تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مهر 1397 - 6:39
کد خبر : 42246

احتکار در منظر قرآن

احتکار در منظر قرآن

  به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از آذربایجان‌شرقی، احتکار از مسایلی است که به طور مستقیم مصالح جامعه مسلمین مربوط است و جلوگیری از آن از وظایف حکومت اسلامی است و کسی که در این منصب قرار گرفته، موظف است از احتکار جلوگیری کند

 

احتکار در منظر قرآن

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایکنا از آذربایجان‌شرقی، احتکار از مسایلی است که به طور مستقیم مصالح جامعه مسلمین مربوط است و جلوگیری از آن از وظایف حکومت اسلامی است و کسی که در این منصب قرار گرفته، موظف است از احتکار جلوگیری کند و افراد محتکر را تحت تعقیب قانونی قرار دهد و به مجازات رساند.
احتکار یعنی حبس نمودن و نگاه داشتن طعام و آذوقه و حبوبات و مایحتاج مردم، به انتظار این که اجناس گران شود و محتکر استفاده فراوان ببرد.احتکار، به لحاظ اینکه قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد، حرام شمرده شده است. هر مقدار پولی که عادلانه و مشروع در اختیار فردی باشد، در سیستم اقتصادی صحیح، و دور از سودجویی و استثمار، به معنی آن است که به نسبت آن وجه، حق استفاده از کالاهای جامعه را در رابطه با نیاز خود دارد، ولی احتکار این حق را از او سلب می‌نماید. درواقع احتکار نه تنها پایمال کننده حقی از حقوق افراد است، بلکه بر اثر وجود پول، یعنی وسیله مبادله کالا در دست مردم، با نبودن کالا در بازار یا کمبود آن، موجب تورم می شود که از مفاسد بسیار خطرناک اجتماع است و در صورت ادامه آن، آثار ناهنجار معنوی نیز به دنبال خواهد داشت و درنهایت در زنجیره نظام جامعه اختلال ایجاد خواهد کرد و درنتیجه جامعه ای فاسد خواهد ساخت.
باید توجه داشت که معیار در احتکار حرام ایجاد بازار سیاه است به گونه‌ای که موجب تضییق و دشواری مردم مسلمان فراهم شود و گرنه در موارد فراوانی که عرضه بی رویه کالا چه بسا موجب تضییع و اتلاف ما شود، نه تنها حرام نیست، بلکه از جهاتی منطبق با موازین عقلایی است.
احتکار به پیکره اقتصاد جامعه ضربه وارد می‌کند
حجت‌الاسلام علی اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: احتکار به پیکره اقتصاد جامعه ضربه وارد کرده و نرخ کالاها را بالا برده و مردم را از لحاظ معیشتی در تنگنا قرار می دهد.
وی، ضمن بازگو نمودن هدف اصلی احتکارخاطرنشان کرد: هدف اصلی احتکار برای فروشندگان، منفعت طلبی از تمایل و شتابی است که خریداران در اثر باور کردن کمیابی کالا از خود نشان داده و به ذخیره سازی و نگهداری کالا می‌پردازند.
حجت‌الاسلام اکرمی، ادامه داد: در جامعه امروز پدیده احتکار یکی از مصادیق بارز تجاوز به حقوق اجتماعی است و عواقب زیانباری به همراه دارد.
وی ادامه داد: احتکار کردن یکی از مسائلی است که در دین اسلام به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است و افرادی که در هر شغل و منصبی هستند اگر کالا و یا چیزی را که دارند احتکار کنند در قیامت دچار عذابی سخت می‌شوند.
حجت‌الاسلام اکرمی با استناد به آیه ۲۹ سوره نساء اظهار کرد: در این آیه می‌خوانیم: ای کسانی که ایمان آورده اید، در اموالی که میان شما دست به دست می‌شود، به ناروا تصرف نکنید و با سبب های نادرست آنها را از دست مردم خارج نکنید و صاحب نشوید مگر این که داد و ستدی برخاسته از توافق شما باشد و یکدیگر را نکشید و خود را نیز در معرض قتل قرار ندهید، از آن روی خدا شما را از قتل باز می دارد که به شما مهربان است.
امام جمعه سراب، از ناپسند بودن احنکار گفت و یادآور شد: بدون شک احتکار، عملی مذموم و ناپسند است که در صورت عدم برخورد قانونی با آن بنیاد جامعه را سست می نماید.
وی با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: پیعمبر(ص) می فرمایند: هرکس خوراکى را به امید گران شدن چهل روز انبار کند از خداوند برى شده و خدا نیز از او برى و بیزار است.
حجت‌الاسلام اکرمی، تاکید کرد: انسان در مسیر ادامه زندگی خود، ضرورت دارد با دیگران ارتباط اقتصادی و اجتماعی برقرار نماید و نسبت به برطرف ساختن نیاز یکدیگر اقدام نماید و همدیگر را از بهره برداری مایحتاج زندگی و به ویژه مواد غذایی محروم نسازند.

مهم‌ترین عامل بروز احتکار کسب سود بیشتر است
حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌و گو با ایکنا، اظهار کرد: مهم‌ترین عامل بروز احتکار که در یک بازار بسته اتفاق می‌افتد، امید فرد به گرانفروشی و کسب سود بیشتر است.
وی افزود: یکی از مواد کسب درآمد و سود که اسلام ان را منع کرده است و آن را حرام می داند، احتکار است.
وی با استناد به آیه ۳۵ سوره اسراء خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: هنگامی که جنسی را پیمانه می‌کنید، پیمانه را کامل بدهید، و اجناس قابل وزن را با ترازوی درست و صحیح وزن کنید، این برای شما بهتر و فرجامش نیکوتر است.
حجت‌الاسلام غفاری ادامه داد: اسلام به عنوان یک دین و آیین راستین هرگز در حاشیهء زندگی مردم نیست، بلکه در متن زندگی انسانها قرار دارد و به همین دلیل برای تمام دردهای اجتماعی «طبیب»و «دارو» را ارائه می دهد که یکی از این دردها درد احتکار و یا صحیحتر، بلای احتکار است.
وی اظهار کرد: محتکران از سیاست‌هایی که در جامعه اتخاذ می‌شود، اطلاع کامل دارند و افراد ضعیفی نسیتند و از مراکز تصمیم‌گیری جامعه به نوعی اطلاع دارند.
امام جمعه شهر بخشایش یادآور شد: در گذشته که از برکت یک «اقتصاد وابسته تک محصولی» ظاهرا همه چیز فراوان بود، شاید اهمیت و درد احتکار را زیاد احساس نمی کردیم، اما امروز که تصمیم داریم بخواست خدا روی پای خود بایستیم و مشکلات ناشی از جنگ و محاصره اقتصادی و کمبود ارز که آنهم بر اثر همین عوامل به وجود آمده، نیاز به کالاها فراوان است و عرضه آن کم، درد احتکار را با تمام وجودمان احساس می کنیم و می فهمیم هنگامی که گروهی از خدا بی خبر ضروری ترین کالاهای زندگی مردم را احتکار می کنند چه بلایی بر سر طبقه مستضعف می آید!؟
وی با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: کسى که در بازار ما دست به احتکار زند به منزله کسى است که کتاب خدا را انکار کند.
حجت‌الاسلام غفاری، ضمن بازگو نمودن راهکاری برای کنترل احتکار تاکید کرد: دولت می‌تواند از طریق نظام مند کردن فضای کسب و کار موثر باشد به همان میزان ساختارهای قضایی و تقنینی کشورمان نیز اثرگذار هستند. تاثیری که تنها در صورت هماهنگی میان قوایی می‌توان امیداور بود که فضای اقتصادی کشورمان را در برابر ویروس احتکار واکسینه کند.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد