تاریخ انتشار : شنبه 13 مرداد 1397 - 3:39
کد خبر : 38149

مصرف محصولات ایرانی، موثرترین راهکار مبارزه با کالای قاچاق

مصرف محصولات ایرانی، موثرترین راهکار مبارزه با کالای قاچاق

استان یزد موقعیت ویژه ای در اتصال استان های جنوبی و شرقی ایران به مرکز، شمال و غرب کشور دارد و با توجه به موقعیت استان در مسیر کریدور شمال – جنوب، بعضا راه های آن برای انتقال کالای قاچاق مورد سوء استفاده قرار می گیرد.با توجه به شرایط جغرافیایی یزد و ضرورت مبارزه با

استان یزد موقعیت ویژه ای در اتصال استان های جنوبی و شرقی ایران به مرکز، شمال و غرب کشور دارد و با توجه به موقعیت استان در مسیر کریدور شمال – جنوب، بعضا راه های آن برای انتقال کالای قاچاق مورد سوء استفاده قرار می گیرد.
با توجه به شرایط جغرافیایی یزد و ضرورت مبارزه با قاچاق کالا میزگردی با حضور احمد ترحمی دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان یزد، سرهنگ محمدرضا حناساب سرپرست پلیس آگاهی، سرهنگ منوچهر ترابی رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان و سیدعباس رستگاری کارشناس امور بازرگانی دبیرخانه کمیسیون مبارزه با کالای قاچاق استان برگزار شد.
در این میزگرد علاوه بر اعلام عملکرد سال ۱۳۹۶ استان در زمینه مبارزه با قاچاق کالا، افزایش همکاری دستگاه های مختلف، مشارکت مردم در برنامه ها، انجام فعالیت های فرهنگی و اطلاع رسانی، خرید کالای ایرانی و ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی به عنوان مهمترین راهکارهای مبارزه با کالای قاچاق مورد تاکید قرار گرفت.

** مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطالبه عمومی است
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یزد گفت: با فرهنگ سازی انجام شده در سالهای اخیر، مبارزه با کالای قاچاق و ارز به یک مطالبه بزرگ عمومی تبدیل شده است.
احمد ترحمی با بیان اینکه فرهنگ سازی و پیشگیری از ورود کالای قاچاق به داخل استان اولویت این کمیسیون است، همکاری همه بخش های مرتبط برای تحقق اهداف مورد نظر را ضروری دانست.
وی با تشریح اقدامات انجام شده در سال ۱۳۹۶ گفت: در سال گذشته انواع کالای قاچاق به ارزش یکهزار و ۲۲۳ میلیارد ریال در استان کشف و برای این محموله های قاچاق، یکهزار و ۱۵۸ پرونده تشکیل شد.
ترحمی مهمترین کالاهای قاچاقی که در سال گذشته در یزد کشف شد را لوازم یدکی خودرو ، تجهیزات رایانه و بدلیجات ذکر کرد و یادآور شد: این استان در مسیر ترانزیت کالای قاچاق قرار دارد و مقصد بخش قابل توجهی از محموله های قاچاق، استان های مختلف کشور است که با پیشگیری،نظارت و برخوردهای قانونی، برای جلوگیری از انتقال این کالاها به بازارهای کشور تلاش می شود.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یزد، با تاکید بر خرید کالای ایرانی گفت: اگر مردم خرید کالای ایرانی را در اولویت قرار دهند، تقاضا برای محصولات خارجی کاهش یافته و قطعا ورود کالای قاچاق نیز به کشور کاهش می یابد که این مهم باید به فرهنگ تبدیل شود.

** چهار پاسگاه انتظامی در استان یزد مبادی ورود کالای قاچاق را کنترل می کنند
رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی یزد با تبیین موقعیت استان در چهار راه اصلی کشور گفت: چهار پاسگاه انتظامی در شهرستان های مهریز، ابرکوه، خاتم و اردکان مبادی ورودی استان را در زمینه کالای قاچاق کنترل می کنند.
سرهنگ منوچهر ترابی افزود: در سال ۱۳۹۶ با دقت ماموران انتظامی استان، هشت باند اصلی و حرفه ای قاچاق کالا در استان شناسایی شدند و در این مدت برای پیشگیری از قاچاق کالا، هفت طرح سراسری و ۳۰۰ طرح منطقه ای در استان اجرا شد.
وی خاطر نشان کرد: در چهار ماهه امسال نیز در قالب ۲۹۸ پرونده افزون بر ۴۸۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در استان کشف شد.
ترابی همچنین از توقیف ۷۰ دستگاه وسیله نقلیه و ۳۵۱ متهم در ارتباط با قاچاق کالا در استان خبرداد و یادآور شد: متهمان با تشکیل پرونده تحویل مقام های قضایی استان شدند.
رئیس اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی یزد با تشریح اهمیت نصب کد شناسه بر روی کالا به عنوان اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق شتاب بخشی به اجرای این طرح را ضروری دانست .
ترابی همچنین تولید کالای با کیفیت ایرانی، رقابتی شدن هزینه تولید و فرهنگ سازی برای استفاده از محصولات داخلی را برای مقابله موثر با معضل کالای قاچاق موثر ارزیابی کرد.

** حمایت از کالای ایرانی، مانع ورود کالای قاچاق می شود
سرپرست پلیس آگاهی یزد گفت: بهترین و آسان ترین راه وارد نشدن کالای قاچاق خارجی به داخل کشور، حمایت مردم از کالای ایرانی و ترجیح تولیدات داخلی به جای محصولات خارجی است.
سرهنگ محمدرضا حناساب افزود: برای تحقق این هدف ابتدا باید کیفیت کالای ایرانی افزایش یابد و همچنین قیمت محصولات نیز قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشد.
وی اظهار داشت: دولت نیز باید از تولیدکنندگان داخلی برای تولید کالای با کیفیت حمایت کند و رسانه های گروهی نیز در زمینه استفاده از تولیدات داخلی فرهنگ سازی کنند.
حناساب نقش مردم در همکاری با پلیس و تعامل آنها در اجرای طرح ها مبارزه با کالای قاچاق را مهم دانست و بر افزایش تعامل شهروندان با ماموران انتظامی برای کشف و ضبط کالاهای قاچاق تاکید کرد.

** راه اندازی کارگروه فرهنگ سازی و تبلیغ کالای ایرانی
کارشناس امور بازرگانی دبیرخانه کمیسیون مبارزه با کالای قاچاق یزد گفت: برای نخستین بار بخاطر اهمیت موضوع فرهنگ سازی برای خرید کالای ایرانی، در این کمیسیون کارگروهی با حضور متخصصان عرصه رسانه و فرهنگ تشکیل شده است.
سیدعباس رستگاری افزود: در این کارگروه بر حسب ضرورت و با توجه به نیاز جامعه برای حمایت و استفاده از کالاهای ساخت داخل برنامه ریزی و فرهنگ سازی می شود.
به گفته وی در این راستا در گام نخست بسترسازی برای دسترسی به منسوجات و لوازام التحریر ایرانی که در یزد تولید و عرضه برای شهروندان در دستور کار قرار گرفته است.
استان یزد از استان های صنعتی و تولیدی کشور است که یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد و موقعیت این استان در مرکز کشور باعث شده تا راه های این استان برای انتقال محموله های قاچاق مورد سوء استفاده قرار گیرد.
۷۵۳۶/ ۶۰۱۴/
انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد