومین جلسه علنی دادگاه رسیدگی به پرونده متهم اخلال در نظام اقتصادی از طریق بازار ارز، در شعبه ویژه بررسی جرائم مفسدین و اخلالگران اقتصادی استان فارس در شیراز برگزار شد.

متهم این پرونده در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ علی‌رغم اینکه هیچ‌گونه کارت اقامت و مجوز قانونی برای فعالیت‌های اقتصادی در ایران نداشته است اما اقدام به افتتاح چند حساب قرض‌الحسنه و پشتیبان و گردش مالی در بانک صادرات کرده و همچنین به عنوان عضو هیئت مدیره یک شرکت تجاری فعالیت داشته است‌.

طبق قانون بانک مرکزی، هیچ اتباع خارجی غیرمجاز در ایران حق افتتاح حساب بانکی و تراکنش‌های الکترونیکی ندارد اما متهم تنها با داشتن گذرنامه تجاری اقدام به افتتاح حساب قرض‌الحسنه و پشتیبان کرده است.

ستایشگر، وکیل متهم نیز در این جلسه خواستار اجرای عدالت قضایی در خصوص محاکمه متهم شد و گفت: تجارت بین ایران و افغانستان سنتی است و مبادله بانکی بین این دو کشور وجود ندارد.

موکل با داشتن کارت بازرگانی و گذرنامه تجاری مجاز به فعالیت در ایران بوده است.طبق ضوابط موجود در گذرنامه، میامحمد مجاز به اقامت در طول دوره فعالیت را دارد.

میامحمد آخوندزاده نیز در آخرین دفاع با حضور در جایگاه متهم گفت: به کرات اعلام کردم که تجارت بین ایران و افغانستان سنتی است‌.

وی با بیان اینکه دفاع وکلای خود را قبول دارم، از ریاست دادگاه خواست که با توجه به اینکه بنده نسبت به برخی قوانین جمهوری اسلامی اطلاعی نداشتم و اگر از نظر شما مرتکب اشتباه شده‌ام، تقاضا می‌کنم با رأفت اسلامی برخورد انجام شود.

۵۰ درصد تخفیف قانونی برای یک شرکت متخلف وارد کننده خودرو

طی هفته‌ای که گذشت سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از محکومیت ۲۶ میلیارد ریالی یک شرکت حمل و نقل بین المللی به اتهام قاچاق خودرو خبر داد و گفت که این پرونده مجددا در شعبه نهم تجدید نظر ویژه قاچاق کالا و ارز سازمان رسیدگی و مدیرعامل شرکت با احتساب مال از دست رفته جمعاً به پرداخت ۲۵ میلیارد و ۹۳۷ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد و در نهایت با توجه به بخشنامه‌های صادره و درخواست متهم برای پرداخت ۵۰ درصد جریمه، در نهایت شرکت مذکور از شرایط عفو برخوردار و نسبت به پرداخت ۱۲ میلیارد و ۹۶۸ میلیون ریال اقدام کرد.

در جلسه محاکمه ۵ صراف به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور مطرح شد
برخی صرافی‌ها پیاده نظام دشمن شدند

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات ۵ مدیر صرافی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم مفسدان و اخلالگران اقتصادی صبح روز چهارشنبه به ریاست قاضی مسعودی مقام به صورت علنی برگزار شد که این پنج نفر مدیر صرافی هستند که به اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی ارز محاکمه می‌شدند.

کیفرخواست این پرونده در شعبه ۲۸ دادسرای کارکنان دولت در تهران صادر و به شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی ارجاع شده است.

۳۰۰ سال زندان در انتظار متهمان پرونده شورا و شهرداری مرودشت

‌شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شیراز احکام ۲۸ متهم پرونده تخلف اعضای شورا و شهردار مرودشت را صادر و این افراد را جمعا به ۳۰۴ سال و نیم حبس و ۲۸ میلیارد ریال جزای نقدی و ۸۱ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کرد.

توضیح دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره فرار زندانی از بیمارستان امام (ره(

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تیراندازی و فرار زندانی از بیمارستان امام خمینی (ره) توضیحاتی ارائه کرد مبنی بر اینکه بیماری که در درمانگاه بیمارستان امام خمینی (ره) بود، از اراذل اوباش بوده و در زمانی که در درمانگاه حضور داشته، چهار نفر به درمانگاه حمله کرده و بیمار را فراری می‌دهند و این افراد در فضای بیرون از درمانگاه چند تیر هوایی هم شلیک می‌کنند، اما خوشبختانه به کسی آسیبی وارد نشد که البته متاسفانه زندانی فرار کرده است.

ابلاغ دستورالعمل اطلاع رسانی و ارتباطات رسانه‌ای قوه قضاییه از سوی آملی لاریجانی

دستورالعمل اطلاع رسانی و ارتباطات رسانه‌ای قوه قضاییه در ۲۲ ماده ازسوی رئیس قوه قضاییه نیز ابلاغ شد.

دادگاه تجدید نظر عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی برگزار نشد

جلسه رسیدگی به پرونده اعضای سندیکای کارگری شرکت واحد که قرار بود ۹ آبان‌ماه در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران بر گزار شود به علت همزمانی آن با جلسه‌ای که ریاست محترم دادگاه داشت، تشکیل نشد و این جلسه به آینده موکول گردید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی بازداشت شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی هم به جرم اختلاس و تضییع اموال دولتی دستگیر شد که در حال حاضر قرار بازداشت برای وی صادر و به زندان معرفی شده است.

یاران دادستان بجنورد هم با بیان اینکه سیاست دستگاه قضایی عدم تحمل فساد در سیستم اداری و دولتی است گفت که برخورد با گلوگاه‌های فساد در دستور کار دادسرا قرار دارد و به مدیران توصیه کرد در چارچوب مقررات و قانون کار کنند.

انتقال ۴۳ محکوم ایرانی از تایلند

۴۳ محکوم ایرانی از تایلند به ایران منتقل و این افراد در بانکوک به مقامات کشورمان تحویل داده شدند که اتهام اکثر این محکومان قاچاق مواد مخدر عنوان شده که باید ادامه محکومیتشان را در کشور بگذرانند.

عباسی رییس کمیته انتقال محکومان وزارت دادگستری همچنین به هموطنانمان نسبت به پیامدهای ناگوار قاچاق مواد مخدر در کشور تایلند خبر داد و گفت: زندان‌های سختی در این کشورها در انتظار قاچاقچیان مواد مخدر است و تجربه‌ای سخت‌تر در زندان‌های این کشور.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد