تاریخ انتشار : سه شنبه 17 اسفند 1395 - 6:04
کد خبر : 4195

والاترین فریضه ها، همان احساس مسؤولیت در برابر افراد جامعه است

والاترین فریضه ها، همان احساس مسؤولیت در برابر افراد جامعه است

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  دلگان پرس، حجت الاسلام والمسلمین نجف بامری نویسنده و پژوهشگر و همچنین استاد حوزوی یادداشتی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر به این پایگاه خبری تحلیلی ارسال کرده است: امام

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  دلگان پرس، حجت الاسلام والمسلمین نجف بامری نویسنده و پژوهشگر و همچنین استاد حوزوی یادداشتی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر به این پایگاه خبری تحلیلی ارسال کرده است:

امام علی (ع)درموضوع امر به معروف و نهی از منکر می فرماید :

"نخستین درجه از جهاد که از آن باز مى مانید، جهاد با دستان شماست، سپس جهاد با زبانهایتان و آن گاه جهاد با دلهایتان."  پس، هر گاه کسى در دل خویش کار نیک را نیک نداند و ستایشش نکند و از کار زشت نفرت نورزد، واژگون شود و زیر و زبر گردد.

در همین مورد امام سجاد (ع) می فرماید :

آن که امر به معروف و نهی از منکر را ترک می کند، همچون کسی است که کتاب خدا را پشت سر انداخته است.

براین اساس نشانه یک جامعه زنده، وجود تعهد اجتماعی و احساس مسؤولیت در افراد است، آن که بگوید: «به من چه»، این حس و حیات را ندارد.

امر به معروف و نهی از منکر که از واجبات دینی است و در روایات، از آن به عنوان «اَسمی الفَرائض» یاد شده، یعنی والاترین فریضه ها، همان احساس مسؤولیت در افراد جامعه است که نسبت به خوب، بد، صالحان و فاجران بی تعهّد و بی تفاوت نباشند، به خوبیها دعوت و از بدیها نهی کنند و این یک تکلیف دینی است و عمل به آن واجب است و ترک آن هم از گناهان به شمار می آید.

درباره ی جایگاه مهم این فریضه آمده است: به سبب انجام آن، فریضه های دیگر بر پا می شود و حدود الهی اجرا می گردد، زیرا امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه ی قرآنی و دینی است که خداوند به آن امر نموده، هر که این وظیفه را ترک کند، به قرآن بی اعتنایی کرده است.

در قرآن آیه ۱۰۴سوره آل عمران آمده است: "وَلتَکُن مِنکُم اُمَّهٌ یَدعونَ إلَی الخَیرِ وَ یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ یَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ"

باید گروهی از شما باشند که به نیکی دعوت کنند و امر به معروف و نهی از منکر نمایند، این فراخوان قرآنی باید مورد توجه قرار گیرد، وگرنه مفاسد اجتماعی و گناهان رواج می یابد و آثار شوم آن دامنگیر همه می شود و آتش فساد، خشک و تر را با هم می سوزاند.

اسلام به قدرى دو فریضه امر به معروف و نهى از منکر را بزرگ شمرده است که شخصیت و ارزش هر ملتى را مرهون مبارزه با مفاسد مى داند تا آنجا که اگر افرادى از این اصل مهم و مسلم در اثر سستى و تنبلى و یا به علل دیگر غفلت بنمایند، به فرموده حضرت علی (ع) مردگان زنده نما مى باشند.

متاسفانه جامعه امروز به این فریضه الهی توجه ندارد ، حتی شاهد هستیم که امربه معروف و نهی از منکر در برخی از شهرها به بوته فراموشی سپرده شده است.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد