متن کامل سوابق و برنامههای وزیر پیشنهادی صنعت
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از مشرق، متن کامل سوابق و برنامههای «رضا رحمانی» وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت که از سوی وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، منتشر شد. سوابق رحمانی را از ذیل بخوانید: رضا رحمانی متولد ۱۳۴۵ متأهل و دارای
به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از مشرق، متن کامل سوابق و برنامههای «رضا رحمانی» وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت که از سوی وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، منتشر شد.
سوابق رحمانی را از ذیل بخوانید:
رضا رحمانی
متولد ۱۳۴۵
متأهل و دارای ۴ فرزند
سابقه ایثارگری: عضویت در بسیج، حضور در جبهه و جانبازی (۲۵%)
سوابق تحصیلی و آموزشی: دوره دکتری مدیریت (DBA) دانشگاه صنایع و معادن ایران
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دوره مدیریت استراتژیک- سازمان مدیریت صنعتی
کارشناسی حقوق- دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
عضو هیأت امنای دانشگاه صنعتی سهند
عضو شورای عالی پژوهشی (هیأت امناء) موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
سوابق اجرایی و مدیریتی
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت (برگزیده به عنوان معاون برتر)
ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در دورهای هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی
رئیس هیأت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران
جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد اقتصاد مقاومتی، ستاد مقابله با آثار تحریمها
جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید
مجری طرح رونق تولید
رئیس کمیسیون اصلی نظارت بر تأسیس و فعالیت تشکلهای فعالیت صنعتی و معدنی وزارت صنعت،معدن و تجارت
نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
عضو شورای عالی بیمه
عضو شورای عالی آمار
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران و تهران
عضویت در کمیسیونهای صنعت و کسب و کار اتاق بازرگانی تهران
عضو کارگروه تخصصی مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور
مشاور رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
رئیس هیأت امنای صندوق بازنشستگی کارکنان مس ایران
عضویت هیأت مدیره شرکت نوسازی صنایع ایران
عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی
نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی (مجلس هشتم)
رئیس کمیته صنعت مجلس شورای اسلامی (مجلس هفتم)
عضویت در هیأتهای تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از جمله هیأت تحقیق و تفحص صنعت خودروسازی و معادن
رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی
رئیس کمیته صنعت، اقتصاد و بازرگانی مجمع نمایندگان شمال غرب کشور
عضویت در فراکسیونهای کارگری، روستایی و مناطق محروم و صنایع غذایی مجلس شورای اسلامی
مدیرکل اداری و مالی استانداری آذربایجان شرقی
مشاور استاندار آذربایجان شرقی
مشاور استاندار آذربایجان شرقی
معاون شرکت تراکتورسازی ایران (تبریز)
معاون شرکت آلومینیوم المهدی (عج) (بندرعباس)
تشویقات
معاون برتر وزارت صنعت، معدن و تجارت (دریافت لوح تقدیر)
مدیر نمونه در جشنواره شهید رجایی (دریافت لوح تقدیر)
مدیر نمونه شرکت تراکتورسازی ایران (براساس ارزیابی (EFQM))
مدیر نمونه مجتمع آلومینیوم المهدی (عج)
متن برنامههای رحمانی را از ذیل بخوانید:
مقدمه
و به عنوان پیشران اقتصاد صنعت، معدن و تجارت در ایران به جهت دارا بودن بیشترین سهم در اقتصاد، به عنوان پیشران اقتصاد کشور دارای اثرات پسین و پیشین گسترده ای با سایر بخشهای جامعه است.
ایران با داشتن مزیتهای نسبی مناسب و با الهام از الگویی اثربخش نسبی مناسب و با الهام از الگویی اثربخش جهت تدوین و اجرای سیاستهای مناسب جهت تدوین : مناسب بروشنی میتواند در مسیر صنعتی شدن و تولید با ارزش افزوده بالا حرکت نموده و در ردیف کشورهای نوظهور صنعتی قرار گیرد.
اهداف گذاری برنامههای ارائه شده عمدتاً بر محور تحقق اصل حمایت هدفمند از تولید و صنایع تولیدی و رقابت پذیر نمودن بخش صنعت، توجه ویژه به تسهیل تجاری و توسعه تجارت داخلی ، رعایت کیفیت ارائه خدمات بازرگانی و همچنین تنظیم بازار با رویکرد آرامش بخشی اجتماعی و اقتصادی، کاهش نوسانات بازار و تأمین مایحتاج عمومی و اقلام اساسی حساس و ضروری بویژه برای اقشار آسیب پذیر با بهره گیری از نیروی انسانی و همکاران صدیق و خدمتگزار میباشد.
حمایت هدفمند از تولید کالای ایرانی منجر به توانمند سازی فعالان بخش شده و موجب مقاوم تر نمودن کشور در برابر تکانههای محیطی و اقتصادی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و تحق الگوی پیشرفت ایرانی- اسلامی در بخش صنعت ، معدن و تجارت است.
در این راستا عمدهترین سهم و نقش، بر دوش بخش واقعی اقتصاد و بخشهای صنعت، معدن و تجارت جایگاه محوری و پیشران را عهده دار است.
به این اعتبار برای هر بخش به مؤلفههای برنامه ریزی شامل تحلیل وضع موجود، هدفگذاری کلی و کمی، تعیین راهبردها و همچنین برنامههای اجرایی در راستای راهبردهای جداگانه توجه گردیده است. |
با توجه به شرایط حساس کنونی جامعه به لحاظ اقتصادی، اشتغال و سایر تنگناهای موجود در شرایط تحریم، بخشی از این برنامه تحت عنوان “برنامههای اجرایی موضوعات خاص در بخش صنعت، معدن و تجارت” به صورت ویژه، تدوین و تاکید شده است تا در صورت اخذ رأی اعتماد از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، در قالب پروژههای ویژه با استفاده از تیم اجرایی توانمند در زمانبندی مشخص سازماندهی و سریعاً با مشارکت نخبگان و خبرگان علمی، صنعتی، معدنی و تجاری و نهادها و تشکلهای بخش خصوصی اجرایی گردد.
برنامه تقدیمی که از اسناد تکلیفی و بالادستی و با توجه به شرایط و واقعیتها و فرصتهای پیش روی کشور به دور از هرگونه اغراق و بزرگنمایی با زحمات تیم متخصص و متعهد و با تجربه در حوزههای صنعتی، معدنی و تجاری و سایر بخشها تهیه شده است.
رجاء واثق دارد با اتکاء به خداوند متعال و با حمایتهای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، هماهنگی سایر دستگاههای اجرایی کشور ، تشکلها و بخش خصوصی فعال به اجرا درآمده و طی مدت باقیمانده از دوره دولت دوازدهم، گامهای موثری در جهت رونق اقتصادی و آبادانی میهن عزیزمان برداشته شود.
رضا رحمانی
تحلیل وضعیت موجود بخش صنعت، معدن و تجارت
۱- بخش صنعت
۱ – ۱ – تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها
۱ – ۱ – ۱ – اهم نقاط قوت:
وجود عزم و اراده ملی برای رفع مشکلات اقتصادی حادث شده و هماهنگی دولت و مجلس برای حمایت از سیاستها و برنامههای کارگشا
وجود امکانات و زیر ساختهای لازم و جذابیت نرخ بازگشت سرمایه در سرمایه گذاری مستقیم خارجی و موقعیت جغرافیایی و اقلیمی و استراتژیک
برخورداری از نیروی انسانی تحصیلکرده و ماهر (رتبه پنجم جهان در دارا بودن فارغ التحصیلان فنی مهندسی و علوم)
۱ – ۱ – ۲ – اهم نقاط ضعف :
وجود مشکلات مدیریتی در برخی از بخشهای صنعتی و مدیریتی و ضعف نگرش سیستمی ، استراتژیک و عدم انسجام بین بخشی
پایین بودن اعتماد عمومی به تولیدات ملی پایین بودن بهره وری عوامل تولید ، نامتناسب بودن توزیع صحیح و فرایند محور منابع عمومی دولت
ضعف در انسجام بین بخشهای تأمین (تولید و واردات و تجارت (واردات و صادرات)
عدم توجه به آمایش سرزمینی در انجام سرمایه گذاریهای انجام شده در بخش صنعت
۳ – ۱ – ۳ – اهم فرصتها:
موقعیت ممتاز و استراتژیک جغرافیایی کشور
برخورداری از صنایع مادر و تخصصی و تنوع تولید در بخشهای مختلف کشور
برخورداری از نیروی انسانی دارای قابلیتهای حرفه ای و انسانی
رشد صادرات کالای ایرانی در پی افزایش نرخ ارز و فرصت جایگزینی کالای ساخت داخل و اصلاح الگوی
مصرف
۱-۱-۴- اهم تهدیدها:
بهره وری پایین و تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی و همچنین تولید با ظرفیت پایین در برخی واحدها
عدم وجود بخشهای تخصصی، محاسبه و بررسی سهم تأثیر برای پایش بموقع اطلاعات و کاهش و با افزایش اقدامات حمایتی مؤثر حاکمیتی
محدودیتهای صادراتی بویژه در فروش نفت و کاهش درآمد ارزی
محدودیت در نقل و انتقالات مالی
ضعف در هماهنگی کامل سیاستهای نظام بانکی با سیاستهای توسعه و حمایت از تولید
غفلت از روزآمد سازی و بازسازی تکنولوژیک در بخشهایی از صنایع تولیدی
غیر رقابتی و انحصاری بودن برخی از بخشهای تولیدی کشور
۱ – ۲ – اهداف کلی
ارتقای بهره وری کل عوامل تولید
افزایش رقابت پذیری صنعتی کشور
افزایش سهم ارزش افزوده صنعتی از تولید ناخالص داخلی در راستای صنعتی نمودن کشور و ارزش افزوده صنعتی کشور در ارزش افزوده صنعتی جهان
افزایش سهم و نقش بخش خصوصی در فعالیتهای بخش صنعت و کاهش تصدی گری دولت
افزایش سهم تولیدات با فناوری متوسط و بالا در ارزش افزوده و صادرات صنعتی کشور و توجه به تولید و تجارت نوین
توسعه اشتغال پایدار در بخش صنعت
افزایش جذب مشارکت و سرمایه گذاری خارجی
پیوستن به زنجیره ارزش جهانی صادرات با رویکرد صادرات محور و پایداری صادرات
ارتقای شاخصهای زیست محیطی در راستای دستیابی به اهداف توسعه صنعتی کشور
۱ – ۴ – راهبردهای توسعه بخش صنعت
به منظور دستیابی به اهداف ترسیم شده ، راهبردهای توسعه بخش صنعت به شرح زیر ارائه میگردد:
١- بهبود محیط سرمایه گذاری و فضای کسب و کار
۲- توسعه و تقویت بنگاههای تولیدی و ارتقای توان رقابت پذیری بنگاهها
۳- ارتقای بهره وری عوامل تولید
۴- توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی
۵- حمایت از تولیدات داخلی بصورت هدفمند با رعایت اصل رقابتی شدن
۶- توسعه فناوری تولید، حرکت از مونتاژ کاری به نوآوری با تحقیق و توسعه
۷- رعایت کامل اصول زیست محیطی در توسعه صنعتی
۸- توسعه تجارت و تعاملات بین المللی با مشارکت بنگاههای داخلی و خارجی
۹- توسعه خوشهها و شبکههای تولیدی و صادراتی بر محور صنایع پیشران
۱-۵- برنامههای اجرایی جهت تحقق راهبردها
به منظور دستیابی به اهداف کلان و راهبردهای فوق ، برنامههای اجرایی به شرح ذیل تعریف شدهاند:
۱ – ۵ – ۱ – بهبود محیط سرمایه گذاری و فضای کسب و کار
ارائه کلیه خدمات وزارت خانه و سازمانهای تابعه به صورت الکترونیکی با اولویت صدور مجوزها در قالب طرح هدایت سرمایه گذاری و تولید
شناسایی قوانین و مقررات بازدارنده تولید و پیگیری مراحل اصلاح آنها
طرح بروز رسانی ظرفیتهای تولید و روز آمد نمودن آمار و اطلاعات بخش
توسعه شبکه یکپارچه اطلاعاتی برای دسترسی عموم ذینفعان به اطلاعات ذیربط و درگاههای اطلاع رسانی
تکمیل و راه اندازی سامانه رهگیری و ردیابی الکترونیکی کالا
توسعه خدمات نرم افزاری صنایع کوچک در شهرکهای صنعتی کشور از طریق ایجاد و راه اندازی ۳۱ مرکز کسب و کار، دفاتر کار مجازی و ارائه خدمات مشاوره ای فنی، مهندسی و مدیریتی
شفاف سازی و اطلاع رسانی کلیه خدمات فعالیتهای قابل ارائه به بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در کشور
۱ – ۵ – ۲ – توسعه و تقویت بنگاههای تولیدی و ارتقای توان رقابت پذیری بنگاهها
نهایی نمودن سند استراتژی توسعه صنعتی با همکاری و مشارکت سایر دستگاههای دولتی و خصوصی مرتبط
بازنگری، تکمیل و بروز رسانی برنامه راهبردی وزارت متبوع
بازنگری در سیاستهای تجاری و نظام تعرفه ای
بروزرسانی و تکمیل فهرست کالایی توانمندسازی ساخت داخل موضوع مصوبه هیئت محترم وزیران به شماره ۲۶۷۲۵/ت ۴۸۴۶۲ه مورخ ۱۱/ ۳/ ۹۳ در خصوص عدم خرید کالاهای وارداتی مشابه ساخت داخل
تأمین و توسعه زیرساختهای فیزیکی (شهرکها و نواحی صنعتی) مطابق با ضوابط ملی آمایش سرزمین
ارائه تسهیلات کارآفرینی به بنگاههای کوچک و متوسط با نرخ ترجیهی یا تخصیص یارانه مناسب
حمایت از تشکیل و توسعه کنسرسیومها
حمایت از تولید و توسعه صنایع منتخب
ایجاد و برقراری کارگروههای تخصصی در هر رشته کالایی و خدماتی با حضور خبرگان و نخبگان
حمایت از شرکتهای دانشبنیانی که قابلیت قرار گرفتن در زنجیره تأمین بر را در قالب مکانیزم بهم رسائی (Matchmaking) دارا میباشند.
آ-۵-۳ – ارتقای بهره وری عوامل تولید
حمایت از بهره وری عوامل تولید ، تحقیق و توسعه و سرمایههای انسانی و دادههای تلفیقی
توجه عمید اطلاع رسانی استانی و ملی به منظور حمایت از سرمایه گذاران
پیگیری حقوق مالکیت صنعتی
سنجش و رتبه بندی اعتباری بنگاههای خرد، کوچک و متوسط
فراهم نمودن زمینههای لازم برای سرمایه گذاری مستقیم بنگاههای خارجی که بیش از ۳۰ درصد بازار محصولات وارداتی یک محصول (کالا یا خدمات مشخص در کشور را دارا هستند.
آ-۵-۵- حمایت از تولیدات داخلی
تقویت و افزایش اختیار کارگروههای ملی حمایت از تولید داخلی و ستادهای متناظر استانی
حمایت از توسعه برندهای تولیدی داخلی و بین المللی شدن آنها
حمایت و مشارکت در برگزاری نمایشگاههای خارجی
پشتیبانی از ارتقای توان رقابتی صنایع کوچک و متوسط از طریق توسعه خوشهها و شبکهها
تسهیل فرایند بررسی و اعطاء تسهیلات به واحدهای تولیدی و خدماتی
توانمندسازی و بهره گیری از تشکلهای تخصصی
۱ – ۵ – ۶ – توسعه فناوری تولید، حرکت از مونتاژ کاری به نوآوری با تحقیق و توسعه
حمایت از استقرار صنایع پیشرفته و شرکتهای دانشبنیان
ایجاد و حمایت از شرکتهای خدمات مشاوره ای ، مهندسی و اجرایی برای نوسازی صنایع ایران
حمایت از شکل گیری انجمنهای تخصصی مراکز پژوهش بخش صنعت
پشتیبانی از ایجاد و فعالیتهای تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی و افزایش سهم تحقیق و توسعه در هزینههای بنگاههای تولیدی
هدایت فعالیتهای طرحهای پژوهشی و مهندسی برای کاربردی شدن و در جهت تقویت ارتباط بخش صنعت و دانشگاه و حمایت از پروژهها و پایانههای دانشگاهی و تحقیقاتی
حمایت از طرحهای تحقیق و پژوهش جهت افزایش راندمان واحدهای تولیدی و خدماتی
مطالعه و بررسی نیازهای آموزشی ، مهارتی و فناوری مورد نیاز صنایع و معادن برای پیشنهاد به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و استفاده از ظرفیتهای دانشگاه صنایع و معادن و سازمان مدیریت صنعتی و موسسه پژوهشهای بازرگانی
افزایش سهم طرحهای گسترش فناوری و صنایع پیشرفته در تسهیلات اعطایی به بنگاهها
تعامل و مبادله دانش و فناوری با کشورها و شرکتهای برتر خارجی
حمایت از فعالیتهای تحقیق و توسعه در بنگاههای اقتصادی بویژه واحدهای صنعتی
۱ – ۵ – ۷ – رعایت کامل اصول زیست محیطی در توسعه صنعتی
بهبود و کارآمدسازی مدیریت ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی (HSEE)
حمایت از ایجاد و توسعه واحدهای مدیریت و بازیافت پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی
اجرای پروژههای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش (با اولویت صنایع آب بر)
بازسازی و نوسازی صنایع به ویژه صنایع انرژی بر
حمایت از ایجاد تصفیه خانههای پسابهای صنعتی
اجرای پروژههای ویژه در راستای بهینهسازی مصرف انرژی از جمله پیگیری
طرح نوسازی ناوگان خودرو تجاری سنگین کشور
حمایت از تولید محصولات کم مصرف و پربازده
اجرای طرح جایگزین ماشین آلات کشاورزی فرسوده با محصولات پر بازده و کم مصرف داخلی
۱ – ۵ – ۸ – توسعه تجارت و تعاملات بین المللی با مشارکت بنگاههای داخلی و خارجی
تعمیق و گسترش دیپلماسی تجاری با هدف بسترسازی و پوشش حمایتی از بنگاهها با اولویت کشورهای منطقه، مسلمان و آسیایی
پشتیبانی از تشکل کنسرسیومهای صادراتی متناسب با بازار هدف برای بهینهسازی مقیاس و رقابت سازنده
حمایت از حضور فعال بنگاههای داخلی در مناسبتها و تعاملات بینالمللی تجاری
سیاستگذاری درخصوص پیمانها و موافقتنامههای منطقهای و بینالمللی در حوزه صادرات و استقرار تعرفههای ترجیحی با کشورهای هدف
پشتیبانی و هدایت تولید صادرات محور بخصوص صنایع پیشرفته و دانشبنیان
۱-۵-۹- توسعه خوشهها و شبکههای تولیدی و صادراتی بر محور صنایع پیشران
حمایت از واحدهای صنعتی از محل طرح کمک به نوسازی و تجدید ساختار صنایع
نوسازی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط
بخش معدن
تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها
اهم نقاط قوت:
وجود معادن متنوع و غنی فلزی و غیرفلزی در کشور
برخورداری از نیروی انسانی تحصیلکرده و ماهر
وجود تجربه مناسب در توسعه معادن و صنایع معدنی کشور
وجود پتانسیلهای داخلی در تأمین قطعات، تجهیزات، مواد مصرفی و واسطهای
ارزآوری مناسب بخش معدن و صنایع معدنی و وجود کل زنجیره ارزش فلزات اساسی در کشور
اهم نقاط ضعف:
عدم یکپارچگی سیاستهای صنعتی، معدنی و تجاری
سهم پایین معدن در تشکیل سرمایه ثابت کل اقتصاد
پایین بودن بهرهوری کل عوامل تولید و عدم استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی در بخش
توجیه اقتصادی پایین واحدهای معدنی و صنایع معدنی
شکاف فناوری و فرسودگی ماشینآلات
ناکافی بودن اکتشافات و اطلاعات پایه
فقدان الگوهای کارآمد رفع تعارضها با محیط زیست و منابع طبیعی
اهم فرصتها
برخورداری از موقعیت استراتژیک در منطقه و دسترسی به آبهای آزاد
دسترسی آسان و ارزان به انرژی
روند صعودی توسعه بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور
فراهم نمودن بستر مناسب جهت ایجاد توسعه متوازن اقتصادی
ضعف زیرساختها و رقابتی نبودن حمل و نقل ریلی، جادهای و بنادر متناسب با نیاز بخش معدن و صنایع معدنی
رکود بازار مصرف محصولات صنایع معدنی به عنوان نمونه بخش ساختمان (به معنی عام)
عدم ارتباط نظام مند دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی با بخش معدن و صنایع معدنی
ضعف زیرساختهای انرژی و آب در مناطق معدن خیز کشور
ضعف زیرساختها و رقابتی نبودن حمل و نقل ریلی، جادهای و بنادر متناسب با نیاز بخش معدن و صنایع معدنی
رکود بازار مصرف محصولات صنایع معدنی به عنوان نمونه بخش ساختمان (به معنی عام)
عدم ارتباط نظاممند دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی با بخش معدن و صنایع معدنی
ضعف زیرساختهای انرژی و آب در مناطق معدنخیز کشور
اهداف کلی
تقویت نقش تشکلهای غیردولتی در تصمیمسازیهای بخش معدن
توجه ویژه جهت اجرای نقشه راه معدن که با مشارکت و محوریت کمیته معدن مجلس شورای اسلامی تهیه شده است
ارتقا سهم معدن و فرآوردههای معدنی در تولید ناخالص ملی از طریق ایجاد زنجیرههای مواد معدنی و فرآوری آنها و تکمیل زنجیره ارزش افزوده جهت جلوگیری از خامفروشی
توسعه زنجیره ارزش و ارتقای بهرهوری بخش معدن با هدف افزایش ارزش افزوده در کشور
افزایش رقابتپذیری، سهم و نقش بخش معدن با هدف افزایش ارزش افزوده در کشور
افزایش جذب سرمایهگذاری خارجی
توسعه پایدار معادن و صیانت از محیطزیست و منابع طبیعی
تأمین و ارتقای منابع انسانی کارآمد و فراهم نمودن محیط کار ایمن و مناسب
تکمیل زنجیره ارزش کلیه مواد معدنی خصوصاً فلزات اساسی منجمله آلومینیوم، مس و فولاد
اهداف کمی
محصولات عمده معدنی و صنایع معدنی در سال ۱۳۹۶ و اهداف کمی آن تا افق ۱۴۰۰
؟؟؟ جدول؟؟
راهبردهای توسعهبخش معدن و صنایع معدنی
توسعه اکتشاف بر پایه تأمین پایدار اطلاعات پایه و افزایش ظرفیت از طریق جذب سرمایهگذاری
بهبود فضای کسب و کار بخش معدن و صنایع معدنی و رشد تولید و افزایش سهم بخش معدن در اقتصاد و تولید کشور
توسعه بازار و مدیریت واردات در بخش صنایع معدنی
افزایش بهرهوری، بازسازی و نوسازی معادن جهت تکمیل زنجیره ارزش فعالیتهای معدنی و صنایع مرتبط
برنامههای اجرایی جهت تحقق راهبردها
توسعه اکتشاف بر پایه تأمین پایدار اطلاعات پایه و افزایش ظرفیت از طریق جذب سرمایهگذاری
اجرای برنامه شناسایی منابع و ذخایر معدنی در مناطق اولویتدار در طول برنامه ششم
افزایش استفاده از دانش و فناوری روز دنیا در زمینه اکتشاف توسط سازمانهای مرتبط و شرکـها
توسعه زیرساختهای اطلاعاتی زمینشناسی اکتشاف و تقویت سیستم مکانیزه ثبت محدودههای اکتشافی (تکمیل طرح کاداستر)
استفاده از فاینانس و خطوط اعتباری برای اکتشاف
پیگیری تدوین قوانین و مقررات مرتبط جهت ایجاد امکان جذب منابع سرمایهگذاری خارجی برای همکاریهای بینالمللی با شرکتهای صاحب دانش و تکنولوژی روز دنیا در حوزه فعالیتهای اکتشافی
تدوین بستههای تشویقی مناسب مالیاتی، گمرکی، حقوق و عوارض دولتی و تصویب آ»ها برای فعالیتهای اکتشافی شرکـهای بزرگ در بخش کانیهای دارای مزیت رقابتی
توسعه اکتشافات معدنی کشور از طریق شناسایی مناطق اولویتدار و فراهم آوردن اطلاعات پایه برای کاهش ریسک اکتشافگران در قالب طرحهای مختلف از جمله طرح پهنهبندی اکتشافی کشور
هدایت فعالیتهای اکتشافی کشور به سمت اکتشافات عمقی و تولید اطلاعات تحت الارضی اکتشافی و کشف ذخایر بزرگ زیرزمینی در راستای حرکت به سمت معدنکاری بزرگ مقیاس
افزایش ظرفیت پروازهای ژئوفیزیکی سازمان زمینشناسی کشور
بهبود فضای کسب و کار بخش معدن و صنایع معدنی و رشد تولید و افزایش سهم بخش معدن در اقتصاد و تولید کشور
مدیریت زنجیره تأمین و زنجیره ارزش مواد معدنی و ساماندهی و تعیین تکلیف پروانههای بهرهبرداری معادن و مجوزهای صادره صنایع معدنی با همکاری عملیاتی تشکلهای معدنی و صنایع معدنی بخش خصوصی
توسعه معدنکاری بزرگ مقیاس به ویژه در معادن فلزی با جدیت و مشارکت شرکتهای بزرگ معدنی ایران و جهان
تکمیل سامانه آنلاین صدور مجوزهای حاکمیتی و امکان ردیابی آخرین مرحله از طرف ذینفع و انجام پنجره واحد
همکاری با سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها و منابع طبیعی کشور و طراحی سیاستهای جبران محیط زیست و منابع طبیعی در فعالیتها
فرهنگسازی با هدف تغییر نگاه جامعه به حوزه معدن
توسعه بازار و مدیریت واردات در بخش صنایع معدنی
افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر معدن و صنایع معدنی با تنظیم و تبادل تفاهم نامههای سرمایهگذاری و تجاری
تقویت بورس کالای داخلی و رینگ صادراتی و گسترش تنوع ابزارها و خدمات مالی
ایجاد بسترهای مناسب و تقویت بخش خصوصی به منظور صدور خدمات فنی و مهندسی زمینشناسی و اکتشافی معدنی
مدیریت واردات از طریق شناسایی ظرفیتهای خالی در حوزه معدن و صنایع معدنی و تعیین بهینه تعرفههای گمرکی برای محوصلاتی که در داخل به حد کفایت امکان تولید دارد.
برندسازی محصولات صادراتی بخش معدن و صنایع معدنی با هدف توسعه صادرات محصولات با کیفیت و به صورت پایدار
افزایش بهرهوری، بازسازی و نوسازی معادن جهت تکمیل زنجیره ارزش فعالیتهای معدنی و صنایع مرتبط
تشکیل کارگروه ویژه جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی فناوریهای نوین و استفاده از تجارب حکشورهای موفق در جذب سرمایهگذار در حوزه معدن و صنایع معدنی و تدوین الگوی قراردادهای کوچک و بزرگ جذب سرمایهگذاری
اولویتدهی و افزایش سهم بخش معدن و صنایع معدنی در دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و سایر بانکها و اخذ فاینانس و کاهش ریسکهای اعتباری
تدوین برنامه جامع آمایش سرزمینی در بخش معدن (معادن بزرگ و کوچک) و اعطای تسهیلات تشویقی
شناسایی گلوگاههای تأمین و نوسازی تجهیزات و ماشینآلات معدنی (اکتشاف، استخراج و آزمایشگاه) و تلاش برای رفع آنها
افزایش بهرهوری در حوزه آب و بازیابی آن در خطوط تولید و استفاده از تکنولوژیهای کمآب بر
تدوین و بروزرسانی استانداردهای محصولات معدن و صنایع معدنی با هدف ارتقای کیفیت محصول و افزایش رقابتپذیری و حفظ محیط زیست با همکاری سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست
اهتمام ویژه جهت تحقق اهداف، میعار بهرهوری حداکثری معدن و اعطای تسهیلات و مشوقهای مؤثر
تکمیل زنجیره ارزش تولیدات با هدف کاهش صادرات مواد خام معدنی
تأمین و توسعه زیرساختهای بخش معدن منطبق با آخرین آمایش سرزمینی
تأسیس دفاتر خدمات فنی و مهندسی برای تسریع امور فنی معدنکاران
بخش بازرگانی
تحلیل نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها
اهم نقاط قوت:
رتبه نوزدهم در بین کشورهای جهان به لحاظ بزرگی بازار و اهمیت ژنو اکونومیک
قرار گرفتن در منطقهای با ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت و با ۵۰۰ میلیارد دلار واردات سالانه و دارا بودن ظرفیتهای متنوع اقلیمی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی برای توسعه صادرات کالا و خدمات
برخوردداری از مزیتهای نسبی و رقابتی در منطقه از حیث تولید و صادرات محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی، معدنی و خدمات فنی مهندسی
وجود زیرساختهای مناسب تجارت الکترونیکی در مبادلات تجارت داخلی
اهم نقاط ضعف:
پایین بودن تعداد بنگاههای بزرگ مقیاس صادراتی
ناکارآمدی سیستم خدمات بزرگانی کشور (حمل و نقل، بستهبندی، درجه بندی، استاندارد و…)
پایین بودن سهم صادراتی محصولات با فناوری بالا و تنوع کم تولیدات صادرات محور
پایین بودن بهرهوری کل عوامل تولید در رشد بخش
پایین بودن سطح فناوری و دانش فنی در تولید محصولات و خدمات صادراتی
ناکافی بودن جذب سرمایهگذاری خارجی
ضعف بنیه مالی اغلب بنگاههای تولیدی صادراتی
سهم قابل توجه اقتصاد غیررسمی و واردات به صورت قاچاق
بالا بودن هزینههای مبادله کالا و خدمات و ضعف کارایی نظام توزیع
اهم فرصتها:
برخورداری از موقعیت استراتژیک در منطقه و امکان بهرهمندی از ظرفیت ترانزیت (صادرات خدمات)، تجارت و حضور در بازارهای پیرامونی با ۱۵ کشور همسایه و مجاور
وجود منابع انسانی تحصیلکرده جوان و ارزان بودن نسبی نیروی کار در کشور
برخورداری از ذخایر فراوان نفت و گاز و دسترسی آسان به انرژی و دسترسی به آبهای آزاد
وجود ظرفیتهای بالقوه و بالفعل صادراتی به ویژه در برخی محصولات (صنایع پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی و…)
اهم تهدیدها:
ناکارآمد بودن نظام تعرفهای
نام مناسب بودن فضای کسب و کار
نظام ناکارآمد قیمتگذاری کالا و خدمات
وجود تحریمهای یکجانبه اقتصادی
ضعف جدی در برقراری روابط کارگزاری پایدار بانکی با کشورهای هدف
نوسانات شدید نرخ ارز و چند نرخی بودن آن
برونگرا نبودن اقتصاد و کمتوجهی به زنجیره ارزش جهانی صادرات محور
نبود استراتژی ملی شفاف در بازرگانی و تجارت کشور و تغییرات مدام جهتگیریهای بازرگانی و عدم ثبات قوانین و مقررات
نبود سیاستگذاری و نقشه راه مناسب در جهت توسعه تجارت الکترونیک
عدم اجماع ملی واقعی و عملی در محور قرار گرفتن صادرات در تولید و کارآفرینی و عدم فرماندهی واحد در بخش تجارت خارجی و رقابت منفی بین بنگاههای صادراتی داخلی در بازارهای هدف
ضعف خطوط اعتباری و تسهیلات مورد نیاز برای توسعه تجارت
عدم کفایت و پیوستگی مشوقهای صادراتی، ناکارآمدی نظام توزیع کالا و خدمات
فقدان شبکه یکپارچه و کارآمد لجستیک تجاری در کشور و بالا بودن هزینه مبادله کالا به علت ضعف زیرساختهای تجاری (جاده، ریل، بندر، کشتی، هواپیما، کامیون، هتل و…)
اهداف کلی
ارتقای بهرهوری در بخش بازرگانی و بهبود نظام توزیع کالا و خدمات
افزایش سهم ارزش افزوده بخش تجارت و بازرگانی کشور در تولید ناخالص داخلی و تجارت جهانی
افزایش سهم و نقش بخش خصوصی در بازرگانی داخلی و خارجی کشور
توسعه اشتغال پایدار در بخش بازرگانی کشور
افزایش جذب سرمایهگذاری خارجی در توسعه بازرگانی کشور
نهادینه کردن رعایت حقوق مصرفکنندگان در نظام بازرگانی کشور
افزایش سهم تجارت الکترونیکی از کل تجارت کشور
افزایش صادرات غیرنفتی
راهبردهای توسعه بخش بازرگانی
حصول اطمینان از تأمین و توزیع مناسب کالاهای اساسی با هدف امنیت غذایی به ویژه در دوران تحریم
بهبود و توسعه روابط تجاری بینالمللی و تسهیل تجارت در فضای رقابتی با اولویت صادرات غیر نفتی از طریق توسعه دیپلماسی اقتصادی
تنوع بخشی به بازارهای هدف صادراتی و مبادی وارداتی
هدایت و تشویق مصرف کشور به استفاده از تولیدات داخلی
بهرهگیری مؤثرتر از ظرفیتهای بخش خصوصی و تشکلهای مربوطه
توسعه تجارت الکترونیکی
برنامههای اجرایی جهت تحقق راهبردها
حصول اطمینان از تأمین و توزیع مناسب کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی با هدف امنیت غذایی به ویژه در دوران تحریم
ارتقای جایگاه ستاد تنظیم بازار با هدف اثربخش نمودن تصمیمات آن
هماهنگی لازم با وزارت جهاد کشاورزی برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز جامعه و در نظر گرفتن اولویت منافع مردم و کاهش فشار به مردم
توسعه و نوینسازی اصناف از طریق اصلاح ساختارهای تولید، توزیع و خدمات، قوانین و مقررات و الکترونیکی نمودن فعالیتها
ساماندهی شرکتهای پخش و توسعه شهرکهای صنفی و لجستیکی
مدیریت بازار کالا و خدمات از طریق روانسازی و نوینسازی شبکههای توزیع پایش مستمر زنجیره تولید
تدوین سند جامع نظام توزیع کشور و راهاندازی سامانه مدیریت توزیع کالا در کشور
اصلاح نظام کنترل، بازرسی و نظارت و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار
پیگیری خرید و ذخیرهسازی کالاهای منتخب جهت تنظیم بازار و ارائه برنامه کنترل و مدیریت بازار کالاهای اساسی، حساس و ضروری
ایجاد و ساماندهی مراکز لجستیک و ذخیرهسازی کالا و توسعه شرکـهای لجستیکی خرد
شناسایی، ساماندهی و حمایت از توسعه شبکههای نوآوری و فروشگاههای مجازی و استارت آپهای لجستیکی و بازرگانی
واگذاری هدفمند تنظیم بازار کالاهای منتخب به تشکلهای بخش خصوصی
بهبود و توسعه روابط تجاری بینالمللی و تسهیل تجارت در فضای رقابتی با اولویت صادرات غیر نفتی از طریق توسعه دیپلماسی اقتصادی
استفاده از ظرفیتهای سفارتخانههای ایران در خارج از کشور و افزایش کمی و کیفی رایزنهای بازرگانی در کشورهای هدف به منظور توسعه تجارت و صادرات
اجرای برنامههای بهبود شاخص تجارت فرامرزی (کاهش زمان ترخیص – کاهش هزینههای ترخیص- کاهش تعداد مجوزها)
افزایش صادرات صنعتی و محصولات دانشبنیان با ایجاد شهرکهای سرمایهگذاری مشترک خارجی و استفاده از ظرفیتهای مناطق آزاد تجاری و صنعتی و توسعه صادرات مجدد
انعقاد موافقتنامههای دوجانبه و چندجانبه ترجیحی و تجارت آزاد منطقهای
برندسازی و ارتقای نام و نشان تجاری محصولات تولیدی – صادراتی
اجرای برنامههای ارتقای توان صادراتی بنگاههای کوچک و متوسط
استفاده از ظرفیت استانهای مرزی و مرزنشینان در توسعه روابط تجاری
توسعه، تکمیل و نوینسازی زیرساختهای تجاری کشور از طریق هدایت منابع داخلی و جذب سرمایهگذاری خارجی
کمک به تبلیغات، بازاریابی، اطلاعرسانی، آموزش، فرهنگسازی، حضور در نمایشگاههای بینالمللی و هیأتهای تجاری
تنوعبخشی به بازارهای هدف صادراتی و مبادی وارداتی
توسعه زنجیرهها و شبکههای توزیع مویرگی کالاهای تولید داخلی در کشورهای هدف
توسعه تجارت و انعقاد پیمانها و قراردادهای دو یا چند جانبه برای دسترسی به بازارهای صادراتی
پشتیبانی از ایجاد و توسعه شرکتهای تخصصی مدیریت صادرات
تشویق بنگاههای تولیدی کوچک و متوسط جهت همپیوندی و ایجاد هلدینگهای تجاری
حمایت از ایجاد و توسعه صنایع خدمات تجاری محصولات صادراتی (بستهبندی، درجهبندی، شستشو و…)
برنامهریزی جهت ساخت داخل محصولات وارداتی با مشارکت شرکتهای صادرکننده کالا به ایران (ترغیب و تشویق سازندگان خارجی به مشارکت با تولیدکنندگان داخلی)
استفاده مؤثر از نظام تعرفهای برای حمایت از تولید و تجارت
استفاده از نظام تعرفه ترجیحی با برخی از کشورهای منتخب
هدایت و تشویق مصرف کشور به استفاده از تولیدات داخلی
اجرای برنامههای مرتبط با همکاری دستگاههای فرهنگی و رسانهای
بهرهگیری از ظرفیت بخش خصوصی و تشکلهای مربوطه در جهت بهبود نظام بازرگانی کشور
تشکیل اتاق فکر با هدف بهرهگیری از دیدگاههای تخصصی فعالان و تشکلهای بخش خصوصی توانمندسازی شرکتهای تجاری بخش خصوصی
تشکیل کمیتههای ویژه با حضور فعالان بخش خصوصی جهت تسهیل جریان تأمین و رفع موانع تجاری و حذف تصمیمات مخل فرآیند تأمین کالا
توانمندسازی بخش خصوصی و ارتقای فضای رقابتی
کاهش انحصارات در بخش خصوصی و عمومی و تنظیم مقررات در موارد غیررقابتی
تقویت حقوق مالکیت خصوصی، تغییر ساختار شرکتها و خصوصیسازی
مقرراتزدایی به منظور تسهیل شروع و فعالیت کسب و کارهای خصوصی
تلاش در جهت حذف و اصلاح مقررات غیر تسهیلگر با مشورت خود فعالان بخش
تلاش در جهت بهبود مستمر محیط کسب و کار از جمله پیگیری اجرای قانون مربوطه
توسعه تجارت الکترونیکی
الکترونیکی کردن فرآیندها و اسناد تجاری (تولید اطلاعات قابل اتکا، رصد و پایش برخط فعالیتهای تجاری)
حمایت از ایجاد و توسعه شرکتهای نوظهور و شتاب دهندهها (استارتآپها)
اقدامات ویژه
با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و وجود فشارهای داخلی و خارجی، به منظور مدیریت شرایط بحران در جهت بهبود وضعیت معیشت مردم، برنامههای اجرایی در خصوص موضوعات خاص مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت در کنار سایر برنامههایی که پیشتر ارائه شد، طرحریزی شده است. این برنامهها و اقدامات اجرایی به شرح زیر میباشند:
تأمین و توزیع مناسب کالاهای اساسی با هدف تنظیم بازار و تأمین مایحتاج عمومی:
تفکیک کامل و دقیق وظایف و مسئولیتهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاههای اجرایی در حوزه تنظیم بازار کالا و خدمات به طوریکه هر یک از دستگاههای اجرایی ذیربط، وظایف و مسئولیتهای خود را به صورت کامل و دقیق انجام دهند.
ارتقای جایگاه تصمیمگیری ستاد تنظیم بازار با هدف اثربخش نمودن تصمیمات آن برای افزایش سطح پاسخگویی
تشکیل تیم ویژه با اختیارات لازم در وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت مقابله با تحریمهای ظالمانه
شناسایی و تدوین جدول کالاهای اساسی، ضروری و هدف خانوار با توجه به شاخص الگوی مصرف عمومی
سیاستگذاری و مدیریت بازار از طریق تأمین بهنگام کالاهای هدف برای اقشار هدف از قبیل کارگران، کارمندان و… .
اولویتبندی مناسب تخصیص منابع ارزی مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی، حساس، ضروری و مواد اولیه و واسطهای براساس سناریوهای مختلف درآمد ارزی کشور با همکاری بانک مرکزی
ساماندهی فوری سازوکار عرضه اقلام پایه بورسی در بورس کالا
یکپارچهسازی بانکهای اطلاعاتی تأمین و توزیع کالا
پیشبینی بازههای زمانی تقاضا و تنظیم مناسب عرضه کالاهای هدف (مدل پیشگیرانه و آیندهنگر) جهت جلوگیری از بروز بحران کالایی در مواقع پرمصرف
ایجاد و راهاندازی سامانه مدیریت تأمین و توزیع کالا در کشور برای قابلیت رصد و پایش زنجیره تأمین کالاهای اساسی، حساس و ضروری
بهبود، توسعه و ساماندهی شبکههای توزیع کالا و خدمات
تأمین و ذخیرهسازی کالاهای منتخب و قابلیت استفاده از ذخایر راهبردی در امر تنظیم بازار
راهبری و پایش سامانههای مرتبط با زنجیره تأمین و توزیع کالا (انبارها، ثبت سفارش، سامانه حمل و نقل و…) به منظور اجرای کامل شناسه رهگیری
مدیریت واردات کالاهای هدف تنظیم بازار با استفاده از نظام تعرفهای
پرهیز از اعمال سیاستهای مخل جریان تأمین کالا
تأمین به موقع اعتبارات ریالی و ارزی برای تنظیم بازار از طریق تشکیل کمیته ویژه تسهیل جریان تأمین کالا
استفاده از توان تعاونیهای مرزنشین، ملوانان و بازارچههای مرزی برای واردات و تأمین کالا
حمایت از حقوق مصرفکنندگان از طریق اطلاعرسانی منظم، به روزآوری مقررات و قواعد مربوط مطابق با روشهای نوین جهانی و کاهش روشهای غیررقابتی کسب و کارها
یکپارچهسازی و بهبود نظام کنترل، بازرسی و نظارت بر مبنای افزایش اثربخشی و تقویت نظامهای هدفمند بازرسی در جهت مدیریت بازار کالاهای اساسی
توسعه صادرات غیرنفتی:
توسعه صادرات مجدد کالا (از طریق مورد موقت کالا و پردازش آن)
حمایت از تولید صادرات محور
توسعه ظرفیت محصولات صادراتی کشور با توجه به مزیت داخلی و نیاز بازار جهانی
استفاده حداکثری از موقیعت جغرافیایی کشور در جهت ارتباط با شرکای اقتصادی منطقهای
توسعه بازارهای ویژه
ایجاد دفاتر نمایندگی توسعه صادرات در کشورهای منتخب
اجرای پروژه ویژه مدیریت زنجیره تأمین و لجستیک کشور
حمایت تقویت شرکتهای مدیریت صادرات به منظور بازاریابی و صادرات محصولات تولیدی بنگاههای کوچک و متوسط به کشورهای همسایه و هدف صادراتی
اصلاح ضوابط و سیاستگذاری برای توسعه صادرات کالاهای نهایی به جای مواد خام و واسطهای
توانمندسازی و ساماندهی بنگاههای تولید و تجاری در جهت صادرات پایدار با کیفیت به بازارهای جهانی
اعطای مشوقهای صادراتی (بسته حمایت از صادرات و تسهیل صدور ضمانتنامههای صادراتی)
فعالسازی، توسعه، اولویتبندی خطوط اعتبار ارزی خریدار و فروشنده
افزایش پوشش استانداردهای بینالمللی برای محصولات داخلی
پشتیبانی از فرآوری واردات موقت و صادرات مجدد و تشکیل هابهای تجاری منطقهای
تأمین مالی، مدیریت ریسک و توسعه پوششهای بیمهای
کاهش فقر و توسعه مناطق محروم و مرزی:
احتمام ویژه به سرمایهگذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت مناطق مرزی با هدف توسعه معیشت مرزنشینان و امنیت پایدار این مناطق همسو با قانون مبارزه با قاچاق
مأموریت ویژه به سازمانهای توسعهای جهت مطالعه و اجرای پروژههای ویژه و متناسب با مزیتهای منطقهای با هدف کاهش محرومیت
تکمیل و اجرایی شدن طرحهای نیمه تمام صنعتی در این مناطق
اعطای مشوقهای ویژه برای ایجاد واحدهای جدید صنعتی، معدنی و تجاری در جهت تکمیل زنجیره ارزش مبتنی بر آمایش سرزمین
حمایت از سرمایهگذاری در توسعه و ارتقای فعالیت معادن بزرگ و به ویژه حمایت از توسعه معدنکاری کوچک و متوسط مقیاس
حمایت از پروژههای ویژه اشتغال در بخش صنعت، معدن و تجارت:
حمایت از طرحهای اشتغالزا به ویژه در مناطق کمتر برخوردار مرزی
فعالسازی ظرفیتهای خالی بنگاههای تولیدی تعطیل شده و نیمه فعال از طریق مکانیسمهای ارائه تسهیلات ریالی و ارزی، تأمین سرمایه در گردش، اعمال معافیتها، تشکیل کنسرسیومها، خوشههای صنعتی و مشارکت واحدهای هم صنف
حمایت از فعالیت استارتآپها در بخش صنعت، معدن و تجارت
فعال نمودن ظرفیت خالی کارخانجات از طریق تشکیل شرکتهای مهندسی – بازرگانی که بتوانند با مجوز تولید بدون کارخانه از ظرفیتهای بلااستفاده واحدهای صنعتی موجود استفاده کرده و به صورت تخصصی، بازاریابی داخلی و صادرات نمایند
بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی موجود کشور در جهت تجهیز آنها به فناوریهای جدید و کاهش هزینههای تولید با هدف افزایش رقابتپذیری
مبارزه با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری
تهیه دستورالعمل ارتقای سلامت نظام اداری و شفافسازی فعالیتها و اطلاعات
نظارت بر حسن اجرای دستورالعملهای مصوب
ارتقای شفافیت اقتصادی و ارائه عادلانه و همزمان اطلاعات به کلیه فعالان اقتصادی و آحاد مردم
ایجاد شفافیت اقتصادی در زمینه فعالیتهای دولت و نیز در خصوص عملکرد بنگاههای اقصتادی
تقویت تعامل با مطبوعات و رسانهها جهت بهبود دسترسی همگانی به اطلاعات
استقرار دولت الکترونیک و بهرهمندی از سامانههای الکترونیکی جهت ارایه خدمات به عموم مردم
طرحهای نوین تسهیل فرآیندهای تجارت داخلی و خارجی:
راهاندازی شبکه زنجیره تأمین الکترونیک به تفکیک گروه کالایی دارای اولویت
راهاندازی پنجره واحد خدمات بنگاههای کوچک کسب و کار
راهاندازی سامانه تأمین و توزیع کالاهای اساسی و ضروری
بازمهندسی فرایندهای تجارت خارجی با اولویت ثبت سفارش و کارت بازرگانی
راهاندازی بستر تقویت مالی صنایع و زنجیره تأمین با هدف افزایش حداقل ۳ برابری راندمان منابع مالی
توسعه واحدهای تولید خرد (صنایع روستایی و کشاورزی و خانوادگی) در قالب سامانههای تولید شبکه محور مبتنی بر الگوهای موفق جهانی
توسعه کمی و کیفی استارتآپهای تجارت الکترونیک
توسعه و ساماندهی تسهیلات تجارت مرزی بازارچههای مرزی و مناطق آزاد تجاری
کاهش سربار لجستیک در قیمت تمام شده کالا از طریق راهاندازی سامانه لجستیک الکترونیک در زنجیرههای تأمین
راهاندازی بورس تهاتر کالا با کشورهای خارجی به یوژه تجارت کشورهای همسایه
نوینسازی نظامهای تولید و خدمات صنایع کوچک و متوسط
معماری سازمانی و بازنگری در ساختار سازمانی
بازنگری و تصویب ساختار جدید و متناسب
توسعه مدیریت، جانشینپروری و نظام شایستهسالاری در سازمان
واگذاری وظایف غیرحاکمیتی به تشکلها، انجمنها و بخش خصوصی
تمرکززدایی و تفویض اختیار در تمامی سطوح اعم از ستادی و صفی با رعایت اصل توازن اختیار و مسئولیت
بهرهبرداری جدی و عملی از توان کارشناسی درون و برونسازمانی
جوانگرایی، توجه به جامعه بانوان و ترجیح استفاده از منابع انسانی داخل وزارت برای انتصابات مدیریتی
اعمال شایستهسالاری به عنوان تنها معیار انتخاب همکاران و مدیریت تعارض منافع در تصمیمگیریها، واگذاریها و انتصابات
استقرار و فرآیندهای شفاف، پویا و اثربخش با نظام کارشناسی، کارگروهی، خرد جمعی و اقناعی به جای فرد محوری و دستوری
طراحی و اجرای نظام مدیریت دانش
برنامهمحوری و تعهد سازمانی و عملی مدیران به اجرای برنامههای مصوب قانونی از جمله برنامه ششم توسعه و برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت
الزامات تحقق اهداف و اجرای برنامهها
ایجاد وفاق ملی، همسویی و حمایت همه جانبه از برنامههای توسعه صنعتی و تجاری کشور توسط مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و دستگاههای اجرایی مرتبط به ویژه شورای پول و اعتبار، شورای اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی
ارزشمداری کار، تولید، سرمایهگذاری و کارآفرینی
حرکت به سمت ثبات نسبی اقتصاد کشور به ویژه سیاستهای پولی و بانکی و قابل پیشبینی شدن متغیرهای مهم اقتصادی
تأمین منابع مالی مورد نیاز بخش صنعت، معدن و تجارت
امکان تصمیمگیری و مدیریت منابع مالی مرتبط با بخش (نظیر منابع اشتغال روستایی، منابع تبصره ۱۸ و…)
تضمین و تأمین امنیت لازم برای سرمایهگذاری در جهت کاهش ریسک سرمایهگذاران
محور قرار گرفتن بخش خصوصی برای مشورتدهی و اجرا در سیاستگذاری، برنامهریزی و اجرای پروژهها
گسترش روابط اقتصادی و تجاری فعال و پویا
تأمین و تجهیز زیرساختهای مورد نیاز بخشهای مورد نظر
اصلاح و بازنگری زیرساختهای مورد نیاز بخشهای مورد نظر
اصلاح و بازنگری قوانین مخل تولید و تجارت و ثبات قوانین و مقررات جاری
اعمال مدیریت بر منابع اقتصادی در سطح کلان و عملکرد هوشمندانه دولت در تجهیز منابع داخلی و خارجی در جهت توسعه اقتصاد بازار
برقراری ارتباط مؤثر جهانی و همکاریهای گسترده بینالمللی
ثبات در تصمیمگیریها و وریههای تجاری و جلوگیری از تعدد بخشنامهها و دستورالعملهای بعضاً موازی و متناقض
ثبات در سیاستهای پولی، ارزی و مالی کشور
همراهی و همسویی سایر نهادهای حاکمیتی در عملیاتی نمودن برنامههای تدوین شده
توجه به رفع انحصارها و برقرار کردن فضای رقابتی در کنار تحت کنترل قرار دادن و قاعدهمند کردن حوزههای انحصار
اسناد و منابع مرجع:
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴
سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری (سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، سیاستهای کلی بخش صنعت، سیاستهای کلی بخش معدن، سیاستهای کلی اشتغال، سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و…)
قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
قانون تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت
تکالیف مندرج در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کشور مرتبط با بخش
برنامه دولت دوازدهم و اولویتهای ابلاغی ریاست محترم جمهور
نقشه راهبخش معدن و صنایع معدنی کشور
سند برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت
برنامه ارائه شده وزیر محترم وقت در دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی
سایر قوانین مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت (قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور، قانون نظام صنفی، قانون اصلاحالگوی مصرف انرژی و…)
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰