تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 مهر 1397 - 9:29
کد خبر : 42575

ترخیص کالا با سند جعلی، قاچاق است

ترخیص کالا با سند جعلی، قاچاق است

نمایندگان مردم در خانه ملت اظهار کالا به گمرک و یا ترخیص و خروج کالا از اماکن گمرکی را با ارائه مجوز یا سند جعلی، قاچاق محسوب کردند. به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از صداوسیما، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۴ مهر) مجلس شورای اسلامی در

نمایندگان مردم در خانه ملت اظهار کالا به گمرک و یا ترخیص و خروج کالا از اماکن گمرکی را با ارائه مجوز یا سند جعلی، قاچاق محسوب کردند. به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از صداوسیما، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۴ مهر) مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از کمیسیون اقتصادی درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ماده (۸) این لایحه با ۱۵۴ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده (۸) آمده است: در صدر ماده (۲) قانون بعد از عبارت «قانون امور گمرکی مصوب ۲۲/۸/۱۳۹۰»، عبارت «و اصلاحات بعدی آن» اضافه می‌شود.
همچنین نمایندگان با ماده (۹) این لایحه با ۱۳۲ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده (۹) آمده است: در بند (الف) ماده (۲) قانون عبارت «به ترتیب مقرر در قانون امور گمرکی»، جایگزین عبارت «در مهلت مقرر در صورت ممنوع و یا مشروط بودن صادرات قطعی آن کالا» می شود و یک تبصره به شرح زیر به آن الحاق می شود.
همچنین طبق تبصره این ماده: مصادیق موارد قوه قهریه (فورس ماژور) و مواردی که عدم ورود کالا عمدی نیست، با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد.
در ادامه نمایندگان به بررسی ماده (۱۰) این لایحه پرداختند که بر این اساس با ۱۳۷ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه با این ماده موافقت کردند.
در ماده (۱۰) آمده است: در بند (ب) ماده (۲) قانون، بعد از عبارت «محموله های عبوری»، عبارت «اعم از رویه عبور داخلی و خارجی» اضافه می شود.
نمایندگان در جلسه حاضر ماده (۱۱) را نیز مورد بررسی قرار دادند و با ۱۴۵ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت کردند.
ماده (۱۱) می گوید: بند (ب) ماده (۲) قانون به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می شود:
در بند (پ) این ماده آمده است: اظهار کالا به گمرک و یا ترخیص یا خروج کالا از اماکن گمرکی با ارائه مجوزها یا اسناد جعلی.
همچنین طبق تبصره این بند: اسناد موضوع این بند توسط ستاد با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و اطلاعات تهیه می‌شود و ظرف مدت یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.  تعریف قاچاقچی به کمیسیون ارجاع داده شدنمایندگان مردم در خانه ملت برای تعریف دقیق‌تر قاچاقچی حرفه‌ای، موضوع را به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع دادند.نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۴ مهر) مجلس شورای اسلامی با ماده ۶ لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافقت کردند.
در این ماده آمده است: در بند (ژ) ماده (۱) قانون بعد از عبارت "اصل" عبارت "و یا تأییدیه الکترونیکی" و همچنین بعد از عبارت "پروانه کران بری (کابوتاژ)" عبارت "کارنه تیر و کارنه دو پاساژ" اضافه می شود.
همچنین نمایندگان ماده ۷ لایحه مذکور را برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.
در بررسی این ماده نمایندگان با حذف کل ماده و حذف جزء ماده مخالفت کردند و در نهایت ماده به تشخیص مسعود پزشکیان رئیس جلسه به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شد.
در این ماده آمده بود که بند (ش) ماده (۱) قانون به این شرح اصلاح می شود:
قاچاقچی حرفه ای: شخصی است که بیش از سه بار مرتکب قاچاق شود اعم از اینکه در هر مرتبه تعقیب شده یا نشده باشد و ارزش کالا یا ارز قاچاق در هر مرتبه بیش از یکصد میلیون ریال باشد. تعیین شرایط و نحوه اعطای مجوز کالاهای وارداتی توسط وزارت صنعتبا موافقت نمایندگان تعیین و نحوه اعطای مجوز کالاهای وارداتی برای ورود به کشور با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می شود.نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ماده ۱۲ این لایحه با ۱۴۳ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس این ماده؛ به انتهای بند (ث) ماده ۲ قانون عبارت «به داخل» اضافه می شود.
همچنین نمایندگان در ادامه بررسی لایحه مذکور؛ با ماده ۱۳ این لایحه با ۱۴۲ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده ۱۳ لایحه مذکور؛ بند (ج) ماده ۲ قانون به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می شود.
ج) اظهار کالای وارداتی با نام یا علامت تجاری ایرانی بدون اخذ مجوز قانونی از وزارت صنعت، معدن و تجارت
تبصره- (شرایط و نحوه اعطای مجوز درخصوص ورود این کالاها به کشور با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می شود) و ظرف مدت ۳ ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب هیات وزیران می رسد. شرایط خروج کالاهای وارداتی تجمیع شده مشخص شدنمایندگان مردم در خانه ملت نحوه خروج کالاهای وارداتی تجمیع شده را تعیین کردند.
نمایندگان در ادامه نشست علنی امروز در رسیدگی به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از کمیسیون اقتصادی درباره لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ماده (۱۴) این لایحه با ۱۳۲ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در ماده (۱۴) آمده است: بند (ح) ماده (۲) قانون به شرح زیر اصلاح می شود: خروج کالاهای وارداتی تجمیع شده مشمول تسهیلات قانون ساماندهی مبادلات مرزی از استان مرزی بدون رعایت تشریفات قانونی یا تجمیع تجاری این کالاها یا تجمیع تجاری کالاهای مسافری.
همچنین نمایندگان با حذف بند (خ) ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ۱۴۵ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در این بند آمده بود که ورود، خروج، خرید، فروش و حواله ارز بدون رعایت ضوابط تعیینی توسط دولت و بدون مجوزهای لازم از بانک مرکزی انجام می‌شود. قاچاق محسوب شدن کالاهای وارداتی در صورت مغایرت در اظهار و ترخیصنمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند تا کالاهای وارداتی در صورت مغایرت در اظهار و ترخیص، قاچاق محسوب شوند.
نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ماده ۱۶ این لایحه با ۱۲۰ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده ۱۶ لایحه مذکور؛ یک تبصره به شرح زیر به انتهای ماده ۲ قانون الحاق می شود:
تبصره- اظهار کالای مجاز مشروط تحت عنوان کالای مجاز و یا کالای مجاز مشروط دیگری با مجوزهای غیر از مجوزهای لازم برای کالای اظهار شده به تشخیص گمرک، تخلف گمرکی محسوب و جریمه ای معادل ۲۰ درصد تا ۱۰۰ درصد ارزش کالای موضوع این تبصره توسط گمرک اخذ می گردد. رسیدگی به اعتراض صاحب کالا یا نماینده قانونی وی برابر تشریفات مقرر در قانون امور گمرکی خواهد بود.
مغایرت موضوع این تبصره صرفاً درخصوص کشف مغایرت قبل از ترخیص است و هرگونه مغایرت به هر نحو درخصوص کالای ترخیص یا خارج شده قاچاق محسوب می شود.

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد