تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 خرداد 1397 - 6:33
کد خبر : 34184

رشد جهشی تولید کلزا در مغان

رشد جهشی تولید کلزا در مغان

‌به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، ‌دامنه‌های مغان این روزها با کشتزارهای زرد رنگ کلزا در تولید محصول دانه‌های روغنی چشم‌نواز است و فضایی متنوع به خود گرفته به طوری که در دو شهرستان پارس‌آباد و بیله‌سوار با افزایش ۵۰ درصدی سطح زیرکشت مصحول کلزا

‌به گزارش مجمع رهروان امر به معروف ونهی از منکر استان اصفهان به نقل از ایسنا، ‌دامنه‌های مغان این روزها با کشتزارهای زرد رنگ کلزا در تولید محصول دانه‌های روغنی چشم‌نواز است و فضایی متنوع به خود گرفته به طوری که در دو شهرستان پارس‌آباد و بیله‌سوار با افزایش ۵۰ درصدی سطح زیرکشت مصحول کلزا پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۰ هزار تن دانه‌های روغنی کلزا از مزارع کشت و تحویل واحدهای روغن‌کشی شود.

اما ارائه مشوق‌های قابل توجه به تولیدکنندگان این بخش سبب شده است تا زارعین شمال استان اردبیل گرایش خاصی به تولید کلزا پیدا کنند تا با یک شرایط مناسب بتوانند با افزاش تولید زمینه خوداتکایی کشورمان را در عرصه روغن و فرآورده‌های مشتق از آن بی‌نیاز کنند.

 
با آغاز برداشت دانه‌ روغنی کلزا در دشت مغان که به نسبت سال گذشته هم در اراضی شخصی و هم دو کشت و صنعت مغان و پارس با یک جهش قابل توجهی روبروست پیش‌بینی می‌شود تولید کیفی‌تری را به نسبت سایر مناطق در دشت زرخیز مغان شاهد باشیم.

به گفته مدیر عامل کشت و صنعت و دامپروری مغان با یک الگوی مناسب کشت کلزا در مزارع کشت و صنعت به شدت توسعه یافته به طوری که ۴ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی این بنگاه بزرگ اقتصادی کشور به کشت دانه‌های روغنی به ویژه کلزا اختصاص یافته که سال قبل این رقم ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار بود.

 
پورپیغمبر خاطرنشان کرد: در یک پروتکل مشترک با سازمان جهاد کشاورزی مراحل کشت، داشت و برداشت این محصول کاملا مورد توجه و دقت کارشناسی قرار گرفته به طوری که سعی بر این است با این اقدام نظارتی و مراقبتی افزایش کشت در هر هکتار تا ۳ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم عینیت یابد.

 
اما به رغم توسعه کشت کمی و کیفی کلزا در دشت مغان و تلاش زارعین برای عمل‌آوری محصول در این حوزه همچنان مشکلات نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی برای زارعین منطقه رنج‌آور است.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد با بیان اینکه قیمت تضمینی این محصول بیش از ۲۸ هزار ریال تعریف شده و کشاورزان می‌توانند محصول خود را به سیلوها و انبارها تحویل دهند، بیان کرد: در این بین نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه دغدغه‌هایی را برای تولیدکنندگان رقم زده است.

علی علایی دشت مغان را جزو دشت‌های ممتاز در تولید و بالا بردن راندمان در بخش کشت کیفی این محصول برشمرد و تصریح کرد: به رغم همه این شرایط مناسب همچنان به دنبال جذب سرمایه‌گذاران واقعی هستیم تا با راه‌اندازی کارخانه‌های روغن‌کشی و فرآوری به راحتی بتوان کیفی‌ترین محصول روغن را از دامنه‌های دشت زرخیز مغان تولید و روانه بازار مصرف کرد.

وی ادامه داد: در سال مزین به حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی و همچنین رونق اقتصاد مقاومتی در کنار افزایش تولید این محصول باید به فرآوری آن توجه کنیم تا مشکلات و نارسائی‌ها یکی پس از دیگری برطرف شوند.

انتهای پیام

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد