تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 خرداد 1397 - 6:33
کد خبر : 34182

میزگرد "حمایت از تولیدملی"- اراک| هزینه و زمان صدور مجوز سرمایه‌گذاری در استان مرکزی کاهش یافته است

میزگرد "حمایت از تولیدملی"- اراک| هزینه و زمان صدور مجوز سرمایه‌گذاری در استان مرکزی کاهش یافته است

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال "حمایت از کالای ایرانی" یک موضوع مهم است که از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار دارد زیرا حمایت از تولید داخلی در شرایط حساس کنونی بزرگ‌ترین اقدام برای برطرف کردن مشکل اشتغال و معیشت مردم است. چندین سال است که بحث تولید داخلی یکی

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال "حمایت از کالای ایرانی" یک موضوع مهم است که از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار دارد زیرا حمایت از تولید داخلی در شرایط حساس کنونی بزرگ‌ترین اقدام برای برطرف کردن مشکل اشتغال و معیشت مردم است.

چندین سال است که بحث تولید داخلی یکی از مباحث مهم و اساسی روز کشور است که به سبب عدم برنامه‌ریزی مدون وراهبردی در زمینه "اقتصاد تولید محور" موفقیت چندانی نداشته‌ایم.

باتوجه به اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم که غنی از منابع انسانی، فیزیکی و سرمایه اجتماعی بالا است باید بتوانیم با تلفیقی از این سه عامل در راستای اقتصاد تاثیرگذاری زیادی داشته باشیم.

اکثر دستگاه‌های دولتی در امر تولید و اشتغال دخیل هستند ولی با همه تلاش‌ها دراین بخش هنوز به جایگاه خاصی نرسیده‌ و با وجود معضلات و مشکلاتی مانند تحریم‌ها، واردات بی‌رویه و عدم ایجاد تجارت الکترونیک در سطح بین‌الملی در راستای عرضه تولیدات و محصولات ایرانی در سطح بین‌المللی به جایگاه مطلوب دست نیافته‌ایم.

حمایت از کالای ایرانی یعنی فراهم ساختن بستر ارتقای کیفی محصولات داخلی برای حضور در بازارهای بین‌المللی و رقابت با همتایان خود و همچنین تامین داخلی و کاهش واردات کالاهایی که کشور توانایی تولید آن را دارد.

ابتدا باید شاخص‌های حمایت از کالای ایرانی را تعریف کنیم، تا نوع حمایت‌ها و جهت‌گیری‌ها روشن شود، به‌عنوان نمونه باید زیربناهای تولید یک کالا از سوی تولیدکننده داخلی صرف ارتقای کیفیت و افزایش بهره‌وری و همچنین مناسب بودن نرخ و رقابت‌پذیری شود، حمایت‌ها از کالای ایرانی نباید بدون بهره‌وری و رقابت‌پذیری باشد، زیرا به طور عمده بهره‌برداری خوبی از آنها نمی‌شود.

حمایت از کالای ایرانی چهار الزام دارد که شامل بهبود فضای کسب و کار، اجرای صحیح و خارج از رانت‌بازی اصل ۴۴ قانون اساسی، مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از واردات بی‌رویه است، برای حمایت از این برنامه، مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و حاکمیت باید به شکل سه جانبه عمل کنند.

خرید کالای ایرانی توسط مردم و نهادهای دولتی، بحث حمایت از منظر تقاضا بوده و انواع اصلاحات و بسترسازی نهادی و اعطای مشوق‌های مستقیم به بخش‌های تولیدی از قبیل کاهش مالیات‌ها، افزایش یارانه‌های بخش تولید، اعطای تسهیلات با نرخ بهره کمتر، کاهش حق بیمه و سایر موارد حمایت‌های غیرمستقیم و مستقیم از منظر عرضه است.

با هموارسازی و کم کردن دغدغه تولیدکننده از درگیری‌های روزانه اعم از مواد اولیه و ماشین‌آلات، کم کردن قوانین ضد تولید و بروکراسی اداری و مبارزه با فساد، می‌تواند در این راه گام برداشت، در این راستا نقش قوه قانون‌گذار در تسهیل این امور بسیار حائز اهمیت است و با بازنگری در قوانین می‌تواند، سدهایی که در میان راه توسعه وجود دارد، برداشته شود.

در این راستا و به منظور تبیین صحیح راهبردهای تحقق شعار سال ۹۷ و تدابیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و همچنین بررسی ابعاد مختلف اقدامات انجام شده و نظارت‌ها، دفتر خبرگزاری تسنیم مرکزی اقدام به برگزاری میزدگردی تخصصی با حضور مدیران و کارشناسان تحت عنوان میزگرد" حمایت از کالای ایرانی" را برگزار کرد.

در این میزگرد "حمیدرضا مهدی‌نیا" نایب رئیس اتاق بازرگانی استان مرکزی، "مسعود بختیار" معاون امورصنایع صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، "محمدجواد قربانیان" معاون نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، "ابوالفضل اعتمادپور" کارشناس اجتماعی و مدیر روابط عمومی صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی حضور داشتند.

مشروح صحبت‌های " مسعود بختیار" معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در میزگرد تخصصی "حمایت از کالای ایرانی" در زیر می‌آید:

تسنیم: از نظر شما لزوم حمایت از کالای ایرانی در چیست؟

بختیار: تولیدکنندگانی در کشور وجود دارند که علی‌رغم همه مشکلات موجود دست از کار برنداشته و همچنان با تمام کمبودها درحال تولید هستند و این توقع را در مقابل دارند که در نهایت محصول تولیدی آنها بازار مصرف را داشته و برای عرضه و توزیع کالای خود در بازار با مشکل مواجه نباشند.

بسیاری از تولیدات کشور دارای استانداردهای صادرات و رقابت با بازار جهانی هستند و ما مکلف به حمایت از تولیدات و تولیدکنندگان داخلی در راستای توسعه و رونق کشور هستیم.

اکثر دستگاه‌های دولتی در امر تولید و اشتغال دخیل هستند ولی با همه تلاش‌ها در این بخش، هنوز به جایگاه خاصی نرسیده‌ و با وجود معضلات و مشکلاتی مانند تحریم‌ها، واردات بی‌رویه و عدم ایجاد تجارت الکترونیک در سطح بین‌الملی در راستای عرضه تولیدات و محصولات ایرانی در سطح بین‌المللی به جایگاه مطلوب دست نیافته‌ایم.

تسنیم: برنامه‌هایی که امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در این زمینه و با توجه به شعار سال تبیین کرده بر چه مبنایی تدوین شده است؟

بختیار:سیاست‌گذاری‌هایی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت درراستای شعار سال انجام شده که پیش از این شعار هم برنامه‌هایی تبیین شده بود، قانون استفاده از حداکثر تولید داخلی را داریم که در آن ملزم به استفاده تولیدات داخلی هستیم.

موضوع دیگری که در این زمینه درنظر گرفته شده تعرفه‌ها هستند، شرکت‌هایی که قابلیت تولید محصول خاصی را دارند مورد ارزیابی قرار گرفته و در نتیجه اگر بازار فروش محصول آنان به سبب قیمت نازل و همچنین واردات نمونه آن محصول از تولیدکننده گرفته شده باشد، بازنگری شده و در نتیجه مستندات، کالای وارداتی و مشابه آن در تولیدات داخلی بررسی و میزان مصرف هم مدنظر قرار گرفته، سپس با تشکیل کمیسیون و اثبات تولید کالای مذکور در داخل کشور، تعرفه کالای وارداتی تغییر یافته و یا در برخی مواقع جلوی واردات کالایی که در کشور هم نمونه آن تولید دارد گرفته می‌شود.

کمک به بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی برای تولید کالای با کیفیت‌تر و نوسازی ماشین‌آلات دومین برنامه محوری این سازمان درراستای حمایت از تولید کالای ایرانی است.

تسنیم: تسهیلاتی که از سوی این دستگاه برای تولیدکنندگان درنظر گرفته شده به چه شکل بوده؟ و تاچه میزان انجام گرفته است؟

بختیار:از سال ۹۵ طرحی با نام طرح رونق تولید بر چند محور به اجرا گذاشته شده که متولی آن وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و در این رابطه تسهیلاتی را دراختیار واحدهای تولیدی قرار می‌داد.

یکی از محورها سرمایه در گردش بود که نقدینگی مورد نیاز تولیدکننده را تامین می‌کرد و تفاوت آن با تسهیلات نظام بانکی، درنظر گرفتن مشکلات و معوقات بانکی واحدها و رفع موانعی از این قبیل بود که شرایط دریافت تسهیلات را برای تولیدکنندگان آسان کرده بود و می‌توانستند با وجود معوقات از تسهیلات مجدد استفاده کنند.

سال جدید تمرکز دولت بیشتر بر روی بازسازی و نوسازی صنایع متمرکز شده، بسیاری از واحدهای تولیدی به سبب فرسودگی خروجی و استاندارد لازم را نداشته و همچنین تیراژ مناسبی هم ندارند که در نتیجه آن قیمت تمام شده کالا کاهش پیدا کند.

با اجرای بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی و تولیدی تیراژ و کیفیت تولید افزایش پیدا کرده و درنهایت علاوه بر ارائه محصول برای مصرف داخلی می‌توانیم در بازار جهانی با وجود کیفیت و تیراژ بالای تولید مانور دهیم.

در زمینه مشکلات تولیدی چند سال است که کارگروهی با عنوان کارگروه رفع موانع تولید تشکیل شده که براساس ابلاغ رئیس جمهور به رئیس صنعت، معدن و تجارت تفویض اختیار شده و سپس به استانداران با مصوبات هیئت دولت با قوانین قانونی و فرمانداران در شهرستان‌ها ابلاغ شده که لازم‌الاجرا است.

در نتیجه جلسات با حضور تولیدکنندگان، دستگاه‌ها و بانک‌ها تشکیل شده و بر حسب مورد مشکلات و معضلات مطرح شده و اگر مشکلات برطرف نشود به مراتب در سطح ملی مطرح شده و با حضور مدیران سطح کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد که در این راستا اقدامات مناسبی انجام شده است.

تامین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی از طریق هماهنگی با نظام بانکی یا همان اجرای طرح رونق تولید برنامه‌محوری سوم سازمان صنعت، معدن و تجارت درراستای حمایت از تولید کالای ملی است که این ۳ برنامه محوری هر کدام دارای پروژه‌های خاصی است.

با استفاده از اختیارات قانونی یا اختیاراتی که در مصوبه دولت به ما داده شده، مشکلات و مسائل محیط کسب و کار ارزیابی در ستاد تسهیل بررسی می‌شود و از طریق این ستاد اقدامات لازم درراستای تسهیل فضای کسب و کار انجام می‌شود.

کاهش هزینه و زمان صدور مجوز یکی از برنامه‌های سازمان است، تا افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، بتوانند با سهولت این کار را انجام دهند.

تسنیم: آیا در تولیدات داخلی و کیفیت آنان طرح و برنامه خاصی درراستای ارتقای محصولات وجود دارد؟

بختیار:در زمینه تولیدات داخلی می‌توان گفت که یکی از گلوگاه‌های ما در ارتباط با کیفیت کالاها و تنوع‌بخشی به آن ایجاد واحدهای "r&d" در صنایع بوده که رسالت بررسی و تحقیق را بر روی کیفیت محصولات فعلی و ایجاد و پیشنهاد محصولات جدید برای شرکت‌هایی که محصولات آنان با مشکل فروش روبه رو است را بر عهده دارند.

بنابراین هر چه واحدهای تحقیق و توسعه را در شرکت‌های تولیدی مختلف گسترش دهیم به برپا نگهداشتن و استمرار تولید و همچنین افزایش و تنوع‌بخشی محصولات کمک کرده‌ایم.

واحدهای دانش‌بنیان هم در این راستا مشغول فعالیت هستند که در صورت تطبیق تولیدات با معیارهای دانش‌بنیان محصول نهایی با قدرت علمی و توان بالا قابل رقابت در عرصه بین‌المللی و داخلی است.

تسهیل فضای کسب و کار که نتیجه آن کنترل قیمت تمام شده و ایجاد مزیت برای کالاهای تولید داخل است، یکی از برنامه‌های اصلی این سازمان در حمایت از تولید کالای ایرانی است که از طریق تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به طور مرتب درحال پیگیری است.

فضای کسب و کار یکی از موارد تأثیرگذار در افزایش هزینه‌ تولید برای تولیدکننده است، عدم ثبات کافی در مقررات و رویه‌ها، قوانین تامین اجتماعی، مباحث مالیاتی از جمله این موارد است، درحالی که تولید‌کنندگان در ایجاد این فضا نقش ندارند.

تسنیم: پیشنهاد شما برای ارتقای فرهنگ استفاده از کالای ایرانی چیست؟

بختیار:همه افراد از جمله مسئولان، مردم و تولیدکنندگان و هر کدام به نوعی در این زمینه مکلف هستیم تا برای تحقق اهداف بلندمدت و چشم‌انداز توسعه کشور به هر نحوی که می‌توانیم خدمت کنیم، بسیاری از محصولات داخلی نه تنها از کیفیت بالایی برخوردار هستند بلکه حتی از مشابه خود هم پیشی گرفته و با کیفیت بیشتری تولید می‌شوند.

باید تصور و ذهنیت اشتباه مبنی بر این که همیشه کالای خارجی کیفیت بیشتری دارد را از ذهن خود پاک کنیم.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی: کمک به بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی برای تولید کالای با کیفیت‌تر و نوسازی ماشین‌آلات دومین برنامه محوری این سازمان درراستای حمایت از تولید کالای ایرانی است

 

البته همچنان باید به سمت و سویی برویم که تولیدکنندگان هم کالایی را تولید کنند که در شان و منزلت مصرفکننده ایرانی باشد و این مهم مستلزم یک اعتماد دوسویه بین مصرف‌کننده و تولیدکننده است که درنهایت با مدیریت صحیح از سوی مسئولان منجر به شکوفایی اقتصاد و رونق تولیدات کشور می‌شود.

برندسازی قوی در عرصه داخلی و خارجی یکی از مولفه‌های مهم در تولیدات بوده زیرا کالای با کیفیت را نمی‌توان بدون معرفی و برندسازی جهانی به بازارهای مختلف معرفی کرد، این روزها در جنگ اقتصادی مولفه نخست برند و ایجاد علاقه در بین خریداران است.

با هموارسازی و کم کردن دغدغه تولیدکننده از درگیری‌های روزانه اعم از مواد اولیه و ماشین‌آلات، کم کردن قوانین ضد تولید و بروکراسی اداری و مبارزه با فساد، می‌تواند در این راه گام برداشت که در این راستا نقش قوه قانون‌گذار در تسهیل این امور بسیار حائز اهمیت است و با بازنگری در قوانین می‌تواند، سدهایی که در میان راه توسعه وجود دارد، برداشته شود.

استفاده از نیروهای تازه‌نفس و با جهان‌بینی وسیع و آگاه از علوم روز دنیا در تمامی مقاطع هم، اهمیت زیادی در توسعه صنایع دارد و در این راستا، دولت می‌تواند با جوان‌سازی و استفاده از افکار و خلاقیت‌ها و استعدادهای آنها گام مثبتی بردارد.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد