تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 مهر 1397 - 7:12
کد خبر : 43199

از گرانی قیمت‌ها تا نبود قدرت خرید در مردم!/ بازار آذربایجان غربی اسیر شایعات

از گرانی قیمت‌ها تا نبود قدرت خرید در مردم!/ بازار آذربایجان غربی اسیر شایعات

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، این روزها شایعاتی مبنی بر کمبود کالا در بازار و گرانی های بی سابقه باعث هجوم بی سابقه مردم به خوارو بار فروشی ها و فروشگاه ها شده است که تقریبا

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، این روزها شایعاتی مبنی بر کمبود کالا در بازار و گرانی های بی سابقه باعث هجوم بی سابقه مردم به خوارو بار فروشی ها و فروشگاه ها شده است که تقریبا می توان گفت تمام مراجعه کنندگان به فروشگاه های زنجیره ای و خواربارفروشی ها بیش از نیاز نه تنها هفتگی بلکه سالانه خود خرید می کنند.

که این ترس از گرانی ها و کمبود کالای های اساسی در بازار باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی برای مردم و دولتی ها شده است البته در بازار داغ خرید های بی سابقه مواد شوینده، بهداشتی و برخی مواد غذایی مقام اول را به خود اختصاص داده و کمبود های چشمگیر تری را در بازار ایجاد کرده است.

* عامل شلوغی فروشگاه ها

در همین راستا خبرنگار اروم نیوز، سراغ یکی از شعبات فروشگاه های زنجیره ای و محبوب ارومیه رفته تا با خریداران و مشتریان آن فروشگا دمی به گفت و گو بنشیند.

یکی از مشتریان که دو کیسه برنج و چند قوطی روغن در چرخ دستی خود دارد و در حال گشتن در فروشگاه است، توجه مان را به خود جلب می کند. وقتی از او علت این میزان از خرید را می پرسیم، می گوید: بر اساس شنیده‌ها قرار است قیمت اجناسی چون برنج و روغن در کشور بالا رود. این مساله عامل هجوم مردم به فروشگاه‌های مواد غذایی شده است.

وی، ادامه می دهد: در مکان‌های عمومی هم مردم صحبت از گرانی سرسام‌آور کالا می‌کنند. این مساله نیز بیانگر این است که با وجود تاکید و اطمینان مسئولان مبنی بر وجود کالاهای مورد نیاز به میزان کافی، برخی از شهروندان بر اساس این شایعات، اقدام به خرید بیش از اندازه می‌کنند.

«محمدعلی»، می‌افزاید: مردم حق دارند که مایحتاج غذایی خود را پیش‌پیش بخرند چون قیمت‌ها به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند و افزایش می‌یابد. با وجود این‌که دولت از وجود کالاهای مورد نیاز اطمینان می‌دهد اما افزایش چند برابری قیمت‌ها بسیار نگران‌کننده است. برخی اقلام و مواد غذایی افزایش بالای صد درصدی در این چند ماهه پیدا کرده‌اند.

* کمبود کالا در بازار

خانم رضایی نیز که دست کودک ۲ ساله‌ای را در دست دارد و مشغول خرید پوشک بچه است، می‌گوید: کمبود بسیاری از اجناس در بازار باعث نگرانی مردم شده است. بسیاری از مغازه‌دارها با وجود داشتن اجناس از فروش آن خودداری می‌کنند و این وضعیت بر نگرانی مردم می‌افزاید. کمبود انواع پوشک طی روزهای اخیر باعث نگرانی بسیاری از خانواده‌ها و مردم شده است.

وی، ادامه می‌دهد: فروشندگان با خودداری از فروش منتظر افزایش چند برابری هستند البته مردم بیچاره هم کاری از دستشان برنمی‌آید اگر کالا هست، چرا دستگاه‌های نظارتی با چنین مواردی برخورد نمی‌کنند رب‌ که قیمت آن کمتر از ۵ هزار تومان بوده است در حال حاضر به ۱۲هزار تومان رسیده است.

* افزایش بیش از حد قیمت کالا ها
یکی دیگر از شهروندان با گلایه از افزایش بیش از حد قیمت کالاها، می‌گوید: مردم نیز در افزایش قیمت و گرانی آن بی‌تاثیر نیستند. مردم با خرید مازاد بر نیاز خود و احتکار مواد و غذایی و. باعث افزایش تقاضا و در نتیجه گرانی کالا می‌شوند.

«رضا»، ادامه می‌دهد: فروشندگان نیز از فروش برخی کالاهای ضروری مردم خودداری می‌کنند و این مساله باعث می‌شود مردم به هر نحوی که می‌شود برای تهیه آن کالا تلاش کنند که گرانی کالا را به همراه دارد. زعفران، رب، مواد شوینده، برنج، روغن، چای، قند، انواع پوشک از جمله کالاهایی هستند که مردم دربه‌در به دنبال آن می‌گردند.

* کمبودی در اقلام اساسی نداریم

در همین راستا، جعفرصادق اسکندری در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با بیان اینکه هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد، گفت: هیچ کمبودی در تامین ۲۲ قلم کالای اساسی مردم وجود ندارد چراکه کالاهای موجود در انبار های استانی و کشوری قادر به تامین مایحتاج مورد نیاز مردم هستند.

وی، درخصوص کمبود روغن نباتی در بازار در چند روز اخیر، ابراز کرد: دلیل کمبود این ماده غذایی در بازار به دلیل ایجاد مشکلاتی در بحث حمل و نقل بوده و از امروز طبق برنامه ۷۰۰ تن روغن نباتی مورد نیاز بازار بارگیری شده و از فردا در تمامی فروشگاه ها توزیع می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، با اشاره به اینکه مردم تقاضایی مازاد بر نیاز خود از بازار دارند، گفت: خرید بیش از حد مردم برایمان تعجب آور بوده و بی دلیل است چراکه این عمل مردم باعث خروج بازار از حات عادی و مقدم شدن تقاضا بر عرضه شده و باعث ایجاد آشفتگی می شود.

* مردم از خرید بیش از نیاز خودداری کنند

وی، تصریح کرد: گمرکات و مبادی گمرک با همکاری لازم در راستای ترخیص کالا کوشیده و تقریبا هیچ کالایی در گمرکات انبار نشده، اما متاسفانه واحد های تولیدی پس از خروج کالا از مبادی گمرکی نسبت به احتکار مواد اقدام می کنند.

اسکندری، در خصوص انتظارات خود از مردم، گفت: مردم نگران نبوده و با صبر و شکیبایی همچون همیشه در صحنه باشند و با صبر بیشتر در شرایط فعلی ایستادگی کنند چرا که با بهبود شرایط حمل و نقل گرانی ها نیز کاهش می یابندو این گرانی ها موقتی است.

با توجه به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از فوق متوجه شدیم که عامل بسیاری از گرانی ها کاهش کیفیت و سرعت نقل و انتقالات جاده ای و خرید بیش از حد مردم بوده است که امیدواریم مسئولان با نظارت بیشتر بر بازار در راستای کاهش قیمت ها کوشیده و از احتکار کالاها جلوگیری کنند تا مردم نیز از نگرانی ها جدا شده و آرامش در بازار حاکم شود.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد