تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 مرداد 1397 - 5:07
کد خبر : 38504

بازار مشهد در تسخیر چشم بادامی‌ها

بازار مشهد در تسخیر چشم بادامی‌ها

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ در سال حمایت از کالای ایرانی، مهمترین مقوله‌ای که دولت و ادارات دولتی باید به آن توجه کنند تولید کالای با کیفیت ایرانی است و به دنبال آن حمایت از کارگران

به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ در سال حمایت از کالای ایرانی، مهمترین مقوله‌ای که دولت و ادارات دولتی باید به آن توجه کنند تولید کالای با کیفیت ایرانی است و به دنبال آن حمایت از کارگران ایرانی است.

متاسفانه سال ها است که کشور از ورود دو نوع کالا رنج می‌برد، اولین آن کالای قاچاقی است که همانند موریانه وارد کشور می شود و به کار و کارگر ایرانی ضربه اساسی می زند و دیگر واردات بیرویه کالاهایی که مشابه آن توسط کارگر و نیروی متخصص داخلی تولید می‌شود.

مشهد یکی از شهرهایی است که هرساله در تمام مدت سال میزبان پذیرش زائران داخلی و خارجی است که به جهت زیارت بارگاه امام رضا (ع) وارد این شهر می شوند. بالطبع کسی که وارد شهری به قصد زیارت می شود، برای اقوام و آشنایان خود نیز به عنوان سوغات هدیه ای تهیه می کند و این هدیه نیز در شهر مشهد کالاهای مذهبی از جمله سجاده، انگشتر و تسبیح است.

بازار مشهد نیز می توان گفت بیشترین فروش این اجناس را در کشور و حتی کل دنیا دارد و می تواند به واسطه صادرات این کالاها ارز فراوانی را وارد کشور کند و اشتغال ایجاد کند.

متاسفانه اخیرا کافی است تا به بازار مشهد بروی و سر و کله تسبیح های چینی و سجاده و انگشتر های بی کیفیت را پیدا کنی، اجناسی که هم داد خریداران را از بی کیفیتی درآورده است و هم صدای فروشنده را.

از سوی دیگر هزاران نفری که در این حرفه مشغولند را نیز بیکار کرده است؛ البته برای فروشنده ها نیز اتفاق خاصی نمی افتد زیرا آن ها برای پاسخ به مشتری خود مجبورند این کالاها را خریداری کنند تا پاسخ مشتری های خود را بدهند.

در این میان تنها تولید کننده و کارگر ایرانی متضرر شده و کارگران چینی و اقتصاد چین سود و بهره می برد؛ حال سوال اینجاست که چرا در حالی که در کشور تولیدی به این بزرگی وجود دارد باید سود این کالا به خارج نشینان برسد؟

بدین منظور به سراغ نائب رئیس اتحادیه صنایع دستی رفتیم تا مشکل را از آن ها جویا شویم.

صادق ابراهیم زاده در گفتگو با خبرنگار صبح توس در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی وجود برخی از کالاهای چینی در بازار تسبیح و سجاده مشهد، اظهار کرد: علت وجود کالاهای مشابه و بی کیفیت چینی این است که متاسفانه بازار قوی داخلی ما در مشهد اخیرا از کمبود مواد اولیه رنج می برد.

وی افزود: کارگاه های داخلی ما به دلیل عدم وجود مواد اولیه در حال تعطیلی اند و کارگران این حرفه نیز در حال از دست دادن شغل خود هستند.

نائب رئیس اتحادیه صنایع دستی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه این حرفه نیازمند همکاری و توجه اداره صنعت و معدن استان است، گفت: در یک مورد که اخیرا صنعت و معدن استان ا ما به همکاری پرداخت باری که در گمرک ما محدود شده بود را آزاد کردند و این هشت هزار کارگر برای ۳۰ روز به کار خود برگشتند.

وی افزود: ما درخواست همکاری از اداره صنعت و معدن استان کردیم و در صورتی که پاسخگویی کنند مجددا این صنعت و کارگران و کارگاه های ما فعالیت خود را ادامه می دهند.

ابراهیم زاده با اشاره به فصل تابستان و ورود زائران زیاد به مشهد، بیان کرد: ما در حال حاضر کمبود جنس و تولید را داریم و برای جبران آن درخواست مان را از اداره صنعت معدن را اعلام کرده ایم و منتظر پاسخ آن هستند.

وی تصریح کرد: کمبود های فعلی ما در بازار نخ و پارچه است که البته می توان از ایران نیز آن را تهیه نمود اما گویا مشکلات برای ان ها نیز وجود دارد، اما در حال حاضر بخشی از آن از بیرون تولید می شود.

نائب رئیس اتحادیه صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: از چندین سال پیش که مرزهای کشور عراق با ایران باز شد ما اجناس خود را برای کشورهای عراق و سوریه و لبنان ارسال می کردیم و ارز وارد کشور می شد و نیاز بازار خودمان تنها ۳۰ درصد از تولید بود.

وی با بیان اینکه رونق این صنعت می تواند از ورود اجناس غیره ایرانی به کشور جلوگیری می کند، عنوان کرد: اگر اداره صمت استان به درخواست های ما توجه کند ما بازارهای سایر کشورهای مذهبی را نیز در دست خواهیم گرفت.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد