تاریخ انتشار : شنبه 31 شهریور 1397 - 10:17
کد خبر : 42200

اقلام کشف شده از محتکران سریعتر روانه بازار شود

اقلام کشف شده از محتکران سریعتر روانه بازار شود

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، چندماهی است که بر اساس شایعات، تحریم ها و یا هر چیز دیگری که مردم را نگران از نبود و یا کمبود کالایی در کشور می کند آنها را مجبور

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، چندماهی است که بر اساس شایعات، تحریم ها و یا هر چیز دیگری که مردم را نگران از نبود و یا کمبود کالایی در کشور می کند آنها را مجبور به هجوم آوردن به خرید برخی کالای اساسی کرده است و همین مسئله موجب کم شدن آن در جامعه برای استفاده شده است.

اما همه مسئله این نیست چرا که برخی ها با برنامه ریزی دست به احتکار کالایی اساسی می زنند تا در جامعه کمبود ونبود آن به شدت احساس شود و همین اتفاق موجب افزایش قیمت آن و سود بیشتر برای محتکرین خواهد بود.

از همین رو باید گفت که هدف اصلی احتکار برای فروشندگان، منفعت طلبی از تمایل و شتابی است که خریداران در اثر باور کردن کمیابی کالا از خود نشان داده و به ذخیره سازی و نگهداری کالا می‌پردازند و در  قرآن کریم هم به طور صریح و مکرربه کم فروشی اشاره شده و به شدت تقبیح گردیده است و بالاتر از آن قرآن کریم کم‌فروشی را موجب ویران شدن شهر و نابود شدن قوم آن معرفی کرده است .

اما هدف دیگری که برای برخی افراد که شاید عاملان دشمن در کشور باشند از احتکار کالا بدست می آید ایجاد هرج و مرج در جامعه و به وجود آمدن مشکلات بزرگ می باشد.

با این وجود این روز ها همه شاهد هستیم که به طور متوسط در هفته چندین انبار کالاهای مختلفی که احتکار شده است در هر نقطه از کشور کشف و انبار آنها پلمپ می شود تا برای رسیدگی به جرم عاملان این عمل مراجع ذی ربط تصمیم گیری کنند.

در حالی که با توجه به احتکار این کالاها توسط این محتکرین، نبود کالای احتکار شده در جامعه و بالا رفتن چند برابری کالاهای مشابه آن باعث نارضایتی مردم شده که باید هرچه سریعتر برنامه ریزی دقیقی برای این موضوع شود که مهمترین و سریعترین راه حل می تواند بازگشت کالاهای اساسی احتکار شده به بازار باشد تا تعادل به بازار برگردد.

دولت اقلام انبارهای پلمب‌ شده محتکران را روانه بازار کند

از طرفی هم برخی کالاهای کشف شده از محتکرین دارای تاریخ انقضا می باشد که در صورت عدم تسریع در بازگشت کالا به بازار با کالای فاسد شده روبرو خواهیم شد که در این خصوص حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسن نوروزی با اشاره به اقدام بازرسان در پلمب انبارهای احتکار کالاها در سراسر کشور اظهار کرد: کالاهایی که توسط تعزیرات حکومتی و دولت کشف و ضبط شده است باید با قید فوریت برای آن حکم صادر شده و روانه بازار شود.

وی با انتقاد از افراد سودجو و محتکر در شرایط اقتصادی و معیشتی کنونی مردم افزود: مجلس به‌زودی به مسئله انبارهای احتکارشده ورود کرده و با تذکر و اخطار به دولت، دولت را ملزم به ساماندهی بازار می‌کند؛ چرا که دولت اگر انبارهای کالاهای احتکارشده را روانه بازار نکند و آن را نگهداری کند خود محتکر است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس تصریح کرد: بین کالاهای احتکارشده کالاهایی همچون مواد غذایی وجود دارد که جزو مواد فاسدشدنی است و باید سریع‌تر از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اختیار مردم قرار بگیرد.

اما در این میان نقش مجلس می تواند بسیار مهم و کار ساز باشد چرا که می تواند از دولت بخواهد در این خصوص توضیح دهد در این خصوص محمد کاظمی، نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در گفتگو با خبرنگارقم فردا  با اشاره به کشف کالای احتکار شده، اظهار داشت: مجلس قوانین لازم در این خصوص را دارد و نیازی به مصوب جدیدی نیست.

وی ادامه داد: ما قانون لازم را داریم و می توانند براساس قانون با احتکار و مشکلات مربوطه برخورد کنند.

نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با اشاره به اینکه در خصوص کالای احتکار هم تعزیزات و هم دادگاه اختیارات لازم را دارد ، خاطرنشان کرد: مجلس در این خصوص کاری ندارد و قبلا هم قوانین لازم را تصویب کرده است.

 

در هر حال این کالای کشف شده از محتکرین باید هرچه سریعتر به چرخه بازار برگردد تا اندکی از این قیمت های بالا شکسته شود و از طرفی هم کالای مورد نیاز مردم به دست آنها برسد و در این راه باید نمایندگان مجلس که نمایندگان مردم هستند به وحدت و اتحاد تصمیم و برنامه مناسبی در این خصوص تنظیم کنند تا این بی تدبیری ها به ضرر مردم نباشد.

 

 

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد