آسیبهای اجتماعی؛ معرف کمتوفیقی نهادها در تربیت نیروی انسانی کارآمد
مهدی راثی، مدرس دانشگاههای تبریز، در گفت وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، گفت: رشد عاطفی، مراودات اجتماعی در کنار رشد شناختی و حرفه آموزی به دانشجویان به عنوان آیندهسازان کشور کمک میکند، اما وجود ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی معرف کم توفیقی نهادهای موثر در تربیت نیروی کارآمد بوده و آسیبهایی همچون طلاق و
مهدی راثی، مدرس دانشگاههای تبریز، در گفت وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، گفت: رشد عاطفی، مراودات اجتماعی در کنار رشد شناختی و حرفه آموزی به دانشجویان به عنوان آیندهسازان کشور کمک میکند، اما وجود ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی معرف کم توفیقی نهادهای موثر در تربیت نیروی کارآمد بوده و آسیبهایی همچون طلاق و خودکشی نشان میدهد که نمیتوانیم موثر عمل کنیم.
علل نبود نشاط در دانشگاهها
وی با اشاره به علل نبود نشاط در دانشگاهها بیان کرد: معتقد هستم در فضای کنونی با یک جامعه شاداب و مطلوب روبهرو نیستیم، دانشگاه نیز بیتاثیر از فضای جامعه نبوده و از این رو ما نشاط را در دانشگاه هم نمیبینیم. فاصله عاطفی بین دانشجویان و اساتید و نبود تعامل بین این دو، تعدد دانشجویان، کم رنگ بودن نقش تشکلهای دانشجویی و تغییر فضای معنوی و فرهنگی حاکم بر دانشگاهها از علل زمینه ساز نبود نشاط در دانشگاهها به شمار میآیند، در حالی که در دین اسلام بر رابطه بین مربی و متربی و حقوق این دو و قداست علم تاکید شده است و علمی اسلامی است که انسان ساز باشد.
شادابی نشانه نشاط اجتماعی نیست
راثی ادامه داد: تصور من این است که سیاسیبازی و سیاسیسازی و درگیر نکردن دانشجویان در فعالیتهای جانبی نیز در نبود نشاط اجتماعی در میان دانشجویان بیتاثیر نیست. در سطح استان نیز گاهی با آمار و ارقامی در زمینه اختلالات خلقی، مصرف قرصهای مسکن، روانگردان و ناامیدی روبهرو میشویم که جای تامل دارد. از آن جایی که وضعیت قابل تعریفی در این زمینه نداریم، راهکاری هم برای ارائه نداریم.
این مدرس دانشگاه، با بیان این که شادابی نشانه نشاط اجتماعی نیست، گفت: نشاط متاثر از محیط و ژنتیک فرد بوده و عواملی همچون خانواده، کیفیت تعامل والدین با هم و با فرزندان نیز بر آن تاثیرگذار هستند. نشاط در روانشناسی به حالت خلقی پایدار اشاره داشته و این مولفه با عواملی مانند پذیرش خود، خودپنداری مثبت، احساس ارزشمندی و عزت نفس ارتباط دارد.
نقش دین در ایجاد حس شادابی و نشاط
وی در ادامه با اشاره به مولفههای نشاط و با تاکید بر نقش دین در ایجاد حس شادابی و نشاط عنوان کرد: حس آرامش و نشاط واقعی زمانی حاصل میشود که انسان به شناخت دینی عمیق رسیده باشد، حتی روانشناسی مثبت که بر کرامت انسانی و مثبت اندیشی اشاره دارد، از دین گرفته شده است، بسیاری از روانشناسان مطرح دنیا نیز اعتراف کردهاند که هیچ ناهنجاری و اختلال روانی نیافتیم که نسخهی آن در دین نباشد.
این روانشناس، رضایت از زندگی را از دیگر مولفههای موثر در ایجاد روحیه نشاط عنوان کرد و گفت: رضایتمندی سبب زندگی در لحظه، فارغ از فکر گذشته و نگرانی از آینده میشود، این در حالی است که نگرانی از آینده و مشکل بیکاری، ازدواج و وضعیت رفاهی، ذهن دانشجویان را به خود مشغول کرده و بیشتر دانشجویان ما شغلی متناسب با رشته تحصیلی و مهارتی غرورآفرین و مصون ساز ندارند و با شیوع آزاردهندهی باندبازی، تلاش بی نتیجه ی جوانان، آنان را دچار درماندگی آموخته شده میکند.
انتهای پیام
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰