تاریخ انتشار : شنبه 10 شهریور 1397 - 5:04
کد خبر : 40309

مشکل بدحجابی با روش‌های تلقینی و تبلیغاتی حل نمی‌شود

مشکل بدحجابی با روش‌های تلقینی و تبلیغاتی حل نمی‌شود

هادی زینی ملک آباد، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان جنوبی، گفت: از آن جا که حجاب خاستگاه ملی- مذهبی دارد، یعنی از یک سو ریشه در تمدنی کهن و از سوی دیگر از نظرگاه دین مورد تأکید فراوان قرار گرفته است، برای درک درست از موضوع حجاب باید

با روش‌های تلقینی و تبلیغاتی مشکل حجاب حل نمی‌شود

هادی زینی ملک آباد، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان جنوبی، گفت: از آن جا که حجاب خاستگاه ملی- مذهبی دارد، یعنی از یک سو ریشه در تمدنی کهن و از سوی دیگر از نظرگاه دین مورد تأکید فراوان قرار گرفته است، برای درک درست از موضوع حجاب باید با بینش عمیق و چند جانبه به آن نگریست.
این دکترای الهیات با بیان اینکه دستیابی به الگوی حجاب از فرآیند تربیتی تبعیت می‌کند، افزود: از این رو باید نگاه کل نگر به فرآیند داشت، در فرآیند تربیتی برای تثبیت یک موضوع باید از بینش به گرایش و سپس عملکرد دست یافت.
زینی ملک آباد اظهار کرد: برای تثبیت امر تربیتی چنانچه فرآیند گفته شده شکل نگیرد، مسیر نادرست تلقین و یا تحمیل جایگزین خواهد شد که بی‌ریشه بوده و دوامی ندارد.
فعالیت‌های حوزه حجاب تنها تبلیغاتی نباشد
وی با بیان اینکه در بحث حجاب نیز تمرکز بیشتر بر فعالیت‌های تبلیغی و روش‌های تلقینی و تحمیلی آسیب‌های موجود را ایجاد کرده است، اظهار کرد: اساسا در ده‌های اخیر برای ایجاد بینش درست تلاشی صورت نگرفته و اقدامات انجام شده بیشتر جنبه شکلی و تمرکز بر حوزه عملکردی است و توجهی به کل فرآیند حجاب یعنی عبور از بینش به گرایش صورت نگرفته است.
این مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: طراحی و برنامه‌ریزی برای حجاب نیازمند هم‌افزایی متخصصان از رشته‌های مختلف علوم دینی، روانشناسی، جامعه شناسی و علوم تربیتی است تا در سطح بینشی افراد تحول ایجاد شود.
زینی ملک آباد گفت: از آن جا که فرآیند حجاب غالبا رونده است، چنانچه زمینه ایجاد بینش فراهم شود، گرایش و تمایل و سپس حوزه عملی ایجاد حجاب دست یافتنی است.
وی با اشاره به اینکه عدم سرمایه‌گذاری در این مرحله حجاب را به مسأله بزرگ و پیچیده تبدیل کرده است، افزود: وسعت حوزه‌های تحمیل و تلقین و ایجاد رفتارهای برخاسته از تحمیل و تلقین بستر ایجاد بینش را سخت کرده است.
این دکترای الهیات با بیان اینکه در آموزه‌های دینی نیز به حوزه بینشی توجه بسیار شده است، خاطرنشان کرد: انگاره غالب جامعه که بحث حجاب را در حوزه عملکردی و ظاهری خلاصه کرده است سبب شده تا بدون توجه به فراوانی آموزه‌های قرآنی و حدیثی در حوزه بینشی، حجاب را بحثی بی‌سابقه در قرآن و منحصر در زنان بداند.
حیاء؛ پل رسیدن به حجاب
زینی ملک آباد بیان کرد: نظام تربیتی قرآن تحمیل و تلقین را بر نمی‌تابد از این رو در آیات و روایات فراوان با تأکید بر حوزه بینشی، از حیاء به عنوان پل رسیدن به حجاب یاد کرده است.
وی با بیان اینکه اساسا حجاب حاصل و نتیجه بینشی حیاء است، افزود: جامعه اسلامی و نهادهای رسمی به بینش سازی توجهی چندانی نکرده‌اند از این رو در حوزه تبلیغ برای حجاب موفقیت چندانی حاصل نشده است.
این مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: بینش ایجاد علاقه می‌کند و خودجوشی در روی آوری به حجاب را به دنبال دارد.
زینی ملک آباد اظهار کرد: سرمایه انسانی و مادی برای نظام عملیاتی حجاب باید در حوزه ایجاد و یا تحول حیاء و عفاف صورت گیرد.
وی یادآور شد: تحول در حوزه بینشی نیز با تبلیغات به تنهایی نتیجه مند نیست و در دراز مدت اثر تبلیغات را خنثی کرده و مخاطب را نسبت به پیام بی احساس می‌کند.
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد