تاریخ انتشار : شنبه 10 شهریور 1397 - 6:33
کد خبر : 40322

آسیب‎های اجتماعی؛ معرف کم‌توفیقی نهادها در تربیت نیروی انسانی کارآمد

آسیب‎های اجتماعی؛ معرف کم‌توفیقی نهادها در تربیت نیروی انسانی کارآمد

  مهدی راثی، مدرس دانشگاه‌های تبریز، در گفت وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، گفت: رشد عاطفی، مراودات اجتماعی در کنار رشد شناختی و حرفه آموزی به دانشجویان به عنوان آینده‎سازان کشور کمک می‎کند، اما وجود ناهنجاری‎ها و آسیب‎های اجتماعی معرف کم توفیقی نهادهای موثر در تربیت نیروی کارآمد بوده و آسیب‎هایی همچون طلاق و

 آسیب‎های اجتماعی، معرف کم توفیقی نهادها در تربیت نیروی انسانی کارآمد

مهدی راثی، مدرس دانشگاه‌های تبریز، در گفت وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، گفت: رشد عاطفی، مراودات اجتماعی در کنار رشد شناختی و حرفه آموزی به دانشجویان به عنوان آینده‎سازان کشور کمک می‎کند، اما وجود ناهنجاری‎ها و آسیب‎های اجتماعی معرف کم توفیقی نهادهای موثر در تربیت نیروی کارآمد بوده و آسیب‎هایی همچون طلاق و خودکشی نشان می‎دهد که نمی‎توانیم موثر عمل کنیم.

علل نبود نشاط در دانشگاه‎ها
وی با اشاره به علل نبود نشاط در دانشگاه‎ها بیان کرد: معتقد هستم در فضای کنونی با یک جامعه شاداب و مطلوب روبه‎رو نیستیم، دانشگاه‎‏ نیز بی‎تاثیر از فضای جامعه نبوده و از این رو ما نشاط را در دانشگاه هم نمی‎بینیم. فاصله‎ عاطفی بین دانشجویان و اساتید و نبود تعامل بین این دو، تعدد دانشجویان، کم رنگ بودن نقش تشکل‎های دانشجویی و تغییر فضای معنوی و فرهنگی حاکم بر دانشگاه‎ها از علل زمینه ساز نبود نشاط در دانشگاه‎ها به شمار می‎آیند، در حالی که در دین اسلام بر رابطه بین مربی و متربی و حقوق این دو و قداست علم تاکید شده است و علمی اسلامی است که انسان ساز باشد.

شادابی نشانه‎ نشاط اجتماعی نیست
راثی ادامه داد: تصور من این است که سیاسی‌بازی و سیاسی‌سازی و درگیر نکردن دانشجویان در فعالیت‎های جانبی نیز در نبود نشاط اجتماعی در میان دانشجویان بی‎تاثیر نیست. در سطح استان نیز گاهی با آمار و ارقامی در زمینه اختلالات خلقی، مصرف قرص‎های مسکن، روانگردان و ناامیدی روبه‎رو می‎شویم که جای تامل دارد. از آن جایی که وضعیت قابل تعریفی در این زمینه نداریم، راهکاری هم برای ارائه نداریم.
این مدرس دانشگاه، با بیان این که شادابی نشانه‎ نشاط اجتماعی نیست، گفت: نشاط متاثر از محیط و ژنتیک فرد بوده و عواملی همچون خانواده، کیفیت تعامل والدین با هم و با فرزندان نیز بر آن تاثیرگذار هستند. نشاط در روانشناسی به حالت خلقی پایدار اشاره داشته و این مولفه با عواملی مانند پذیرش خود، خودپنداری مثبت، احساس ارزشمندی و عزت نفس ارتباط دارد.

نقش دین در ایجاد حس شادابی و نشاط
وی در ادامه با اشاره به مولفه‎های نشاط و با تاکید بر نقش دین در ایجاد حس شادابی و نشاط عنوان کرد: حس آرامش و نشاط واقعی زمانی حاصل می‎شود که انسان به شناخت دینی عمیق رسیده باشد، حتی روانشناسی مثبت که بر کرامت انسانی و مثبت اندیشی اشاره دارد، از دین گرفته شده است، بسیاری از روانشناسان مطرح دنیا نیز اعتراف کرده‎اند که هیچ ناهنجاری و اختلال روانی نیافتیم که نسخه‏ی آن در دین نباشد.
این روانشناس، رضایت از زندگی را از دیگر مولفه‎های موثر در ایجاد روحیه‎ نشاط عنوان کرد و گفت: رضایتمندی سبب زندگی در لحظه، فارغ از فکر گذشته و نگرانی از آینده می‎شود، این در حالی است که نگرانی از آینده و مشکل بیکاری، ازدواج و وضعیت رفاهی، ذهن دانشجویان را به خود مشغول کرده و بیشتر دانشجویان ما شغلی متناسب با رشته تحصیلی و مهارتی غرورآفرین و مصون ساز ندارند و با شیوع آزاردهنده‎ی باندبازی، تلاش بی نتیجه ‏ی جوانان، آنان را دچار درماندگی آموخته شده می‌‏کند.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد